Nehézségek a halottvizsgálat dokumentációja során C /V/új r. sz

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra Kampány a szavazás napján Előadó: dr. Kovács Zoltán a TVI vezető jogi helyettese 1.
Advertisements

Kamarai prezentáció sablon
2012. december 3. ÉSZAK KELET-PEST MEGYEI LEADER EGYESÜLET Tájékoztató Fórum.
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
Tisztázatlan halálokok fiatal korban fiatalkori hirtelen halál
Fémkereskedelem szabályozása
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai,  a megváltozott.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Tájékoztató Fórum Észak Kelet-Pest Megyei Leader Egyesület 2170 Aszód Pesti út
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Mecsek-Völgység-Hegyhát Egyesület ÚMVP IV. tengely LEADER.
Méltányossági elvek a közoktatásban
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
A pszichiátriai ellátás jogi szabályozása
Állam munkavédelmi feladatai
Szabálysértési méltányossági kérelem
Büntetőeljárás-jog.
1 A 7/2006. GKM RENDELET TERVEZETT MÓDOSÍTÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, november 24. dr. Gincsai János főosztályvezető.
A Vasúti vizsgaközpont. 49 /2004. EK, ,. 59 /2007. EK. ,
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
Kárenyhítési esetek tapasztalatai és gyakorlati problémái dr. Tóth Zsófia áldozatsegítő szakreferens Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal június.
Az anyakönyvi igazgatás
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
szakmérnök hallgatók számára
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
Korábbi demográfiai jellemzők Várható élettartam
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
A Vasúti vizsgaközpont
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
NAK, Szakképzési Igazgatóság
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
A vis maior esemény bekövetkezését követően az érintett Önkormányzatnak 5 munkanap áll rendelkezésére, hogy azt bejelentse az ebr42 rendszeren, valamint.
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Halottvizsgálat jogi szabályozása
A kémiai biztonságról közérthetően
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
 Általános illetékesség  Vagylagos illetékesség  Kikötött illetékesség  Teendők illetékesség hiányában.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
Családtámogató ellátások
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
A közigazgatási eljárás II.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
A halottvizsgálati jelentések jogi követelményei
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Előadás másolata:

Nehézségek a halottvizsgálat dokumentációja során C.3110-49/V/új r.sz. Halottvizsgálati bizonyítvány Győr,2014.05.14. Dr Papp Magdolna

A halál diagnózisának felállítása Halálra utaló gyanújelek: mozdulatlanság rendellenes testhelyzet tág pupilla sápadtság,szederjesség stb.

Biológiai halál Újraélesztés nem merül fel: élettel összeegyeztethetetlen sérülés a szervezet végleges biológiai elöregedése ismert és halálos betegség végstádiuma

Biológiai halál Különös gondosság indokolt Hirtelen, váratlan halálesetben Vízi, illetve elektromos balesetben Lehűlés, mérgezés gyanúja esetén

A halál tényének megállapítása 351/2013.(X.4.)Korm. Rendelet a halottvizsgálatról és halottakkal kapcsolatos eljárásról 2.§(3)... A halál tényének megállapítására jogosult a helyszíni halottvizsgálatot végző orvos a helyszínre legrövidebb idő alatt hívható orvos a helyszínre érkező mentőegység orvosa mentőtisztje

(4)A helyszíni halottvizsgálat során meg kell kezdeni a halál okának megállapítását, nyilatkozni kell annak valószínű idejéről, valamint el kell dönteni, hogy van-e a halál nem természetes jellegére utaló körülmény, amely az ügyben eljáró hatóság mérlegelését követeli meg.

Hatósági eljárás 3.§ (2)Ha az ügyben eljáró hatóság halottvizsgálati szaktanácsadót alkalmaz, akkor a helyszíni halottvizsgálatot az alkalmazott halottvizsgálati szaktanácsadó végzi el.

Helyszíni halottvizsgálatot végző orvos feladatai: a) ha nem természetes halálra utaló körülményt észlel, haladéktalanul értesíti az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szervet. b) az a) pontban foglalt eset kivételével , a törvényi feltételek fennállása esetén kezdeményezi az elhunyt kórbonctani vizsgálatát. c) megkezdi az elhunyt egészségügyi adatainak az elhunyt ismert vagy ismertté váló kezelőorvosától történő beszerzését.

A helyszíni halottvizsgálatot végző orvos feladatai d) az a) és b) pontban meghatározott esetek kivételével – lehetőség szerint az elhunyt egészségügyi adatainak ismeretében- megállapítja a halál okát és kitölti a halottvizsgálati bizonyítványt, egyéb esetekben megkezdi a halottvizsgálati bizonyítvány kitöltését. e) megkísérli értesíteni az elhunyt eltemettetésére kötelezettet a halál tényéről.

A helyszíni halottvizsgálatot végző orvos feladatai f) az a) pontban foglalt eset kivételével kezdeményezi a holttest elszállítását. g) értesíti a haláleset tényéről az elhunyt ismert adatairól az elhunyt lakóhelye szerint illetékes települési önkormányzatot, valamint -az 5.§ (1) bekezdésében foglalt feltétel fennállása esetén -a szervkivételre kijelölt egészségügyi intézmény szervkoordinátorát

Eredménytelennek kell tekinteni az elhunyt egészségügyi adatainak beszerzését, ha azok a halál tényének megállapításától számított legkésőbb 12 órán belül-az (1) bekezdés d) pontjában megjelölt helyen (közterület) elhunyt esetén legkésőbb 4 órán belül nem érkeztek meg

Szerv –, szövetátültetés 5§ (1) .. az orvosnak meg kell győződnie arról, hogy az elhunytnál lévő, személyazonosításra szolgáló iratok között található-e nyilatkozat, amellyel a holttestéből történő szerv-, szöveteltávolítást megtiltotta. (2)Az (1) bekezdés szerinti tiltakozó nyilatkozat meglétét vagy hiányát a halottvizsgálatot végző orvos feltünteti a halottvizsgálati bizonyítványon.

