JÁTÉKOS ANYANYELV Az anyanyelvi nevelés, az értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása - Vers, mese Gönczöl Andrea 2010.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Böngésszünk együtt! Beszédfejlődést segítő gyermekkönyvek
2. osztályos példa Bubernik Eszter
Szülői elégedettség mérés eredménye
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Ihász Gábor Általános Iskola
4. Kreatív döntéshozatal
Színjátékos tehetséggondozó projekt
Kompetencia alapú óvodai programcsomag
Az Én Belső Szín-Házam Inkluzív pedagógia, drámapedagógia és színházi tevékenység fogyatékkal élő célcsoportokkal Budapest, 2012.május 14. MESÉT MÁSKÉNT.
A tudatos zenehallgatás
Magyar népmese 4. osztály
A DIFFERENCIÁLT OKTATÁS
A természettudományos és a matematikai ismeretek alapozása konstruálással, kísérletezéssel, modellezéssel Dr. Hegedűs.
Művészeti nevelés az óvodában Irodalmi nevelés a drámapedagógia eszközeivel Gönczöl Andrea 2009.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Színes világban élünk.
Speciális tanulási nehézségek
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Katica csoport Október Tűz modul
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Mesék bűvöletében Az állatmese
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A szövegértési feladatok összeállítása
A DIFER használata.
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
A kommunikáció tényezői
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
A figyelem pedagógiai szempontból legfontosabb aspektusai (Eisert 1991
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Beszédészlelés fejlesztése óvodáskorban
Debreceni Egyetem Gyakorló Óvodája. Tehetségpontunk Humán erőforrás Speciális képesítések Tehetségműhelyeink: -Borsószem bábcsoport -Kismesterségek -Gyermektorna.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
A népköltészet A nép közösen alkotott, megőrzött, szájhagyomány útján terjedő költészete. A népköltészeti alkotások szerzője ismeretlen. A szóbeli terjedés.
A mese.
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
A JÁTÉK SZEREPE A HABILITÁCIÓS- REHABILITÁCIÓS MUNKÁBAN Benedek Elek Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
„Referenciaintézmény kialakítása a II
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Határtalan Egészségnevelés Lehetőségei Program
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

JÁTÉKOS ANYANYELV Az anyanyelvi nevelés, az értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása - Vers, mese Gönczöl Andrea 2010.

Az óvodai anyanyelvi nevelés lehetőségei Anyanyelvi játékok (egyéni és csoportos) Az óvodapedagógus kompetenciája a beszédfejlesztésben (hangfejlesztés indirekt módon, játékosan) Tervezett, felépített anyanyelvi tevékenység (kötetlenség, motiváltság) Drámajátékok (értelmi fejlesztés, cselekvésből kiinduló gondolkodásra nevelés, problémamegoldó gondolkodás fejlesztése, SNI gyermekek integrációja, multikulturális nevelésen alapuló integráció lehetősége) Irodalmi nevelés (pl. a mesereprodukció formái) A játék A zenei nevelés Vizuális nevelés A külső világ tevékeny megismerése Mozgás

Kiemelt feladatok Az anyanyelvi nevelés valamennyi tevékenységi forma keretében megvalósítandó feladat!

A gyermeki önkifejezés lehetőségeinek biztosítása, kiaknázása A kommunikáció különböző formáinak, a verbális és nem verbális csatornák elemeinek fejlesztése A gyermek saját vers- és mesealkotásának elősegítése, a megfelelő motivációs légkör megteremtése

A gyermeki mese- és versmondás kombinálása a különböző fejlesztési területekkel (cél: iskolai kudarcok elkerülése, sikerélmény biztosítása), az alapkultúrtechnikákhoz szükséges pszichikus funkciók fejlesztése) A gyermekirodalmi műfajok feldolgozásának alternatívái a drámapedagógia metodikájával Komplex személyiségfejlesztés a drámapedagógia eszközeivel

A problémamegoldó gondolkodás („másképp gondolkodás”) fejlesztése a drámapedagógia módszereivel(ld. a másság elfogadása – A rút kiskacsa c. drámaterv) A nyelvi szocializáció módjai, az óvodai, iskolai nyelvi hátrány leküzdése Multikulturális nevelés, különböző népek kultúrájának megismerése

