Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

10. előadás1Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás1 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Szállodai ügyvitel és.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "10. előadás1Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás1 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Szállodai ügyvitel és."— Előadás másolata:

1 10. előadás1Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás1 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Szállodai ügyvitel és gazdálkodás; operatív elszámoltatás, szállodai mutatók Versenyelemzés a szállodaiparban

2 10. előadás2Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás2 Szállodai ügyvitel  szállodai üzem- és munkaszervezés  ügyvitel szervezési tevékenységek  szabályozásoknak való megfelelés (gazdasági- jogi környezet)  zökkenőmentes, eredményes tevékenység  folyamatos alkalmazkodás a környezet változásaihoz

3 10. előadás3Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás3 Az ügyvitellel szemben támasztott követelmények  szobarendelések, foglaltság naprakész nyilvántartása  az igénybevett szolgáltatások és a szobaár naprakész terhelése  bizonylatok szabályszerű kiállítása, feldolgozása és ellenőrzése  főkönyvi könyvelés részére szükséges adatok szolgáltatása  statisztikai és egyéb operatív adatszolgáltatás

4 10. előadás4Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás4 Ügyvitel szervezési feladatok  jogi szabályozók alapján készült SzMSz  belső szabályzatok  munkafolyamatok összessége

5 10. előadás5Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás5 Az operatív elszámoltatás előkészítő munkafolyamatai  földszinti munkafolyamatok  recepció ügyvitele  szobarendelések  vendégfogadás  emeleti munkaszervezés  ellátás ügyvitelszervezése  egyéb szolgáltatások ügyvitelszervezése

6 10. előadás6Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás6 Az operatív elszámoltatás szakaszai  számlázás  hotel-journal (szállodai naplózó)  bizonylatok belső ellenőrzése  bizonylatok feldolgozása  jelentések, összesítések, statisztikai kimutatások készítése  bevétel elszámolás  kintlévőségek pénzügyi rendezése

7 10. előadás7Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás7 A journal tevékenység jellemzői  üzemszervezés, gépesítettség  árbevételi számlák kontrollja  fogyasztások terhelésének napi kontrollja  szobaár belső bontásának elkészítése  szobahasználat díja  reggeli költsége  szobaárban foglalt szolgáltatás díja  idegenforgalmi adó

8 10. előadás8Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás8 Statisztikai adatszolgáltatás  szobaszámlák csoportosítása:  készpénzes (forint, valuta-valutanemenként)  hitelkártya (típusonként)  folyószámlás (megrendelő adatai, szolgáltatások díjai)  megrendelő (nemzetiségi statisztika)  egyéni – csoportvendég  utazási iroda (belföldi, külföldi)

9 10. előadás9Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás9 Az operatív elszámoltatás szerepe  törvényi előírásoknak való megfelelés  döntésekhez szükséges információk összesítése  forgalomnövelés  költség-, munkaerő-gazdálkodás  szálláshely piaci helyzete, szerepe  elemzési módszerek megválasztása

10 10. előadás10Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás10 A foglaltság ellenőrzésének módszere  hatékonyság vizsgálata  piaci helyzet alakulása  turisztikai szezonok jellege  source of business (eredet)  complimentary (free)

11 10. előadás11Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás11 Belső statisztikák  átlagár  REVPAR  szoba-foglaltság  férőhely-kihasználtság  Yield-mutató (bevétel-kihasználtság)  egy kétágyas szobára jutó vendégszám  átlagos tartózkodási idő  szobarendelések és lemondások aránya  „no-show” ráta  egy főre jutó költés  egy vendégnapra jutó költés  vendégtartozások kiegyenlítési határideje

12 10. előadás12Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás12 Átlagár Egy értékesített szoba-éjszakára jutó bevétel (Ft/szoba) bevétel kiadott szobák száma

13 10. előadás13Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás13 REVPAR Revenue per Available Room Egy kiadható szobára jutó bevétel. (Ft/szoba) bevétel kiadható szobák száma

14 10. előadás14Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás14 Szoba-kapacitás kihasználtság A vizsgált időszakban kiadott szobák aránya a maximálisan kiadhatóhoz viszonyítva. (%) kiadott szobák száma kiadható szobák száma

15 10. előadás15Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás15 Férőhely-kapacitás kihasználtság A vizsgált időszakban kiadott férőhelyek (ágyak) aránya a maximálisan kiadhatóhoz viszonyítva. (%) kiadott férőhelyek száma kiadható férőhelyek száma

