Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -"— Előadás másolata:

1 Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -

2 „Eredetileg minden ember képes arra, hogy érzéki élményeket felvegyen és kidolgozzon. Minden ember hang- és színérzékeny, tapintás- és térbiztos stb. Ez azt jelenti, hogy eredetileg minden ember részesülhet az érzéki élmények minden örömében; ez azt jelenti továbbá, hogy minden egészséges ember aktíve, cselekvőleg zenész, festő, szobrász, építész lehet…” Moholy-Nagy László, 1929 Moholy-Nagy László, 1929

3 valóban mindenki születésétől fogva művész? valóban mindenki születésétől fogva művész? miért nem válik akkor valóban azzá? miért nem válik akkor valóban azzá? kik „rontják el”? kik „rontják el”? hol és mikor? hol és mikor? oktatható, nevelhető-e a gyermek a szépre? oktatható, nevelhető-e a gyermek a szépre? lehetséges-e esztétikai nevelés egyáltalán? lehetséges-e esztétikai nevelés egyáltalán? Kérdések:

4 A felmerülő esztétikai fogalmak tisztázása A művészet A művészet „ars”- „techné”: szakértelem a szabályok fontossága a szépművészetek terminus megjelenése ma „mindent vagy semmit”

5 A művészet kortalan célja minden esetben az önkifejezés kell legyen, mely képes arra, hogy katartikus élményt nyújtson.

6 A szép: Meghatározása Meghatározása Taníthatósága Taníthatósága A művész: a zseni fogalma az ízlés fogalma

7 „Minden művészet, mindenki művész!”

8 A játék - szabad, önkéntes tevékenység - munka - saját tér, idő, szabály - a játszó

9 Drámajáték, színjátszás „A játékösztön… minden esetlegességet megszüntet, ennélfogva minden kényszerítést is, és az embert mind fizikailag, mind morálisan szabaddá teszi.” Friedrich Schiller

10 Következtetések

11 A dramatikus nevelés elősegíti a közösségben, a közösségért tevékenykedő ember aktivitását a közösségben, a közösségért tevékenykedő ember aktivitását ön- és emberismeretének gazdagodását ön- és emberismeretének gazdagodását alkotóképességének, önálló, rugalmas gondolkodásának fejlődését alkotóképességének, önálló, rugalmas gondolkodásának fejlődését összpontosított, megtervezett munkára való szoktatását összpontosított, megtervezett munkára való szoktatását testi, térbeli biztonságának javulását, időérzékének fejlődését testi, térbeli biztonságának javulását, időérzékének fejlődését mozgásának és beszédének tisztaságát, szépségét mozgásának és beszédének tisztaságát, szépségét

12 A drámajáték gazdagítja az oktatómunkát az oktatómunkát viselkedési bátorságot nyújt a társadalmi élet sok területén viselkedési bátorságot nyújt a társadalmi élet sok területén könnyed és természetes kapcsolatteremtésre ad módot könnyed és természetes kapcsolatteremtésre ad módot ellensúlyozhatja a passzivitást, amit a tömegkommunikációs eszközök előidéznek ellensúlyozhatja a passzivitást, amit a tömegkommunikációs eszközök előidéznek

13 Gyakorlati követelmények önismeret fejlesztése önismeret fejlesztése a környező világ megfigyelése a környező világ megfigyelése a drámai kifejezési formák elsajátítása a drámai kifejezési formák elsajátítása a mindennapok dramaturgiájának felismerése a mindennapok dramaturgiájának felismerése pontos és tiszta kifejezés elsajátítása pontos és tiszta kifejezés elsajátítása szociális és esztétikai érzékenység kialakítása szociális és esztétikai érzékenység kialakítása

14 Drámapedagógia a gyakorlatban A Létra „Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra.” – Weöres Sándor Hogyan épül fel egy színjátszócsoport munkája? csoportteremtés csoportteremtés szöveg szöveg ötletelés ötletelés próbafolyamatok próbafolyamatok előadás előadás

15 Játékok Mi a kedvenc filmed? Mi a kedvenc filmed? (oldás, felszabadítás) Mi a neve? Mi a neve? (fantázia, kreativitás, gesztus, mimika) Kapu Kapu (összpontosítás, testtudat, metakommunikációs eszközök) Adok neked egy kutyát Adok neked egy kutyát (oldás, felszabadítás, memória, hangsúly, hanglejtés, beszédgyakorlat) (oldás, felszabadítás, memória, hangsúly, hanglejtés, beszédgyakorlat) Nyelvtörő Nyelvtörő (tiszta beszéd, artikuláció, memória, figyelem) És még sok más… (bizalomjátékok, improvizációs játékok, összpontosítást elősegítő játékok) És még sok más… (bizalomjátékok, improvizációs játékok, összpontosítást elősegítő játékok)


Letölteni ppt "Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -"

Hasonló előadás


Google Hirdetések