Versenypolitika az Európai Unióban. Az összeurópai versenypolitika alapvető céljai: A szabad piaci verseny korlátozásának megakadályozása A szabad piaci.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
A klaszterek jogállása, jogi szabályozása Magyarországon
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Joint Venture Szövetség rendezvény, Budapest, február 3. Sárai József Gazdasági Versenyhivatal A magyar EU csatlakozást érintő közösségi versenyjogi.
Versenyjogi megfelelés
Joint Venture Szövetség rendezvény: „EU versenyjog – tilalomfák és lehetőségek” Pécs, április 12. Sárai József Gazdasági Versenyhivatal A közösségi.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Magyar Export-Import Bank Rt.
A vízjog időszerű kérdései
2005. szeptember 28.. Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt.
Járműkereskedelem és a gazdasági versenyképesség erősödése
Vállalkozások az EU-ban Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány.
NAMS szakértői kerekasztal november 28. IJC Tóth András: Versenyjog – médiaszabályozás - NAMS.
Verseny Versenyfelügyelet az egészségügyben és a kapcsolódó piacokon Torjákné Amberger Teréz Gazdasági Versenyhivatal – Versenypolitikai Iroda január.
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
Industrial Organization - alapvető modellek
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
CHSH Dezső Dr. Dezső A közbeszerzési törvény gyakorlati alkalmazásának tapasztalatai és a közbeszerzési törvény.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Versenyjog és fogyasztóvédelem
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 A Ki biztosítja a torzításmentes versenyt? A tagállami intézmények és az Európai Bizottság közötti feladatmegosztás Inotai G. András Európai Bizottság,
A versenytörvény alkalmazásának gyakorlata
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
II. Gazdasági unió A, Pénzügyi unió Közös pénz → összemérhetőség, könnyebb elszámolás - Euro bevezetése 2002-ben.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Kalandorok kíméljenek! Július 29.. A címadás indoka Reklám céljai: –Termékeladás –Márkanév ismertsége –Márkakép kialakítása –Márkahűség kialakítása.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Az EU élelmiszer- szabályozásának céljai Eu. Hosszú távú egészségkárosítás csökkentése Az élelmiszerben lévô egészségkárosító anyagok mennyiségének korlátozása.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
A klaszterek jogi szabályozottsága
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
Szellemi alkotások és a versenyjog évi LVII. Új törvény (Versenytörvény), amely január 1-jén lépett hatályba évi LVII. Új törvény (Versenytörvény),
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
A médiakoncentráció korlátozása Médiaszabályozás március 26. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
A versenytörvény módosítása
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
A zöld közbeszerzés európai és magyar jogi szabályozása Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
Külkereskedelem és EU jog Dr. Marosi Zoltán Rein és Társai Freshfields Bruckhaus Deringer Iroda október 18.
Üzleti Jog I. Versenyjog I. Dr. Pázmándi Kinga Tanszékvezető e.doc. Üzleti Jog Tanszék.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Az EU politikái Az első pillér közös és közösségi politikái.
Az Európai Unió gazdasági joga I. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Nemzeti Fejlesztési Terv, operatív programok és pályázati lehetőségek
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
Gyakorlati útmutató kis- és középvállalkozásoknak az EK versenyjogról
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
Európai Uniós ismeretek
Európai Uniós ismeretek
A regionális gazdasági integrációk
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
Előadás másolata:

Versenypolitika az Európai Unióban

Az összeurópai versenypolitika alapvető céljai: A szabad piaci verseny korlátozásának megakadályozása A szabad piaci verseny korlátozásának megakadályozása A közösségi versenyszabályozás megteremtése az egyes államokra és vállalkozásokra vonatkozóan A közösségi versenyszabályozás megteremtése az egyes államokra és vállalkozásokra vonatkozóan Egységes piac védelme Egységes piac védelme A vállalatokra és államokra vonatkozó rendelkezések kontrollálása A vállalatokra és államokra vonatkozó rendelkezések kontrollálása

Az összeurópai versenypolitika fő tevékenységi körei: Az európai versenypolitika szabályozása (avagy a közösségi jog két fő területe) Állami magatartás szabályozása Állami támogatások felügyelete A vállalati magatartás szabályozása „Klasszikus versenyjog” Gazdasági erőfölénnyel való visszaélésFúziók megakadályozása

