Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

5. előadás 1Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás A szállodai és a vendéglátó tevékenység.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "5. előadás 1Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás A szállodai és a vendéglátó tevékenység."— Előadás másolata:

1

2 5. előadás 1Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás A szállodai és a vendéglátó tevékenység személyi feltételei A szállodai HRM

3 5. előadás 2Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás2 Munkaerő-gazdálkodás  Hatékony felhasználás  költség  adminisztráció  munkavédelem  jogszabályok

4 5. előadás 3Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás3 A munkaerő-gazdálkodás tartalma  Elvégzendő munka  A munkavégzés módja  A munkaidő  Munkakör  Létszám  Szakképesítés

5 5. előadás 4Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás4 Elvégzendő munka  Tevékenységi kör  fő-folyamatok  mellék-folyamatok  Alkalmazottak felvétele  pihenőnapok  fizetett szabadság  műszakok leterheltsége különböző  váratlan helyettesítések

6 5. előadás 5Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás5 A munkavégzés módja  Gépesítettség  Színvonalbeli követelmények  Munkafolyamatok szervezettsége  munkaerő-szükséglet

7 5. előadás 6Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás6 Létszám mennyiségi igény tevékenységet egyedileg  Minden tevékenységet egyedileg kell megvizsgálni. Elemenként megkapott létszámot szintetizáljuk  így kapjuk meg a létszám mennyiségét. nem cserélhetjük  Egyes tevékenységekben a dolgozókat nem cserélhetjük ki mással!  A Termelékenység,  A Termelékenység, mint jellemző adat nem alkalmazható a létszám meghatározásához, hanem  szobakapacitás határozza meg.

8 5. előadás 7Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás7 Létszám mennyiségi igény  Létszám-szorzót használunk: legtöbbször 1 alatt van (Bp: 0,5-0,7, vidék: 0,3-0,5) Dolgozók száma Szobák száma  Vizsgálható még naturális mutatóban: egy dolgozóra jutó vendégek száma  a leterheltséget mutatja meg. Vendégek száma Dolgozók száma

9 5. előadás 8Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás8 A munkaidő  Törvényi előírás  8 óra  4-12 óra/nap  8 hét átlaga  Meghatározása  munkáltató  6 óra < 20 perc szünet  két nap között 11 óra pihenőidő  ünnepnapok

10 5. előadás 9Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás9 Munkaidő  Rendes munkaidő : napi 8 óra (heti 40 óra)  felek megállapodhatnak ennél rövidebb, vagy hosszabb (max. 12 óra) munkaidőben is.  Munkaidő beosztás áról  a kollektív szerződés vagy  a munkáltató dönt.  Túlmunka : a napi rendes munkaidőt meghaladó munkavégzés (évi 200, max. kollektív szerződés esetén 300 óra lehet)

11 5. előadás 10Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás10 Pihenőidő  Munkaközi szünet:  6 óra után 20 perc  Napi pihenőidő:  Két munkanap közötti idő: 11 óra, de min. 8 óra  Heti pihenőidő:  2 pihenőnap  Munkaszüneti napok:  Hivatalos egyházi, történelmi, egyéb ünnepek

12 5. előadás 11Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás11 Szabadság  Részei:  Rendes szabadság  Rendkívüli szabadság  Rendes szabadság:  Alapszabadság: 20 nap, életkorral növekszik, max. 30 nap  Pótszabadság: csak meghatározott esetekben (pl. gyermek után, fiatalkorú, veszélyes munkakör)

13 5. előadás 12Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás12 Szabadságolás  Szabadságolási ütemtervet kell készíteni. újratermelés  A pihenés biztosítása  a munkaerő újratermelése  Nem veszélyeztetheti a szálloda színvonalának megtartását  A munkakörök nem helyettesíthetők egymással  üzemrészenként, azon belül munkahelyenként kell elkészíteni

14 5. előadás 13Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás13 A szállodai üzemrész szabadságolási ütemterve Létszám Össz. éves szabadság Január ……. DecemberÉvi összes tény/terv Front-desk Housekeeping Telefonközp. Portai segéd. Garázs Mosoda Nem név szerint kell a szabadság napokat kiadni  személytelenül kell megszervezni  személytelenül kell megszervezni

