Várható jogszabályi és eljárási változások a közbeszerzésben Dr. Kothencz Éva Közbeszerzési szakértő Hivatalos közbeszerzési tanácsadó
Az előadás felépítése A közbeszerzési törvény módosításáról szóló 2010. évi LXXXVIII. törvény (Kbt.-mód.) hatályba lépése A Kbt.-mód. főbb célkitűzései, intézkedései Az ajánlati felhívást érintő módosuló rendelkezések Kizáró okok és az alkalmasság igazolásának új szabályai Ajánlattételt érintő módosítások A szerződés teljesítésével kapcsolatos módosítások Egyszerű eljárás szabályainak változása
A Kbt. módosításának hatályba lépése
A 2010. évi LXXXVIII. törvény A módosítás a MK 2010. augusztus 12.-i, 131. számában jelent meg; Kétlépcsős hatályba lépés: A Közbeszerzések Tanácsára vonatkozó szabályok a kihirdetést követő 8. napon léptek életbe; Főszabály szerinti hatályba lépés: 2010. szeptember 15. Átfogó módosítás; 90 §-ból áll Részletes indokolás
A módosítással elérni kívánt célok Összetett célrendszer; Kis- és középvállalkozások részvételének elősegítése Ajánlati felhívások alkalmassági követelményeinek enyhítése; Kötelező részajánlat kiterjesztése; Adminisztratív terhek enyhítése; Ajánlattételre vonatkozó formai előírások enyhítése Teljesítési biztosítékokra vonatkozó szabályozás
A módosítással elérni kívánt célok Az eljárások eredményességének előmozdítása Hiánypótlás szabályainak módosítása Számítási hiba szabályainak változtatása Felvilágosítás kérés módosított rendelkezései Kötelező eredménytelenné nyilvánítási szabály hatályon kívül helyezése
A módosítással elérni kívánt célok A körbetartozások enyhítése Új kötelező kizáró ok az alvállalkozóiknak nem vagy késedelmesen teljesítő ajánlattevőkkel szemben; Teljesítés szabályainak módosítása; (rész)számlából először az alvállalkozót kell kielégíteni; 25%-ot meghaladó alvállalkozót kötelező ajánlattevőnek minősíteni többszintű alvállalkozói lánc korlátozása
A módosítással elérni kívánt célok Az eljárások olcsóbbá és gyorsabbá tétele Hivatalos közbeszerzési tanácsadó bevonási kötelezettségének eltörlése; Kötelező hirdetményellenőrzés eltörlése; Szerződéskötési moratórium csökkentése; Egyszerű eljárás szabályainak változása három ajánlattevőnek közvetlenül megküldhető felhívás
A módosítással elérni kívánt célok Korrupció elleni intézkedések GVH felé történő szignalizációs kötelezettség szabályainak pontosítása; Átláthatóság fokozása (felolvasólap bontási eljáráson történő megismerése; ajánlatokba történő betekintés szabályozása); Jogorvoslati eljárást kérelmezők körének kiterjesztése a szakmai kamarákra, ajánlattevői érdekképviseleti szervekre
Az ajánlati felhívást érintő változások
Kötelező részajánlat Cél: kkv-k sikeres részvételének elősegítése Változás: alkalmazás köre bővül Valamennyi ajánlatkérő köteles megvizsgálni a részekre történő ajánlattétel lehetőségét; Feltételek: ha a beszerzés természete lehetővé teszi és Annak lehetővé tétele nem okozza a beszerzés ellenértékének jelentős növekedését és nem érinti negatívan a beszerzés megvalósításának körülményeit, az áru minőségét, vagy a teljesítés körülményeit. ! Nem tehető kötelezővé a beszerzés valamennyi részére történő ajánlattétel
Teljesítési és egyéb biztosítékok Célja: kkv-k könnyebb ajánlattételének elősegítése; érvénytelen ajánlattétel esélyének csökkentése Lényege: teljesítési biztosítékok maximalizálása, funkcióik rögzítése (Kbt. 53/A.§) Kbt. rögzíti a rendelkezésre bocsátás időpontját; Meghatározza, hogy milyen jogsértő eseményre nyújtanak fedezetet; Egyszerre nem kérhető meghiúsulási kötbér és teljesítési biztosíték
Teljesítési és egyéb biztosítékok Teljesítési és jólteljesítési biztosíték maximális mértéke: 5% (alapja: az Áfa nélkül számított ellenszolgáltatás); Teljesítési biztosíték: fedezetet nyújt, ha az ajánlattevő saját érdekkörében felmerült okból nem kezdi meg a munkát vagy megkezdi, de nem fejezi be; A szerződéskötéskor kell rendelkezésre bocsátani; Nem minősül teljesítési biztosítéknak a késedelmi kötbér és a hibás teljesítési kötbér; Jólteljesítési biztosíték: a jótállási kötelezettséget biztosítja; - A jótállási kötelezettség kezdetén kell rendelkezésre bocsátani
Kizáró okok
Kizáró okok változásai Változás: kizáró okokban és az igazolás rendjében! Új kizáró ok: lásd Kbt. 60. § (1) bek. i) pont Célja: körbetartozás visszaszorítása Lényege: alvállalkozóval szembeni fizetési kötelezettsége 10%-át meghaladó részét nem teljesítette vagy késedelme a 15 napot meghaladja úgy, hogy az ajánlatkérő határidőben teljesített; Feltétele: Jogerős határozat megállapította; Alkalmazása: szeptember 15-ét követően kötött szerződésekkel kapcsolatban Kizárás időtartama: határozat keltezésétől számított két év
Kizáró okok változásai Nem jelent kizárást a hatályos 62. § (1) bek. a) pontja szerinti eset (lásd korábbi – 3 évnél nem régebbi – közbeszerzési eljárás alapján vállalt szerződéses kötelezettségét súlyosan megszegte, amit az AK bizonyítani tud) Módosul a hamis adatszolgáltatással kapcsolatos kizáró ok (Kbt. 62. § (2) bek. b) pont); - Csak akkor kell kizárni az ajánlattevőt hamis adatszolgáltatás miatt, ha releváns adatról nyilatkozik hamisan;
Kizáró okok igazolása Módosítás célja: egyszerűsítés „régi rendszer”: kizáró okok igazolása az ajánlatban történik és nem utólag; Igazolásokra vonatkozó általános szabály: Kbt. 20/A. § Az ajánlatkérő nem kérheti azon adatok igazolását, amelyet elektronikus, nyilvánosan elérhető közhiteles vagy hatósági adatbázisból ingyenesen ellenőrizni tud Kbt. rögzíti az ellenőrzés (az adatbázisba való betekintés időpontját) és a dokumentálás módját.
Kizáró okok igazolása Köztartozások fenn nem állása a köztartozásmentes adózói adatbázisban való szerepléssel is „igazolható”; ajánlatkérő ellenőrzi; Foglakoztatási jogszabálysértésekkel kapcsolatos kizáró ok igazolási módja: továbbra is az AK ellenőrzi az illetékes hatóságok honlapján (OMMF, APEH); ajánlatokkal kapcsolatos eredményhirdetés időpontjára nézve kell megfelelni; ha a jogszabálysértés korábbi, mint az eredményhirdetés időpontja előtti két év, az ajánlattevő részt vehet; Igazolásnak tartalmában kell megfelelnie és alkalmasnak lennie a kizáró ok fenn nem állásának igazolására!
Alkalmasság
Alkalmasság és igazolása Pénzügyi alkalmasság: Pénzügyi intézménytől származó nyilatkozat (Kbt. 66. § (1) bek. a) pont) legfeljebb 2 évre kérhető (hirdetmény feladásától visszafelé számítva); Jogelőd számviteli beszámolójával is igazolható az alkalmasság (66. § (1) bek. b) pont); Forgalom helyett „árbevétel” (66. § (1) bek. c) pont)
Alkalmasság és igazolása Újonnan piacra lépők alkalmasságának igazolása: árbevétellel jogosult igazolni az alkalmasságot, ha azért nem rendelkezik a megkövetelt időszakra pénzintézeti nyilatkozattal és beszámolóval, mert később kezdte meg működését; Feltéve ha: az ajánlattevő árbevétele eléri az adott beszerzés becsült értékét; alvállalkozó árbevétele eléri az adott beszerzés becsült értékének 10%-át
Alkalmasság és igazolása; módosuló fogalmak Alvállalkozó fogalmának módosítása; - oka: 2009. áprilisi Kbt. módosítás túlzottan kiszélesítette az alvállalkozók fogalmi körét; Kiindulópont változatlan: alvállalkozó az, aki a szerződés teljesítésében az ajánlattevő által közvetlenül bevontan részt vesz Életszerű kivételeket teremt az alvállalkozók fogalma alól nem minősül alvállalkozónak, aki kizárólagos jog alapján végzi a tevékenységét; Gyártó, forgalmazó, alapanyag-szállító,építőanyag-szállító Munkaviszonyban, egyéb foglakoztatási jogviszonyban állók
Alkalmasság és igazolása; módosuló fogalmak Erőforrás szervezet fogalmának módosítása; oka: egyértelmű elhatárolás az ajánlattevőktől Erőforrás szervezet: az szervezet vagy személy, amely vagy aki nem minősül alvállalkozónak, nem tartozik az alvállalkozók fogalmából kivett szervezetek közé, hanem a közbeszerzési eljárásban az ajánlattevő alkalmasságának igazolásában vesz részt,
Alkalmasság és igazolása Erőforrás szervezetnek ugyanúgy kell igazolni az alkalmasságot függetlenül attól, hogy fennáll az ajánlattevő és közte meghatározó befolyás vagy sem; Ajánlattevő jogosult az alvállalkozó fogalmából kivett szereplőket is alvállalkozónak minősíteni; Alkalmasság 10% alatti alvállalkozóval is igazolható; Ajánlatkérő nem jogosult a 10% feletti alvállalkozókra olyan alkalmassági előírást tenni, amelyet az ajánlattevőkre nem írt elő.; 66. § (1) bek. a) és b) pontja szerinti alkalmassági igazolásokat az ajánlatkérő jogosult csak az ajánlattevő tekintetében előírni.
Az ajánlattételt érintő módosítások
Az ajánlat Kbt. 70. §-át érintő módosítások többes megjelenést tiltó szabály pontosítása; ha egy alvállalkozó a beszerzés értékének 25%-át meghaladó mértékben vesz részt a szerződés teljesítésében, közös ajánlattevőként kell feltüntetni! Részvételi arány számításának alapja: beszerzés Áfa nélkül számított ellenértékéből való részesedés; Felolvasólap kötelező
Az ajánlatra vonatkozó formai előírások Kbt. 70/A.§-a Cél: túlzott formai előírások korlátozása Részletesen meghatározza az ajánlattal kapcsolatos formai követelményeket Lényege: ajánlatkérő ennél kevesebbet előírhat, de szigorúbb nem lehet; Megközelítés: közjegyzői okiratokra vonatkozó formai előírások
Az ajánlatra vonatkozó formai előírások Formai kellékek: Zsinórral összefűzve Csomót matricával az ajánlat első vagy hátsó oldalához rögzíteni; Matricát lebélyegezni és aláírni Előírások az oldalszámozásra Tartalomjegyzék előírása; az alapján megtalálhatóak legyenek a dokumentumok
Üzleti titok, nyilvánosság Kbt. 73. §: Elkülönített módon kell elhelyezni az ajánlatban; Új elem: üzleti titoknak minősíthető az értékelésre kerülő részszempontok szerinti megajánlások alapjául szolgáló részinformáció (pl. árazatlan költségvetés); Kbt. 80. §: felolvasólapba való betekintést ha a bontáson jelenlévő személy kéri, haladéktalanul lehetővé kell tenni
A szerződés teljesítésével kapcsolatos módosítások
Szerződés teljesítése Szerződést a közbeszerzési eljárás alapján nyertes ajánlattevőként szerződő félnek kell teljesítenie vagy a nyertesek kizárólagos részesedésével létrehozott projekttársaságnak (Kbt. 304. §); Változás: a szerződést teljesítheti a nyertes jogutódja is, ha jogutódlással szűnt meg! Teljesítésben résztvevők: kizárólag az ajánlatban megjelölt 10 % feletti alvállalkozó, ill. az ajánlatban megnevezett 10% alatti alvállalkozó köteles a teljesítésben közreműködni
Szerződés teljesítésében résztvevők változása Szerződéskötéskor előre nem látható ok miatt beállt lényeges körülmény vagy Az alvállalkozó/szakember bizonyítható hibás teljesítése miatt a szerződés vagy annak egy része nem lenne teljesíthető Feltétele: AK hozzájárulása és Bevont szereplőnek meg kell felelnie azoknak a műszaki alkalmassági feltételeknek, amelyeknek az ajánlattevő az eljárásban a „kieső” alvállalkozóval együtt felelt meg.
Egyszerű eljárás új szabályai
Egyszerű eljárás szabályai Szabályozási cél: eljárások gyorsítása, egyszerűbbé, olcsóbbá tétele Főbb változások: Eljárás lefolytatásának szabályai: meghatározott értékhatárig elegendő 3 ajánlattevőnek közvetlenül megküldeni az ajánlattételi felhívást; Új kivételek az egyszerű eljárás hatálya alól; Nem kötelező a kizáró okokat vizsgálni; Hatályon kívül helyezték azt a szabályt, hogy a közösségi értékhatár felét meghaladó építési beruházások esetén a közösségi eljárás szabályait kell alkalmazni ; Eljárási szabályok könnyítése
Egyszerű eljárás típusai Hirdetménnyel induló eljárás Tárgyalásos Tárgyalás nélküli Fontos! Értékhatárok nem változtak Árubeszerzés: nettó 8 M Ft Szolgáltatás-megrendelés: nettó 8 M Ft; Építési beruházás: nettó 15 M Ft. Hirdetmény nélküli eljárás Három ajánlattevő közvetlen felhívásával: árubeszerzés és szolgáltatás-megrendelés esetén 25 M Ft-ig; építési beruházás esetén 80 M Ft-ig. Közösségi eljárás hirdetmény nélküli esetkörei
Egyszerű eljárás szabályai Egyszerű eljárás hatálya: Már nem terjed ki az ingatlanbeszerzésekre; Új kivételek az eljárás lefolytatása alól: nem terjed ki a szállodai, éttermi, szórakoztató, kulturális szolgáltatásokra; A hideg élelmiszer, főzési alapanyag, zöldség, gyümölcs, tejtermék, gabonafélék beszerzésére; A 2011-es EU elnökség lebonyolításával és előkészítésével összefüggő beszerzésekre
Egyszerű eljárás szabályai Változó eljárási szabályok: AK jogosult, de nem köteles a kizáró okokat vizsgálni; Ha vizsgálja, csak nyilatkozatot kérhet Csak építési beruházás esetén kötelező dokumentációt készíteni; Árubeszerzés és szolgáltatás-megrendelés esetén ha az AK dokumentációt készít, elegendő szerződéses feltételeket meghatározni; Kiegészítő tájékoztatáskérés határideje: ajánlattételi határidőt megelőző 5. munkanap; válaszadás határideje: ajánlattételi határidőt megelőző 3. munkanap Teljesítési biztosíték, ajánlati biztosíték nem köthető ki
Egyszerű eljárás szabályai Ajánlattételi határidő: 20 nap 3 ajánlattevős változatnál: 15 nap Ajánlattételi határidő, ajánlattételi felhívás módosítása: a hirdetményt csak feladni szükséges a határidőig, nem kell meg is jelennie; Az ajánlattevőket írásban közvetlenül értesíteni kell; A módosítás megjelenéséig hatályosan nem tehető intézkedés; Eredményhirdetést nem kell tartani;
Egyszerű eljárás szabályai Beszerzések fenntartása: árubeszerzés és szolgáltatás-megrendelés esetén azon ajánlattevőknek, akik árbevétele nem éri el a nettó 100 M Ft-ot; építési beruházás esetén 1 Mrd Ft-ot. Építési beruházás estén 200 M Ft-os korlátozás 500 M Ft-ra változott Alvállalkozóknak is meg kell felelniük az árbevételi előírásnak Előző évre vonatkozó árbevétel vizsgálható
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! kothencz.eva@chello.hu