Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok 2008. április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok 2008. április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló."— Előadás másolata:

1 RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok 2008. április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló

2 2 MOZART - CSÁRDÁS Az esemény bejelentése a KBSZ felé 2006. szeptember 20-án 16:05-kor történt az illetékes rendőrhatóság részéről. A Vizsgálóbizottság a helyszínre 16:30-kor érkezett. A vizsgálat két helyszínen folyt, - a Nemzetközi hajóállomáson - a Mozart ms. ott tartózkodott, míg a Csárdás ms. a Szent István parki Hélia kikötőben állt. A Vizsgálat kb. 18:00-ig tartott. A vizsgálóbizottság három főből állt. A baleset időpontja 2006. szeptember 20. 14:20. A vízijárművek típusai: mindkét hajó személyhajó, a Mozart kabinos a Csárdás termes személyhajó.

3 3 A hajók lajstromszámai: –Mozart: A-40158 –Csárdás: 01290 A hajók üzemképességi okmányának érvényessége: –Mozart: 2009. január 21. –Csárdás: 2006. szept. 28. Időjárás az esemény bekövetkezésekor: Vízállás: 148 cm Látási viszonyok:Jók, napos idő Szélerősség:Gyenge északi szél Hőmérséklet:20 C o

4 4 A Mozart ms. a Margit híd budai ágának völgymeneti áthajózása után a 10 csatornán rádiókapcsolatba lépett a Csárdás ms. hajóvezetőjével aki a Margit sziget pesti ágán hajózott völgymenetben. Megegyeztek, hogy a Csárdás ms. előre engedi a Mozart- ot. Az Erzsébet hídhoz érve azonban a Csárdás ms. mégis utolérte a fordítási manőverhez készülődő Mozart-ot és a fordulás során a két hajó összeért illetve összeütközött, a szívóhatásnak köszönhetően valamint annak, hogy a két hajó túlzottan közel került egymáshoz. A hajóvezető elmondása szerint a fordulás megkezdésekor a két hajó közötti oldaltávolság kb. 5-6 m volt. A Mozart ms. sérülései igen csekélyek voltak, míg a Csárdás ms. komolyabb mértékben sérült meg. A hajó bal oldalán középtájtól hátrébb kb. 1/3- részétől a végéig a korlátok a melegítő konyha komolyabb mértékben sérült.

5 5 A hajó azonnali javítást igényelt.

6 6

7 7

8 8

9 9 A vizsgálat alkalmával mindkét hajó vezetőjét meghallgattuk és azt a következtetést vontuk le, hogy a Csárdás ms. hajóvezetője a rádión a 10-es csatornán megbeszéltek ellenére utolérte a Mozart ms-t és a két hajó túlzottan közel került egymáshoz és a baleset emiatt következett be. A Mozart ms. hajóvezetője nem is látta a Csárdást és amikor az ütközés bekövetkezett akkor is csak egy egész kis koccanást észlelt. A Csárdás ms. hajóvezetője pedig azt gondolta, hogy a Mozart és a part között sikerül elhajóznia. A baleset bekövetkezte után a Csárdás ms. hajóvezetője az utasokat azonnal a Hélia kikötőhöz szállította, az utasok ott kiszálltak. Személyi sérülés nem történt egyik hajón sem.

10 10 AZ ESEMÉNY ELEMZÉSE A nyári turista szezonban a bel- és külföldi hajók megnövekedett száma, valamint a hajós dolgozók feladatainak sokfélesége miatt, munka és figyelmi koncentrációjuk csökken (a szezon vége felé ez még érzékelhetőbb), és vélhetően emiatt fordul elő, hogy egyszerű manővereket is elhibáznak a hajók vezetői. Mindenképpen szót érdemel a rádióforgalom ellenőrzésének szükségszerűsége az összes olyan csatornán, amin a hajósok forgalmaznak egymással. Esetünkben ez a 10- es csatorna volt, amit az esemény időpontjában még nem rögzítettek. Így annak utólagos ellenőrzésére nem volt lehetőség. Azt, hogy a két hajó egymással mit beszélt, csak a hajók vezetőinek elmondásából tudtuk meg

11 11 A hajók által forgalmazott rádió beszélgetések figyelése és rögzítése külső megfigyelőpontról. Hosszabb távon javasolt a hajókra a figyelő rendszerrel párhuzamosan beépíteni egy un. adatrögzítő rendszert, ami a legfontosabb adatokat egy ideig eltárolja. (motorfordulatszám, kormányhelyzet, hajósebesség) A baleset oka: Biztonsági ajánlások: A Csárdás ms. hajóvezetője feltehetően nem jól mérte fel a Mozart ms. fordulási manőveréhez szükséges feltételeket, távolságokat. ( a szükséges távolság a két hajó között, a hajó sebessége, a lehetséges szívóhatás, a kiforduló hajófar). Ami végül is elérte a Csárdás ms. bal oldalát.

12 12 A hosszabb 100-110 m-es hajók részére fordítóhely kijelölése lenne szükséges, mert a nyári szezonban mikor 4-esetenként 5 hajó áll egymás mellett a személyhajózási pontonokon aminek szélessége a ponton és a bejáróhíd méreteivel eléri a 80-90 métert, ami a pesti viszonylag keskeny Duna szakasz negyede, ötöde és itt ennyivel csökken a nagy hajók fordulására biztosítható folyamszakasz szélessége.

13 13

14 14

15 15 Még néhány kép az eseménnyel összefüggésben.

16 16

17 17 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! www.kbsz.hu


Letölteni ppt "RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok 2008. április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló."

Hasonló előadás


Google Hirdetések