15 5. előadás 14Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás14 Munkaidő-rendszerek  Hagyományos  napi azonos időben történő foglalkoztatás  egyenlőtlen munkaidő-beosztás  heti egyenlőtlen  havi egyenlőtlen  ? éves egyenlőtlen  osztott munkaidő-beosztás  osztott-egyenlőtlen  Rugalmas  lépcsőzetes munkakezdés  szabad munkaidő-beosztás  törzsidővel kombinált munkaidő-beosztás

16 5. előadás 15Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás15 A szükséges létszám  Létszámgazdálkodás  átlagos létszám  állományi létszám  dolgozói létszám  munkaerő-kihasználtság  termelékenység  1 dolgozóra jutó bevételhatékonysági mutató  1 vendégre jutó bevételminőségi mutató  1 dolgozóra jutó vendégleterheltségi mutató

17 5. előadás 16Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás16 A szükséges létszám  Munkaerő hullámzás (Fluktuáció)  negatív jelenség, okok:  Természetes ok: nyugdíjazás, szülés  Gazdasági ok: máshol nagyobb jövedelem  Súrlódásos ok: rossz munkahelyi légkör  Káros, mert:  új dolgozó betanítása  idő  nem összeszokott közösség  alacsonyabb hatékonyság  dolgozók gyakori cserélődése  a vendégeknek kevésbé otthonos légkör  rossz fényt vet az üzletre  „image” rombolás  vizsgálata:  váltás  váltás-index

18 5. előadás 17Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás17 A szakképesítés  4 és 5  -os szálloda, I. kategóriájú vendéglátó egység vezetése:  szakirányú egyetemi, főiskolai végzettség  cukrászati termékek előállítása:  cukrász szakmunkás bizonyítvány  meleg- és hidegkonyhai ételek előállítása:  szakács szakmunkás bizonyítvány  vendéglátó tevékenység:  pincér vagy vendéglátó eladó szakmunkás bizonyítvány  húsbontás:  hentes vagy húsfeldolgozó szakmunkás bizonyítvány

19 5. előadás 18Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás18 A munka törvénykönyve  A munkaviszony  keletkezése – munkaszerződés  tartalma  érdekképviselet  előmenetel és illetményrendszer  alanyai munkáltató munkavállaló

20 5. előadás 19Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás19 A munka törvénykönyve  A munkaviszony  létesítése munkaszerződéssel alapbér munkakör munkavégzés helye próbaidő határozott vagy határozatlan időre  megszűnés munkavállaló halála munkáltató jogutód nélküli megszűnése határozott idő elteltével  megszüntetés közös megegyezés felmondás (rendes, rendkívüli) azonnali hatály

21 5. előadás 20Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás20 A munka törvénykönyve  A munkavégzés szabályai  A munkáltató kötelessége foglalkoztatás biztonságos munkavégzés munkaszervezés tájékoztatás, irányítás ismeretek megszerzésének biztosítása munkabér fizetése  A munkavállaló kötelessége megjelenés, rendelkezésre állás munkavégzés együttműködés személyes közreműködés üzleti titok kezelése továbbképzésen való részvétel

22 5. előadás 21Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás21 A munka törvénykönyve  A munkavégzés szabályai  Mentesség a munkavégzés alól állampolgári kötelesség közeli hozzátartozó halála keresőképtelen beteg kötelező orvosi vizsgálat véradás elháríthatatlan ok munkáltatói engedély  Tanulmányi szerződés Támogatás – tanulmány – hasznosítás

23 5. előadás 22Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás22 A munka törvénykönyve  Kártérítési felelősség  munkavállaló kötelezettségek vétkes megszegése gondatlan károkozás szándékos károkozás leltárhiány együttes károkozás (?)  munkáltató teljes mértékben vétkesség (?) munkahelyre bevitt tárgyak járadék-fizetés

24 5. előadás 23Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás23 Új dolgozó felvétele  Új dolgozót akkor érdemes felvenni, ha a munkája által elért többletbevétel legalább a vele kapcsolatos többletkiadásokat fedezi!

