MKVK Minőségellenőrzési Bizottság

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Kreditpontokkal kapcsolatos tájékoztatás
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Elektronikus ügyintézés, és várható technikai fejlesztések a Növény- és Talajvédelem területén Várszegi Gábor osztályvezető augusztus 30.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Az új Pmt. alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai és az ebből fakadó felügyeleti feladatok Kriminálexpo április 16. Kérdő Gyula PSZÁF.
PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS OSZTÁLY Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága Budapest, április 16.
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
Szakemberek – Szakértők melyikből – mennyit ? XII. FOE Szakmai Napok Balatonalmádi 2012.
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
Varga Zsuzsanna főosztályvezető
Tájékoztató Fórum Észak Kelet-Pest Megyei Leader Egyesület 2170 Aszód Pesti út
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
A Vasúti vizsgaközpont. 49 /2004. EK, ,. 59 /2007. EK. ,
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Az MNB tőkepiaci engedélyezési eljárásai
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
1 Pmt. kérdőív kérdéseinek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
MINŐSÉGELLENŐRZÉS A GYAKORLATBAN
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
1.2. Könyvviteli szolgáltatást végzők továbbképzésének átalakítása.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Tájékoztató Egyszerűsített pályázat Pályázat benyújtása, értékelés, támogatási szerződés, módosítások, ellenőrzések, szabálytalanság Budapest, július.
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Márton Mártonné MESZK Oktatási, továbbképzési referens Május 05.
MKVK Minőségellenőrzési Bizottság
2014. november Rendek Tímea
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Gyura Gábor Szanálási keretrendszer – Piaci konzultáció
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
MKVK Minőségellenőrzési Bizottság
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Vacha Ferenc fejlesztési koordinátor Az elektronikus ügyintézés törvényi háttere és gyakorlata.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés PMT ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
A közigazgatási eljárás II.
Közigazgatási eljárás III.
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Elektronikus aláírás és iratkezelés
A közigazgatási perek április 3..
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Közbeszerzési Döntőbizottság
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
A Pmt/Kit ellenőrzések módszertana, tanulságai
Szakfelügyeleti tapasztalatok
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
Előadás másolata:

MKVK Minőségellenőrzési Bizottság A NAV Pénzügyi Információs Főosztály (PIFO) felügyeleti tevékenysége 2011 Minőségellenőrzési Bizottság

A PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS FŐOSZTÁLY (PIFO) FELÜGYELETI TEVÉKENYSÉGE Hatály [Pmt. 5. § g) pont] Ingatlanügylettel kapcsolatos tevékenységet végző szolgáltatók [Pmt. 3. § h) pont] Könyvviteli (könyvelői), könyvvizsgálói, adószakértői okleveles adószakértői, adótanácsadói tevékenységet megbízási, illetve vállalkozási jogviszony alapján tevékenységet folytató szolgáltatók [Pmt. 3. § a), j) pont]

JOGSZABÁLYI HÁTTÉR A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2007. évi CXXXVI. törvény (Pmt.) A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2007. évi CXXXVI. törvény alapján elkészítendő belső szabályzat kötelező tartalmi elemeiről szóló 35/2007. (XII.29.) PM rendelet A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004.évi CXL. törvény (Ket.) A Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény A Nemzeti Adó- és Vámhivatal szervezetéről és egyes szervek kijelöléséről szóló 273/2010. (XII. 9.) Korm. rendelet

FELÜGYELET: a Pmt.-nek megfelelő tevékenység ellenőrzése és biztosítása A felügyeleti tevékenység ellátása során a PIFO a Pmt. 34. § (2) bekezdése alapján a Ket. rendelkezéseinek megfelelően jár el A felügyeleti tevékenység részegységei: Kijelölt személy(ek)re vonatkozó bejelentések nyilvántartásba vétele, kezelése Jóváhagyásra benyújtott szabályzatok elbírálása Hatósági (helyszíni) ellenőrzések lefolytatása

1. Kijelölt személy bejelentések A Pmt. 23.§ (2) bekezdése értelmében a szolgáltató köteles kijelölni – a szervezet sajátosságaitól függően – egy vagy több személyt, aki a bejelentést a pénzügyi információs egységként működő hatóságnak haladéktalanul továbbítja. A kijelölt személy nevéről, beosztásáról, valamint az ezekben bekövetkezett változásokról a szolgáltató a kijelöléstől illetve a változástól számított 5 munkanapon belül köteles a pénzügyi információs egységként működő hatóságot tájékoztatni. FONTOS: ügyfélkapu regisztrációval rendelkezzen a kijelölt személy !

2. Szabályzatok elbírálása A Pmt. 33. § (1) bekezdése alapján a szolgáltató a Pmt.-ben meghatározott kötelezettségek körébe tartozó feladatok teljesítésére köteles belső szabályzatot készíteni. A szabályzat elkészítéséhez segítséget nyújt a szolgáltatók részére a kötelezően közzétett mintaszabályzat, amely a www.vam.gov.hu/pio honlapon fellelhető. ( új mintaszabályzat került feltöltésre) FONTOS: Az adott szolgáltató szervezeti sajátosságainak megfelelően készüljön el ! A Pmt. 45. § (2) bekezdése alapján a Pmt. hatályba lépésekor ( 2007. december 15.) működő szolgáltató a szabályzatát a Pmt. hatálybalépését követő kilencven napon belül köteles a Pmt. rendelkezéseinek megfelelően átdolgozni. A Pmt. (4) bekezdés értelmében az a szolgáltató, aki a Pmt. hatályba lépését követően kezdi meg a tevékenységét, a tevékenysége megkezdését követő kilencven napon belül köteles szabályzatot készíteni és azt a felügyeletet ellátó szervnek jóváhagyásra benyújtani.

Szabályzatokkal kapcsolatos döntések végzés: - kérelem érdemi vizsgálat nélküli elutasítása (a Pmt. hatályba lépésekor (2007. december 15-én) működő szolgáltatónak – a Pmt. rendelkezéseinek megfelelően – csak át kellett dolgozni a szabályzatát!) - a PIFO illetékességének hiánya miatt a kérelem érdemi elbírálás végett történő áttétele más felügyeleti szervhez határozat: Elutasítás Fellebbezés a Ket. szabályai szerint !!! Jóváhagyás (egyszerűsített határozat)

3.) Hatósági (helyszíni) ellenőrzés A hatósági ellenőrzés keretében (Ket. 87-94. §) a hatóság az ügyféltől (szolgáltatótól) adatok szolgáltatását, iratok bemutatását kérheti és egyéb tájékoztatást kérhet, vagy helyszíni ellenőrzést tart Kiválasztási eljárás: nyilvános adatbázisok (pl. CÉGTÁR, NGM honlapja, érdekvédelmi szervezetek honlapjai, települések honlapjai, hirdetések, egyéb információk, stb.) alapján a földrajzi kiegyenlítettség figyelembe vételével A helyszíni ellenőrzés bejelentése: A Ket 57. § (1) bekezdése értelmében a helyszíni ellenőrzésről (szemléről) az ügyfelet előzetesen értesíteni kell, kivéve, ha az előzetes értesítés az ellenőrzés, szemle eredményességét veszélyezteti értesítőlevél A helyszíni ellenőrzés lefolytatása: az ellenőrzés megkezdésekor a szolgálati igazolvány felmutatása mellett megbízólevél átadása a szolgáltatónak

A helyszíni ellenőrzés tartalma I.: MIT ELLENŐRZÜNK? A szolgáltató adatainak, tevékenységének vizsgálata (a szolgáltató azonosító adatain túlmenően, főtevékenységként, vagy kiegészítő tevékenységként folytatja-e a Pmt. hatálya alá tartozó tevékenységet, illetve azt mikortól végzi- ennek a szabályzat benyújtási kötelezettség miatt lesz jelentősége) Pénzmosással kapcsolatos szabályzat ( tartalma, hatálya, jóváhagyásra be kellett-e küldenie, a tevékenységét a szabályzatában rögzítettek szerint végzi-e, megfelel-e a Pmt. alapján elkészítendő belső szabályzat kötelező tartalmi elemeiről szóló 35/2007. (XII. 29.) PM rendeletben foglaltaknak, a szervezet sajátosságait tartalmazza-e A kijelölt személy bejelentése (név, beosztás, elérhetőség) megtörtént-e PIFO felé (az esetleges változásról történt-e 5 munkanapon belül bejelentés) Amennyiben a szolgáltató a Pmt. hatálya alá tartozó tevékenységét 2007. december 15-e előtt kezdte meg, úgy a szabályzatát nem kell ugyan a PIFO részére beküldenie jóváhagyás céljából, de a kijelölt személy bejelentési kötelezettség ugyanúgy terheli.

A helyszíni ellenőrzés tartalma II.: MIT ELLENŐRZÜNK? A szolgáltató az ügyfél-átvilágítási kötelezettségének (Pmt. 6. §) eleget tesz-e? Az ügyfél-átvilágítási intézkedéseknek (Pmt. 7-21. §) milyen módon tesz eleget? A belső szabályzat összhangban van –e a szolgáltató belső eljárási rendjével? Az ügyfél-átvilágítás során minden szükséges adatot felvettek-e, nyilatkoztatták-e a tényleges tulajdonosról ? Személyazonosság igazoló ellenőrzése megvalósul-e? - A Pmt. 7. § (4) bekezdése írja elő, hogy a személyazonosság igazoló ellenőrzése érdekében a szolgáltató milyen okirat bemutatását köteles megkövetelni. A Pmt. alapján az ügyfél adatait írásban rögzíteni kell (pl. adatlapon, megbízási szerződésben) . - Ügyelni kell arra, hogy mind a természetes, mind pedig a jogi személyek tekintetében van egy kötelező adatkör (Pmt. 7. § (2) bek. - minimum adatkör) , melyet mindig rögzíteni kell, ezen felül bizonyos esetekben, amennyiben a körülmények indokolják (pl. üzleti kapcsolat jellege, összege stb.) plusz adatokat is rögzíteni kell (Pmt. 7. § (3) bek.) maximum adatkör). - Jogi személyek tekintetében fontos, hogy a cég nevében eljáró képviselőt is azonosítani kell, valamint nyilatkoztatni kell a tényleges tulajdonosról. Amennyiben a képviselő és a tényleges tulajdonos nem azonos személy, úgy írásban rögzíteni kell a tényleges tulajdonos nevét, lakcímét és állampolgárságát is (Pmt. 8. §).

A helyszíni ellenőrzés tartalma III.: MIT ELLENŐRZÜNK? A Pmt. 16. § (1) bekezdése szerint a külföldi lakóhellyel rendelkező ügyfél köteles a szolgáltató részére írásbeli nyilatkozatot tenni arra vonatkozóan, hogy saját országának joga szerint kiemelt közszereplőnek minősül-e, amennyiben igen, úgy a nyilatkozatnak tartalmaznia kell, hogy a 4. § (2) bekezdésének mely pontja alapján minősül kiemelt közszereplőnek. Ugyanezen szakasz (3) bekezdése értelmében külföldi kiemelt közszereplő esetén az üzleti kapcsolat létesítésére kizárólag a szolgáltató szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetője jóváhagyását követően kerülhet sor.

Hol és hogyan tárolják az ügyfél-átvilágítási adatlapokat, az összhangban van-e a szabályzattal? A szolgáltató tett-e bejelentést a Pmt. 23. §-a alapján a PIFO részére. A bejelentéseket hol és hogyan tárolják, hogyan azonosítják, azok visszakereshetők-e? A bejelentés megtételéhez szükséges ügyfélkapu regisztrációval a kijelölt személy rendelkezik-e? - A védett adatokat tartalmazó iratokat biztonságos, zárt helyen kell tárolni, azokhoz csak a kijelölt személy férhet hozzá. - A Pmt. 23. § (3) bekezdése alapján a bejelentést a pénzügyi információs egységként működő hatóságnak védelemmel ellátott elektronikus üzenet formájában kell továbbítani. Érvényesül-e a felfedés tilalma (Pmt. 27. §) ?

A Pmt. 28. §-a szerinti adatok megőrzésének kötelezettsége ( 8 év) biztosított-e? - Ügyfél - átvilágítási adatlapok megőrzésének határideje az üzleti kapcsolat megszűnésével kezdődik. - Bejelentések megőrzésének határidejét a bejelentés megtételének időpontjától kell számítani. Vezetnek-e nyilvántartást a bejelentésekről? Belső ellenőrzési és információs rendszer, valamint speciális képzési program működik-e a szolgáltatónál (van-e rendszeres továbbképzés, esetleg belső kiadványok, stb.) természetesen a szolgáltató méretétől, cégformájától függően -A megtartott oktatásokról javasolt írásos dokumentum felvétele (oktatási napló, oktatási jegyzőkönyv stb.).

A helyszíni ellenőrzés befejezése Vizsgálati jegyzőkönyv a helyszíni ellenőrzés megállapításainak jegyzőkönyvbe foglalása FONTOS: a szolgáltató az ellenőrzés megállapításaival kapcsolatban nyilatkozatot tehet, észrevétellel élhet a vizsgálati jegyzőkönyv átadása a szolgáltatónak

Az ellenőrzés befejezése 1) Végzéssel zárul az ellenőrzést, ha mindent rendben van ! 2) Határozat: amennyiben valamilyen jogsértés megállapítására kerül sor intézkedés a Pmt. 35. §-ában meghatározottak szerint

Intézkedések ( Pmt. 35.§) Felhívhatja a szolgáltatót, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket a törvény rendelkezéseinek betartására, a feltárt hiányosságok megszüntetésére Javaslatot tehet a szolgáltatónak (pl. a szabályzat meghatározott határidőn belüli, meghatározott szempontok szerinti átdolgozására) Figyelmeztetheti a szolgáltatót Kötelezi a szolgáltatót a jogsértés abbahagyására Más intézkedés mellett vagy önállóan bírságot szabhat ki (100.000 -1.000.000.-Ft)

Ellenőrzések a számok tükrében 2009-ben 206 helyszíni ellenőrzés 2010-ben 151 helyszíni ellenőrzés előzetes értesítés alapján: 2009. - 182 ; 2010. - 139 váratlan ellenőrzés: 24 (12%) 12 (8%) A váratlan ellenőrzések indokai: a szolgáltatók annak ellenére, hogy kiértesítésük megtörtént, több esetben a szabályzatokat az ellenőrzést megelőző napon készítették el és visszamenőlegesen „léptették hatályba” utóellenőrzés során annak vizsgálata, hogy a jegyzőkönyvben előírt kötelezettséget teljesítette-e

Bírság kiszabása: 2009.: 8 eset ( 4%) 1.000.000.-Ft ; 2010.: 11 eset (7%) 1.950.000.-Ft A Ket. 74. §-a alapján lehetőség van fizetési kedvezmény igénybevételére. 1. részletekben történő teljesítés engedélyezése 2. a teljesítésre fizetési halasztás engedélyezése A kötelezettnek igazolnia kell, hogy rajta kívül álló okok lehetetlenné teszik a határidőre történő teljesítést, vagy az számára aránytalan nehézséget jelentene (éves beszámolók, mérleg, eredmény-kimutatás).

MKVK Minőségellenőrzési Bizottság Az új Pmt. kérdőív 2011 évi ellenőrzések

Előzmények 2010-ben: cégszintű ellenőrzés a Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat alapján Kérdőív:„A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzésére és megakadályozására szolgáló könyvvizsgálói tevékenység kamarai ellenőrzéséről” alkotott szabályzat alapján, annak 2. sz. melléklete Segédlet: segíti az azonos helyzetek egységes megítélését a minőségvizsgálat gyakorlatában

1. kérdés: szabályzat megfelelősége 1. A szolgáltató a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló belső szabályzata megfelel-e a jogszabályi előírásoknak? Hivatkozás: 35/2007. (XII.29.) PM rendelet, a Kamara által kiadott mintaszabályzat Értelmezés: A könyvvizsgálónak meg kell ismernie és el kell készítenie a fenti PM rendelet előírásainak megfelelő szabályzatot. Értékelés: Ha a könyvvizsgáló rendelkezik olyan (érvényesen) hatályba léptetett szabályzattal, amely: vagy megegyezik a Kamara által kiadott mintaszabályzattal, vagy tartalmazza a 35/2007. (XII.29.) PM rendeletben a szolgáltatók által elkészítendő belső szabályzat kötelező tartalmi elemeit, a válasz IGEN. Amennyiben a könyvvizsgáló nem rendelkezik ilyen szabályzattal, vagy az jelentős eltérést tartalmaz a törvényi előírásoktól, a válasz NEM.

2. kérdés: azonosítás megfelelősége 2. Eleget tett-e az ellenőrzés alá vont szolgáltató a Pmt. 7-12. §-ai által előírt ügyfél-átvilágítási kötelezettségének? Értelmezés: A könyvvizsgálónak az ügyfél azonosítását a belső szabályzatában foglaltak szerint el kell végezni. A kiválasztott ügyféldosszié(k)hoz kapcsolódóan ellenőrizni kell, hogy valamennyi, Pmt. által kötelezően előírt adat azonosításra került-e, amennyiben régi ügyfélről van szó, a régi ügyfél azonosító adatlapok ellenőrzése mellett meg kell győződni az újak megfelelő kitöltéséről is. Értékelés: Ha rendelkezésre állnak a megfelelően kitöltött, valamennyi törvényben előírt adatot tartalmazó,aláírt azonosítási adatlapok, a válasz IGEN, hiányosság esetén NEM.

3. kérdés: szerződés (okirat) megfelelősége 3. Tartalmazza-e a könyvvizsgálatra vonatkozó szerződés vagy külön okirat a Pmt. 7-12.§-ai által előírt ügyfél-átvilágítási kötelezettségre vonatkozó utalásokat? Értelmezés: A könyvvizsgálatra vonatkozó szerződés(ek) ellenőrzését elsődlegesen a kiválasztott ügyféldossziék alapján kell elvégezni. Az esetleg évekkel korábbi keltezésű megbízási szerződés(ek)hez kapcsolódhatnak a törvényi előírások változásainak megfelelő szerződésmódosítások, ezek megtörténtét – akár szerződésmódosítás, akár új szerződés kötése révén – ellenőrizni kell. Értékelés: Ha a szerződések/okiratok tartalmazzák a megbízó ügyfél, valamint annak képviselője és – amennyiben nyilatkozata alapján a tényleges tulajdonos nevében, illetve érdekében jár el - a tényleges tulajdonos azonosítására vonatkozó utalást, valamint az ügyfél figyelmének felhívására szolgáló tájékoztatást, a válasz IGEN.

4. kérdés: kijelölés/bejelentés 4. Megtörtént-e azon személy kijelölése, valamint bejelentése, akinek feladata a bejelentések továbbítása a pénzügyi információs egységként működő hatóság részére és a kijelölés megfelel-e az előírásoknak? Értelmezés: A Pmt törvény 23. §. (2) kötelezően előírja a szolgáltató számára, hogy kijelöljön egy olyan személyt - lehetőség szerint a szolgáltató vezetőjét, vagy vezető beosztású alkalmazottját, akár önmagát - akinek feladata elsődlegesen a bejelentések továbbítása a pénzügyi információs egységként működő hatóság részére. Értékelés: Ha a könyvvizsgáló rendelkezik a kijelölt személy bejelentéséről valamennyi adatára vonatkozóan szabályosan kitöltött, aláírt bejelentő lappal, illetve annak másolatával, a válasz IGEN. Amennyiben a bejelentés megtörténtéről semmilyen dokumentum nem áll rendelkezésre, a válasz NEM.

5. kérdés: tájékoztatás/oktatás 5. Megtörtént-e az alkalmazottak tájékoztatása/oktatása a Pmt törvény és a szabályzat adta kötelességek illetve felelősség vonatkozásában? Alátámasztja-e ennek tényét dokumentáció? Értelmezés: ha az ellenőrzött könyvvizsgáló nem egyedül dolgozik, gondoskodnia kell arról, hogy minden, a könyvvizsgálatban résztvevő személy megismerje a vonatkozó rendelkezéseket Értékelés: ha a könyvvizsgáló tevékenységét egyedül látja el, a kérdésre adott válasz nem értelmezhető (N/É). Ha a belső szabályzat tartalmazza a kijelölt személy nevét, és a megtörtént oktatásokról készült dokumentáció rendelkezésre áll, a válasz IGEN, hiányosság esetén NEM. A

6. kérdés: a nyilvántartás megfelelősége 6. Megfelel-e a szolgáltató nyilvántartása a pmt. 28. §-ban rögzítetteknek? Értelmezés: a szolgáltató köteles az ügyfél-átvilágítás során felvett adatokról nyilvántartást vezetni és az adatokat az üzleti kapcsolat megszűnését követően legalább nyolc évig megőrizni. Nyilvántartással kell rendelkezni a képzések és a bejelentések megtörténtéről is. Értékelés: Ha a nyilvántartásban naprakész, teljes körűen kitöltött és aláírt ügyfél azonosítási adatlapok, megfelelő okiratok találhatók, valamint van nyilvántartás a bejelentésekről, nem egyedül tevékenykedő könyvvizsgáló esetében a képzésekről, a válasz IGEN, egyébként a válasz NEM.

Eredményes munkát kívánunk! Köszönjük a figyelmet.