NEMZETI ADÓ- és VÁMHIVATAL Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Adó- és Vámigazgatósága.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az ún. tételes Áfa-bevallás bevezetése január 1-jétől [2012. évi LXIX. tv. módosította a évi CLVI. törvényt, amely következtében az Art. 31/B.
Advertisements

2014. február 26. Hajgató Zoltán pénzügyőr ezredes, főigazgató
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Fémkereskedelem szabályozása
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
Értékesítési csatornák
e-jövedék konferencia
Boros Sándor pénzügyőr százados osztályvezető
© dr. Horváth Zsófia – Ujváriné dr. Antal Edit. Üzlethelyiségen kívül kötött szerződés Szabályozás 85/577/EGK tanácsi irányelv 370/2004. (XII.26.) Kormány.
Áfa, bevételi bizonylatok, a vállalkozás tevékenységével szorosan összefüggő kiadási bizonylatok.
15. TÉTEL Egy vendége számlát kér Öntől
Változások a szabálysértési jogban
A szaktanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez nyújtandó támogatás igénybevételéről és elszámolásáról november 16. Sebestyén Andrea EMVA jogcím-felelős.
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Pannónia Kincse LEADER Egyesület EMVA VIDÉKFEJLESZTÉSI JOGCÍMEK HELYSZÍNI ELLENŐRZÉSSEL KAPCSOLATOS FONTOSABB TUDNIVALÓK.
Szabadforgalomba bocsátott jövedéki termékekre vonatkozó normatívák.
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
TÁJÉKOZTATÓ A KENŐOLAJOKKAL ÉS KENŐANYAGOKKAL KAPCSOLATBAN
Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKAER)
A köztisztviselők jogállásáról…
A kémiai biztonságról közérthetően
K OVÁCS ANDRÁS, Ph D. E GYETEMI ADJUNKTUS S ELYE J ÁNOS E GYETEM november 25. IX. MRTT Vándorgyűlés, Révkomárom Selye János Egyetem Gazdaságtudományi.
NAV TOLNA MEGYEI VÁM- ÉS PÉNZÜGYŐRI IGAZGATÓSÁGA Szekszárd, Damjanich u. 50. Jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös.
Az online pénztárgépek ellenőrzésének eddigi tapasztalatai. Az online pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő adatszolgáltatása. A kötelezettek.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Láncügyletek áfa kezelése szeptember 19.. Láncügylet Definíció: ugyanazon termék több alkalommal történő továbbértékesítése oly módon, hogy a termék.
Adózói fórum – A végelszámolás számvitele „röviden” Kovács Lajos
Az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések szabályozása Magyarországon és az EU-ban Osgyáni Anikó.
Jövedéki adó (1.), ökoadók (2.) ELTE ÁJK 2015 Darák Péter.
1002/2010. (I. 07.) VPOP UTASÍTÁS A VÁMRAKTÁROZÁS EGYSÉGES ELJÁRÁSI RENDJÉRŐL.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
1001/2010. (I. 07.) VPOP UTASÍTÁS AZ ÁFA ADÓRAKTÁROZÁSI ELJÁRÁS RENDJÉRŐL VÁM- ÉS PÉNZÜGYŐRSÉG ORSZÁGOS PARANCSNOKSÁGA 1095 Budapest, Mester u. 7.; Tel.:
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
Adózás rendjéről szóló törvény módosításai Feltételes adómegállapítás iránti kérelem  Csak a kérelmet benyújtó adózó vonatkozásában állapíthatja.
E – Ügyintéző Bt. Küldetésünk: - Környezetvédelmi termékdíj és jövedéki szaktanácsadás, szakértés és ügyintézés.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
§ Törvényen kívül és belül §. Atipikus foglalkoztatás az Mt-ben Az atipikus foglalkoztatási formákat az Mt. „A munkaviszony egyes típusaira vonatkozó.
Termékdíj Zsófi és Chubby. Termékdíj törvény évi LVI. törvény  10/1995. (IX.28) KTM rendelet általánosságban fogalmazza meg a kötelezettségeket.
Jövedéki adóról szóló évi LXVIII. törvény változásai a jövedéki engedélyes kereskedelemben, és jövedéki kiskereskedelmben Berta János őrnagy Főosztályvezető.
Jövedéki adó évi CXXVII. Tv.
A jövedéki adóról szóló évi LXVIII. törvény
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
Az új jövedéki szabályozás szankciórendszere
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
A közigazgatási eljárás II.
Jövedéki adó (1.), ökoadók (2.)
Általános forgalmi adó törvény 2017.
A jövedéki adóról szóló évi LXVIII
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
Met. módosítás július 01..
E-ügyintézés az adózásban 2006.
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A vendéglátó ipari tevékenység tükrében
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közbeszerzési Hatóság
dr. Barta Beáta főosztályvezető-helyettes
Előadás másolata:

