Esettanulmány: egy inf. rendszer adatszerkezetének kialakítása ● Könyvtári adatbázis: ● Könyvek adatai: leltári szám, jelzet, szerző, cím, kiadás, ár, megjegyzés (ide írhatók tárgyszavak is) ● Kölcsönzések adatai: ki melyik könyvet mikor kölcsönözte ki. Ezek, illetve a kölcsönzött könyvek visszahozatala naplóban tárolható, ahonnan megállapítható, kik a „renitens késők”, mely könyveket kölcsönzik rendszeresen.
Adatszerkezet kialakítása ● Felhasználók ● Regisztrációkor felvihető adatok: név, felhasználónév, jelszó, lakcím (irányítószám, lakhely, lakcím), saját telefon körzetszáma és telefonszáma, otthoni telefon körzetszáma és telefonszáma, születési idő (év, hó, nap), és mód van saját fotó felvitelére is. A rendszergazda ezek között az adatok közt adja meg a felhasználó jogosultságát, amely alapértelmezésben – regisztráció után - „diák”. A többi: könyvtáros, tanár, osztályfőnök, igazgatóhelyettes, igazgató, rendszergazda. ● A diákok esetében a regisztráció adatai kiegészülnek a születési hellyel, az anya és a gondviselő nevével, lakcímével, gondviselő telefonjának körzetszámával és telefonszámával, az évfolyam és osztály megjelölésével, a a személyigazolvány, a diákigazolvány számával, adószámmal és TAJ-számmal. Ezeket az adatokat, mivel az iskola működéséhez szükségesek, nem regisztrációkor kérjük el, hanem az adatkezeléshez való hozzájárulást tartalmazó nyilatkozat aláírása mellett az osztályfőnök gyűjti be a diákoktól és ő viszi fel a rendszerbe. Ezeket az utóbbi adatokat külön is tároljuk, hogy csak a megfelelő jogosultságú felhasználók (legalább tanár kategóriájúak) férjenek hozzá.
Adatszerkezet kialakítása ● Elektronikus levelezés ● Az elektronikus levelezéshez szükség van a postafiók adataira: melyik felhasználó adatairól van szó, az IMAP szerver, smtp szerver, cím, és a levelek letöltéséhez szükséges jelszó. A szerver lehet a helyi szerver is, de bármely, megfelelő protokollal elérhető külső levelezőszerver is használható. ● Faliújság ● A faliújsághoz a következő adatokra van szükség: a feladó neve, feladás dátuma, ki olvashatja (publikus, iskolai, diákönkormányzati, egyes osztályokat érintő, tanárokat érintő hírek), a hír szövege.
Redundanciák Tárolási redundanciák több helyen fordulnak elő: ● Egy szerzőnek több könyve is lehet a könyvtárban. ● Egy osztályba sok diák jár. ● Ugyanannak a szülőnek több gyermeke is jár az iskolába. ● Egy helységből sokan járnak az iskolába. ● Előfordulhat, hogy ugyanaz a tanár két osztályfőnökséggel is meg van bízva., vagy ugyanazt a tantárgyat több osztályban is tanítja. ● A kölcsönzések esetén ugyanaz a diák több könyvet is kölcsönöz. ● Egyazon felhasználó korlátlan számú üzenetet helyezhet el a hirdetőtáblán.
Kapcsolatok A redundanciák csökkentése végett egy-a-többhöz kapcsolatot alakítunk ki a következő egyedek közt: ● Szerzők-könyvek ● Diákok-könyvek ● Osztályok-diákok ● Szülők-diákok ● Helységek-diákok ● Helységek-szülők ● Felhasználók-hírek
Kapcsolatok Több-a-többhöz kapcsolat van a következő egyedek közt: ● Tanárok-osztályok (minden tanár több osztályban tanít, és minden osztályt több tanár oktat) ● Osztályok-tantárgyak (minden osztály több tantárgyat tanul, ugyanazt a tantárgyat több osztályban tanítják)
Kapcsolatok Egy-az-egyhez kapcsolatot kell létesíteni a felhasználók (akár tanár, akár diák) és a felhasználónevek közt, hiszen a rendszerben mindenki csak egyszer szerepelhet és nem lehet két embernek ugyanaz a felhasználóneve.
Kapcsolatok Tehát a következő egyedek nyilvántartására kell felkészülni: ● Diák ● Tanár ● Szülő ● Könyv ● Hír ● Tantárgy Ezek közül a Diák és a Tanár egyed egyaránt felhasználója a rendszernek, azaz össze lehet vonni őket egy fő csoportba, és speciális adataikat külön tárolni.
Megjegyzések A Szülő egyed két speciális esete az anya és a gondviselő. Ezek esetében a legkülönbözőbb esetekre kell felkészülni: ● lehet a diáknak egy anyja és egy apja, aki a gondviselő; ● lehet egy szülője, aki elvált, vagy esetleg újraházasodott ● van, akit a nagymama nevel, mert a szülei nem törődnek vele ● van, akinek sem anyja, sem apja nem ismert, állami gondozott Ezeket a tulajdonságokat a Szülő egyed attribútumaként vehetjük fel, az állami gondozás a Diák egyed jellemzője.