Pedagógiai antropológia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
ALTERNATÍV PEDAGÓGIÁK
REFORMPEDAGÓGIA.
Ovide Decroly pedagógiája
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Tanyapedagógia Gazdálkodási gyakorlat a magyar iskolai oktatásban.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Don Bosco Oratóriuma. Don Bosco egykor  nevelni másképp!  a kezdetek: börtön és utca  „az alapítás”  „laboratórium” – a kor oratóriumai  háttérbe.
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Nyílt napok látogatottsága
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Alternativitás az oktatásban
Az Én Belső Szín-Házam Inkluzív pedagógia, drámapedagógia és színházi tevékenység fogyatékkal élő célcsoportokkal Budapest, 2012.május 14. MESÉT MÁSKÉNT.
Főbb Irányzatok, elvek és módszerek Szekeres Bea 14/f
Az osztályfőnöki szerep története
A pedagógia alapjai 2. előadás Neveléstörténeti adalékok, Az intézményes nevelésügy Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia és Neveléstudományok Kar.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Waldorf- pedagógia.
Reformpedagógiai irányzatok Magyarországon
Az óvodai nevelés alapelvei
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A MODERN NEVELÉSTUDOMÁNY GYÖKEREI
REFORMPEDAGÓGIA.
Szeretet, türelem, tolerancia
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
NEVELÉSELMÉLET.
XX. századi neveléselméletek
Bevezetés a neveléstudományba
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Petrou Thessalia, spanyoltanár MA_LMK
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Óvodamódszertan II. fokozati vizsgára.
Szeretettel köszöntöm
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Integráció és inklúzió
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Iskolakert.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
„Helló barátom!" - közösségi szolgálatra felkészítő tréning sorozat „Tanévzáró Suli – Buli” „Helló nyár, helló barátom!” - komplex nyári vakáció „Viszlát.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Gazdálkodási gyakorlat a magyar iskolai oktatásban
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
PESTALOZZI Svájci pedagógus - munkásságában
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Pedagógiai antropológia Reformpedagógiák

a hagyományos iskola bírálata 1900: Ellen Key - svéd tanítónő: A gyermek évszázada a nevelés csak a családban lehet hatékony a nevelési magatartás megváltoztatandó iskolareform Nietzsche, Spencer, Darwin, Owen, Malthus, Rousseau Művészetpedagógiai irányzatok a hagyományos iskola intellektualizmusának tagadása a gyermek alkotókészségét kell fejleszteni a két megismerési forma (tudomány, művészet) együttesen sajátítandó el rajzoktatási program irodalmi művek átélése és befogadása szabad fogalmazás zenei nevelés (belső harmónia és cselekvés) - pl. Carl Orff

New School ( az első iskolamodell) C. Reddie ezen a néven alakítja meg Angliában nevelőintézetét (1889) társadalmi elit oktatását szolgálja (8-18 év között) "vidéki nevelőotthon" tudatosan vállalja a sokoldalúságot (otthon-jelleg) nevelési módszer napirend önkormányzat tanár-diák kapcsolat esztétikai-művészeti szempontok tradíciók és a korszerűség egységének megteremtése önálló tanulói kísérletek szorgalmazása

Természettudományos alapozottságú koncepciók az elitképzés helyett a kisgyermek és kisiskolás nevelési lehetőségeivel foglalkozik Maria Montessori (1870 - 1952) Róma - Casa dei Bambini koncepcióját 1909-ben hirdeti meg nemzetközi tanfolyamok központ: Amszterdam rousseaui elv (hagyjuk a gyerekeket önállóan cselekedni) gyermeki aktivitás szabadság a szabadságot a közérdek határolja az elvek megvalósításához 2 feltétel kell tevékenységi tér tevékenységet irányító eszközök (bútor, tárgyak stb.) oktatás anyaga: tanszerek, eszközök érzékszervek külön-külön nevelése