Rendkívüli halál ...előzetes vizsgálat ...szemle 11.§ (1) Ha a rendkívüli halál törvényi feltételeinek fennállása nem egyértelmű , a hatóság előzetes vizsgálatot tart. (3) Az előzetes vizsgálat során a hatóság szemlét tart... 12.§ (4) A szemlén való jelenlétről vagy az abban való közreműködésből a bűnüldözési szempontok mérlegelése mellett kizárható az az orvos, aki az elhunytat a halálát megelőző időszakban a vélelmezhető, a halálhoz vezető közvetlen halálokkal összefüggésban kezelte.

C.3110-49/V/új r.sz. nyomtatvány 40.§ (1) A halottvizsgálat keretében az 1.sz mellékletben meghatározott adattartalmú halottvizsgálati bizonyítványt kell kitölteni. (2) 1-18 pontja szerinti adatok kitöltésére a helyszíni halottvizsgálatot végző orvos jogosult. (3) Természetes halál esetén , ha kórbonctani vizsgálatra nem kerül sor, a halottvizsgálati bizonyítványban az 1.sz. Melléklet 19-21.,23-27. és 31- 32.pontjában foglalt adatokat a halál okát megállapító orvos tölti ki.

A halottvizsgálati bizonyítványban az 1. melléklet 23-27. és 31-32 A halottvizsgálati bizonyítványban az 1.melléklet 23-27.és 31-32.pontjában foglalt adatokat a helyszíni halottvizsgálattal egyidejűleg kell kitölteni. (4)Természetes halál esetén , ha kórbonctani vizsgálatra kerül sor, a kórbonctani vizsgálatot végző orvos tölti ki. (5)Nem természetes halál esetén a hatósági vagy igazságügyi boncolást végző orvos tölti ki

6)Természetes halál esetén , ha a holttest boncolására nem kerül sor, a holttest elhamvaszthatóságát a fővárosi és megyei kormányhivatal népegészségügyi szakigazgatási szerve engedélyezi.

A hozzátartozó ( temetést intéző) példánya 23. -29 A hozzátartozó ( temetést intéző) példánya 23.-29.pontjait csak abban az esetben kell kitölteni, ha a - rendelkezésre álló adatok szerint – az elhalt nem tiltotta meg a hozzátartozók, törvényes képviselő, illetve örökös tájékoztatását a halál okával összefüggő vagy összefüggésbe hozható adatokról.

A halál okát megállapító orvos teendői a halottvizsgálati bizonyítvánnyal I-II.és III.példányát a haláleset helye szerint illetékes anyakönyvvezetőnek kézbesítő útján vagy ajánlott postai küldeményként lezárt borítékban megküldi. Az anyakönyvvezető az I. példányt a KSH-nak, a III-as példányt az illetékes jegyzőnek küldi. A II-es példányt anyakönyvi alapiratként megőrzi. IV.-es példányát átadja az eltemettetésre kötelezett személynek, vagy szervnek, aki az átvételt az V példányon aláírásávan igazolja. V. példányát megőrzi az adatvédelemre vonatkozó szabályok szerint. VI. példányát megküldi a haláleset helye szerint illetékes népegészségügyi szakigazgatási szervnek.

A halottvizsgálati bizonyítvány I-IV A halottvizsgálati bizonyítvány I-IV. Példányát legkésőbb a halálok megállapítási napját követő első munkanapon , VI. példányát havonta összegyűjtve kell továbbítani.

Holttest szállítása 36.§ Ha a halál a helyszíni halottvizsgálat alapján egyértelműen természetes módon következett be és kórbonctani vizsgálat lefolytatása nem indokolt , a helyszíni halottvizsgálatot végző orvos a halál tényének megállapításától számított legkésőbb 12 órán belül- közterületen elhunyt esetén legkésőbb 4 órán belül- intézkedik a holttest elszállításáról. A halottszállítás díját az elhunyt eltemettetésére köteles személy viseli.

37.§ (3) Nem természetes halál esetén az eljáró hatóság intézkedik. 38.§ (2) A holttest orvosi rendelvényre történő kórbonctani vizsgálat céljából végzett szállításának költségeit az OEP, hatósági vagy igazságügyi boncolás céljából történő szállításának költségeit az eljáró hatóság viseli.

Kórbonctani vizsgálat 28§ (1) Kezdeményezésére javaslatot tehet a)a helyszíni halottvizsgálatot végző orvos b)az elhunyt kezelőorvosa c)az ügyben eljáró halottvizsgálati szaktanácsadó d)a büntetőeljárásban vagy a rendkívüli halállal kapcsolatos hatósági eljárásban kirendelt szakértő

Hatósági boncolás Rendkívüli halállal kapcsolatos eljárás célja a halál okának és körülményeinek megállapítása, ideértve a halál rendkívüliségének vizsgálatát, valamint a bűncselekményre utaló adatok felmerülésének kizárását. 18.§A hatósági boncolásban nem vehet részt, de azon a hatóság bűnüldözési szempontok mérlegelése mellett megadott engedélyével jelen lehet az elhunyt kezelőorvosa. A szakértői véleményalkotásnál nem lehet jelen az elhunyt kezelőorvosa.