Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE Árva-Kovács-Mikó-Pap.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE Árva-Kovács-Mikó-Pap."— Előadás másolata:

1 A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE Árva-Kovács-Mikó-Pap

2 A stratégiai kontrolling szerepe Mi is a kontrolling? Irányítás: 1.Tervezés 2.Terv-tény összehasonlítás 3.Beavatkozás - indirekt módon funkcionál - információt szolgáltat, majd koordinál. Rövid időtávon operatív, hosszabb időtávon stratégiai. Mi is a kontrolling? Irányítás: 1.Tervezés 2.Terv-tény összehasonlítás 3.Beavatkozás - indirekt módon funkcionál - információt szolgáltat, majd koordinál. Rövid időtávon operatív, hosszabb időtávon stratégiai. Stratégiai kontrolling: a lehetőségeket és a kockázatokat vizsgálja, a vállalat hosszú távú működését biztosítja, információt gyűjt a társadalmi, politikai, gazdasági, technológiai környezetből. Stratégiai kontrolling: a lehetőségeket és a kockázatokat vizsgálja, a vállalat hosszú távú működését biztosítja, információt gyűjt a társadalmi, politikai, gazdasági, technológiai környezetből. Időtartama a vállalat és környezetétől függ Időtartama a vállalat és környezetétől függ Alapvetően jövőorientált Alapvetően jövőorientált Változás, változtatás, megújulás orientált Változás, változtatás, megújulás orientált Célok kitűzése és megvalósítása Célok kitűzése és megvalósítása Szakaszai: 1. A vállalati hitvallásának megfogalmazása Szakaszai: 1. A vállalati hitvallásának megfogalmazása 2. Célok kitűzése 2. Célok kitűzése 3. A környezet alapos, kritikus, jövőorientált elemzése 3. A környezet alapos, kritikus, jövőorientált elemzése 4. A vállalat erős és gyenge pontjainak elemzése 4. A vállalat erős és gyenge pontjainak elemzése 5. Vállalati sikerpotenciálok kombinálása a jövő adottságaival 5. Vállalati sikerpotenciálok kombinálása a jövő adottságaival 6. Az akciók megvalósításához szükséges erőforrások elemzése, eredmények és ráfordítások összevetése stratégiai időhorizonton 6. Az akciók megvalósításához szükséges erőforrások elemzése, eredmények és ráfordítások összevetése stratégiai időhorizonton

3 A stratégiai kontrolling szerepe –A stratégiai kontrolling működéséhez eszközökre van szükség: Stratégiai vállalati egységek fejlesztésére Termék mátrix Célcsoport mátrix Szcenárió technika –A vállalati stratégiaalkotásnak három szintje: 1.vállalati 2.üzleti 3.funkcionális 1.vállalati 2.üzleti 3.funkcionális –Eszközök: Mindhárom szinten alkalmazható: Kompetencia elemzés Benchmarking Erőforrás audit Költség és hatékonyság elemzés Réselemzés Radar diagram Trendelemzés

4 A stratégiai kontrolling szerepe Vállalati és üzletági szinten is alkalmazható : Stakeholder elemzés Önértékelés Stakeholder elemzés Önértékelés Pénzügyi elemzések Hozzáadott értékelemzés Vállalati szinten alkalmazott eszközök Pénzügyi elemzések Hozzáadott értékelemzés Vállalati szinten alkalmazott eszközök –Vállalati szinten alkalmazott eszközök : Portfolió elemzések Stratégiai klaszter elemzés Piacszegmentálás Portfolió elemzések Stratégiai klaszter elemzés Piacszegmentálás –Üzletági szinten alkalmazott eszközök : Termék-piac mátrix Környezetelemzés (PESTEL) Értéklánc elemzés 5 versenyerő elemzés Versenytárselemzés Begyakorlási görbe Életciklus görbe Használatiérték-elemzés Vevői elégedettségmérés SWOT –Funkcionális szinten alkalmazható eszközök: Dolgozói elégedettség mérés Teljesítményértékelés