NEMZETI ADÓ- és VÁMHIVATAL Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Adó- és Vámigazgatósága

Miért kell a jövedéki termék kereskedelmét szabályozni? Az illegálisan belföldre behozott vagy belföldön előállított jövedéki termék legtöbbször a kereskedelem csatornáin keresztül talál vevőre. A fekete áru kiszűrése és felderítése érdekében, illetve abból a célból, hogy a teljes termékpályája átlátható és ellenőrizhető legyen, a jövedéki szabályozás magában foglalja a kereskedelmi tevékenységeket is. E tevékenységek ellenőrzése nélkül a jövedéki szabályozás nem lenne zárt, a feketekereskedelem még nagyobb teret nyerne. Megyénkben mindig kiemelt figyelmet kaptak a kiskereskedők, ugyanis az elmúlt évek tapasztalatai alapján igen sok esetben találkozunk nem felügyelt és engedélyezett körülmények között előállított „pancsolt” szeszesitalokkal. Az illegálisan előállított szeszesital nem csak hogy ártalmas az egészségre, de illegális forgalmazása az államháztartásnak is kárt okoz.

Ellenőrzési technológiánk Járőreink 0-24 órában végeznek ellenőrzéseket, így bármikor megfordulhatnak akár vendéglátó kiskereskedelmi egységekben is. Ellenőrzéseink során gyakran alkalmazunk mobil szeszesitalt vizsgáló labor buszt is, amely 20 perc alatt elvégzi a szeszes folyadék analizálását. Ellenőrzéseinket digitális fokolók és zárjegy leolvasó készülékek is segítik. Ellenőrzéseink alkalmával számla nyugtaadási fegyelem betartására, munkaerő foglalkoztatotti bejelentésekre és folyószámla tartozásra is irányuló vizsgálatokat is végzünk.

A nem jövedéki engedélyes kereskedelmi tevékenységek A nem jövedéki engedélyes kereskedelmi tevékenységek körébe olyan kereskedelmi tevékenységek tartoznak, amelyek a jövedéki szabályozás szerint nem tekinthetők jövedéki engedélyes kereskedelmi vagy export- import tevékenységnek. E tevékenységek alatt általában a nem továbbforgalmazási célú, vagyis a lakossági fogyasztóknak és más végső felhasználóknak való értékesítést kell érteni. Azonban egyes jövedéki termékek esetében bizonyos tevékenységek mégsem e tevékenységi körbe tartoznak a jövedéki kereskedelmi szabályok alkalmazása vonatkozásában. Ilyen tevékenység a fűtőolajjal való bármilyen irányú kereskedés (a lakosságnak, közületi felhasználóknak való értékesítés is), valamint az üzemanyagok értékesítése abban az esetben, ha az nem üzemanyagtöltő állomáson, illetőleg a gázolaj értékesítése nem kereskedelmi tárolótelepen, vagy nem üzemanyagtöltő állomáson keresztül történik. Megjegyzendő továbbá, hogy a nem jövedéki engedélyes kereskedelmi tevékenység nemcsak a bolti kiskereskedelmet fedi le – az előbb jelzett eltérésekkel –, hanem a jövedéki termékek vendéglátó-ipari üzlet vagy kereskedelmi szálláshely tevékenység keretében történő forgalmazását is.

