7.3. A szervezetek ábrázolása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Humán rendszerek, közszféra
Advertisements

Csoportok (teamek) a projektben. A projekt végrehajtására alakult csoport (team) azokból a szakemberekből áll, akik a projektben a munkát végzik. Ennek.
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Projektciklus- menedzsment (PCM)
A kontrolling alapjai:
2. előadás.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Szervezeti formák.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
A vállalat szervezete.
KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
SZERVEZET FORMÁLÓ TÉNYEZŐK ÁTALAKÍTÁS - divat vagy összhangteremtés?
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI
Divizionális (divíziós) szervezet
Szervezeti Formák Tradicionális Szervezeti Formák
Szervezeti formák 1. rész
Logisztikai kontrolling
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Vezetői Információs Rendszer felépítése
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma
A szervezeti felépítés definíciója
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Kérdések a második zh-hoz
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Termelésmenedzsment Production Management
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
A controlling alrendszer helye a szervezetben 1.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A projekt szervezeti formái
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Vállalkozásmenedzsment I.
Antenna Hungária Rt. Átalakítási Bizottság, Külső Szakértői Munkacsoport Előadás 02:52:15, június június június 26.
Projektirányítás – kifejtős kérdések Feladatsor. 1. Adja meg a PCM szakaszait!
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
SZERVEZET Szervezeti okok è A felhasználók és az informatikai részleg közötti gyenge kommunikáció è A felhasználók és az informatikai részleg céljai ütköznek.
Szervezeti alapformák
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

7.3. A szervezetek ábrázolása 7.3.1. Wéber-féle bürokratikus szervezetábrázolási módszer A formális szervezetek ábrázolására döntő mértékben a Wéber-féle bürokratikus szervezetábrázolási módszert alkalmazzák, amelyet mint modell a szervezeti séma fejez ki. A téglalapok jelölik a szervezeti egységeket, s az őket összekötő vonalak ezek kapcsolódásait.

7.3. A szervezetek ábrázolása 7.3.1. Wéber-féle bürokratikus szervezetábrázolási módszer Mit mutat meg a Wéber-féle szervezeti séma? Bemutatja a szervezet vázszerkezetét: 1.) Megmutatja a munkamegosztást. 2.) Megmutatja, hogy ki kinek az alárendeltje A séma vonalai mutatják az alá-fölérendeltségi viszonyokat, a megbízott ebből származó felelősségét, jogkörét és az ezzel járó beszámolási és jelentéstételi kötelezettséget. Mit nem mutat meg a szervezeti séma? Nem mutatja a működési rendszer és a szervezeti rendszer közötti kapcsolatokat: 1.) Nem mutatja a felelősség- és hatáskör mértékét. 2.) Nem mutatja a decentralizáció mértékét. Mindezen hiányosságai ellenére ez az ábrázolási mód ma még nem nélkülözhető.

7.3. A szervezetek ábrázolása 7.3.2. Tevékenységi és felelősségi mátrix A szervezet struktúráját és a szervezeten belüli kapcsolatokat együttesen bemutató grafikus modell. A szervezet (szervezeti és működési), rendszerét több vonatkozásban vizuálisan ábrázolja. Megkönnyíti az összefüggések illetve problémák felismerését. A mátrix: soraiban az elvégzendő tevékenységeket (folyamatok, folyamatrészek), oszlopaiban pedig a szervezeti elemeket tüntetjük fel. A diagram oszlopai kibővíthetők a vállalattal kapcsolatban álló külső szervekkel, ezáltal a tevékenységi kapcsolatok teljessé (a környezetre is kiterjedővé) válnak. cellái a tevékenységek és szervezeti elemek kapcsolatának kódjait tartalmazzák.

