Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI"— Előadás másolata:

1 A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI
SZERVEZETI STRUKTÚRÁK ÉS FORMÁK

2 ALAP SZERVEZETI FORMA I. A lineáris szervezet
A „családi” kisvállalkozások jellemző formája. Egyvonalas jellegű (a horizontális és a vertikális bővíthetőség mellett). Jól áttekinthető, „racionális”, alacsony költségigényű, bővíthető szervezeti forma.

3 ALAP SZERVEZETI FORMA I. A lineáris szervezet problémái
Nem elég rugalmas az adaptációra. Nagy a felső szint/ek terhelése (a hiányzó funkcionális specializáció miatt). A kommunikáció csak egycsatornás jelleggel (a szolgálati úton) bonyolódhat (így nehézkes a horizontális (oldalirányú) koordináció).

4 ALAP SZERVEZETI FORMA I. A lineáris szervezet problémái

5 ALAP SZERVEZETI FORMA II
ALAP SZERVEZETI FORMA II. A funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezet A munkamegosztás tekintetében a funkcionális szerkezeti felépítés a meghatározó. A hatáskörökre, a döntési jogkörökre a centralizáltság jellemző (a stratégiai és az operatív döntési jogköröknek a felső vezetéshez való telepítése). A termelési és a munkafolyamatok (viszonylag alacsony koordinációs költségek mellett) erőteljesen szabályozottak. A szervezetben a vertikalitás dominál (a szükségszerű horizontális, koordinációs igényekre törzskarok épülhetnek ki).

6 A „hagyományos” fogyasztási cikkeket gyártó cégeknél jellemző forma.
ALAP SZERVEZETI FORMA II. A funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezet Stabil piaci (és tudományos-technikai) környezetben (nem túl széles termékskála mellett) hatékony és költségkímélő. Ilyen helyzetben a funkcionális specializáció a munkatermelékenység növekedését és az egységköltség csökkenését eredményezheti. A „hagyományos” fogyasztási cikkeket gyártó cégeknél jellemző forma.

7 ALAP SZERVEZETI FORMA II
ALAP SZERVEZETI FORMA II. A funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezet problémái A vállalkozó szellemet és a kreativitást nem segíti túlságosan (lassú adaptációs képességű). A méret, a specializálódás, a diverzifikáció növekedése bonyolult differenciáltságot és a funkcionális, szakmai kapcsolatok mellett a függelmi (lineáris) viszonyok erősödését eredményezi. A változó környezeti feltételek esetén túlszabályozottság (a szervezeti információs kapcsolatok áttekinthetetlen rendszere) és emelkedő koordinációs ráfordítások, felesleges tartalékok jellemzőek a szervezetre. A szervezeti redundanciák mellett adaptációhiányos állapot alakulhat ki.

8 ALAP SZERVEZETI FORMA II
ALAP SZERVEZETI FORMA II. A funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezet problémái

9 ALAP SZERVEZETI FORMÁK I, II. KÉRDÉSEK
Miért praktikus a lineáris szervezeti forma? Miért nem elég adaptív a lineáris szervezeti forma? Milyen a szervezeti kommunikáció a lineáris szervezeti forma esetén? Vázolja fel a lineáris szervezeti forma ábráját! Miben különbözik a funkcionális és a lineáris-funkcionális szervezeti forma egymástól? Mutassa be, hogy milyen a munkamegosztás a funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezeti forma esetén!

10 ALAP SZERVEZETI FORMÁK I, II. KÉRDÉSEK
Vázolja fel a funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezeti forma ábráját! Milyen környezeti feltételek mellett hatékony a funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezeti forma? Milyen diszfunkcionális szervezeti változások következnek be a funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezeti formánál változó környezeti körülmények hatására? Milyen hatással van a méret és a specializáció növekedése a funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezeti formára? Milyen hatással van a kreativitásra a funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezeti forma?


Letölteni ppt "A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI"

Hasonló előadás


Google Hirdetések