Milyen jövedéki termékre kell alkalmazni a kereskedelemre vonatkozó jövedéki szabályokat? a kereskedelemre vonatkozó jövedéki szabályok alkalmazása szempontjából jövedéki terméknek minősül: - a sör, - a bor, - a szőlőbor és hozzáadott ízesítés nélküli szénsavas víz 8,5 térfogatszázalékot meg nem haladó alkoholtartalmú, olyan kiszerelt keveréke, amelyben a szőlőbor aránya meghaladja az 50%-ot - a pezsgő, - a köztes alkoholtermék, - a 2204, a 2205, és 2206 vámtarifaszámú, 22 térfogatszázaléknál nagyobb alkoholtartalmú alkoholtermék,

Mi tekinthető kereskedelmi mennyiségű jövedéki terméknek? A kereskedelmi mennyiségű jövedéki termék fogalomnak a nem jövedéki engedélyes kereskedő esetében akkor van jelentősége, ha kereskedelmi mennyiséget elérő jövedéki terméket értékesít. Ebben az esetben ugyanis – amennyiben a vevő kéri – olyan számlát vagy egyszerűsített számlát köteles kibocsátani, amely az áfatörvény szerinti adattartamon túlmenően tartalmazza a „Továbbértékesítés esetén a jövedéki termék származásának igazolására nem alkalmas” szöveget is.

A Jöt. alkalmazásában kereskedelmi mennyiségűnek: a) az ásványolajterméknek motorbenzinből a gépjármű üzemanyagtartályán kívül 40 litert, egyéb benzinből 20 litert, petróleumból 50 litert, gázolajból a gépjármű és erőgép üzemanyagtartályán kívül 100 litert, tüzelőolajból 3500 litert, fűtőolajból 3500 kilogrammot, biodízelből 100 litert, b) a cigaretta 800 darabot, c) a szivar 200 darabot, a szivarka 400 darabot, d) a fogyasztási dohány 1000 grammot, e) a sör 110 litert, f) a köztes alkoholtermék 20 litert, g) az alkoholtermék 10 litert, h) a bor és pezsgő együttesen 90 litert (ebből pezsgő legfeljebb 60 liter) meghaladó mennyisége minősül.

Az új Jövedéki Törvényben a kereskedelmi mennyiség meghatározásában is újítások várhatóak: kereskedelmi mennyiség a) cigaretta esetében 800 darab, b) szivar esetében 200 darab, c) legfeljebb 3 gramm súlyú szivarka esetében 400 darab, d) fogyasztási dohány esetében 1 kilogramm, e) sör esetében 110 liter, f) köztes alkoholtermék esetében 20 liter, g) alkoholtermék esetében 10 liter, h) csendes és habzóbor, egyéb csendes és habzó erjesztett ital esetében együttesen 90 liter (ebből habzóbor és egyéb habzó erjesztett ital legfeljebb 60 liter), és i) energiatermék esetében a jármű üzemanyagtartályában és egy, legfeljebb 10 literes hordozható tartályban lévő mennyiség, j) töltőfolyadék esetében 300 milliliter.

Mikor értékesíthető engedély nélkül a szőlőbor? A jövedéki szabályozás szerint nem tekinthető jövedéki engedélyes, vagy nem jövedéki engedélyes kereskedelmi tevékenységnek a szőlőbor árverésen történő értékesítése, legfeljebb 45 liter mennyiségig, akár jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet, akár természetes személy adja el, vagy vásárolja meg a bort. Ez a szabály vonatkozik a szőlőbor árverését szervező személyre is. A szőlőbor árverésének helyét és időpontját az árverést szervező személy köteles a vámhatósághoz előzetesen bejelenteni. A jövedéki szabályozás megengedi, az egyszerűsített adóraktárban vagy az egyszerűsített adóraktár-engedélyes tulajdonában, használatában lévő üzlethelyiségben a saját termelésű szőlőbornak nem vendéglátás keretében, borkóstolás céljából történő helyben fogyasztását, továbbá – legfeljebb 10 literes kannás kiszerelésben – elvitelre történő értékesítését.