7.4. Korszerűbb szervezetábrázolási módszer Alapelv: Szervezet = működési rendszer + szervezeti rendszer egysége Modellezés lépései: Le kell modellezni kell a szervezet működési rendszerét! A dinamikus alrendszer tartalmi vizsgálata és ábrázolása: Folyamatábrák Meg kell határozni a működés igénye szerinti formai kereteket! A statikus alrendszer formai vizsgálata és ábrázolása: Wéber féle szervezeti ábra Meg kell határozni az alrendszerek közötti kapcsolatokat! 3.1. A működés és a szervezet közötti kapcsolatok ábrázolása: Tevékenység-szervezet mátrix (A) 3.2. A tevékenységek végrehajtásához szükséges információk (adatok) meghatározása: Tevékenység-információ mátrix (B) 3.3. A szervezetek közötti információs (adat) kapcsolatok szabályozása: Szervezet-információ mátrix (C)= (A) + (B)

7.4. Korszerűbb szervezetábrázolási módszer 7.4.1. Működési rendszer modellek - Folyamatábrák A szervezetben lezajló folyamatok rendszere (A tartalom!) Mint dinamikus struktúrának elsőbbsége van a szervezeti felépítéssel szemben Példa átfogó folyamatábrára

7.4. Korszerűbb szervezetábrázolási módszer 7.4.1. Működési rendszer modellje - Folyamatábrák Példa részletes folyamatábrára

7.3. A szervezetek ábrázolása 7.3.2. Szervezeti rendszer modellje - Tevékenységi és felelősségi mátrix

7.3. A szervezetek ábrázolása 7.3.2. Szervezeti rendszer modellje - Tevékenységi és felelősségi mátrix Minden sorban meg kell jelennie vagy a V, vagy a D jelölésnek, vagy mind a kettőnek. A V, D, E jelölésekből egy sorban csak egy fordulhat elő. A V és a D jelölések magukban foglalják az információt adó és kapó tevékenységeket is. Minden oszlopban kell, hogy legyen valamilyen jelölés (Ez a követelmény csak a vállalati teljes tevékenységi lista esetében igaz).

7.3. A szervezetek ábrázolása 7.3.3. Információ rendszer modellje - Tevékenység és információ mátrix Minden oszlopban (információnál) csak egy tevékenységnél szerepelhet az L (a létrehozást jelentő jel). Minden oszlopban kell lenni legalább egy K jelnek.

7.3. A szervezetek ábrázolása 7.3.4. Információ rendszer modellje – Szervezet és információ mátrix Minden oszlopban (információnál) csak egy tevékenységnél szerepelhet az L (a létrehozást jelentő jel). Minden oszlopban kell lenni legalább egy K jelnek. A témakört részletesen a Vállalatirányítás3.pdf 3. fejezete ismerteti!

8. Gazdasági szervezetek A gazdasági élet szervezetei: Mikrogazdasági szervezetek Egyének csoportja különféle vállalkozások (vállalatok, szövetkezetek, társaságok stb.) és intézetek (pl. a különféle pénzintézetek, bankok) a makrogazdasági szervezet al- illetve részrendszerei Makrogazdasági szervezetek Több és egyben többféle mikrorendszerből tevődnek össze, Működésük az össztársadalom síkján folyik. A mikro- és makrogazdasági szervezetek között hierarchikus kapcsolat van.

8. Gazdasági szervezetek A szervezeti rendszer kialakításában leginkább meghatározó szervezeti jellemzők: 8.1. A szervezeti dimenziók 8.1.3. A szervezet komplexitása 8.1.3. A szervezet formalizáltsága 8.1.3. A döntések centralizációja 8.2. Szervezeti formák 8.2.1. Egyszerű szervezetek, 8.2.2. Funkcionális szervezetek, 8.2.3. Divizionális szervezetek, 8.2.4. Mátrix szervezetek, 8.2.5. Hibrid szervezetek (a fentiek kombinációjából)

8. Gazdasági szervezetek 8.1.1. A szervezet komplexitása A szervezeti struktúra komplexitásának három komponense van. A horizontális differenciáltság a cégen belüli homogén csoportok mértékét mutatja meg. Ezen csoportok létrejöhetnek funkcionális területenként (menedzsment, marketing, pénzügyek, stb.), termelési fázisonként (összeszerelés, ellenőrzés, szállítás, stb.), vagy a kiszolgált vevők (kereskedelmi, lakóhelyi, szakmai, stb.) alapján. A vertikális differenciáltság a szervezeti hierarchiában fellelhető szintek számát fejezi ki. A keskeny struktúra sok szinttel rendelkezhet A széles struktúra viszonylag kevés szintből állhat. A térbeli széttagoltság a szervezet térbeli elhelyezkedését mutatja, vagyis azt, hogy kevés vagy sok területet foglal-e el milyen a földrajzi kiterjedése

