TANULÓK ÉS A STRESSZ
„A különbség a között, amit megteszünk és amire képesek lennénk, megváltoztathatná a világot.” (Mahatma Gandhi) TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
Selye János a „stressz” fogalma alatt a külső és belső nyomás által okozott feszültségi állapotot értette. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Mi a stressz?
Az, hogy kinek mi a stressz, számos dologtól függ: A személyes alkattól (frusztrációtűrő képesség, érzékenység) Hasonló szituációk során szerzett tapasztalatok váltakozásától Pillanatnyi, vagy folyamatos a stressz TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Kinek mi a stressz?
Beszélhetünk negatív és pozitív stressz-ről A negatív stessz káros, frusztráló és szenvedést jelent az embernek A pozitív stressz energiával tölt fel, növeli az életerőt és örömérzést okoz Az idegrendszer közepes izgalmi állapota egyenesen kívánatos a szervezet számára, Azaz optimális feszültségszinten teljesít az ember a legjobban. Emelt feszültségszint=hatékonyság drámai csökkenése (vizsgadrukk) TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A stressz nem mindig negatív
Fizikai tünetek: Vérnyomás növekedése Fejfájás, alvászavar Immunitás csökkenése Kimerültség, pszichoszomatikus megbetegedések TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Az iskolai stressz tünetei:
Lelki tünetek: Félelemérzet, idegesség, nyugtalanság Bizonytalanság érzés, türelmetlenség Izgatottság, koncentrációs problémák Döntésképtelenség, alacsony önértékelés Apátia, depresszió TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Az iskolai stressz tünetei:
Viselkedésben megnyilvánuló hatása: Diáknak nincs kedve iskolába menni Későn érkezik, elmarad az iskolából Csökken a teljesítőképesség Növekszik a balesetezés Zárkózottság, étvágytalanság Növekedhet a drogfogyasztás TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Az iskolai stressz tünetei:
Sírás, sírógörcs Iskolakerülés, iskolafóbia Indulatkitörések Vádaskodások Kényszeresség Pszichoszomatikus megbetegedések (lelki bajok testi tünetekben; pl. torokszorítás, gyomorproblémák, izomgörcsök, érrendszeri betegedések…) TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A nem kívánt megküzdési stratégiák:
Zenehallgatás Éneklés (elnyomja a félelmet) Mozgás (vérkeringés felgyorsul) Társas kontaktus (séta, mozi, beszélgetés..) Nevetés (közvetlenül visszahat az agy „örömközpontjára”) Játékok, szituációs játékok (tanuljuk a helyes viselkedést) Pozitív álmodozás (stimulálja a jó közérzetet) TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Hasznos megküzdési stratégiák:
Kellő mennyiségű és minőségű pihenés Ápoljuk barátságainkat – kerüljük a magányt Tanuljunk meg egy relaxációs módszert Tanulás helyes megtervezése: – tananyag megértése => motiváció –Rangsor (könnyebbtől a nehezebb felé) –Figyelemkoncentráció (zavaró elemek kiiktatása) –Szünetek beiktatása (45 perc tanulás – 15 perc szünet) –Szünet alatt szellőztetni, mozogni, inni, édesség TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Néhány életmódbeli tanács:
–A rendszeres mozgás – mindennapi testnevelés óra - oldhatja a stresszt. –A RENDSZERES TANULÁS MAGABIZTOSABBÁ – EZÁLTAL STRESSZMENTESEBBÉ – TESZ!!! TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Néhány életmódbeli tanács:
Írd le, mi okoz számodra stresszt…..! Feladat megbeszélése! TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában FELADAT:
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!