16 10. előadás16Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás16 Yield-mutató bevétel-kapacitás kihasználtság A vizsgált időszakban elért bevétel aránya a lehetséges (elérhető) bevételhez viszonyítva. (%) elért bevétel lehetséges (elérhető) bevétel

17 10. előadás17Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás17 Egy kiadott szobára jutó vendégszám Megmutatja, hogy a vizsgált időszak alatt kiadott szobákat jellemzően hány vendég vette igénybe, értéke általában 1 és 2 között van. (fő) kiadott férőhelyek száma (vendégéjszakák száma) kiadott szobák száma

18 10. előadás18Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás18 Átlagos tartózkodási idő A szállodában megszálló vendégek (új vendég- érkezések) által igénybevett vendégéjszakák száma átlagosan. (nap) vendégéjszakák száma (kiadott férőhelyek száma) vendégek száma (új vendég-érkezések száma)

19 10. előadás19Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás19 Egy vendégre jutó bevétel Egy vendég ott-tartózkodási ideje alatti átlagos költését mutatja meg. (Ft/fő) elért bevétel vendégek száma (új vendég-érkezések száma)

20 10. előadás20Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás20 Egy vendégnapra jutó bevétel Megmutatja, hogy a vendégek átlagosan mennyit költenek el egy éjszaka igénybevételére. (Ft/fő/nap) elért bevétel vendégnapok száma

21 10. előadás21Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás21 Feladat  Egy vizsgált szálloda szobatípusai és szobaszámai az alábbi összesítésben olvasható:  Az adatok a vizsgált időszakra vonatkoznak, amelynek hossza 365 nap.  A szállodában megfordult vendég (új vendég-érkezések száma) ott- tartózkodása során vendégéjszakát regisztráltak. SzobákSzobaszám Kiadott szoba Elért nettó bevétel (EFt) twin 35/ double 70/ suit 4/ Összesen

22 10. előadás22Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás22 Kérdések  Számítsa ki 1.az átlagos szobakihasználtságot, 2.az átlagos férőhely-kihasználtságot, 3.az kiadott kétágyas szobára jutó vendégek számát, 4.a vendégek átlagos tartózkodási idejét, 5.a szálloda által érvényesített átlagárat szobatípusonként és átlagosan, 6.a szálloda REVPAR-ját szobatípusonként és átlagosan, 7.az egy vendégre jutó szoba-árbevételt és 8.az egy vendégéjszakára jutó szoba-árbevételt!

23 10. előadás23Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás23 Megoldás  Kiadható szobák száma109 × 365= db  Szoba kihasználtság( / ) × 100= 68,5 %  Kiadható férőhelyek száma × 2= db  Férőhely kihasználtság( / ) × 100= 60,4 %  Egy kiadott kétágyas szobára jutó vendégek száma / = 1,76 fő  Átlagos tartózkodási idő / = 2,9 nap  Szállodai átlagár / = Ft/szoba  Átlagos REVPAR / = Ft/szoba  vendégek átlagos költése / = Ft/fő  vendégek átlagos napi költése / 2,9= Ft/fő/nap

24 10. előadás24Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás24 Versenyelemzés a szállodaiparban

25 10. előadás25Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás25 Definíciók a nemzetközi gyakorlatban  Fair share  Market share  Average rate  REVPAR  Revenue per Available Room  MPI  Market Penetration Index  ARI  Average Rate Index  RGI  Revenue Generation Index

26 10. előadás26Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás26 Fair share (%)  A versenykörnyezet egy, kiválasztott szállodájának piaci megoszlását jelenti a kiadható (a vendégek által igénybe vehető) szobák szerint. (%) kiadható szobák száma a vizsgált szállodák kiadható szobáinak száma összesen

27 10. előadás27Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás27 Market share (%)  A versenykörnyezet egy, kiválasztott szállodájának piaci részesedését jelenti a kiadott (a vendégek által igénybe vett) szobák szerint. (%) kiadott szobák száma a vizsgált szállodák kiadott szobáinak száma összesen

28 10. előadás28Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás28 Average rate (Ft/szoba)  A versenykörnyezet egy, kiválasztott szállodájának érvényesített átlagárát jelenti, azaz az egy értékesített szobaéjszakára jutó bevételt. (Ft/szoba) szoba árbevétel kiadott szobák száma

29 10. előadás29Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás29 REVPAR (Ft/szoba)  A versenykörnyezet egy, kiválasztott szállodájának átlagárát jelenti, azaz az egy kiadható szobára (értékesíthető szobaéjszakára) jutó bevételt. (Ft/szoba) szoba árbevétel kiadható szobák száma