8. Gazdasági szervezetek 8.1.2. A szervezet formalizáltsága A formalizáltság a szervezetben folyó tevékenységek végzését befolyásoló szabályoknak és eljárásoknak a rendszerét tükrözi A formalizáció kétélű fegyver. Előnye: Minimalizálja a bizonytalanságot és a rendetlenséget. Megerősíti a működés begyakorlottságon alapuló szabályozottságát – Megnövekszik az irányító és végrehajtó elemek reprodukciós képessége! A szabályzatokhoz és előírásokhoz való ragaszkodás igen szoros kontrolt tesz lehetővé – Lehetővé válik az audittechnikák alkalmazása, ezáltal a minőségfejlesztés PDCA-ciklusa! A formalizáltság szintjének emelése növeli a szervezeti integrációt.

8. Gazdasági szervezetek 8.1.2. A szervezet formalizáltsága A formalizáció kétélű fegyver. Hátránya: A meggondolatlan formalizáció (A jegyzet 34. oldalán leírtak csak így fogadhatók el!) korlátozza az egyéni kezdeményezőkészséget, az innovativitást és a kockázatvállalást; erősen rontja az szervezet alkalmazkodóképességét (az adaptivitást) Megoldás: A formalizáltság mértéke a szervezet különféle hierarchikus szintjein és funkcióiban dinamikus összhangban legyen az üzleti elvárásokkal! Nemzetközi példák igazolják az átgondolt formalizáció sikerességét! Ajánlott irodalom: QFD (Vida Csaba, 2000, fájl: vállalaltirányítás7.pdf)

Toyoda Kiichiro 4 éves előkészítési és betanítási idő után 1977-ben vezették be a QFD rendszert 1984-ig négy új típust fejlesztettek ki a tehergépkocsi részlegnél. 1979-ig az első bevezetésnél 20% költségcsökkentést értek el. 1982 novemberében már a beindítási költségek 38%-kal, 1984 áprilisáig összességében 61%-kal csökkentek a költségek. Az új termék piacra kerüléséhez szükséges idő az egyharmadára csökkent! Toyooda kiemelkedő eredményei: A "minél kevesebből a lehető legtöbbet" alapelv gyakorlati megvalósítása A QFD rendszer teljeskörű beintegrálása a Toyota működési rendszerébe A "just-in-time" termelési filozófia feltalálója és tökéletesítője (Az 5 zérus viselkedés módnak megfelelő működés megteremtése.) A minőségkörök bevezetésével a végrehajtó erőforrások bevonása a fejlesztésbe

8. Gazdasági szervezetek 8.1.3. A döntések centralizációja - decentralizációja Centralizáció - a szervezet felső vezetése megtartja a döntés jogát (nem ruházza át) A centralizáció növeli a szervezeti integrációt (Ha nem muszáj, akkor ne add át!) A krízis helyzetekben szükség van az erős és centralizált megközelítésre Decentralizáció – a döntés jogának leosztása/átruházása A szervezeti növekedés következménye, amikor is a megnövekedett vezetői terhelés elkerülése miatt a bizonyos korlátok között a döntéshozatal jogát leosszák az alsóbb szintű vezetők részére. A felső vezetők operatív feladatainak csökkentése (átruházással) a stratégiai jelleg erősödését eredményezheti (A tervezés fontossága!) A felső vezetői kontrol megmarad! Növekszik a cég alkalmazkodóképessége (A beavatkozás szintjén születhetnek meg a döntések, ahol az információk is keletkeznek.)

8. Gazdasági szervezetek 8.2. Szervezeti formák egyszerű szervezetek, funkcionális szervezetek, divizionális szervezetek, mátrix szervezetek, a fentiek kombinációjából létrejövő hibrid szervezetek.