A vállalati magatartás szabályozása, avagy a „klasszikus versenyjog” „Klasszikus versenyjog”: mert legfontosabb elveit már az 1957-es Római Szerződés is rögzítette (85-ös és 86-os cikkely): az EU-ban ezen két passzus a kartell-, és monopóliumellenes politika alapja „…tilos minden, a tagállamok közötti kereskedelmet érintő versenyellenes megállapodás a vállalatok között ill. az erőfölénnyel való visszaélés az egységes piacon…” Kartelltörvény (meghatározza a tiltott tevékenységi köröket, ill. az esetleges kivételezések feltételeit) ár rögzítése piac felosztása Termelés vagy technológiai fejlődés korlátozása Termékek együttes visszatartása a piacról ill. az árukapcsolás Felmentés nyújtható, ha: a vállalatok közti megállapodás hozzájárul a javak előállításának és elosztásának javításához vagy a szféra gazdasági fejlődéséhez

A monopóliumok helye az EU- rendszerében A Római Szerződés szerint „…törvénytelen, amennyiben egy vállalat domináns piaci helyzetével bármilyen formában visszaél…” A Római Szerződés szerint „…törvénytelen, amennyiben egy vállalat domináns piaci helyzetével bármilyen formában visszaél…” A törvény nem határozza meg, milyen piaci részesedés tekinthető domináns helyzetnek (hangsúly: hatalommal való visszaélésen). Ez termékenként, szolgáltatásonként változik és a körülményektől is függ. A törvény nem határozza meg, milyen piaci részesedés tekinthető domináns helyzetnek (hangsúly: hatalommal való visszaélésen). Ez termékenként, szolgáltatásonként változik és a körülményektől is függ. Leggyakoribb illegális erőfölény érvényesítések: Leggyakoribb illegális erőfölény érvényesítések: Termelés csökkentése Termelés csökkentése Árak növelése Árak növelése

A cégfúziók ellenőrzése Ez a legfiatalabb vállalati magatartásokat korlátozó versenypolitikai alapelv (1989 – Egyesülési Munkacsoport) Ez a legfiatalabb vállalati magatartásokat korlátozó versenypolitikai alapelv (1989 – Egyesülési Munkacsoport) Szabály szerint, azon összeolvadásokhoz szükséges brüsszeli engedély: Szabály szerint, azon összeolvadásokhoz szükséges brüsszeli engedély:  amelyeknél az adott cégek forgalma világviszonylatban eléri az 5 milliárd eurót vagy a részt vevő vállalatok együttes közösségen belüli forgalma kiteszi a 250 millió eurót A fúzió 3 alaptípusa: A fúzió 3 alaptípusa: 1. Horizontális (azonos termelési szintű vállalatok fuzionálnak) 2. Vertikális (adott termék gyártóját és forgalmazóját magában foglalaló) 3. Konglomerátum szerű összeolvadás

Az állami támogatásokkal foglalkozó politika I. Okok: szociális-, gazdaság- és pártpolitikai megfontolások, lobbi- érdekek Okok: szociális-, gazdaság- és pártpolitikai megfontolások, lobbi- érdekek 4 általános jellemző (tudományos szakirodalom): 4 általános jellemző (tudományos szakirodalom): 1. Előnyben részesíti kedvezményezettjét 2. Közpénzekből nyújtják 3. Szelektíven vagy ágazat-specifikusan adják 4. Hatással van az államok közti kereskedelemre Leggyakoribb formái: pénzpumpálás (gazdagabb államok) biz. gazdasági szereplőknek nyújtott jogok ill. Adókedvezmények (szegényebb államok) biz. gazdasági szereplőknek nyújtott jogok ill. Adókedvezmények (szegényebb államok) állami megrendelések állami megrendelések

Az állami támogatásokkal foglalkozó politika II. Uniós törekvés: tagállamok támogatási politikájának kontrollálása és kiegészítése (forrás: Strukturális Alapok) Átláthatóság: az adókedvezmények mértéke a régiók fejlettségi szintjéhez igazodik: ahol a GDP nem éri el a közösségi átlag 75%- át, a beruházás értékének 50%-ban határozzák meg az adókedvezmény felső határát. A magasabb életszínvonalat elérő régiókban a kedvezménykulcs alacsonyabb 50%-nál. Minden tagországnak ún. regionális térképet kell készítenie (mely jelöli, mely térségekben milyen támogatás nyújtható) Brüsszel inkább preferálja a horizontális támogatásokat (pl. környezetvédelmi intézkedés), mint az ágazati támogatásokat (speciális ágazatok ügyeibe csak indokolt esetben avatkozik be) Előnyben részesíti a kis-, és középvállalkozóknak szánt támogatásokat: itt a legmagasabb, 65%-os az adókedvezmény felső határa.

