A tanatológia oktatásának kihívásai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
2012-es évben 2 szakács és 4 felszolgáló tanuló töltötte gyakorlatát az Europa Hotelben.
Advertisements

Ciprusi kaland.
Készítette: Ötvös Zsolt 13DK. Oktober.6.án indultunk 6-an Németországba gyakorlatra Márton Zsuzsanna tanárnővel. Hosszú út után megérkeztünk észak-németországba.
Digitális hősök Emblematikus mesefigurák a gyerekek hétköznapi életében Kassay Réka BBTE, Kolozsvár.
Mit tennél, ha minden egyes alkalommal, amikor szerelmes leszel valakibe el kell tőle búcsúznod?
Érintés.
Feltehetek egy kérdést?
Önkéntes program a Budapest Kőbányai Önkormányzat
CSAPOD 2009 Vetítés nyári táborunk életéről … 4.rész.
LEONARDO DA VINCI - ARÁNYOK
Élménybeszámoló június 15-én kezdetét vette az osztálykirándulásunk. Még alig szálltunk fel a vonatra, de már korgott is a gyomrunk. Elővettük.
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
LámpásLámpás Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport.
PTE ÁOK Magatartástudományi Intézet
A házasság még nem a mennyország
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
A Barátság.
Az orvosi szociológia oktatása a Szegedi Tudományegyetemen
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
A Szegedi Tudományegyetem harmadik missziós tevékenységei és az EU fejlesztéspolitikája DR. LUKOVICS MIKLÓS Docens, SZTE GTK Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
Nemzetközi Könyvajándék Nap Bethlen Gábor Általános Iskola Székelyudvarhely.
8.C OSZTÁLY KÉSZÍTETTE: KUTTOR CSABA. TALÁLKOZÁSUNK M ár óvodában is összetalálkoztunk, de más-más csoportokban voltunk. Az 1. osztályban találkoztunk,
Néha úgy érzed, hogy az árral szemben úszol?
Elbukni... Kudarcot vallani... Csődöt mondani... Taccson lenni...
Tanárszakos hallgatók nézetei a fiatalkori bűnelkövetésről Előadás a Don Bosco Pedagógiai Szakkollégiumban.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Hogyan legyünk jó tanulók?
Tols vs. MKK-Apol Kontinens 34 A kezdetek Eleinte a Tols nem volt jelen a K34-en olyan mértékben hogy az gondot okozzon akármelyik ellenséges klánnak.
Feladatok mértékegységek átváltására
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetenciafejlesztés – ahogy a diákok látják Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Jó olvasást kívánunk!!!.
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
10 kérdés, melyeket az Úr nem fog neked feltenni azon a napon… 10 kérdés, melyeket az Úr nem fog neked feltenni azon a napon… Kattints a folytatáshoz.
A kínos helyzet Egy csaj története. Köszönöm hogy,megmentettetek.
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
Fülemüle informatika verseny
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
Mit tennél, ha minden egyes alkalommal, amikor szerelmes leszel valakibe... el kellene tőle búcsúznod?
Első éves BSc hallgatók fizika tudása Radnóti Katalin Főiskolai tanár ELTE TTK Fizikai Intézet
AUTOMATIKUS VETITÉS ! A bőlcs öregkor akkor jön el, amikor annyira egyedül vagy,hogy csak magaddal tudsz vitatkozni.
Kell –e érzékenyíteni a munkáltatókat? Csapó Gábor OSGOOD Szolgáltató Az OFA FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban című TÁMOP – /
Reformáció = Megújulás. Tegnap megértettük, hogy megújulni… csak szabadon lehet!
A haldokló beteg ápolása
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
1 A CSOPORT NEHÉZSÉGEK KEZELÉSE A csoportmegbeszélés alatt, figyelj fel hogy mikor kezdenek a tagok eltávolodni a kijelölt témától. Egy csoport tag elkezd.
Oxford Czinege Julianna Trinity Term Mi volt nehéz? Minden héten volt tutorialom, ami azt jelentette, hogy minden hétre kellett írnom egy dolgozatot.
Dr. Pikó Bettina SZTE ÁOK Magatartástudományi Csoport, Szeged
Egészségfejlesztés/ egészségnevelés Reproduktív egészség Barabás Katalin Szegedi Magatartástudományi Intézet.
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
A FÉRFIAKról Zene: „Az igazi férfi”.
Mit tennél, ha te is ilyen helyzetben élnél, mint a képeken látható gyerekek és felnőttek? Gondolkozz el ebben a pár percben, hogy te milyen szerencsés.
10 kérdés, melyeket az Úr nem fog neked feltenni azon a napon...
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Egyszer, ha gyermekem elég nagy lesz ahhoz, hogy megértse, mi motivált engem, mint szülőt, ezt fogom mondani: Annyira szerettelek, hogy mindig megkérdeztem.
All we love, we left behind
„Szolnok a vizek városa” Összefoglaló a héten tanultakról.
Noémi érkezése Megszülettem én láttam meg a világot. A nevem Gáspár Noémi 3 kg és 53 cm voltam a születésemkor. Pontosan este perckor.
Mindszenty József Általános Iskola Gimnázium és Kollégium és a Miasszonyunk Időskorúak Otthona TÁRS-Önkéntes program 2010/11-es tanév II. félév Zalaegerszeg.
2009. szeptember 21–27.. Az alternatív vitarendezés, az érdekalapú tárgyalás és a resztoratív technikák bevezetése a szakképző intézmények működési és.
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Ambrusné Dr. Somogyi Kornélia
HARSÁNYI NAP április 3.. A Harsányi díj átadása A napot, az Igazgatónő által levezényelt, Harsányi-díj átadásával kezdtük. Harsányi Nap április.
PORTSMOUTH. AZ INDULÁS NAPJA: Elégé izgalmas volt mivel még nem utaztam eddig repülőn soha. De, nem volt rossz sőt élveztem. Főleg a felszállást, de ami.
ÖSSZESÍTŐ A versenyen résztvevő felnőttek kérdőíve KI MIT TUD területi döntő Eger, május 8. 9: az adott állításra vonatkozó információ hiánya 1:
Tanórai szokásaim 5/14.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Ahány nyelv, annyi ember. Mikor kezdjük el a nyelvtanulást? Az óvodában a többség elfogadja páran ellenzik 1. osztályban Igazából még magyarul sem tudnak.
Asztrológiai továbbképzés
Szeretet szolgálat Joli néninél
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
Előadás másolata:

A tanatológia oktatásának kihívásai Barabás Katalin Szegedi Magatartástudományi Intézet

Oktatásunk paraméterei ÁOK+Hittudományi Főiskola közös kurzusa Tanatológia-kötelezően választható tárgy 30 kontakt óra-2 kredit-120 hallgató Kommunikáció a haldoklóval szabadon választható tárgy 20 óra szeminárium(szerepjáték)-2 kredit 45 hallgató

Hogyan lehet bevonni ennyi embert? Minden alkalommal a hallgatók otthonra egy-egy halállal kapcsolatos attitűd vizsgálati kérdőívet kaptak, amelyet a következő alkalommal kitöltve katalógus gyanánt leadtak, 14 héten át. Kati néni mozijában több, a témával kapcsolatos film vetítésre került.

Számonkérés Ebben az évben volt először, hogy megadott szempontok szerint egy filmet- A belső tengert- is lehetett választani. Elsöprő számban részesítették előnybe a filmet a könyvvel szemben (Mitch Albom: Keddi beszélgetések…) Jó néhányan mind a kettőt feldolgozták.

A hallgatókról Az utóbbi években egyre több rejtőzködő hallgatóval találkozunk, nehezebben oldódnak fel. „Hallgató társaimra jellemző, hogy már hétfőn délután fáradtak, összes gondolatuk a patológia, kórélettan és mikrobiológia körül forog, ezek a diákok még csak 22 évesek, fiatal felnőttek érzelmi fásultságuk a későbbiekben fokozódni fog…” V.L. harmadéves hallgató „Volt pár alkalom, amikor azt éreztem, hogy nem mindenki van ott teljesen, nem mindenki érzi át az adott témát, és ez tudattalanul is blokkolt. Persze ez érthető is, hiszen mindannyian más tapasztalatokkal érkezünk, és biztos nem akaratlagos volt ez a hárítás…”R.G. harmadéves hallgató

A hallgatókról II. „ Féltem a csoportban való aktív részvételtől, hiszen nem igazán ismertem a körülöttem levőket,most pedig bezárjuk a kört és elkezdünk mindannyiunk számára misztikus, sokunktól idegen témáról beszélni… Ez egy nagyon furcsa helyzet volt, az elején elég kényelmetlenül vagy inkább kellemetlenül éreztem magam. Következő órára úgy mentem, hogy lesz, ami lesz belevágok… Azon az órán bemutattuk egymást… Nagyon jól éreztem magam, az óra végére pedig már nem voltak idegenek a többiek. A többi szemináriumokon kifejezetten hiányzott volna a csapat, mert úgy éreztem, ezalatt a pár hét alatt rengeteget segítettek nekem….

A hallgatókról III. A bizalom játék felejthetetlen volt. Megértettem, hogy ebben a kis csoportban számíthatok másokra , kizártuk a külvilágot és bármit elmondhatok, nem úgy mint csoporton kívül..”Cs.J.M.:harmadéves hallgató „Én, a kezdeti félelmeimet hamar leküzdve, gyorsan megszerettem az órát. Hétfő délután, mikor eszembe jutott, milyen óra jön, lehullott rólam a napi teher. Tudtam, hogy a következő két órában olyan szellemi töltetet kapok, amely az egész hétre elegendő muníciót nyújt a számomra.” K.B. harmadéves hallgató

Hogy értékeljük a hallgatók teljesítményét? Az adminisztráció megköveteli a jegyet „Élmény-összefoglaló”,”Útravaló”,”Konklúzió”, „Tapasztalatok”: Reflexiók a belső fejlődésről Lehet a szubjektív, belső történéseket jeggyé konvertálni?

Igény a kurzus iránt „Sokat tanultam a csoporttól, jobban elmélyültem a témában, néha napokat vett igénybe, hogy lelkileg feldolgozzam a szemináriumi anyagot. Végül is nagyon örültem, hogy felvettem ezt a kurzust és jóformán döbbenten állok, hogy ez miért nem kötelező tárgy, holott erre minden egyes orvostanhallgatónak szüksége lenne, hiszen végezhet ő summa cum laude, lehet bármennyire empatikus vagy bármennyire segítőkész, lélekben nem biztos, hogy fel van készülve egy ilyen megpróbáltatásra. És ez az, amit számomra ez a kurzus nyújtott. Lelki felkészülést és magabiztosságot egy orvos számára elkerülhetetlen helyzetre.” CS.J.M.