INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA 3.
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Számadás a talentumról
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
SZÁMÍTÓGÉPES JÁTÉKOSOK MOTIVÁCIÓINAK LONGITUDINÁLIS VIZSGÁLATA Kiss Orhidea Edith Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi.
Matematika kompetencia
„Ezt egy életen át kell játszani”
Az életminőség mérése Kelemen Rita
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Magyar Akkreditált Grafológiai Iskolák Fóruma Grafológiai Konferencia augusztus „A tehetség kibontakozásának göröngyei és gyöngyszemei.”
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A tehetség fogalomköre
A gondolkodás a legmagasabb szintű megismerés
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Tehetség, tehetségazonosítás
A DIFFERENCIÁLT OKTATÁS
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
A munka világával kapcsolatos tudás
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Az intelligencia.
Iskolai alkalmasság A 20. században merült fel az a felfogás, hogy az iskolai teljesítményekben való különbségekért az intelligencia a felelős – különbség.
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
WISC-IV gyermek intelligenciateszt
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Gondolkodás, intelligencia
Értelmi fogyatékosságok kórtana
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Az intelligencia körülhatárolása és mérése
„OLYANNAK LÁTOM MAGAM, MINT EGY
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Fenomenológiai megközelítés
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A szövegértési feladatok összeállítása
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Speciális gyermekvédelem
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
Az országos mérések megújult rendszere
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
A tehetség fogalomköre
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Miből áll a tehetség? William Stern (1871–1938) hamburgi egyetem Intelligencia kvóciens: IQ =(mentális kor / biológiai kor )*100.
Szociálpszichológia-2 Attitűd
LÁTHATATLAN VAGYON MENEDZSELÉSE
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Sándor-Schmidt Barbara
Előadás másolata:

INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS

Intelligencia… Az egyén összegzett, globális képessége arra, hogy célszerűen cselekedjék, racionálisan gondolkodjon, és hogy környezetében hatékonyan működjön. (Wechsler) BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az intelligencia vizsgálata Binet-Simon: egyre növekvő nehézségű elemekből álló teszt / a mentális képességek egyenletesen nőnek az életkorral Stern: (mentális kor / életkor) X 100 Stanford-Binet: intelligenciaskála Verbális gondolkodás, absztrakt-vizuális IQ pontszámok eloszlása BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