Van-e lehetőség jövedéki termék értékesítésére alkalmi rendezvényen, üzlethelyiségen kívül? A nem jövedéki engedélyes kereskedő alkoholterméket, bort, sört, pezsgőt, köztes alkoholterméket alkalmi rendezvényen, közterületi értékesítés, valamint vásáron vagy piacon nem üzletben folytatott kereskedelmi tevékenység keretében is értékesíthet. Az értékesítés megkezdéséhez előzetes bejelentést kell tennie az értékesítés helye szerint illetékes vámhatósághoz legkésőbb az értékesítés megkezdése előtt három munkanappal. A bejelentésnek tartalmaznia kell az értékesítés helyét és időpontját, rendszeres időközönként ismétlődő értékesítés esetén az értékesítési napokat és az egyes napokon az értékesítés kezdő és befejező időpontját, valamint a jövedéki termék raktározására használt épület, épületrész címét (helyrajzi számát). Természetesen az értékesítés csakis abban az esetben valósulhat meg, ha ahhoz az egyéb jogszabályokban meghatározott engedélyekkel is rendelkezik

Mikor nem tekinthető jövedéki engedélyes kereskedelmi tevékenységnek a jövedéki termékek értékesítése, átadása, apportálása? A jövedéki szabályozás szerint nem tekintendő jövedéki engedélyes kereskedelmi tevékenységnek, ha a nem jövedéki engedélyes kereskedő egy vagy több üzletét másik nem jövedéki engedélyes kereskedőnek az üzlet jövedéki termékkészletének átadásával (értékesítésével) együtt üzemeltetésre (bérletbe) adja, a jövedéki termékek forgalmazását megszünteti és a megszüntetéskor készleten lévő jövedéki termékét másik, nem jövedéki engedélyes kereskedőnek értékesíti, – amennyiben gazdasági társaságot alapít – jövedéki árukészletét a társaságba apportálja, az általa alapított társaságnak eladja, továbbá, amennyiben a nem jövedéki engedélyes kereskedő másik nem jövedéki engedélyes kereskedővel egyesül (összeolvad, beolvad), és ennek keretében a jövedéki árukészlet a másik nem jövedéki engedélyes kereskedő tulajdonába kerül.

A jövedéki termékkészlet átadás-átvételéről részletes kimutatást (leltárt) és jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyhez csatolni kell az átadásra kerülő termékkészlet származását hitelt érdemlően igazoló bizonylat másolatát. Az átvevőnél a jövedéki termék eredetének igazolására a termékértékesítésnek minősülő esetekben a számla, egyéb esetekben az átadott jövedéki termékeket részletező kimutatás, valamint az átadás-átvételről felvett jegyzőkönyv szolgál.

Milyen mennyiségű bontott alkoholtermék és bor tárolható a vendéglátó- ipari üzletben? vendéglátó-ipari üzlet konyhájában és más élelmiszerkészítésre szolgáló helyiségében sem kizárt, hogy csekély mennyiségű, az üzlet készletéhez tartozó, bontott vagy bontatlan ital legyen. Az ilyen helyiségekben található ital adózott voltát és rendeltetését minden esetben hitelt érdemlően tudni kell igazolni (pl. főzés, süteménykészítés). A főzéshez vagy sütéshez a vendéglátóegységben felhasznált alkohol, és/vagy bor bontott üvegének a konyhában, jövedéki ellenőrzés során történő megtalálása esetén az eljárók a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény 50. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően kötelesek a tényállás teljes körű tisztázására. Ha a tényállás tisztázását követően megállapítható, hogy az adott jövedéki termék konyhai (sütés-főzés) célt szolgál, a jövedéki eljárást megszüntetik, szankció megállapítására nem kerül sor. Abban az esetben, ha a konyhai felhasználási cél nem bizonyítható, az eljáró vámszerv az általános szabályoknak megfelelően folytatja le a jövedéki eljárást és állapítja meg a mulasztási bírságot.