Beszédfejlesztés játékosan - együttműködés a logopédussal Anyanyelvi játékok Beszédfejlesztés játékosan - együttműködés a logopédussal Tervezett, felépített anyanyelvi tevékenység

Gyakori beszédhibák a gyermekkorban A megkésett beszédfejlődés A beszédészlelés és a beszédmegértés zavarai A beszédfolyamat hibái A hangképzés hibái A zöngeképzés és a hangszínezet zavarai Olvasás- és írászavarok

A beszédmegértési folyamat sajátosságai A szegmentálás (a beszélőnek ösztönösen kell segítenie a hallgatót, írásban nem szükséges) A visszacsatolás (késleltetett kötés elve)

A beszédmegértés fogalma, szintjei - szóértés - mondatértés: toldalékok pontos ismeretének jelentősége - szövegértés: részletek, összefüggések megértése, behelyezése egy tágabb ismeretanyagba

A beszédészleléshez kapcsolódó részfolyamatok szeriális észlelés beszédhang-differenciálás transzformációs észlelés ritmusészlelés vizuális észlelés - szupraszegmentumok észlelése

GYAKORLATOK, JÁTÉKOK

Zenei hangok differenciálása Hangszerek hangjának felismerése és megkülönböztetése Hang irányának differenciálása (hangszerrel) Magas-mély, hangos-halk differenciálása Hosszú-rövid hangok megkülönböztetése (szemléltetése: fonallal, rajzzal, koronggal és pálcikával)

Hangdifferenciálás (hosszú-rövid)

- Zene-lelkiállapot, zene-évszak, zene-életkor összekapcsolása - Vizuális ritmus letapsolása (Tulipános játék: a jelek térbeli elhelyezése, majd a látott jelek letapsolása – a keresztcsatornák fejlesztése)

Beszédhangok differenciálása -Zöngés-zöngétlen hangok differenciálása (Vonat-repülő c. játék, Szigetlakók c. játék) -Hangtorna (beszédhangok összekapcsolása mozgással: „s” hang-terpeszállás, „sz” hang-zárt állás) -Rímjáték (képek alapján rímkeresés)

A keresztcsatornák fejlesztése Figyeld a zajokat! Figyeld a hangokat! (zajok, hangszerek hangjának felismerése csukott szemmel) Figyelj a szóra! (az elhangzott szavaknak megfelelő tárgyképek kirakása) Válaszolj hangszerrel! (mozgásminta-hangszer összekötése, pl. Kinyújtom a karom - Üsd meg a dobot!) Rongyos játék (tapintás-látás-képi kommunikáció-verbális csatorna)

Drámatervek, integráció a különböző nevelési területekkel Drámajátékok Drámatervek, integráció a különböző nevelési területekkel

Érzékszervfejlesztő játékok Érzékszervi finomítás Látás: Foltok, árnyalatok, színek felfedezése Formák, vonalak keresése Tenyér, kézfej megfigyelése Nézzünk más helyett! Színek szubjektív érzékelése: színskála, évszakok, napszakok színeinek felsorolása, szokatlan szóösszetételek alkotása: fekete fény, piros öröm, tarka szomorúság Mit jelenthet? (sárga irigység, zöld a méregtől, elsötétedett az arca)

Variációk egy témára Színek témakör ARANY Szimbolika sárga: hitetlenség, árulás, császár színe, alázat, a Nap színe, irigység, Júdás színe, magyar vonatkozásban: halál, betegség - arany: Nap, isteni ragyogás, értelem, halhatatlanság

Műfaji megjelenés Szólások, közmondások Aranyat ér a keze Olyan szerencsétlen, hogy az arany is kővé változik a kezében Aranyba kellene foglalni Aranyat adott, rezet nyert Nem adná egy aranybaltáért sem Félti az aranygyűrűt (szégyelli a munkát)

Ha aranytálcán kínálnák, akkor sem kellene Elszalasztja az aranymadarat Nem mind arany, ami fénylik Aranyhegyeket ígér (teljesen felelőtlenül mindent megígér) Ki korán kel, aranyat lel

Sárga, mint a kikerics Olyan sárga, mint a lengyen Sárga, mint a tökvirág Sárga, mint a viasz Sárga lett az irigységtől Leissza magát a sárga földig Hencidától Boncidáig folyt a sárga lé

Mesék, versek A sárga kicsi kígyó (Benedek Elek) Az aranyhajú ikrek (Benedek Elek) A sárga gólya (kínai népmese) Az aranyszőrű bárány (Benedek Elek) Napisten (Benedek Elek) Az arany nyílvessző (Benedek Elek)

Az aranymadár (Grimm) Az aranylúd (Grimm) Az aranykulcs (Grimm) Az aranyhegy királya (Grimm) Szilágyi Domokos: Táncol a sárga

Lázár Ervin: A kék meg a sárga Imants Ziedonis: Színes mesék Katajev: Hétszínvirág Szutyejev: A kakas meg a színek

ARIADNÉ FONALA (drámaterv)

JÁTÉKOK Árnyalatok, foltok felfedeztetése Színek megfigyeltetése, érintsd meg a kéket, a sárgát! Színskála 4. Szinesztéziás játékok (szín-évszak, napszak, zene, hangszerek kapcsolata) 5. Szivárvány készítése festéssel, láb- és kézlenyomattal, szoborjáték 6. Imants Ziedonis: Tarka mese, Szürke mese 7. Fantáziajáték (zenehallgatás, színek, hangok, illatok gyűjtése)

8. Körmese (Sárga mese, Kék mese) 9. Non verbális játék (Ki korán kel, aranyat lel c. közmondás eljátszása szó szerinti és átvitt értelemben) 10. Asszociációs játék (Piros, mint a…, Sárga, mint a…)

11. Labirintus (légzéstechnikát és szemkoordinációt fejlesztő gyakorlat: vatta foci fújása labirintusban), labirintus építése székekből, rajzolás, a labirintus története 12. Útvesztő c. játék: inda készítése kezünkkel (a kapukat az arcmimika jelzéseiből kell felismerni)

13. Ariadné története (mesélés) 14. Indulás a labirintusba (hátizsákba bepakolás, érzékszervfejlesztő játék - tapintás, szelektálás)

Aranyfonal c. játék Labirintus „építése” fonálból, a labirintus termeiben feladatok megoldása: - Varázsige Minótaurusz megjavulására - Hallási differenciáló képességet fejlesztő játék-zörejek, zenei hangok, természet hangjainak felismerése - Találós kérdések megoldása

Grimasztükör c. játék (arcmimika gyakorlat, különböző arckifejezések utánzása, szomorú-vidám, haragos-kedves) Rejtjelek c. játék (kártyán található állatok nevének letapsolása – fonológiai kódolás) - Hangutánzó játék (állatok hangjának utánzása a gonosz elűzése céljából)

Imaginációs gyakorlat (átváltozás különböző állatokká: hangya, madár, kígyó, hal – mozgás, hang utánzása) Főzetkészítés Minótaurusz megjavulására (Mit dobnál bele az üstbe? Mit tüntetnétek el a földről a varázslókkal? Mit hoznátok a földre?) - Befejezés: kijutás a labirintusból, a kincs megtalálása, a gonosz megjavulása

Irodalmi nevelés

A gyermekirodalom műfajai Népköltészet - népi játékok, népi gyermekköltészet - népmese (állatmese, láncmese, tündérmese, novellamese, tréfás mese, csalimese, ördögmese, hazugságmese…) - mesei szimbólumok, archetípusok - a népmese stiláris vonásai - rítusok, ceremóniák a mesemondásnál

Műköltészet - műmese (a népmese és a műmese műfaji sajátosságai) - történetek, elbeszélések - versek - verses mese - meseregény

A mesereprodukció formái mesefolytatás, körmese ismert mesével, majd kitalált történettel mesebefejezés (ismert vagy új történettel) mese egy mesehősről, tárgyról (talált tárgyak története) mese címről mese mimetizálása (pl. szoborjáték, állóképek, mese néma játékkal) mesemondás három szó alapján

Ajánlott irodalom Gabnai Katalin: Drámajátékok Farkas Annamária – Gönczöl Andrea: Tág a világ – Anyanyelv játékosan 5-7 éveseknek Szászné Csikós Klára – Varga Katalin: Segítőkészség Drámajáték óvodásoknak (Szerk.: Kaposi László)

E-mail: a.gonczol@freemail.hu Telefon: 06-20-9843622

Köszönöm a figyelmet!