Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina 2008. október 21.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina 2008. október 21."— Előadás másolata:

1 A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina 2008. október 21.

2 2 Miről lesz szó? 1.Szervezeti háttér 2.Jogszabályi háttér 3.Verseny és fogyasztóvédelem 4.Ügyek bemutatása

3 3 Szervezeti háttér Gazdasági Versenyhivatal - független, központi közigazgatási hivatal - további feladatok: erőfölénnyel való visszaélés, versenykorlátozó megállapodás, fúziókontroll Fogyasztóvédelmi Iroda - 2004. szeptember 1-jétől Alapelvek – „Fogyasztós policy” A bírság meghatározásának szempontjai közlemény

4 4 Jogalkalmazás I. A fogyasztói tájékoztatással kapcsolatos jogszabályok rendszere 2008. szeptember 1. előtt: Grtv. és Versenytörvény egyéb tájékoztatási formák Grtv. és Versenytörvény Közérdek érintettsége esetén: Grtv. és Versenytörvény Egyéb esetben: ágazati jogszabályok reklám b2b viszonyok b2c viszonyok

5 5 Jogalkalmazás II. – az UCP átültetése után •A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló 2008. évi XLVII. tv. (Fttv.) ‏ •A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény (Új Reklámtörvény) •A tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. tv. (Versenytörvény) módosítása

6 6 Jogalkalmazás III. Versenytörvény alapján GVH egyéb tájékoztatási formák Új Reklámtörvény alapján GVH Verseny érdemi érintettsége esetén: Fttv. alapján GVH Versenyt érdemben nem érintő kereskedelmi gyakorlatok esetén: Fttv. alapján NFH illetve PSZÁF reklám b2b viszonyok b2c viszonyok

7 7 Verseny és fogyasztóvédelem I. •GVH szemlélete: piacok kínálati és keresleti oldala •Fogyasztó: a piac szereplője •Beavatkozás módjai 1.Kínálati oldalon 2.Keresleti oldalon

8 8 Verseny és fogyasztóvédelem II. • •Valós, pontos információkon alapuló döntési folyamat • •Jól informált fogyasztó → hatásos verseny Jól működő verseny → elégedett fogyasztó • •A fogyasztó tudatos, körültekintő, törekszik nem tökéletesen informált és nem várható el, hogy kételkedjen • •Információs aszimmetria minden piacon más és más

9 9 Ügyek I. Egy kis statisztika –2008 első 3 negyedévében GVH előtt 238 versenyfelügyeleti eljárás, ebből 122 az FVI előtt –2008 első 3 negyedévében összesen 1.602 bejelentés és panasz, ebből kb. 1.000 az FVI-hez –Versenyfelügyeleti eljárásban összesen kb. 676 Mio Ft kiszabott bírság, ebből 658 Mrd az FVI által indított ügyekben

10 10 Ügyek II. Egy-egy ügycsoport bemutatása •Nagy kiskereskedelmi láncok •Pénzügyi szolgáltatások •Távközlés •Egészségre ható termékek

11 11 Nagy kiskereskedelem – grátisz-e a grátisz? •Piac struktúrája – vevői erő, a piac erős földrajzi dimenziója, árverseny •Folyamatos akciótartási gyakorlat/kommunikáció •Speciális kommunikációs eszköz – akciós újságok •Általános probléma: áru elérhetősége („becsalogató hatás”), árfeltüntetés •Eljárás alá vontak: Tesco, Auchan, Cora, Metro

12 12 Pénzügyi szolgáltatások – ingyenes-e a hitel? •Piac specifikuma: nagy információs aszimmetria, pénzügyi kultúra alacsony szintje, innováció •Jellemzően integrált kampányok, állandó információs zaj •Szóbeli (ügynöki) tájékoztatás jelentősége •Érintett piacok: hitelkártyák, lakáshitel, fogyasztói csoport

13 13 Távközlés I. Távközlési szektorok (ügymegoszlás) ‏ 1.Vezetékes hangszolgáltatás 2.Mobil hangszolgáltatás 3.Internetszolgáltatás 4.KábelTV-szolgáltatás

14 14 Távközlés II. – mennyibe kerül 0 Ft-os telefonálás? 1.Integrált kommunikációs kampányok 2.Apróbetűs feliratok kérdése 3.Erős márkák 4.Image-kampányok

15 15 Egészségre ható termékek •Élelmiszerek, étrend-kiegészítők, különleges táplálkozási igényeket kielégítő élelmiszerek •Elsősorban nyomtatott sajtóban közzétett kommunikáció •Sérülékeny fogyasztói kör, beteg, kiszolgáltatott emberek •A hirdetésekben a termék emberi egészségre gyakorolt hatása kerül a középpontba •Független, alapos, megbízható, elismert, nem egyetlen forrásra támaszkodó vizsgálat szükséges az állítás alátámasztásához

16 16 Köszönöm a figyelmet! www.gvh.hu grimm.krisztina@gvh.hu


Letölteni ppt "A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina 2008. október 21."

Hasonló előadás


Google Hirdetések