Az informatika jövője A szoftverek
Mi a software A szoftver alatt a legszűkebb értelemben elektronikus adatfeldolgozó berendezések (például számítógépek) memóriájában elhelyezkedő, azokat működtető programokat értünk. A szoftvert az különbözteti meg a fogalmilag vele szembeállított, és azt kiegészítő hardvertől, hogy egy programvezérelt berendezésnek a hardver az egyedi, fizikai részét, míg a szoftver az általános, szellemi részét jelenti.
Funkciók szerinti csoportosítás Rendszerszoftverek - Operációs rendszerek - Driverek - Segédprogramok (fájlkezelők, szövegszerkesztők) Fejlesztési környezetek (fordítóprogramok, értelmezők) Alkalmazói szoftverek - Irodai szoftverek (táblázatkészítők, szervezőprogramok) - Üzleti alkalmazások (adatbázis-kezelők) - Tervezőrendszerek (CAD-rendszerek) - Grafikai szoftverek - Média-, és kommunikációs szoftverek - Hálózati alkalmazások - Biztonsági programok - Játékszoftverek
Előállítási folyamat A szoftver előállítása termelési folyamat, számítógépes programok előállítására irányul. 1. lépés:rendszerelemzés 2. lépés:rendszerfejlesztés 3. lépés:specifikáció 4. lépés:algoritmus-tervezés 5. lépés:megvalósítás 6. lépés:kódolás 7. lépés:tesztelés 8. lépés:dokumentálás 9. lépés:rendszerbevezetés 10. lépés:átadás
Szabad szoftverek Szabadon futtatható, másolható, közzétehető és szerkeszthető program. Tetszőleges céllal felhasználható. Általában egy licencszerződés garantálja a szabadságjogokat. 1985. októberében pontosította a Free Software Foundation a szabad szoftverek lényegét: „A Free Sofware Foundation azért jött létre, hogy megszüntesse a programok másolásával, megosztásával, megértésével, módosításával kapcsolatos megkötéseket. A szabad szó a nevünkben nem az ingyenességre utal, hanem a szabadságra. Először is a szabadságra hogy másolhasd a programot és átadhasd valakinek ismerőseid közül, akik ugyanúgy használhatják ahogy magad is. Másodszor a program megváltoztatásának szabadságára, ami által irányíthatod a működését, ahelyett hogy a működés irányítana téged. Éppen ezért, a forráskódnak hozzáférhetőnek kell lennie.”
Linux A „Linux” elnevezés szigorú értelemben véve a Linux-rendszermagot jelenti, de a köznyelvben mégis gyakran a teljes Unix-szerű operációs rendszerre utalnak vele. A Linux pontosabb neve ebben az értelemben GNU/Linux. A Linux a szerverek és személyi számítógépek mellett – elsősorban nyíltságának köszönhetően – megtalálható sok összetett elektronikus eszközben. Magyar fejlesztésű változata a blackPanther OS, ami 2002-ben indult el.
Zárt forráskódú szoftver A zárt forráskódú szoftver (angolul proprietary software vagy closed source software) olyan számítástechnikai program, amelyet a tulajdonos- fejlesztő kizárólagos jogait (copyright) fenntartó, a szoftver másolását vagy újrafelhasználását kizáró zárt licenc alapján bocsátottak ki. A zárt forráskódú programok licencei általában megengedik a végfelhasználónak a szoftver futtatását (licencdíj ellenében vagy ingyenesen), de minden mást tiltanak, azaz a szoftver és a forráskód módosítását, visszafejtését, további terjesztését.
A felhő Az utóbbi időben megfigyelhető irányzat, hogy az adatközpontok a „private cloud”, azaz a privát vagy saját felhő modell felé mozdulnak el, amelyben az IT mint szolgáltatás jelenik meg a cégek életében. Ez a szolgáltatás lehet belső felhasználású – akárcsak a jelenlegi informatika -, lehet külső, vagyis szolgáltatókon keresztül kapott, illetve e kettő kombinációjaként kialakuló szolgáltatás.
A felhő alkalmazások eszköztől függetlenül hosszú léptekkel mögötte vannak az asztali gépekre írt programok tudásához képest és ha az aktuális helyzethez képest, a későbbiekben bármilyen irányban fejlődés tapasztalható, akkor is számolni lehet kompatibilitási problémákkal. Hálózati kieséseknél – teljesen mindegy kinek a hibájából – leáll a munka, jelentős adatvesztési, anyagi és erkölcsi károk keletkezhetnek.
A Virtuális Valóság Az Oculus Rift korai prototípusával először a 2012-es E3-on (Electronic Entertainment Expo) találkozhatott a közönség, majd később elindították a project Kickstarter oldalát, ahol hamar összegyűlt 2,5 millió dollár. A projekt ma már a 3. fázisban van, és 2016-ban dobják piacra a végleges formát. Elődjei a DK (Developer Kit), a DK2, illetve a Samsung saját fejlesztésű Gear VR típusa is, ami a Galaxy Note 4-el használató.
Működési elve A Riftben egy kijelző található, amit egy domború lencsén keresztül láthatunk. A monitoron látható kép is domború lesz, amit a lencse egyensúlyoz, így kapnunk 110 fokos látószöget. A monitorhoz nem hasonlítható, 3D hatást meghaladó élményt nyújt így az eszköz. A fejlesztői változatokhoz (DK, DK2) egy átalakítóra lesz szükség, amivel a Rift használható, illetve a programok általi támogatottság.
Köszönöm a figyelmet!