25 5. előadás 24Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás24 Bérgazdálkodás  Munkabér  bruttó bér  nettó bér  Bérszerkezet  alapbér  pótlék  természetbeni juttatás  jutalék  prémium  Kereset  Jövedelem  Bérköltség  Bér- és bérjellegű költség  Bérforma  időbér (fix)  teljesítménybér (mozgó)  prémium  jutalék  garantált bér  kombinált bér

26 5. előadás 25Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás25 A munkabér megállapítása  Alsó határ: minimálbér  Alku tárgya  Szempontok:  szakképzettség  a munka minősége  a munka mennyisége  nyelvtudás  gyakorlati idő  speciális képességek, adottságok

27 5. előadás 26Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás26 A munkabér kifizetése  Forintban  Kiszámítása  Kimutatás a dolgozónak  Tárgyhót követő hónap 10.-ég

28 5. előadás 27Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás27 A bérköltséggel kapcsolatos elemzések  átlagbér  egy hónapra jutó átlagos bérköltség  bérhányad  a bérköltség a nettó bevétel százalékában  bérjellegű költségszint  a bér és bérjellegű költségek a nettó bevétel %-ában  bérarányos eredmény  az eredmény a bérköltség százalékában

29 5. előadás 28Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás28 Munkaadót terhelő levonások  TB járulék:  Mértéke: a bruttó bér 27 %-a (24 % nyugdíjbiztosítási alap, 3 % egészségbiztosítási (1,5+0,5) és munkaerő- piaci (1) járulék)  Szakképzési hozzájárulás:  Mértéke: a bruttó bér 1,5 %-a.

30 5. előadás 29Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás29 Munkavállalót terhelő levonások  TB járulék:  a bruttó bér 9,5 %-a nyugdíjbiztosítás  8 % magánnyugdíj-pénztári tagdíj  1,5 % TB nyugdíjpénztár  egészségbiztosítási (4+2) és munkaerő-piaci (1,5) járulék összesen 7,5 %  Személyi jövedelemadó  Sávosan progresszív „szuperbruttósítással”

31 5. előadás 30Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás30

32 5. előadás 31Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás31

33 5. előadás 32Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás32 Munkabér elszámolása  Alapja:  a munkaszerződés,  a teljesítmény lap:  adott napokon végzett munkát (munkaidő kezdete és vége) tartalmazza,  az adott részleg vezetője készíti és vezeti.  Munkaidő betartásának igazolása:  Blokkoló karton vagy blokkoló óra  Számítógépes rendszer  Jelenléti ív

34 5. előadás 33Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás33 A munkára jelentkezőkkel kapcsolatos interjú  fizikai, egészségi állapot  megjelenés  modor  kor  végzettség (hol? eredmény?)  korábbi munkahelyek (váltás oka?)  családi körülmények  gyakorlat

35 5. előadás 34Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás34 A munkaerő-gazdálkodás kérdései  Milyen feladatai lesznek a dolgozónak, ezek megoldása nélkülözhetetlen-e?  Milyen képesítésű, adottságú dolgozó alkalmas a feladat elvégzésére?  Szükség van-e valamilyen különleges adottságra?

36 5. előadás 35Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás35  Mennyi időre van szükség az alkalmazottra?  Foglalkoztatható-e teljes munkaidőben, hosszú időn keresztül, vagy csak átmeneti feladatok megoldásáról van szó?  Olyan-e a munka, ahol lényeges a nagy tapasztalat, az önálló döntéshozatal? A munkaerő-gazdálkodás kérdései

37 5. előadás 36Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás36  Milyen felelőssége lesz az alkalmazottnak?  Milyen mértékben lát bele a vállalkozás ügyeibe?  Kell-e külön szabályozni az ezzel kapcsolatos kérdéseket? A munkaerő-gazdálkodás kérdései

38 5. előadás 37Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás37 Munkaerő mérleg  A munka jellege  fizikai  szellemi  A munkakör  végrehajtói  segédmunka  betanított  szakmunka  kiemelt szakmunka  irányító, közvetlen vezetői munkakörök  alsó  közép  felső  A munkavégzés körülményei  normál nehézségi fok  közepesen kedvezőtlen munkafeltételek  fokozottan kedvezőtlen munkafeltételek

39 5. előadás 38Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás38 Személyi feltételek stabilitása  A szolgáltatás minősége függ a szolgáltatás nyújtója és a vendég között kölcsönhatástól.  Bizalmi jellemző  Tapasztalati jellemző  A vendég, ha ugyanazzal a személyzettel találkozik, amikor újra jön, jobban érzi magát, többször jön vissza!

