Sz. Hegedűs Rita és Szerecz György Magyar Nyelvstratégiai Intézet Budapest A NAT mint a tanár segítsége
A kiüresített és zsúfolt NAT „cselekvő elkötelezettségre neveljen az igazság és az igazságosság, a jó és a szép iránt, fejlessze a harmonikus személyiség kibontakoztatásához szükséges szellemi, érzelmi, erkölcsi, társas és testi képességeket” üres keret? zsúfolt eljárási protokoll? irányt adó segédlet?
A NAT jelenlegi szerkezete kulcskompetenciák fejlesztési területek, nevelési célok műveltségi területek közműveltségi tartalmak
A cél Kompetenciák (2012-es jelszó) A NAT alapján: ismeretek, készségek és az ezek alapját alkotó képességek és attitűdök ◦ A diáknak legyenek válaszai vagy ◦ A diák tudjon kérdezni és keresni a választ Kompetenciát önmagában fejlesztjük? ◦ A korosztály számára elmélyülésre alkalmas ismeretanyag ◦ az elmélyüléshez idő
A tananyagcsökkentés lebutítás? Miből lesz kevesebb? Miért szidjuk a tudás anyját? „Az én gyerekemnek ne tanítsanak kevesebbet…” „Úgyis elfelejti…”
Az élet nem játék? Az etológia felfogása szerint: Az oktatás hagyományos felfogása szerint: a tanulás szinonimája infantilis viselkedés nincs közvetlen (lét vagy fajfenntartó) célja nem közvetlen haszonért végzik az elsajátítás eszköze a faj sikerességének záloga a tanulás antonímája infantilis viselkedés nincs közvetlen célja a szórakozás eszköze haszontalan tevékenység az elsajátítást segítheti a sikeresség akadálya
Játszani is engedd… logikai játékok, sportjátékok, ügyességi játékok, csapatjátékok, bábjátékban, szerepjátékok, drámajátékkal, bábjáték, árnyjáték, némajáték, összjátékának, népi játékok, drámajátékban, bábjáték, játékszabály, drámajátékok jellemzői, játékosság, drámajáték, dramatikus improvizáció és játék, Dante: Isteni színjáték, játékfilmek, játékra vonatkozó szabályok, logikai készletek, játékok, valószínűségi játékok, játékos kísérletek, játékdalok tanulása, játékos részvétel, sok zenei játékkal, népi gyermekjátékok, csoportos játék, játékbátorság, érzékelő játékok, koordinációt javító játékok, koncentrációfejlesztő játékok, ritmikus játékok dallal, mondókával, kommunikációs játékok motiváló és hatékony tanulásszervezési eljárások alkalmazása, akár játékok segítségével (pl. sakk, logikai játékok) (NAT,Egységesség és differenciálás, módszertani alapelvek) A műélvezet megtapasztalása a belefeledkezés, a játék, a kaland, a humor, a képzelet, a ritmus és a zene révén az egyensúly fogalmát megalapozó játékok kifejezésmódjának játékos elsajátítása, játékos feladatokkal
Érzelmek Az érzelmi intelligencia (EQ) a boldogulás feltétele Az ember érzelemvezérelt lény (döntések) Érzelmileg tudunk kötődni (élményhez, személyhez)
Köszönöm a figyelmet!