A konyhában a felbontott italok a termék elkészítésének idejére tárolhatók. A termékek elkészültét követően megmaradt mennyiség a kiszolgáló részben helyezhető el, amennyiben az ott tárolható mennyiséget nem haladják meg. A JÖT. 110.§. (7) pontja értelmében az üzlethelyiség raktárában, továbbá az üzlethelyiség eladóterében az alkoholterméket kizárólag bontatlan, zárjeggyel ellátott palackban, a bort bontatlan palackban, továbbá bontatlan, hivatalos zárral ellátott kannában, hordóban is lehet tárolni, értékesíteni. A vendéglátó-ipari üzlet és a kereskedelmi szálláshely üzlethelyisége eladóterének kiszolgálásra szolgáló részében a 2 liter alatti kiszerelésű alkoholtermékből és borból választékonként legfeljebb öt-öt, a 2 literes vagy annál nagyobb kiszerelésű alkoholtermékből és borból választékonként legfeljebb egy-egy bontott palackot, kannát, hordót lehet tartani.

Van-e lehetőség jövedéki termék értékesítésére alkalmi rendezvényen, üzlethelyiségen kívül? A JÖT. 110.§. (7/a) pontja értelmében az előző (7) bekezdésben foglaltaktól eltérően a vendéglátó-ipari üzlet, kereskedelmi szálláshely által, – a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló kormányrendeletben meghatározott – alkalmi rendezvényen végzett értékesítés során megmaradt 2 liter alatti kiszerelésű alkoholtermékből és borból választékonként legfeljebb öt-öt, a 2 literes vagy annál nagyobb kiszerelésből pedig választékonként legfeljebb egy-egy bontott palackot, kannát, hordót lehet tartani az üzlethelyiség elkülönített részében. A nem jövedéki engedélyes kereskedő az adópolitikáért felelős miniszter rendeletében meghatározott tartalmú nyilvántartást vezet az alkalmi rendezvényen értékesítés során visszamaradt, az üzlethelyiség elkülönített részében tartott bontott alkoholtermékről és borról.

Alkalmi rendezvényen történő értékesítés bejelentése Az értékesítés megkezdéséhez előzetes bejelentést kell tennie az értékesítés helye szerint illetékes vámhatósághoz legkésőbb az értékesítés megkezdése előtt három munkanappal. A bejelentésnek tartalmaznia kell az értékesítés helyét és időpontját, rendszeres időközönként ismétlődő értékesítés esetén az értékesítési napokat és az egyes napokon az értékesítés kezdő és befejező időpontját, valamint a jövedéki termék raktározására használt épület, épületrész címét (helyrajzi számát). Természetesen az értékesítés csakis abban az esetben valósulhat meg, ha ahhoz az egyéb jogszabályokban meghatározott engedélyekkel is rendelkezik

Zártkörű rendezvény jövedéki szempontból nem kifogásolható, ha a megrendelő a rendezvényhez közvetlenül kapcsolódva, saját jövedéki termékeket (is) kíván biztosítani a vendégei részére egy olyan rendezvényen, amely zártkörű (pl.: esküvőn) és erről a felek előzetesen megállapodtak, figyelemmel arra, hogy az ilyen termékeket ellenszolgáltatás nélkül szolgáltatja fel (nem történik értékesítés sem a megrendelő, sem a nem jövedéki engedélyes kereskedő részéről). A nem jövedéki engedélyes kereskedő által működtetett üzletben megtartott zártkörű rendezvényen, abban az esetben lehet a vendéglátó-ipari egység készletét nem képező – a rendezvény megrendelője által hozott – jövedéki terméket tárolni, felszolgálni és elfogyasztani, ha azok beszerzésére a Jöt. rendelkezéseinek a figyelembevételével került sor, illetve eredetük, származásuk, adózott voltuk a Jöt-ben foglaltak szerint igazolt. (pl.: zárjeggyel ellátott termék esetében számlával; zárjegy nélküli termék – pl. magánfőző által főzött párlat – esetében származási igazolvánnyal, illetve ha a magánfőző származási igazolvánnyal nem rendelkezik, a magánfőzés tényéről, és a vendéglátóhelyre beszállított párlat mennyiségről szóló írásbeli nyilatkozatnak a kereskedő részére történő átadásával.)

