NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG A KISHAJÓ VEZETÉS GYAKORLATÁNAK ALAPJAI és a HATÓSÁGI VIZSGA KÖVETELMÉNYEI a gyakorlati oktatás útmutatója és segédlete HAFEN – NAUTIC TRAINING CENTER NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG
A hajó indulásra való felkészítése OKMÁNYOK a hajó beazonosítása HAJÓ ELLENŐRZÉSE kötelező tartozékok műszaki szempontok biztonsági szempontok
A felszerelési jegyzék
mindegyiknek kell mennie a vizsgán Az alábbi négy csomó közül mindegyiknek kell mennie a vizsgán LEKÖTÉS BIKÁRA, BAKRA (KIKÖTŐ NYOLCAS) ÁLLÓCSAT (PALSTEK vagy BULIN) TAKÁCS (REFF) CSOMÓ NYOLCAS A KÖTÉLVÉGRE A következő oldalakon további hasznos csomókat találsz, otthon is lehet gyakorolni.
A kötelek tárolása
A GYAKORLATI VIZSGA KÖVETELMÉNYEI
A HAJÓBA SZÁLLÁS ELŐTT A hajóba való beülés előtt szóban a helyi szabályok és hajózási viszonyok ismertetése, valamint a kötélmunkák (hajó kikötése, csomók, stb.) Fontosabb csomók: Állócsat (palstek vagy bulin) Horgony kötése Szorító nyolcas Nyolcas Takács Matróz
A hajó előkészítése indulásra műszaki ellenőrzés Minden típusnál a hajótest a kormányrendszer a bilge a meghajtás motor rigg készletek kötelező felszerelések a hajólevél és értelmezése + a vitorlás hajón a vitorlázat az álló és mozgó kötélzet az egyéb felszerelések (árboc, veretek, csigák, stb.) a hajó felszerelése a hajó leszerelése
Kisgéphajó-vezető vizsga elindulás úszóműről, partról, bójáról más hajótól vagy horgonyról a vizsgázó hajóvezetői ténykedése, feladatok kiosztása a hajó műveletezését segítő személyek számára hajózás lassú menetben, fordulás (nyolcasok) hajózás nagy sebességgel (siklásban - iránytartás, fordulás) vízből mentés (csáklya használata megengedett) kitérési és biztonsági szabályok ismerete, betartása hátramenet és hátrameneti fordulás kikötés úszóműhöz, parthoz, bójához más hajóhoz vagy horgonyra állás
Vitorlás kishajó-vezető vizsga elindulás úszóműről, partról, bójáról más hajótól vagy horgonyról a vizsgázó hajóvezetői ténykedése, feladatok kiosztása a hajó műveletezését segítő személyek számára hajózás negyed-, fél-, háromnegyed- és hátszélben; iránytartás fordulás, perdülés, szélbeállás, elindulás a vizsgabiztos által megadott irányba vízből mentés (csáklya használata megengedett) kitérési és biztonsági szabályok ismerete, betartása kikötés úszóműhöz, parthoz, bójához más hajóhoz vagy horgonyra állás
Értékelés Amennyiben a kiemelt feladatcsoportokat a vizsgázó nem megfelelően hajtja végre, vagy a nem megfelelőnek értékelt feladatok száma meghaladja a 30 %-ot, a vizsgát „nem felelt meg (B)” minősítéssel kell lezárni. A gyakorlati vizsga során a vizsgázónak biztosítani lehet egyszeri alkalommal, hogy a sikertelenül végrehajtott feladatot újból megkísérelje.
Az újbóli próbálkozás alóli kivételek ! Indulásnál kikötésnél vagy menet közben a saját vagy idegen hajó épsége vagy az emberek testi épsége veszélybe kerül. Mentésnél: A mentendőt rossz irányból közelíti meg. (völgymenetben, vagy fél-, háromnegyed-, ill. hátszélben) A mentendő a mentésnél a szél alatti oldalon van. A mentendő mellett kisgéphajónál, a motor nincs üresben vitorlás kishajónál, a vitorlák nem lobognak. Elérhetetlen távolságra van a mentendő. A hajónak számottevő sebessége van. (kikapja a vízből és tovább robog, szinte állni kell a mentendő mellett) Vitorlás gyakorlati vizsga folyamán a spontán halzolás. A hajó felelős vezetője (oktató) szóbeli instrukciót ad, vagy beavatkozik a hajó vezetésébe.