Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA"— Előadás másolata:

1 KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
DR. BERDE CSABA egyetemi tanár

2 KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
DOBÁK SZERINT: 1. LINEÁRIS (VONALBELI) SZERVEZET

3 KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
LINEÁRIS SZERVEZET minden beosztottnak egy főnöke van a függelmi és szakmai kapcsolatok nem válnak szét egyértelmű alá- és fölérendeltség a feladatok és jogosultságok jól definiáltak a vertikális koordinálhatóság jó a horizontális gyenge egyszerű, könnyű, áttekinthető könnyű a szélességi, mélységi bővítés rugalmatlan nincs specializáció / vezetők túlterheltsége

4 KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
2. FUNKCIONÁLIS SZERVEZET

5 KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
FUNKCIONÁLIS SZERVEZET egyszerű tevékenység - termelés esetén elsődleges munkamegosztás funkciók szerint a hatáskör szakmai jellegű szabályozott a horizontális koordináció jó specializáció növekvő diverzifikáció esetén nehezen áttekinthető rugalmatlan a függelmi viszonyokat nehezen definiálja Taylor is megbukott vele ezért:

6 KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
LINEÁRIS – FUNKCIONÁLIS SZERVEZET

7 KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
3. DIVIZIONÁLIS SZERVEZET Vállalatvezetés Központi személyzeti K+F pénzügy Hosszú távú tervezés Törzskar A termékcsoport-divízió B C Termékcsoport-divízió beszerzés Szolgáltató egységek Fejlesztés Értékesítés Termelés

8 KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
DIVIZIONÁLIS SZERVEZET diverzifikált tevékenység jól elkülöníthető tevékenységcsoportok (termékcsaládok) két-három dimenziós szervezetek elv: funkció, régió, termék az operatív döntések decentralizáltak operatív horizontális koordináció nem szükséges utasítás jellegű vertikális koordináció minimális a stratégiai, operatív feladatok szétválaszthatók a divíziók tevékenysége jól elhatárolt erőteljes piaci orientáció rekeszelő hatás párhuzamos funkciók jelenléte divízió egoizmus önállósodási törekvések

9 KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
DIVIZIONÁLIS SZERVEZET

10 KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
4. MÁTRIX SZERVEZET tevékenység orientált mátrix Igazgatóság (vezetés) „A” funkció „B” funkció „C” funkció „D” funkció „A” tevékenység „B” tevékenység „C” tevékenység „D” tevékenység

11 KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
MÁTRIX SZERVEZET projekt orientált mátrix Igazgatóság (vezetés) „A” funkció „B” funkció „C” funkció „D” funkció „A” tevékenység „B” tevékenység „C” tevékenység „D” tevékenység

12 KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
MÁTRIX SZERVEZET Projektorientált dinamikus, heterogén környezet komplex nagy újdonság és rizikó tartalmú feladatokra alacsony fokú formalizáltság a két dimenzió vezetői azonos kompetenciával rendelkeznek a horizontális és vertikális koordináció struktúrái révén biztosított innovatív új vezetési stílust igényel vezetői rivalizálás túlhajtott team munka döntések elhárítása felelősség kerülés összeomlás (szervezeti) krízishelyzetben

13 KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
ÖSSZEFOGLALÁS Munkamegosztás alapja Egy dimenziós Több dimenziós szervezetek Hatáskörök alapján egyvonalas Lineáris Lineáris-funkcionális Funkcionális szervezet Divizionális többvonalas Mátrix


Letölteni ppt "KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA"

Hasonló előadás


Google Hirdetések