Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK"— Előadás másolata:

1 SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK

2 – Testi és pszichomotoros zavarok
Fejlődési zavarok – Testi és pszichomotoros zavarok Centrális vagy periférikus szervi rendellenességek Kiváltó okok a kp-i idegrendszerben, vagy a végtagokban, érzékszervekben jelentkező defektusok – Intellektuális zavarok Szellemi fogyatékosság formái Centrális defektusok, környezeti hatások, szociális és társadalmi követelményekkel függnek össze. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

3 - Pszichoszociális és morális zavarok
Fejlődési zavarok - Pszichoszociális és morális zavarok Deviancia: ha jelentős eltérés mutatkozik a normális viselkedésmintától. - Emocionális zavarok BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

4 Tanulási problémák Az iskolában megszerzendő tudás
elsajátításakor jelentkeznek. – Tanulási zavarokkal küzdő gyerekek: speciális problémáik vannak, intelligenciájuk normális. IQ 90 feletti – Tanulásban korlátozott: A tanulás bizonyos területein általános retardációt mutatnak. IQ 50 és 80 között. Tanulási problémák okai: – Öröklés, környezet szerepe – Bizonyos kognitív stratégiák pl. ismétlés hiánya BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

5 Olvasási problémák Általános iskolás korú gyerekek 5%-a diszlexiás.
Diszlexia: szóvakság, normál intelligencia mellett. Szófelismerés, orális olvasási készség, olvasási értési készség elsajátítása sérült Olvasás – szavak felismerése – Vizuális minta alapján – Fonológiai újrakódolással Először fonológiai újrakódolás – majd később vizuális minta Az olvasási problémák kialakulásának fontos oka a fonológiai készség hiánya. Helyesírási nehézségek BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

6 – Kezdődő probléma – fonemikus tudat tréningezése
Olvasási problémák Vontatottan és betűzve olvasnak, vagy a kontextus alapján következtetnek. Nehézségek a hallott szó hangokra bontásában és két hallott szótag közötti különbség megítélésében. Olvasás kevesebb sikerélményt jelent → kevesebbet olvasnak → nő a távolság a gyengén és jól olvasó gyerekek között. Megelőzés, kezelés: – Kezdődő probléma – fonemikus tudat tréningezése (Olvasási gyakorlatok) – Komoly olvasási probléma: olvasási gyakorlatok BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

7 Írászavar - diszgráfia
Sérülés a helyesírási készségek fejlődésében (szóbeli és írásbeli is) Nehézségek okai: - Ugyanannak a fonémának különböző grafémák felelhetnek meg (j - ly), vagy fordítva Fonetikai hiba: szavak vizuális hasonlósága okozza a tévesztést Hangok elkülönítésének nehézsége Betoldási és kihagyási hibák: fonetikai eredetű, vagy hallási problémából ered Finom manipulációs mozgások fejletlensége; sokszor társul szem-kéz koordinációs zavarokkal BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

8 Számolási problémák Legnagyobb hiányosságok: a számtani
alapműveletekben és a szöveges feladatokban. Alapműveletek automatizált tudásának hiánya bonyolult feladatoknál nehezíti a megoldást. Szöveges feladatok: logikus gondolkodás és beszédkészség szerepe. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

9 Figyelemzavar, hiperaktivitás
Megfelelő iskolai viselkedést és teljesítményt akadályozó viselkedészavar Három tünetcsoport Figyelemzavar: koncentrálási nehézség, figyelemfenntartás nehézsége, könnyen elterelhető figy. Hiperaktivitás: túlzott mozgékonyság Impulzivitás: lobbanékonyság, megfontolatlanság BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

10 Figyelemzavar, hiperaktivitás
Nehézségek: Idő követésében Feladatok elsőbbségének az eldöntésében Figyelem fenntartása, vagy másik feladatra való átvitelében Frusztráció kezelésében, érzelmek visszafogásában Munkaemlékezet használatában Cselekvéseik szabályozásában Hátterében: Öröklődés Magzati fejlődésre ható káros hatások Kezelése: Gyógyszeres Pszichoterápiás eljárások BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék


Letölteni ppt "SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK"

Hasonló előadás


Google Hirdetések