Versenypolitika Magyarországon A rendszerváltás utáni helyzet A rendszerváltás utáni helyzet (Az állam kezdeti versenyszabályzó és beavatkozó magatartása fokozatosan megváltozik, a nemzetközi megállapodások következtében szűk körű döntési kompetenciákra korlátozódik a kormány beavatkozási magatartása) Magyar „versenypolitikai” törvényrendeletek Magyar „versenypolitikai” törvényrendeletek

Magyar piaci szabályozás, mi a tisztességtelen magatartás? Versenyt torzító/befolyásoló magatartás Versenyt torzító/befolyásoló magatartás (Megtévesztéssel a fogyasztóvédelemhez kell fordulni) A horizontális és a vertikális versenyt korlátozó megállapodások A horizontális (iparágon belüli) és a vertikális (Iparágak egymásra épülő –étterem, hentes, üdítőgyár-) versenyt korlátozó megállapodások Gazdasági erőfölény Gazdasági erőfölény (Rendelkezni vele lehet, de visszaélni nem) EU. tagállamok közötti kereskedelmi visszaélés EU. tagállamok közötti kereskedelmi visszaélés (A magyar versenyjog a közösségi versenyszabályokkal párhuzamosan alkalmazható a közösségi versenyjogot a GVH kötelezően alkalmazza) Fúziók (Nem szabályozott, bejelentés nélküli) Fúziók (Nem szabályozott, bejelentés nélküli)

96/LVII versenytörvény Fogyasztok befolyásolása Fogyasztok befolyásolása (tisztességtelen tájékoztatás –hamis információk-) Gazd. Vers. Befolyásolása Gazd. Vers. Befolyásolása (tisztességtelen szerződések) Gazsági erőfölénnyel való visszaélés (szerződések, árukorlátozások, másik fél üzletébe való beavatkozások) Gazsági erőfölénnyel való visszaélés (szerződések, árukorlátozások, másik fél üzletébe való beavatkozások) Vállalkozások összefonódása (fúzió) ( Bevételhez kötött engedélyeztetés) Vállalkozások összefonódása (fúzió) ( Bevételhez kötött engedélyeztetés)

GVH Működés ( ) Működés (állami költségvetési verseny-felügyeleti szerv, továbbá EK versenyszabályok tagállami hatáskörben való alkalmazása.) Jogalkalmazás ( versenyfelfogását, jogalkalmazói irányvonal kijelölés) Jogalkalmazás ( versenyfelfogását, jogalkalmazói irányvonal kijelölés) Bírságok Bírságok (határozatok nem teljesítése, visszaélések) ig ügymenetek száma: ig ügymenetek száma: Példaügy (T-mobil) Példaügy (T-mobil)

Európai Közösségi versenyszabályok alkalmazása Versenykorlátozó megállapodások és erőfölényes visszaélések tekintetében Versenykorlátozó megállapodások és erőfölényes visszaélések tekintetében (Eksz cikkéne + a hazai versenyjogot párhuzamosan alkalmazhatja emellett, a GVH együttműködik a 1/2003/EK rendelet alapján.) Összefonódások ellenőrzése tekintetében Összefonódások ellenőrzése tekintetében (139/2004/EK bizottsághoz való bejelentés, ez nem GVH hatáskör) A fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása tekintetében A fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása tekintetében (előkészületben a közös szabályozás) Az állami támogatások tekintetében Az állami támogatások tekintetében (átmeneti rendszer, 75%, 50%, 30-20%-os plafonnal)

Vállalkozási adó-jogszabályozás Célja a versenyképesség elősegítése, továbbá fejlesztési, munkaerőpiac növelési, környezetvédelmi célokat szolgál Célja a versenyképesség elősegítése, továbbá fejlesztési, munkaerőpiac növelési, környezetvédelmi célokat szolgál