Indokolt továbbá, hogy a zártkörű rendezvényen elfogyasztásra szánt jövedéki termékek beszállítása átadás-átvételi jegyzéken történjen, amelyhez a jövedéki termékek származását igazoló bizonylatokat, nyilatkozatokat eredetben vagy másolatban csatolni szükséges. Az átadás- átvételi a jegyzéken a megrendelő által beszállított jövedéki termékek mennyisége, megnevezése tételesen, fajtánként, és az űrtartalom megjelölésével kerüljön feltüntetésre, valamint hogy ezen termékek a nem jövedéki engedélyes kereskedő készletétől elkülönítve kerüljenek tárolásra. FONTOS, hogy a zártkörű rendezvény befejezésekor a megrendelő által hozott jövedéki terméket a vendéglátó-ipari egységből azonnal el kell szállítani! Amennyiben nem a fentieknek megfelelően történik az eljárás, úgy a zártkörű rendezvényre bevitt jövedéki termék a vendéglátó-ipari egység készletéhez tartozónak, értékesítésre felkínáltnak tekintendő, amelyből az következik, hogy a termék eredetét a nem jövedéki engedélyes kereskedő köteles igazolni. Így az értékesített és készleten lévő jövedéki termék származását hitelt érdemlően nem tudják igazolni, az jogkövetkezményt von maga után.

Mi a teendő, ha a forgalmazott alkoholtermék zárjegye megsérül, vagy a palackról leválik? Amennyiben a jövedéki engedélyes, vagy a nem jövedéki engedélyes kereskedő saját készletének ellenőrzése során olyan alkoholterméket talál, amelyen a zárjegy megsérült, vagy amelyről a zárjegy levált, akkor arról ha a terméket továbbra is forgalmazni kívánja, 2 példányban leltárívet kell felvenni és azt a követő napon a vámhatóságnak meg kell küldeni. Ebben az esetben az érintett alkoholterméket a forgalomból ki kell vonni, és az egyéb jövedéki termékektől elkülönítve kell tárolni. Amennyiben nem kívánja forgalmazni, egyszerűen kivonhatja a forgalomból vagy a Nagykereskedő részére is visszaszállíthatja. A sérült, vagy, levált zárjegyű alkoholtermék csak akkor forgalmazható a továbbiakban, ha a gazdálkodó új – a levált, vagy sérült zárjegyet pótló – zárjegyet igényel. Az új zárjegy a vámhatóság részére megküldött leltárív benyújtásával igényelhető, amelyet – a benyújtástól számított 30 napon belül – akkor bocsájt a vámhatóság a gazdálkodó rendelkezésére, ha az érintett termékek adózott volta hitelt érdemlően igazolt.

Zárjegy alkalmazása A zárjegyre vonatkozó részletszabályokat a 43/2009. (XII. 29.) PM rendelet tartalmazza. A rendelet 7. § (3) értelmében a forgalmazás során a zárjegy sorszámának és vonalkódjának bármely módon történő eltakarása (kivéve a díszdoboz csomagolású alkoholterméket, illetve a vámhatóság által engedélyezett egyéb csomagolást, valamint az olyan biztonsági eszköz alkalmazását, melynek eltávolítása nem jár a zárjegy sérülésével, olvashatatlanná tételével), felülragasztása, a zárjegyen felirat alkalmazása tilos. Fontos, hogy a kiszerelés nyitásakor a zárjegy szakadjon el. (Gyakran előfordul, hogy több üvegről leválik a zárjegy és ilyenkor ezeket a zárjegyeket az üzemeltető/alkalmazott megpróbálja visszaragasztani, azonban összekeverednek és nem a megfelelő üvegekre kerül visszaragasztásra, ami egy ellenőrzés során azonnal kiderül)

Jogkövetkezmények Hatóságunk jogkövetkezményként mulasztási bírságot, jövedéki bírságot állapíthat meg, intézkedésként lefoglalást, elkobzást és üzletlezárást alkalmazhat. A jövedéki eljárások során alkalmazott bírságok és intézkedések célja kettős: egyrészt anyagi hátránnyal sújtja az elkövetőt, másrészt megelőző, visszatartó hatás elérése a hasonló jogsértések jövőbeni elkerülése érdekében

Mulasztási Bírság A vámhatóság mulasztási bírságot szab ki, ha a természetes személy, vagy a gazdálkodó szervezet a Jöt.-ben, az Art.-ben, vagy a Jöt. végrehajtási rendeleteiben meghatározott kötelezettségeinek teljesítését oly módon mulasztja el, hogy annak eredményeként nem keletkezik adóhiány. A mulasztási bírság alapjának megállapítása elsősorban az elmulasztott kötelezettséghez, különösen pedig annak súlyához, gyakoriságához és körülményeihez köthető. A Jöt. a mulasztási bírság összegének kötelező minimumát – szemben a jövedéki bírsággal – nem határozza meg, csak maximumát ami ,- forintig terjedhet.