40 5. előadás 39Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás39 Létszámok életkor szerinti összetétele  Idős(ődő):  Előny: tapasztalat, szakmai ismeretek  Hátrány: kevésbé bírja az idegi és fizikai megterhelést  Fiatal:  Előny: jobban bírja az idegi és fizikai megterhelést  Hátrány: kevés tapasztalat, kevés szakmai ismeret  Azonos tevékenységű üzemrészeken belül lehetőleg vegyesen legyenek!

41 5. előadás 40Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás40

42 5. előadás 41Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás41 Teljesítményértékelés  Segítség  Segítség et nyújt a munkatársak személyes és szakmai erősségeinek, valamint gyengeségeinek rendszeres és szisztematikus feltárásában, problémák  világossá teszi a szolgáltatás mennyiségi és minőségi teljesítése során felmerült eltéréseket, problémákat,  információ  információt nyújt a humán erőforrás tervezéséhez – ezen beül kiemelten a karriertervezéshez – és az ösztönzési rendszer hatékonyságának növeléséhez, elvárt követelmények  segíti a munkafeltételek megfelelőségének és a munkatársaktól elvárt követelmények realitásának elbírálását, belső kommunikáció  javítja a belső kommunikációt, hiszen intézményesített lehetőséget teremt a vélemények és tapasztalatok rendszeres cseréjére.

43 5. előadás 42Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás42 Munkapszichológiai alapelvek célok  világos, érthető és elérhető célok érdekében cselekszenek,  részt vehet  részt vehettek a célok kitűzésében és az elérésükhöz szükséges teendők megállapításában, visszajelzés  kapnak megfelelő visszajelzést, vagyis ismerik az eredményeket.

44 5. előadás 43Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás43 A teljesítmény-értékelés szempontjai  A teljesítmény egybevetése a munkaköri leírással  (az értékelő beszélgetés egyben kiváló alkalom a munkaköri leírások aktualizálására)  A munkavégzés módja  (felelősségérzet, terhelhetőség, általános hozzáállás, az elvégzett munka minősége)  Munkakészség  (önállóság, kreativitás, kezdeményezés, rugalmasság, általános nyitottság, érdeklődés)  Szaktudás, szakismeret  (a szakma gyakorlati ismerete, tanulási készség, új ismeretek elsajátításának képessége, vezetői készségek: tervezés, szervezés, irányítás)  Szociális magatartás  (megjelenési kultúra, fegyelmezettség, pontosság, udvariasság, megbízhatóság, együttműködési készség, tolerancia, alkalmazkodási képesség).

45 5. előadás 44Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás44 Értékelési módszerek és technikák  Szabad leírásos – ezen belül kérdőíves – módszer.  Előnye a nagyfokú szabadság, hátránya a szubjektivitás.  Teljesítmény-kategóriákhoz rendelt értékelő skála számok, betűk, kifejezések használatával.  Előnye a gyors kiértékelhetőség és az összehasonlíthatóság. Hátránya a sablonszerűség.  Kritikus események módszere. Az értékelési időszak kiemelt eseményeinek tényfeltáró elemzése.  A módszer a hibák megismétlődésének megelőzésére alkalmas, azzal a megjegyzéssel, hogy kizárólag az esemény bekövetkezését azonnal követő alkalmazása hatásos.

46 5. előadás 45Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás45 Az értékelés lebonyolításának jellemző módozatai  Többszemélyes értékelés  Legalább két fő, az értékelt és az értékelő vannak jelen, de az a kör bővíthető a magasabb szintű vezetővel, munkatársakkal, beosztottakkal.  Csoportos értékelés  Az értékelésben a vezető irányításával az adott munkahely teljes kollektívája részt vesz.  A módszer inkább megbeszéléshez hasonlítható.  Többdimenziós értékelés  Az értékelés ebben az esetben kétfordulós.  Először a vezető egyénileg, négyszemközt értékeli az egyes munkatársak teljesítményét.  Ezt követei a csoportos értékelés, majd a vezetői összegzés.  Önértékelés  Ennek hatékonysága és megbízhatósága azonban vitatható.

47 5. előadás 46Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás5. előadás46


Letölteni ppt "5. előadás 1Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás A szállodai és a vendéglátó tevékenység."

Hasonló előadás


Google Hirdetések