A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás szabályai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
A helyi önkormányzatok évi feladatai és finanszírozási rendszere
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Mezei Cecília tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás
Belügyminisztérium Tállai András önkormányzati államtitkár
1 Helyi önkormányzati finanszírozás 2013-ban. 2 Köznevelés • Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás lesz • A költségvetés a pedagógus és nevelő.
Belügyminisztérium A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás 1.
Szakmai Tanácskozás Miskolc
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVI. Országis Szakmai Konferenciája III. Szekció „Az önkormányzatiság pénzügyi-, jogi korlátai” Dr. Lóránt Zoltán Eger, 2008.
2011. évi költségvetés III. negyedéves alakulása.
ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A helyi önkormányzatok évi feladatai és finanszírozási rendszere
A helyi önkormányzatok adósságkonszolidációja
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Elkülönített állami pénzalapok
A helyi önkormányzatok évi feladatai és finanszírozási rendszere
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
Az önkormányzati finanszírozási rendszer A XX. ORSZÁGOS JEGYZŐ-KÖZIGAZGATÁSI KONFERENCIA Keszthely Szeptember 27. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök.
Önkormányzatok az alapfokú oktatás átalakulása után XXI. Országos Jegyző-közigazgatási Konferencia Keszthely Szeptember 19. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök.
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Belügyminisztérium Az önkormányzatok évi várható finanszírozása 1.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Fenntartható önkormányzatok Az Országgyűlés Fenntartható fejlődés Bizottsága ülése Budapest Június 5. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök 1.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
Az önkormányzatok évi finanszírozása
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
A pénzbeli és természetbeni ellátások változásai
Fejér Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
Államháztartási alapismeretek
Az önkormányzatok évi finanszírozása
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A magyar önkormányzatok finanszírozási és gazdálkodási rendszere
Családtámogató ellátások
XXIII. Országos Jegyző - Közigazgatási konferencia
Az önkormányzatok finanszírozási és gazdálkodási rendszere.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (Nkt.) A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 229/2012. (VIII. 28.)
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Magán erdőgazdálkodók szerepe a évi közfoglalkoztatásban Szulimán Zsolt osztályvezető Stratégiai és Forráskoordinációs Osztály.
Állam és az önkormányzatok feladatmegosztása, tervezett változások Gödöllő, június 24.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
Tájékoztató Nagykovácsi Nagyközség Önkormányzatának
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
Pénzügyi Bizottság javaslatai: Terv. egy.* /Ft/
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

A 2013. évi önkormányzati költségvetési finanszírozás szabályai Belügyminisztérium A 2013. évi önkormányzati költségvetési finanszírozás szabályai

2013. évi költségvetés 2013-tól új feladat-ellátási rendszer forrásszabályozás átalakítása Normatív alapú elosztás helyett feladatfinanszírozás (Mötv. 117-118. §) Önkormányzati forrásszerkezet változása átengedett bevételek csökkenése (gépjárműadó 40%-a marad az önkormányzatoknál, SZJA helyben maradó részének és az illetékbevételek átengedése megszűnik); az átengedett bevételek egy része beépül az állami támogatások forrásai közé (helyben maradó SZJA 3%-a, gépjárműadó 15%-a); az állam által átvett feladatok forrása kiszabályozásra kerül az önkormányzati fejezetből;

2013. évi költségvetés A 2013. évi önkormányzati költségvetési támogatások fejezeti főösszege az első körös szavazás után: 671,1 milliárd forint A költségvetési törvényjavaslat jelenleg parlamenti szakaszban van. Második körös „önkormányzati módosító csomag” (T/7655/425.) rendezi a finanszírozási kérdéseket. Elérése: www.mkogy.hu (Irományok/Irományok egyszerűsített lekérdezése/ Irományszám: 7655/módosító javaslat/425)

Feladat-ellátási rendszer és forrásszerkezet változása Feladat-átrendeződés Feladat-ellátáshoz kapcsolódó forrás Köznevelési feladatok: Az óvodai feladatok kivételével a köznevelés állami feladattá változik (működtetés 3000 fő felett önkormányzati feladat!) Szociális feladatok: Szociális és gyermekjóléti alapellátás marad önkormányzati feladat, a szakosított ellátások – az időskorúak és hajléktalanok ellátása kivételével állami feladat lesz. Államigazgatási hatósági feladatok: Járási szintre kerülnek (pl. okmányiroda, gyámügyi feladatok, átmeneti segély, időskorúak járadéka) EMMI fejezetbe: Pedagógus bér: 378,4 mrd Ft Iskolai szakmai munka: 11,3 mrd Ft Szociális szakellátás: 16,3 mrd Ft KIM fejezetbe: Járási igazgatási és szociális feladatok: 47,9 mrd Ft