8. Gazdasági szervezetek 8.2. Szervezeti formák egyszerű szervezetek, funkcionális szervezetek, divizionális szervezetek, mátrix szervezetek, a fentiek kombinációjából létrejövő hibrid szervezetek.

8. Gazdasági szervezetek 8.2.1. Egyszerű szervezetek Jellemzők, előnyök: A legrégibb szervezeti forma (A tulajdonos-vezető hozza létre és egyedül vezeti.) Néhány termék – egyszerű működés (A szervezet a tulajdonos-vezető „meghosszabbított karja”.) Alacsony komplexitás – kevesebb koordinációs probléma (Szerkezete erősen informális, jellemzője a közvetlen ellenőrzéssel megvalósított koordináció.) Kis méret - magas centralizáció Lapos szervezet - gyors és közvetlen kommunikáció Alacsony szintű formalizáltság – rugalmasság (Egyéni kreativitás és kezdeményezőkészség, gyors reagálás.)

8. Gazdasági szervezetek 8.2.1. Egyszerű szervezetek Jellemzők - hátrányok: A nagyfokú rivalizálás gyakran korlátozza a profittermelő képességet és növeli a cég sebezhetőségét. Rövid életpálya jellemzi. (Gyorsan születnek, gyorsan halnak el.) A szabályzatok és előírások hiánya – problémák forrása lehet. A felelősségi körök nincsenek szabályozva - konfliktusok és zűrzavar. Az egyéni érdekek előtérbe kerülnek - frakciózás.

8. Gazdasági szervezetek 8.2.2. Funkcionális szervezeti forma Jellemzők - előnyök: Centralizált döntéshozatal - jól definiált szerepkörök Szervezeti specializáció – szakmaiság erősödése, Jól hasznosulnak a vezetési és technikai készségek. Specialisták bevonása – erősödik az irányítás Szakmai munkamegosztás – biztosított az egyén szakmai fejlődése és karrierje. Jellemzők - hátrányok: A funkcionális területek közötti különbségek nehezítik a kommunikációt és koordinációt („közös nyelv” hiánya = koordinációs nehézségek) konfliktusok elsimítása túlterhelheti a felső vezetést. Nehéz általánosan érvényes szabályozást bevezetni. A funkcionális vezetők látóköre beszűkül, rövidtávú érdekeltség alakul ki. A szervezet rugalmatlan, nehezen alkalmazkodik.

8. Gazdasági szervezetek 8.2.2. Funkcionális szervezeti forma Jellemzők - hátrányok: A vezetés és a végrehajtás „elválik egymástól”. A szervezet nem egyetlen integrált egység, lényegében elszigetelt szervezeti egységek együttese. A felső vezetés döntései csak többszörös áttételen, gyakran konfliktusok, ellentmondások árán jutnak el a végrehajtás szintjére Alapvető kérdésekben mindig a felső vezetés dönt, mivel csak itt állnak rendelkezésre az ehhez szükséges információk. Alapvető követelmény a vezetett területen való alapos szakmai jártasság. A funkcionális vezető tevékenységét önállóan végzi, felelőssége, hatásköre megfelelő mértékű és jól definiált, Látóköre szűk (Általában nem rendelkezik a vállalat egészére, környezeti helyzetére való kitekintéssel, amely a stratégiai menedzsment szempontjából alapvető fontosságú.) a stratégiáknak csak végrehajtója, s csak igen kevéssé alkotója.

8. Gazdasági szervezetek 8.2.3. A divizionális szervezeti forma Divízió fogalma: Hadosztály Felosztás utáni rész A nagy, többnyire sokféle és bonyolult tevékenységet folytató, divizionális elven felépülő, lényegében önállóan működő, az értéktermelő folyamatok eredményében érdekelt szervezetek. Az elhatárolódás alapja a kibocsátott termékek, a fontosabb fogyasztói csoportok, földrajzi egységek vagy bizonyos projektek.

8. Gazdasági szervezetek 8.2.3. A divizionális szervezeti forma Jellemzők - előnyök: Az erőforrás-elosztás problémáinak minimalizálása (A funkcionális egységek között) Gyors válasz a környezeti változásokra. Termék- és piacközpontú (és profit érzékeny) figyelem Az általános vezetők fejlődésének elősegítése Növekszik a stratégiai (és operatív) kontrol. Jellemzők - hátrányok: Párhuzamosságok miatt magasabbak a működési költségek (pl. személyügyi, beruházási) Nehéz az egységes cég-image fenntartása. (kiskirályok) A divíziók között egészségtelen rivalizálás alakulhat ki. A rövidtávú érdekek túlzott hangsúlyt kaphatnak. FORMÁI: Stratégiai üzleti egység struktúra Holding struktúra.

8. Gazdasági szervezetek 8.2.3. A divizionális szervezeti forma Stratégiai üzleti egység struktúra Alapvető elemei: az üzletcsaládok és üzletelemek. Üzletcsalád Több, egymással összefüggésben álló tevékenységet foglal magába. A vállalattól elszakítva, önállóan is képes lenne üzleti tevékenységre. Ha a szervezeti önállóság is létrejön: Strategic Business Unit (SBU) Üzletelem Azonos a vállalkozás fogalmával. (Szinonim fogalomként használja még a szakirodalom a termék/piaci egység (T/PE) megnevezést is.) Funkcionálisan nem önálló - a vállalatról egyszerűen nem választható le. Termékei egyértelműek, s versenytársai is jól meghatározhatók. Legfőbb előny: a vállalatvezetés tervezéssel és irányítással kapcsolatos tevékenységei jobban menedzselhetők Legfőbb hátrány: bővül a szervezeti hierarchia a divíziókat tömörítő SBU-ok létrejötte miatt. Lassabb kommunikáció, információk gyakoribb torzulása

8. Gazdasági szervezetek 8.2.3. A divizionális szervezeti forma Holding struktúra Fogalma: a Cégek közötti/feletti tulajdoni kapcsolat - az adott cég tulajdonosa több más (különböző profilú) cégnek. Jellemzői: A cég üzleti portfoliója csupa egyedi dolgot tartalmaz. Valamennyi divízió (vagy üzlet) önálló profitcenterként fogható fel. Vállalati központ feladata: a teljes portfolió maximális profitot biztosító menedzselése üzletek megtartása/eladása révén. A divíziókon belül funkcionális részlegek is működnek (részlegek, osztályok, stb.), amelyek egy vagy több funkcióra szakosodnak (pl. szerviz tevékenység, kereskedelem, gyártás, stb.). A divíziókat a vállalati központ irányítja, amely igyekszik azok tevékenységét optimálisan összehangolni. A sikeresség feltétele: az optimális egyensúly az autonómia és a szabályozottság között.

8. Gazdasági szervezetek 8.2.4. A mátrix szervezeti forma

8. Gazdasági szervezetek 8.2.4. A mátrix szervezeti forma Jellemzői: Kétirányú (termék-folyamat központú) problémaközelítés az irányításban Kombinálja a funkcionális és termékorientált nézőpontot - komplexebb megközelítés. A feladatok koordinálását külön - a horizontális nézőpontot képviselő – vezetők (termékfelelősök) végzik. Létrejöhet a legfontosabb tevékenységek integrációja - az eddig elkülönült funkcionális tevékenységek átalakulnak törzskari jellegű, specializált csoportmunkává. Feltétel: Külső nyomás a kétirányú nézőpont bevezetésére A mátrix-szervezettel összhangban lévő eredményfigyelő rendszer Fejlett belső kommunikációs rendszer Bizalmi légkör kialakítása Pontosabb feladat- és hatáskör meghatározás - hogy elkerüljük az ellentmondásokat a szakszempontból felelős, valamint az ellenőrzésért felelős szervek, illetve személyek döntései, utasításai között.

8. Gazdasági szervezetek 8.2.4. A mátrix szervezeti forma Előnyei: Két különböző érdekirány egyenlő súllyal történő figyelembevétele a hierarchia összezsugorodását eredményezi, és így gyorsabbá válik az információáramlás. A hivatali és formális tekintély háttérbe szorul; személyi és szakmai tekintély dominál. Javítja a rugalmasságot, a koordinációt. Javítja a piacérzékenységet a különféle szakterületek együttdolgozása révén. Emeli a folyamatokban résztvevők motiváltságát (A csoportokat a tevékenységekbe és a team-munkába vetett feltétlen bizalom jellemzi.) A mátrix szervezet átalakítása (fejlesztése) egyszerűbb.

8. Gazdasági szervezetek 8.2.4. A mátrix szervezeti forma Hátrányai: A kettős beszámolási kötelezettség - bizonytalanságot eredményezhet a számviteli rendszerben. A kétféle nézőpont ütközése súlyos konfliktusokhoz vezethet. A divíziók (profitcentrumok) közötti munkakapcsolatok bonyolultabbá válhatnak és az emberi erőforrások is duplikálódhatnak. Késve meghozott döntések - A csoporttevékenységekbe és a team-munkába vetett feltétlen bizalom néha gátolhatja a döntések alkalmas időben történő meghozatalát.

8. Gazdasági szervezetek 8.2.5. Hibrid szervezetek A részben bürokratikus, részben dinamikus szervezetek A dinamikus szervezetekkel szemben igény: Legyenek alkalmasak a környezeti változások befogadására, értékelésére, adaptálására Működésüket elsősorban a célorientáltság jellemezze. Formái: Vegyes összetételű csoportok a változó feladatnak megfelelő szakmai összetételben, változó létszámmal dolgoznak, a feladatoknak megfelelő differenciált hatáskörrel, jogkörrel és kötelezettségekkel rendelkeznek. Párhuzamos hierarchiák Általában tanácsadó szerepet töltenek be. Az időleges, a rutinmunkától eltérő feladatok ellátására jönnek létre. Ilyen a projektek viszonya az anyaszervezethez

8. Gazdasági szervezetek 8.2.5. Hibrid szervezetek További formációk: A törzskari jellegű szervek átmenetileg/meghatározott esetekre közvetlen intézkedési, ellenőrzési jogot kapnak az egyébként sorosan szervezett végrehajtó egységek fölött. Ily módon a törzskarok a funkcionális sémának megfelelően működtek. A funkcionális szervezeten belül decentralizálással önálló funkciókat hoznak létre. A divizionális szervezetben a központ nem decentralizál minden funkciót, hanem néhányat (elsősorban a gazdálkodás szempontjából legkritikusabbakat) fenntart magának. A funkcionális szervezeten belül egy területet leválasztanak, nagyobb önállósággal látnak el, majd ezt követően divízióként kezelnek. A vállalat néhány kiemelkedő fontosságú termékét mátrix jellegű szervezeti egységben állítják elő úgy, hogy a cég többi része közben változatlan marad.

8. Gazdasági szervezetek 8.3. Üzleti szervezetek 1.) állami vállalatok, 2.) szövetkezetek, 3.) magánvállalatok, 4.) gazdasági társaságok. A jegyzet alapján önállóan feldolgozandó témakör!

(Projektek szervezeti kapcsolatai) 9. Projektszervezetek (Projektek szervezeti kapcsolatai) Függelmi (szolgálati) kapcsolat – esetenként jelentősen korlátozott Könnyűsúlyú projektvezetés Nehézsúlyú projektvezetés Tigris team-szerű hatáskör Funkcionális (szakmai irányítási) kapcsolat – (megoldás: PRINCE szakaszirányítói rendszer bevezetése) Törzskari kapcsolat a koordináció magas szintű biztosítására: projektbiztosító csoport az üzletképesség fenntartására: kontrolling csoport Kooperációs kapcsolat – csak a felső vezetés szintjén működik (megoldás: PRINCE projektvezetőség) Információs kapcsolat – Számítástechnikai támogatással: pl. SharePoint

Projekt a funkcionális szervezetben

Projektorientált szervezet

ÖNÁLLÓAN FELDOLGOZANDÓ TANANYAG! 7. héthez kapcsolódó tananyag: Üzleti szervezetek (társaságok, szövetkezetek, állami vállalatok, magán vállalkozások). Az üzleti szervezetek jellegzetességei, előnyös és hátrányos tulajdonságok. Tervezés és bizonytalanság. 8. hét: 1. ZH Rendszelelmelet.pdf Szervezettan.pdf