Esettanulmány: egy inf. rendszer adatszerkezetének kialakítása ● Könyvtári adatbázis: ● Könyvek adatai: leltári szám, jelzet, szerző, cím, kiadás, ár,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VIZSGAFELADATOK PMMIK, MÁJUS 26. LETÖLTHETŐ:hr2.pte.hu/vizsgappt.
Advertisements

A sport és határterületei szakirodalmának keresése könyvtári katalógusokban Pándi Dóra TE könyvtáros.
Online szabadságtervező, jóváhagyó, nyilvántartó rendszer.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
Növényvédő szerek tárolása a felhasználónál 89/2004 FVM rendelet Növényvédő szert elkülönített raktárban, vagy illetéktelenek által nem hozzáférhető szekrényben,
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
„Webra” nyílt beszerzési rendszer gyakorlati bemutatása Szeged, június 18. Készítette: Fekete Tibor Irodavezető-helyettes Telefon:
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
ELTINGA és MTA KRTK KTI Horváth Áron április 7. Lakásárak, támogatások és energiahatékonyság.
Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár szeptember 7. Könyvtárosok Teadélutánja / „Next Generation” Önképzőkör Beke Gabriella Semmelweis Egyetem Központi.
KAB-KEF-11 A/B/C Gyakran Ismételt Kérdések. Nem érkezett meg a regisztrációt aktiváló . Kérjük, először nézze meg a spam-ek között, hátha a levelező.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
Előkészületek az on-line referensz útján történő orvos-biológiai és egészségügyi információszolgáltatásra.
CÉLCÉLCSOPORT  Egészségügyi szakmai tájékoztatás és betegtájékoztatás, az egészséges életvitelhez szükséges információk szolgáltatása, publikálása, áttekint-
SZTE OPAC, adatbázisok A szakirodalmi keresés kezdő lépései Aranyi Zoltán SZTE Klebelsberg Könyvtár
Iskolai információs rendszer. Alapkövetelmények Oktatási, nevelési intézmények részére fejlesztett Oktatási, nevelési intézmények részére fejlesztett.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Internet tudományos használata
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Munkalapok védelme az Excelben
Adatbázis normalizálás
Gyűjtőköri szabályzat
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Miért éri meg a jövő sportolóit támogatnia Önnek?
Magyar Bibliográfiai Adatbázisok
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A matematikatanítás aktuális kérdései február
Adatbázisok gyakorlat
Biztonságos Internet Nap február 7.
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Magyar Tudományos Művek Tára
MTMT szervezeti hierarchia kialakítása a Széchenyi István Egyetemen
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
T.R. Adatbázis-kezelés - Alapfogalmak Adatbázis:
Laboratóriumi méréstechnikai gyakorlat 3/15. M osztály részére 2016.
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
KERESÉS ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRI KATALÓGUSOKBAN
Kovács Gergely Péter Egyszerű lekérdezések
1993-as közoktatási törvény
MAGYAR BIBLIOGRÁFIAI ADATBÁZISOK: MOB, Matarka, MTMT,
A Nemzeti Pályainformációs Portál
középfokú felvételi eljárás
Adatbázis alapfogalmak
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények
A könyvtár fogalma, szerepe az információszerzés folyamatában, könyvtártípusok  Minden jog fenntartva.
Tantárgyfelosztás Mint az intézményi költségvetés alapdokumentuma
Felhasználóképzés a kórházban
Lapkiadó, rendezvényszervező vállalatirányítási rendszer SQL alapon
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
Készletek transzformációja
Könyvtárhasználati alapismeretek II. Olvasószolgálat
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
SQL jogosultság-kezelés
Célegyenesben vagy a rajtvonalnál?
Magyar Bibliográfiai Adatbázisok
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
OpenBoard Kezelő Tananyag közzététele a KRÉTA rendszerben.
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
KONFERENCIA Adminisztráció Óvári Márta
Diszkrimináció a polgármesteri fogadóórára való bejelentkezésnél?
Előadás másolata:

Esettanulmány: egy inf. rendszer adatszerkezetének kialakítása ● Könyvtári adatbázis: ● Könyvek adatai: leltári szám, jelzet, szerző, cím, kiadás, ár, megjegyzés (ide írhatók tárgyszavak is) ● Kölcsönzések adatai: ki melyik könyvet mikor kölcsönözte ki. Ezek, illetve a kölcsönzött könyvek visszahozatala naplóban tárolható, ahonnan megállapítható, kik a „renitens késők”, mely könyveket kölcsönzik rendszeresen.