Általános működési és ágazati feladatok támogatása Kötelező települési önkormányzati feladatok támogatása (hivatali, település-üzemeltetési feladatok, egyéb kötelező feladatok), Megyei önkormányzatok támogatása, Köznevelési feladatok támogatása (óvoda bér, óvoda működtetés, étkeztetés), Szociális és gyermekjóléti alapfeladatok támogatása, Időskorúak és hajléktalanok szociális szakellátása, Kulturális feladatok támogatása

A feladatfinanszírozás általános elvei Az eddigi normatív alapú finanszírozás megszűnik, helyette az önkormányzati kötelező feladatokhoz igazodó, általános működési és ágazati támogatások kerülnek meghatározásra. Az általános működési támogatás meghatározása során a települési önkormányzat a költségvetési törvényben meghatározott egyes feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadás csökkentésre kerül az elvárt bevétellel: a 425. módosító javaslat alapján ez az iparűzési adóalap 0,5%- a. A fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.

Önkormányzati hivatal működésének támogatása Alapja az elismert hivatali létszám (településnagyság alapján meghatározott minimum/maximum létszám, mely a lakosságszámmal arányosan változik), A támogatásból a hivatali dolgozók bér- és járulék kiadásai és dologi kiadásai finanszírozhatók, A közös hivatalok esetén korrekciós tényezők (fenntartó önkormányzatok száma, összlakosságszám, nemzetiségi önkormányzat, hivatal székhelye járási székhely), 1-4. hónapban a jelenlegi hivatali struktúra szerinti finanszírozás, 5-12. hónapban új hivatali struktúra szerinti finanszírozás : közös hivatal székhelye jogosult a támogatásra (áprilisi felmérés eredménye alapján)

Településüzemeltetési feladatok finanszírozása A támogatások alapja a 2011. évi tényleges nettó működési kiadás, minden önkormányzatnál jelentkező feladatok: minimális támogatás azon önkormányzatoknak is jár, melyek működési kiadást nem könyveltek e szakfeladatokon, e feladatokhoz kapcsolódó támogatást csökkenti az elvárt bevétel. zöldterület gazdálkodás, közvilágítás, közutak, köztemetők fenntartása

További támogatások Egyéb általános feladatok támogatásához lakosságszám alapú támogatás (nem érinti a „beszámítás”); Továbbra is az önkormányzatok rendelkezésére állnak: központosított előirányzatok, pl. EU Önerő Alap támogatás, Önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatása „Létszámcsökkentési” támogatás, stb.; a működőképesség megőrzését segítő támogatás jövőre is biztosított az önkormányzatoknak; vis maior támogatás.

Köznevelési intézmények üzemeltetése Fő szabály: 3000 fő feletti települések esetén önkormányzati feladat, 3000 fő alatti települések esetén állami feladat. November 15-éig ebr42 rendszeren keresztül nyilatkozni lehet (Nkt. módosítás a 2012. évi CLIV. törvényben): 3000 fő felett átadja-e a működtetést az önkormányzat (ha nem igazolt a gazdasági és jövedelemtermelő képesség hiánya, hozzájárulást kell fizetnie az önkormányzatnak), 3000 fő alatt átvállalja-e az államtól az üzemeltetést (csak akkor lehetséges, ha igazolt a megfelelő gazdasági és pénzügyi háttér). Az üzemeltetést az önkormányzat külön költségvetési támogatás nélkül, saját forrás terhére biztosítja. Üzemeltetés: köznevelési feladat ellátásához szükséges tárgyi feltételek + az ingó és ingatlan vagyon működtetésével összefüggő személyi feltételek.

Társulásokkal kapcsolatos változások 2013-tól átalakul az önkormányzatok társulási rendszere. 2013. június 30-áig az Mötv.-nek való megfelelés érdekében felül kell vizsgálni a meglévő társulási megállapodásokat. Az átalakulás ideje alatt közvetlenül is igényelhetik a kötelező önkormányzati köznevelési feladatok, a szociális és gyermekjóléti alapellátás, valamint a települési önkormányzatok által az idős és hajléktalan személyek részére nyújtott szociális szakosított feladatok tekintetében a költségvetési támogatást. Ezt követően az Mötv. szerinti társulások székhely önkormányzatai jogosultak támogatásra.

Likvid hitelek A pénzintézetek által rendelkezésre tartott hitelek nemcsak az átmenetileg jelentkező likviditási problémákat kezelik, egy részük a tartós működési hiány finanszírozását szolgálja. Mötv. alapján 2013-tól az önkormányzatok nem tervezhetnek működési hiányt. 2012. január 1-jétől a Kormány előzetes hozzájárulása kell a jogszabályban meghatározott adósságot keletkeztető ügyletekhez. A likvid hiteleket a költségvetési év végéig vissza kell fizetni, ha nem lehetséges, szükséges a tartozás éven túli lejáratúvá konvertálása, ez azonban kormányzati engedélyhez kötött (év végéig rövid a rendelkezésre álló idő).

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!