5 A stratégiai kontrolling szerepe A vállalati szintű stratégia A vállalati szintű stratégia Meghatározza a vállalat működésének módját, kommunikálja a tulajdonosok és a külső érintettek felé, koordinálja az üzletági és a funkcionális stratégiákat. Meghatározása és végrehajtása a központ feladata, amely a stratégiai üzleti egységek felett. Stratégiai szerepe: 1. Portfóliómenedzser, 2. Átstruktúráló, 3. Szinergiamenedzser, 4. Fejlesztő a., Portfólió-elemzések -Boston Consulting Group (BCG) (1)sztárok, (2) A kérdőjelek, 3) A fejőstehenek,. (4) A kutyák -General Electric versenyhelyzet és a piac vonzereje alapján értékeli az üzleti egységeket

6 A stratégiai kontrolling szerepe b., Stratégiai klaszter elemzés Méret, Földrajzi lefedettség, Termékskála, Vertikális integráció, Kiszolgált piacszegmensek mennyisége, Tőkeerő, Tulajdonosi szerkezet, Elosztási csatornák c., Piacszegmentálás - Egyéni fogyasztókra nézve: termékorientált szegmentálás, demográfiai szempontok, társadalmi tényezők, személyiségre jellemző szempontok, földrajzi tényezők, -Szervezeti fogyasztók esetén: A termék jellege, A vásárló szervezet jellege, A szervezet jellemzői, A beszerzés helyzete a szervezetben

7 A stratégiai kontrolling szerepe Üzletági szintű stratégia a., Termék- piac mátrix üzleti egységek üzleti pozíciójának értékelése b., Környezetelemzés (PESTEL) c., Értéklánc elemzés Michael Porter Stratégiailag fontos tevékenységei szerint bontja le a vállalatot, azzal a céllal, hogy jobban megérthessük a költségek képződésének folyamatát. d., 5 versenyerő elemzés

8 A stratégiai kontrolling szerepe e., Versenytárselemzés e., Versenytárselemzés f., Begyakorlási görbe -Új technológia, vagy termék bevezetése után előállított darabszámmal exponenciálisan csökken az egységköltség. f., Begyakorlási görbe -Új technológia, vagy termék bevezetése után előállított darabszámmal exponenciálisan csökken az egységköltség. g., Életciklus görbe g., Életciklus görbe

9 A stratégiai kontrolling szerepe h., Használatiérték-elemzés - A vevői értékelemzés, a fogyasztói igények megfelelő szintű kielégítése h., Használatiérték-elemzés - A vevői értékelemzés, a fogyasztói igények megfelelő szintű kielégítése i., SWOT elemzés i., SWOT elemzés

10 A stratégiai kontrolling szerepe Funkcionális szintű stratégiák Funkcionális szintű stratégiák Céljuk a hatékony erőforráselosztás Céljuk a hatékony erőforráselosztás Típusai: Humán- és kultúraépítési, Szervezetfejlesztési és vezetési, Marketing, Gyártási, Pénzügyi Típusai: Humán- és kultúraépítési, Szervezetfejlesztési és vezetési, Marketing, Gyártási, Pénzügyi A stratégia értékelése három kritérium alapján: alkalmasság, elfogadhatóság, megvalósíthatóság A stratégia értékelése három kritérium alapján: alkalmasság, elfogadhatóság, megvalósíthatóság A stratégia meghatározásához három fő kérdéskörben kell a vállalatnak döntéseket hoznia: 1., meg kell határozni a vállalat küldetését,. 2., Össze kell vetnie a piaci lehetőségeket és fenyegetéseket saját erős és gyenge pontjaival, és ennek alapján meg kell határoznia azokat a területeket, ahol versenyelőnyre tud szert tenni, 3., Az érintettek tevékenységét és saját erőforrásait úgy kell összehangolnia, hogy minél jelentősebb legyen a szinergia. A stratégia meghatározásához három fő kérdéskörben kell a vállalatnak döntéseket hoznia: 1., meg kell határozni a vállalat küldetését,. 2., Össze kell vetnie a piaci lehetőségeket és fenyegetéseket saját erős és gyenge pontjaival, és ennek alapján meg kell határoznia azokat a területeket, ahol versenyelőnyre tud szert tenni, 3., Az érintettek tevékenységét és saját erőforrásait úgy kell összehangolnia, hogy minél jelentősebb legyen a szinergia.


Letölteni ppt "A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE Árva-Kovács-Mikó-Pap."

Hasonló előadás


Google Hirdetések