Adatszerkezet kialakítása ● Felhasználók ● Regisztrációkor felvihető adatok: név, felhasználónév, jelszó, lakcím (irányítószám, lakhely, lakcím), saját telefon körzetszáma és telefonszáma, otthoni telefon körzetszáma és telefonszáma, születési idő (év, hó, nap), és mód van saját fotó felvitelére is. A rendszergazda ezek között az adatok közt adja meg a felhasználó jogosultságát, amely alapértelmezésben – regisztráció után - „diák”. A többi: könyvtáros, tanár, osztályfőnök, igazgatóhelyettes, igazgató, rendszergazda. ● A diákok esetében a regisztráció adatai kiegészülnek a születési hellyel, az anya és a gondviselő nevével, lakcímével, gondviselő telefonjának körzetszámával és telefonszámával, az évfolyam és osztály megjelölésével, a a személyigazolvány, a diákigazolvány számával, adószámmal és TAJ-számmal. Ezeket az adatokat, mivel az iskola működéséhez szükségesek, nem regisztrációkor kérjük el, hanem az adatkezeléshez való hozzájárulást tartalmazó nyilatkozat aláírása mellett az osztályfőnök gyűjti be a diákoktól és ő viszi fel a rendszerbe. Ezeket az utóbbi adatokat külön is tároljuk, hogy csak a megfelelő jogosultságú felhasználók (legalább tanár kategóriájúak) férjenek hozzá.

Adatszerkezet kialakítása ● Elektronikus levelezés ● Az elektronikus levelezéshez szükség van a postafiók adataira: melyik felhasználó adatairól van szó, az IMAP szerver, smtp szerver, cím, és a levelek letöltéséhez szükséges jelszó. A szerver lehet a helyi szerver is, de bármely, megfelelő protokollal elérhető külső levelezőszerver is használható. ● Faliújság ● A faliújsághoz a következő adatokra van szükség: a feladó neve, feladás dátuma, ki olvashatja (publikus, iskolai, diákönkormányzati, egyes osztályokat érintő, tanárokat érintő hírek), a hír szövege.

Redundanciák Tárolási redundanciák több helyen fordulnak elő: ● Egy szerzőnek több könyve is lehet a könyvtárban. ● Egy osztályba sok diák jár. ● Ugyanannak a szülőnek több gyermeke is jár az iskolába. ● Egy helységből sokan járnak az iskolába. ● Előfordulhat, hogy ugyanaz a tanár két osztályfőnökséggel is meg van bízva., vagy ugyanazt a tantárgyat több osztályban is tanítja. ● A kölcsönzések esetén ugyanaz a diák több könyvet is kölcsönöz. ● Egyazon felhasználó korlátlan számú üzenetet helyezhet el a hirdetőtáblán.

Kapcsolatok A redundanciák csökkentése végett egy-a-többhöz kapcsolatot alakítunk ki a következő egyedek közt: ● Szerzők-könyvek ● Diákok-könyvek ● Osztályok-diákok ● Szülők-diákok ● Helységek-diákok ● Helységek-szülők ● Felhasználók-hírek

Kapcsolatok Több-a-többhöz kapcsolat van a következő egyedek közt: ● Tanárok-osztályok (minden tanár több osztályban tanít, és minden osztályt több tanár oktat) ● Osztályok-tantárgyak (minden osztály több tantárgyat tanul, ugyan­azt a tantárgyat több osztályban tanítják)

Kapcsolatok Egy-az-egyhez kapcsolatot kell létesíteni a felhasználók (akár tanár, akár diák) és a felhasználónevek közt, hiszen a rendszerben mindenki csak egyszer szerepelhet és nem lehet két embernek ugyanaz a felhasználóneve.

Kapcsolatok Tehát a következő egyedek nyilvántartására kell felkészülni: ● Diák ● Tanár ● Szülő ● Könyv ● Hír ● Tantárgy Ezek közül a Diák és a Tanár egyed egyaránt felhasználója a rendszernek, azaz össze lehet vonni őket egy fő csoportba, és speciális adataikat külön tárolni.

Megjegyzések A Szülő egyed két speciális esete az anya és a gondviselő. Ezek esetében a legkülönbözőbb esetekre kell felkészülni: ● lehet a diáknak egy anyja és egy apja, aki a gondviselő; ● lehet egy szülője, aki elvált, vagy esetleg újraházasodott ● van, akit a nagymama nevel, mert a szülei nem törődnek vele ● van, akinek sem anyja, sem apja nem ismert, állami gondozott Ezeket a tulajdonságokat a Szülő egyed attribútumaként vehetjük fel, az állami gondozás a Diák egyed jellemzője.