Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére Halasi Ágnes Közoktatási vezető, Környezeti nevelő Budapest, 2014. december 17.
A DOKUMENTUMOK KOHERENCIÁJA (az önértékelési szempontsor kitöltéséhez) Településre, vagy térségre vonatkozó környezeti koncepciók, stratégiák, tervek 1. sz. Intézményi dokumentumok Helyi pedagógiai program Ellenőrzés-értékelés, a minőség, teljesítményértékelés dokumentumai Éves munkaterv és értékelése Csoportnapló Gyermeki fejlődés nyomon követési dokumentuma Nevelési év munkaterve Munkaközösségi munkaterv Zöld Óvoda munkaterv Külső világ tevékeny megismerése
Zöld óvodai tartalmak a dokumentumokban Markánsan jelenjen meg Többletet mutasson be Legyen konkrétan tetten érhető Környezeti nevelésre épített fejlesztés valósuljon meg Élhető életre neveljen Helyezze előtérbe a helyi értékeket
Dokumentumok elemzése 1. sz. Településre, vagy térségre vonatkozó környezeti koncepciók, stratégiák, tervek A fenti dokumentumok megismerése Az alábbi hívószavakra rákeresés (környezetvédelem, fenntarthatóság, szemléletváltás, környezettudatosság, akciók, kampányok, hulladék-víz-levegő-talaj, támogatás, pályázat, zöld jeles napok, hagyományok…) Találkozási (közös) pontok megkeresése az intézményi dokumentumokban
Dokumentumok elemzése Helyi pedagógiai program 1. sz. Helyi pedagógiai program 8. sz. Óvodai nevelési alapelvek, célkitűzések, módszertani kultúra Nevelési feladatok, tevékenységek Egészségnevelési és környezeti nevelési elvek Szociális hátrányok enyhítését segítő tevékenységek Gyermekvédelemmel összefüggő pedagógiai tevékenységek A szülő, gyermek, a pedagógus együttműködésének formái A gyermekek esélyegyenlőségét szolgáló intézkedések
Dokumentumok elemzése Éves munkaterv és értékelése 1. sz. Éves munkaterv és értékelése 7. sz. Az óvodai nevelés nélküli munkanapok felhasználása Az óvodai élethez kapcsolódó ünnepek megünneplésének időpontjai Előre tervezhető nevelő-testületi értekezletek … időpontjai Az intézmény bemutatását szolgáló nyílt napok, rendezvények … időpontjai Továbbképzések 3. sz. Néphagyományok, zöld jeles napok, egyéb hagyományok … 7. sz. Pályázatok, belső tudásátadás 5.sz. Nyílt napok, konferencia, szakmai nap …
Dokumentumok elemzése 1. sz. Csoportnapló Nevelési terv (félévenként) Nevelési koncepció Szervezési feladatok (csoportos programok) Heti ütemtervek és azok tapasztalatai Hetirend, napirend 3. 6. 8. sz. Zöld tartalmak, helyi sajátosságok
Dokumentumok elemzése 1. sz. 1. sz. Ellenőrzés-értékelés, a minőség, teljesítményértékelés dokumentumai Gyermeki fejlődés nyomon követési dokumentuma 7. 8. sz. Kiindulási alap az intézményi mérőlapok A mérőlapokban megkeresni a zöld tartalmakkal összhangban álló szempontokat (önállóság, alkalmazkodás, felelősségvállalás, énkép, együttműködés, munkatempó, takarékoskodik a vízzel, óvja, gondozza az élő környezetet, érdeklődő környezete iránt, figyel környezete rendjére, gyakorolja a szelektív hulladékgyűjtést…) 8. sz. „Zöld” munkaközösség vezetője, a Zöld Óvoda-i feladatok megvalósításáért felelős személy (pl. intézményvezető-helyettes) szakmai ellenőrzési dokumentumai Célszerű egy, a zöld tartalmakra irányuló szempontsort összeállítani, hogy mindenki ismerje az ellenőrzés-értékelés irányultságát, tartalmát (egészséges életmódra nevelés, szokásalakítás, korszerű módszerek alkalmazása, cselekedtetés, tapasztalatszerzés…)
“Aki a nyári mezőt és sötétlő erdőket csak a televízióból ismeri, aligha fog egyetlen könnyet is ejteni utánuk, még akkor sem, ha már hallotta valahol, hogy azok mennyire fontosak az emberiség fennmaradása szempontjából.” Köszönöm a figyelmet!