A vámhatóság mérlegelési jogkörébe tartozik a mulasztási bírság összegének a jogszabályi keretek között történő meghatározása. Természetesen a döntés meghozatala során figyelemmel kell lenni a kötelezettségszegés súlyára, illetőleg annak ismétlődő jellegére, továbbá arra is, hogy a mulasztási bírság mértéke alkalmas legyen arra, hogy a jogsértő személyt a későbbiekben visszatartsa a hasonló jogellenes magatartás(ok) tanúsításától. A mulasztási bírság mértékének megállapítása során a méltányos eljárás mellett a fokozatosság elvének is érvényesülnie kell.

Jövedéki Bírság Jövedéki bírság kiszabására abban az esetben kerülhet sor, ha természetes személy, vagy gazdálkodó szervezet a jövedéki terméket az adózás alól elvonta, vagy a jogszabályban tételesen felsorolt tiltott tevékenységet gyakorolta, vagy engedély nélküli kereskedelmi tevékenységet folytatott. Adózás alól elvontnak minősül az a jövedéki termék, mely után annak birtokosa, szállítója, értékesítője, felhasználója a jövedéki adót nem fizette meg, vagy az adó megfizetésének tényét hitelt érdemlően igazolni nem tudja. A jövedéki termék adózott voltának igazolása minden esetben az ellenőrzött személy kötelezettsége!

A jövedéki bírság alanya főszabályként a jogsértést elkövető természetes személy, vagy gazdálkodó szervezet. A jövedéki bírság mértékének megállapítása szempontjából döntő jelentőséggel bír az egyéni vállalkozó esetében, hogy jövedéki termékkel folytat-e gazdasági tevékenységet. Sajátos szabály érvényesül ugyanakkor az alkalmazott által munkakörében elkövetett jövedéki törvénysértések esetén, ugyanis ebben az esetben a jövedéki bírság megfizetésére a munkáltató köteles. Annak eldöntéséhez, hogy a jövedéki törvénysértés elkövetője alkalmazotti minőségében követte el a törvénysértést, a vámhatóság különösen azt vizsgálja, hogy meg volt-e a munkaviszonyra jellemző alárendeltség, függőség, személyi kötöttség rendszeres és folyamatos tevékenység, munkabér folyósítása. Az előbbiek mellett ugyanakkor azt is tisztázni kell, hogy az érintett alkalmazott a munkakörében követte el a jövedéki törvénysértést (pl.: pult alatt / raktárhelyiségben előtalált adózás alól elvont termék), vagy sem (pl.: az öltözőszekrényben elhelyezett személyes holmik között előtalált adózás alól elvont termék).

A jövedéki bírság megállapítása az adózás alól elvont termékek esetében a jövedéki termék mennyisége és a bírság kiszabásakor hatályos adómértéke alapján számított adó figyelembevételével történik. A jogszabály a kiszabható bírság összegének csak a minimumát határozza meg, ami ,- forint.

Leggyakoribb jogsértések Raktári bontott termékek, Eladó térben dupla bontás, Zárjegy hiány, leválás, felülragasztás, Szeszfok eltérés, Igazolatlan származás, Igazolatlan származású cigaretta (pl. ukrán cigaretta termék)

Üzletzárás Az üzletbezárás időtartama első jogsértés esetén 12, ismételt előfordulás esetén 30, majd minden további jogsértés alkalmával 60 nyitvatartási nap. Az ismétlődésre vonatkozó szabályok nem alkalmazhatóak, ha két egymást követő ugyanolyan jogsértés elkövetése - ha annak pontos időpontja nem állapítható meg, feltárása - között 2 év eltelt. FONTOS: Az üzlet zárás ideje alatt semmilyen tevékenység nem végezhető, ha oda szükséges a bejutás a zárást elrendelő hatóságot előzetesen értesíteni kell!!