30 10. előadás30Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás30 MPI  Azt mutatja meg, hogy a vizsgálatba bevont szállodáknak hogyan alakultak a foglaltsági adatai a versenykörnyezet átlagához viszonyítva. Market share (piaci részesedés) Fair share (piaci megoszlás) egy szálloda foglaltsága a versenykörnyezet átlagfoglaltsága

31 10. előadás31Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás31 ARI  Azt mutatja meg, hogy a vizsgálatba bevont szállodáknak hogyan alakultak az érvényesített átlagárai a versenykörnyezet átlagához viszonyítva. egy szálloda átlagára a vizsgált szállodák átlagárainak számtani közepe

32 10. előadás32Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás32 RGI  Azt mutatja meg, hogy a vizsgálatba bevont szállodáknak hogyan alakultak a REVPAR-jai a versenykörnyezet átlagos REVPAR-jához viszonyítva. egy szálloda REVPAR-ja a vizsgált szállodák REVPAR-jainak számtani közepe

33 10. előadás33Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás33 Adatgyűjtés a versenytársaktól (adatcsere)  az elmúlt időszakról  kiadható szobák száma  kiadott szobák száma  átlagár  jövőbeni eseményekről  telt házas időszak,  Phaser riport

34 10. előadás34Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás34 Adatfeldolgozás  Havi összehasonlításban  foglaltság  átlagár  REVPAR  MPI – ARI – RGI  Éves összehasonlításban (ua.)  Trend-elemzés  foglaltsági index 12 hónap átlagában  átlagár index 12 hónap átlagában  REVPAR index 12 hónap átlagában  Piaci pozícionálás

35 10. előadás35Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás35 Előnyök  A piaci stratégia pontosabb meghatározása  Ároptimalizálás  Precízebb előrejelzés  Magasabb bevétel

36 10. előadás36Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás36 Fair share számítása  „A” fair share(260 / 800) × 100 = 32,5 %  … Megne- vezés „A” hotel„B” hotel„C” hotel Összesen / átlagosan Kiadható szobák Fair share32,523,344,3100,0

37 10. előadás37Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás37 Market share számítása  „A” market share (169 / 447) × 100 = 37,8 %  … Megne- vezés „A” hotel„B” hotel„C” hotel Összesen / átlagosan Kiadott szobák Market share 37,822,539,7100,0

38 10. előadás38Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás38 MPI számítása (1)  „A” MPI37,8 / 32,5 = 1,16  … Megne- vezés „A” hotel„B” hotel„C” hotel Összesen / átlagosan Fair share32,523,344,3100,0 Market share37,822,539,7100,0 MPI1,160,970,901,00

39 10. előadás39Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás39 MPI számítása (2)  „A” szobafoglaltság (169 / 260) × 100 = 65,0 %  Átlagos szobafoglaltság (447 / 800 ) ×100 = 55,9 %  „A” MPI65,0 / 55,9= 1,16 Megnevezés„A” hotel„B” hotel„C” hotel Összesen / átlagosan Kiadható szobák Kiadott szobák Szobafoglaltság65,054,250,155,9 MPI1,160,970,901,00

40 10. előadás40Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás40 ARI számítása  „A” átlagár / 169= Ft/szoba  Versenykörnyezet átlagára / 447 = Ft/szoba  „A” ARI / = 0,90 Megne- vezés „A” hotel„B” hotel„C” hotel Összesen / átlagosan Kiadott szobák Elért bevétel Átlagár ARI0,901,031,081,00

41 10. előadás41Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás41 RGI számítása  „A” REVPAR / 260= Ft/szoba  Átlagos REVPAR / 800= Ft/szoba  „A” RGI / 9 808= 1,05 Megne- vezés „A” hotel„B” hotel„C” hotel Összesen / átlagosan Kiadható szobák Elért bevétel REVPAR RGI1,051,000,971,00

42 10. előadás42Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás42 Értékelés a kiszámított indexek segítségével Index„A”„B”„C” MPI1,160,970,90 ARI0,901,031,08 RGI1,051,000,97 A szállodák egymáshoz mért tulajdonságaik és teljesítményeik alapján az „A” szálloda üzemeltetése tekinthető a legjobbnak.

43 10. előadás43Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás43

44 10. előadás44Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás44

45 10. előadás45Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás45


Letölteni ppt "10. előadás1Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás10. előadás1 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Szállodai ügyvitel és."

Hasonló előadás


Google Hirdetések