Ovide Decroly (1871 - 1932) brüsszeli orvos, fogyatékos gyerekekkel foglalkozik Spencer evolúciós pszichológiája határozza meg a nézeteit az iskolának az élet által kell a növendéket felkészíteni azt életre az élet foglalata a természet érzékszervi tapasztalatok fontossága (közvetlen és közvetett megfigyelések) a gyermek "saját mértéke szerint" való oktatása a cél globalizációs módszer (teljes mondatok olvasása, szavakra, szótagokra bontása) percepció hangsúlyozása a gondolkodási műveletek helyett a rendszerezés majd később és önállóan fog bekövetkezni nevelő játékok bevezetése

2. szakasz a gyermek önállóságának hirdetése, a gyermeki egyéniség tiszteletének a hagyományos iskola szerkezetének lebontása után: a közösségi életforma igényének kialakítása jelenik meg törekvés a mozgalommá válásra

Waldorf-pedagógia Rudolf Steiner-iskolák (okkult világfelfogás + antropozófia) 1919-től jönnek létre teljes mértékben független az állami iskolaügytől antropológiai alapok: az ember létezése nem fogalmazható meg materialista eszközökkel az ember lényege 4 rétegű fizikai éteri (élet) asztrál (érző) én (Én test) a nevelés művészet a gyerek fejlődése megismétli az emberiség fejlődését tananyag a kultúrfokok szerint szerveződik serdülőkorig az érzelmi élet fejlesztése a cél

- 12 évfolyamos egységes iskola - nincs értelmi képesség szerinti differenciálás - az egyedi vonások kibontakoztatása a cél - nincs állami érettségi (cél: az állami érettségire való felkészülés) - óvoda és gyógypedagógiai intézmény is kapcsolódhat hozzá - irányítója: hetenkénti tanári konferencia - epochális oktatás(tömbösítés) - nincs buktatás - két idegen nyelv oktatása kötelező - művészeti nevelés fontos - táncos mozdulatművészet (euritmia) fontos - munkára nevelés

Amerikai törekvések (a planok) Julius L. Meriam Dewey elveit követve az iskolastruktúrát bontja tovább tevékenységformák: megfigyelés, játék, beszélgetés, kézimunka iskolai foglalkozás 4 x 90 perc Dewey-pragmatista iskolája + Montessori elvei Dalton-plan koedukált iskola zárt osztályszerkezet felbontása szakkabinett-rendszer önálló munkavégzés, programozott jellegű oktatás Winnetka-plan tudásszint mérése tesztekkel történik a tanár vezető szerepe megszűnik

Jena-plan a reformpedagógia (egyik) szintézise Peter Petersen ( 1884 - 1952) - nevelő játékok - gyereki érdeklődési körök - iskolaközösség szerepe - Waldorf-pedagógia (pl. epochális oktatás) - Kilpatrick projekt-módszer - munkaiskola - művészetpedagógiai módszerek - amerikai plan-iskolák eredményeinek szintézise egyén és közösség viszonyának figyelembe vétele a pedagógiát az iskolai élet rendje, a tartalma alakítja ki az iskola a gyermeki élet színtere megszüntette az évfolyamosztályt (3 éves korcsoportok) bukás ismeretlen "ritmikus hetirend" alaptevékenységei: beszélgetés, játék, munka, ünnep kiscsoport epochális oktatás beszélgetőkör tanfolyamok (nívótanfolyam)

Állampolgári nevelés szociálpedagógiai koncepciók által kerül előtérbe (1920) hogyan tegyék a fiatal generációkat társadalmilag érdekeltté az állam szervezetének elfogadtatása német és amerikai változatok Munkaiskola a tanulói passzivitás elleni mozgalom eredménye a tanuló ill. a közössége legyen a középpont és ne a tanár a munka erre az alkalmas fizikai munka szabad szellemi munkavégzés kezdetben a gépies munkavégzéseket emelik be (németek)

Celestin Freinet (1869 - 1966) munkaiskola (Montaigne, Pestalozzi, Rousseau) az iskola és az élet közötti fal lebontása szabad foglalkozások (pl. nyomda) levelezés technikája (HÁLÓZAT KIALAKÍTÁSA) eszperantó Saint Paul - Vance pedagógiájának jellemzői: kísérletező tapogatózás szabad önkifejezés tartalmas közösségi élet A. Sz. Makarenko (1888 - 1939) fiatalkorú bűnözők kommunája gyakorlati pedagógiai munka moralitás = szocialitás "közösség diktatúrája" katonai fegyelem