Hatóságunk üzletzárás szankciót az alábbi esetekben alkalmazhat: a) a nem jövedéki engedélyes kereskedő olyan jövedéki terméket szerez be, értékesít vagy tart készleten, amelynek eredetét, adózott voltát nem tudja igazolni; b) a nem jövedéki engedélyes kereskedő alkoholtermék tekintetében a bontatlan állapotra, a zárjegy kötelezettségre, bor/szőlőbor tekintetében a bontatlan állapotra, a szőlőbor esetében a hivatalos zár kötelezettségre, azok raktárban, üzlethelyiségben történő tárolására, értékesítésére vonatkozó szabályokat megsérti; c) a nem jövedéki engedélyes kereskedő dohánygyártmányt az adójegyen feltüntetett ártól eltérő áron értékesít;

d) a nem jövedéki engedélyes kereskedő egyéb ellenőrzött ásványolajat 5 liternél/5 kilogrammnál nagyobb kiszerelésben forgalmaz, és/vagy megfigyelt terméket forgalmaz; e) a vendéglátást folytató nem jövedéki engedélyes kereskedő elvitelre bort nem palackban, vagy hivatalos zárral ellátott kannában értékesít; f) a nem jövedéki engedélyes kereskedő a cigaretta darabonkénti értékesítésének tilalmára vonatkozó szabályt megszegi, illetve szivart darabonként, adójegy nélkül értékesít;

Méltányosság A jogszabályi rendelkezés lehetőséget biztosít az eljárás során fennálló méltányolható körülmények ügyfél kérelmére, vagy hivatalból történő értékelésére. Az eljárás során alkalmazott méltányosság megteremti az eljárások során feltárt jogsértések és az alkalmazott szankciók közötti arányosságot, így a vámhatóság eljárásai során nem sérülnek az ügyfelek jogbiztonsághoz és tisztességes eljáráshoz való jogai. A Jöt. meghatározza, hogy mely esetekben lehetséges hivatalból, vagy az ügyfél kérelme alapján a méltányosság gyakorlása, illetve azokat az eseteket is, mikor a méltányosság alkalmazása nem lehetséges.

Online Pénztárgép A pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15) NGM rendelet szabályozza. Az NGM rendelet 1. számú melléklete a TEÁOR számokra hivatkozással sorolja fel a pénztárgépi nyugtaadási kötelezettséget eredményező tevékenységeket. Ezen adóalanyok nyugtaadási kötelezettségüket kizárólag pénztárgéppel teljesíthetik. Az NGM rendeletben meghatározott esetekben (pl: áramszünet, meghibásodás) lehetőség van kézi nyugta kibocsátásra is. Az online kassza rendelet alapvető célja, hogy hatékonyabban működjön az adók beszedése, ezáltal pedig több legyen a bevétel. Ezt úgy érik el, hogy az új pénztárgépekbe egy olyan szerkezetet telepítenek, ami online kapcsolatban áll a NAV-val. Minden pénztárgép rendelkezik pénztárgép naplóval, mely a gép azonosítására szolgál, továbbá ebben kell szerepeltetni az üzemeltető adatait, javításra, szervizelésre vonatkozó információkat. A pénztárgépek éves szervizes felülvizsgálata kötelező.

Várható 2017 évi változások: Az új Jövedéki Törvény több pontban is változik, azonban az egyik legfontosabb ami a kiskereskedelmi tevékenységet is érinti az 68. § (3) pontja, mely szerint a jövedéki kiskereskedő jövedéki terméket készpénzfizetéssel nem szerezhet be, kivéve adóraktárból vagy kisüzemi bortermelőtől 200 ezer forintot meg nem haladó értékű jövedéki termék beszerzését. Az új Jövedéki Törvény 99. §-a értelmében az Art. adóbírságra, mulasztási bírságra és adómérséklésre vonatkozó szabályait jövedéki eljárásokban nem lehet alkalmazni.

Kiskereskedelmi ellenőrzéseink során feltárt érdekes esetek

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Soltész József pénzügyőr Ezredes Vám- és Pénzügyőri Igazgató helyettes