IQ eloszlás BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az intelligencia vizsgálata / Wechsler Verbális skála Ismeretek Helyzetek Számolás Számismétlés Összehasonlítás Szókincs Performációs skála Rejtjelezés Képkiegészítés Mozaikpróba Képrendezés BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az intelligencia természete 1. Faktoranalitikus felfogás Charles Spearman - 1904: g – általános intelligenciafaktor egy személy matematikai teljesítménye az általános intelligenciájának és a matematikai képességeinek együttes eredménye s – speciális intelligenciafaktor BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az intelligencia természete 1. Faktoranalitikus felfogás Louis Thurstone – 1938 Elsődleges mentális képességek: verbális megértés, beszédfolyékonyság, számolás, téri képességek, emlékezet, észlelései sebesség, következtetés. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az intelligencia természete 2. Információfeldolgozási megközelítés: milyen kognitív műveleteket igényelnek az egyes intellektuális tevékenységek Sternberg – 1958, összetevőmodell: Metaösszetevők Teljesítmény-összetevők Tanulási összetevők Megőrzési összetevők Átviteli összetevők BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az intelligencia természete 2. Információfeldolgozási megközelítés Sternberg – gyakorlati intelligencia: A tapasztalatokból való tanulás és azok alkalmazása Az absztrakt gondolkodás és következtetés A változó és a bizonytalan világ szeszélyeihez való alkalmazkodás Önmotiválás BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az intelligencia természete 2. Többszörös intelligenciaelmélet Howard Gardner Nyelvi Logikai-matematikai Téri Zenei Testi-kinesztéziás Személyes BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Nemek közti különbségek Férfiak és nők körülbelül egyformán teljesítenek az intelligencia tesztekben Speciális képességeket mérő tesztek mutatnak különbségeket Nők átlagban jobbak a verbális képességeket mérő tesztekben Férfiak átlagban jobb eredményt mutatnak a matematikai gondolkodás és a vizuális-téri képességek mérésekor Ezek a kognitív képességekben kimutatott különbségek lassan eltűnőben vannak (kivétel vizuális-téri képességek). Ez arra utal, hogy a korábbi különbségek a tanításban és a társadalmi elvárásokban rejtőző különbségeket tükrözték. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Genetikai és környezeti tényezők Egypetéjű ikrek Együtt nevelt 0,86 Külön nevelt 0,72 Kétpetéjű ikrek Együtt nevelt 0,60 Testvére Együtt nevelt 0,47 Külön nevelt 0,24 Szülő/gyermek 0,40 Nevelőszülő/gyermek 0,31 Unokatestvérek 0,15 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Genetikai és környezeti tényezők Táplálkozás Egészségi állapot Az egyént érő ingerek milyensége Emocionális klíma Visszajelzések Kiegyenlítő programok BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Kreativitás Definíció: személyiségtulajdonságok, intellektuális-gondolati és gyakorlati cselekvéses képességek sajátos összerendezettsége a személyiségen belül, ami lehetővé tesz valamilyen szintű alkotást, és a viselkedésben, magatartásban is megnyilvánul. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Kreativitás Intelligenciával való együtt járása nem igazolt. Külső összetevői: Lelki biztonság (külső értékelést kizáró légkör, empatikus megértés) Lelki szabadság Belső feltételei: Tapasztalat nyitottsága Értékelés belső központja Elemekkel való játékban mutatkozó ügyesség BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Kreativitás szintjei Kifejező Produktív Újító Feltalálói Teremtő élőfej Kreativitás szintjei Kifejező Produktív Újító Feltalálói Teremtő Kifejező kreativitás: gyerek játékában, szóalkotásában és fantáziálásában, eredeti látásmód ,ahogy a gyermek szemléli a világot Produktí: tendencia a technika javítására, a szerzett imeretek alkalmazására. Iskoláskorban. Újító: változtat valamit a meglévőn, Feltaláló: olyat hoz létre, ami eddig nem volt. Teremtő: alapvetően új, nagy horderjű dolognak a megalkotása, ami alapvetően befolásolj a társadalom, a tudományos gondolkodás, a kultúra ,technika állapotát, fejlődését. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Kreatív személyiség Mentális egészség, intellektuális hatékonyság Függetlenség a gondolkodásban, vélekedésben Önmegvalósítás szándéka, önkifejezés motívuma Pozitív énkép, magabiztosság A személyiség szabadsága, a korlátozások elleni védekezés A környezet tökéletesítésére, konstrukív megváltoztatására való törekvés Nonkonformitás Lázad, tiltakozik a korlátozások, kötöttségek, szabályok ellen. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Divergens gondolkodás: Fluencia Flexibilitás Originalitás Kreatív képességek Divergens gondolkodás: Fluencia Flexibilitás Originalitás Szenzibilitás Elaboráció Redefinició BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az alkotás folyamata Probléma azonosítása Előkészítés Ötletgyűjtés élőfej Az alkotás folyamata Probléma azonosítása Előkészítés Ötletgyűjtés Kidolgozás Elterjesztés Témaválasztás szempontjai: A téma legyen társadalmilag jelentős, de az adott társadalmi, történelmi szituban megoldható. Tegye póbára az alkotó legjobb képességeit. Feleljen meg a külső igényeknek, és a kutató érdeklődésének. Legyen újszerű, de legyen kapcsolata a jelen valóságával. Eőkészítés: általában a váratlan felfedezéseket is nagyon alapos előkészítés előzte meg. Pl. Einstein. A túlzott eőkészítéa, hosszú irodalmazás néha kiöli a kutatókból az alkotáshoz szükséges eredetiséget. Az elégtelen előkészítés is lehet a kudarc oka. Ötletgyűjtés: az első ötletek szokványosabbak a későbbieknél, az ötletek száma a kezdeti bőségtől hamarosan a nullára csökken. Lappangási szakasz: a tudatosan megszerzett imeretek részben nem-tudatosan átstruktúrálódnak. Alkotó gyötrődés: mással foglalkozunk, de agyunk egy csücskében ébren tartjuk a problémát. Igazi ötlet felvillanása. Kidolgozás: bírálat, önbírálat, bizonyítás. Elterjesztés, az eredmények kommunikációja BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu