Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Program fejlesztés az óvodai nevelés kompetenciaterületén
A koragyermekkori nevelésről
Angol nyelvi kompetencia
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Fejlesztési koncepció
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Készítette: Lengyelné Bencsik Judit
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
„Jót, s jól! Ebben áll a nagy titok!”
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
A NEVELÉS TERÜLETEI.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Szeretettel köszöntöm
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Út a sikeres tanuláshoz
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
  Mit jelent a kompetencia alapú óvodai programcsomag használata a gyerekek számára?
Vezetői célok és feladatok
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg

Karolina Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú M ű vészetoktatási Intézmény és Diákotthon - egy intézmény- egy fenntartó- többcélú intézmény - azonos értékrend, közös szokások, hagyományok, biztonság, egymásra épülés - összehangolt pedagógiai program céljai: a test és a lélek harmonikus fejlesztése; nyitott, érdeklődő, együttműködő gyermek nevelése feladatai: helyes önismeretre nevelés, önállóság, együttműködés és empátia képességének fejlesztése

Az együttműködés gyakorlati megvalósulásának színterei: - műsorok, ünnepek, „nagyok a kicsikért” és ökoiskola program - kölcsönös hospitálás, közös tréningek, szakmai konzultációk, értekezletek - szülői fórum - fejlesztő szakemberek, esetmegbeszélések

Az óvoda és az iskola együttműködése a TIOK programcsomag alapján Kompetencia: az ismeretközpontú oktatásról a kompetenciákra, az ismeret, attitűd, képesség hármas egységére helyezni a hangsúlyt, a gyermek életkori sajátosságai, fejlettsége, képességeinek szintje az elsődleges S zemléletváltás: kommunikáció-központúság tevékenységcentrikusság holisztikus látásmód differenciálás, integrálás, inklúzív pedagógia a pedagógus megváltozott szerepe tévedések, próbálkozások lehetősége

a programcsomag használata : új tartalmú pedagógiai szemléletet ad, megjelöli a hozzávezető utat, megmutatja a megvalósítás lehetséges célját, feladatát módját, gyakorlatát, az egész személyiség fejlesztését hangsúlyozza,

Az óvoda és az iskola közös nevelési elvei: barátságos, motiváló környezet megteremtése; a differenciálpedagógia cél- és eszközrendszerének használata; a gyerek belső érési folyamatának figyelembe vétele; az iskola légköre, tanítási stílusa közeledjen az óvodai nevelő-fejlesztő munkához; Céljai: biztosítani a gyermek számára a fejlődést, fejlesztést, folyamatosságot, biztonságot;

feladatai : a gyermek egyéni fejlesztési adottságainak, képességeinek, készségeinek figyelembevételével megtervezni a gyerek fejlesztési programját; a két intézmény típus egymással szembeni elvárásainak megismerése, egymáshoz közelítése; a gyermeki tudásvágy kielégítése a megismerési folyamatok fejlődésének figyelembe vételével; a gyermek egyéni és életkori sajátosságainak szem előtt tartásával figyelembe venni a gyerek előzetes tapasztalatából, ismeretéből adódó eltéréseket; alkotó tevékenységek feltételeinek, élményanyagának biztosítása; jól motiválni;

Egymásra épülő, egységes szakmai program kialakítása a gyerekek egészséges, harmonikus, folyamatos személyiségfejlődése, fejlesztése érdekében.

A képességfajták és differenciálási szintek megjelenése óvoda – iskola átmenet kérdéskörében A program moduljai fejlesztik a szociális-, az értelmi-, a kommunikációs- és a testi képességeket. A gyakorlati megvalósulás: képességek kialakításának folyamata egyes tevékenységek keretein belül: mozgás: A mozgásfejlesztés összerendezett, harmonikus mozgást eredményezett a gyermekeknél. Kialakította a mozgásbiztonságot, a helyes téri tájékozódást. A testséma ismeret kialakítására is nagy hangsúlyt fektetett. beszéd: helyes beszédtechnika, beszédlégzés, artikuláció, beszédtempó, hangsúly, hanglejtés, kreatív önkifejezés, aktív-passzív szókincsbővítés, beszédbátorság, szövegalkotási kedv felkeltése

mesék, versek: erősítették a gyermekek érzelmi nevelését, erkölcsi értékek és ítéletek megfogalmazását teszik lehetővé, képzeletük, fantáziájuk fejlődött, kialakult a magyar nyelv szeretete és használatának igénye, elősegítette a beszédértést és gazdagította nyelvi kifejezőkészségüket, A kifejező előadásmódra, az árnyalt beszédre, a gazdag szókincs használatára, a megfelelő artikuláció kialakítására ösztönöz. dramatizálás: szerepeket vállalhattak, szerepekkel azonosulhattak a gyerekek. A kommunikációs és metakommunikációs csatornákon keresztül érzelmi és értelmi hatások érik a gyerekeket.

matematika: a sokoldalú tapasztalatszerzés segítette a kognitív szféra, a gondolkodási műveletek fejlődését, Önálló tevékenységre és munkavégzésre ösztönöz. Segítette a megadott szempontok szerinti csoportosítás elsajátítását. életpálya: az elvégzett számos kísérlet megfigyelése és a cselekvés, a gyermekeket érdeklődővé, nyitottá tette, cselekvő gondolkodásra ösztönözte. szociális, életviteli és környezeti kompetenciák: Az iskolai élethez nélkülözhetetlen szociális képességeik kifejlődtek és megerősödtek. komplexitás: A programcsomag biztosította, hogy a gyermekekben, azok a képességek és készségek alakuljanak és fejlődjenek ki, amellyel alkalmassá válnak az iskolai tanulásra.

Konklúziók: A kompetencia alapú fejlesztés kétféle értelemben segíti az óvoda iskola átmenetet. Egyrészt elvi síkon a fejlesztési irányok, alapelvek meghatározásával, a fejlesztés hangsúlyainak megadásával; másrészt gyakorlati síkon segíti az óvodapedagógust, a tanítót az elvi megközelítés tényleges megvalósulása felé.