Módszertani ellenőrzés 2010 Ellátotti dokumentáció
Szakosított ellátások: A megye 15 településén 37 szolgáltatás ellenőrzését kellett elvégeznem. Alapszolgáltatások: Falugondnoki és tanyagondnoki szolgálat Étkeztetés Házi segítségnyújtás Támogató szolgáltatás Utcai szociális munka Nappali ellátás (idős és fogyatékos) Szakosított ellátások: Ápolást, gondozást nyújtó intézmények (idősek otthona, pszichiátriai betegek otthona)
Az ellátotti dokumentáció jogszabályban szabályozott Az ellátotti dokumentáció jogszabályban szabályozott. Egy része finanszírozási szerződés mellékleteként előírt, kötelezően vezetendő.
Falugondnoki és tanyagondnoki szolgálat Jellemzően hiányzik a pénzkezelési szabályzat, amely meghatározza a pénz átvételének és elszámolásának módját. Bizalmi viszony kialakult, probléma még nem volt a szóban forgó településeken, de javasolt ennek a bevezetése a későbbiekben előforduló problémák kiküszöbölésére.
Étkeztetés Kérelem: CII. Rész – a jövedelmi adatokra vonatkozóan, kitöltik az intézmények. Nyilatkozat: több helyen hiányzott. Nyilvántartás: /törzskönyv/ melynél elvárás papír alapon, sorszámozott, hitelesített, lefűzött. Ezek közül a leggyakrabban a lefűzött formátum hiányzik. Több helyen tapasztaltam, hogy nem tartalmazza a nyilvántartás a kötelező elemeket. Különösen TAJ szám, állampolgárság, bevándorolt, letelepedett vagy menekült jogállást, tartásra köteles személyt. Gyakori, hogy a minden elemet tartalmazó nyilvántartás nincs kitöltve és éppen az imént felsorolt adatok hiányoznak. Értesítés: alapszolgáltatásban több helyen nem iktatják, illetve nem dokumentálják a kiküldését. Megállapodás: általában jók, tartalmuk az elvárásoknak megfelelő. A 15 napon belüli megküldés a fenntartó felé vegyes, inkább nemleges. Otthon közeli ellátásra vonatkozó igénybevételi napló, melynek vezetési módja lehet papír alapú vagy elektronikus. A szolgáltatók vezetik, bár volt olyan település, ahol június hónapban még nem hallottak róla, s ebből következően nem is vezették.
Házi segítségnyújtás Kérelem: rendelkeznek vele A; B; CII lapokat vezetik. Nyilvántartás: u.a. mint az étkeztetésnél Egyszerűsített előgondozási lapot mindenhol használják, formátuma megfelelő. Értesítés: u.a. mint az étkeztetésnél Megállapodás: általában megfelelő tartalmú, mindenhol van. Egyéni gondozási terv, illetve ha indokolt, akkor ápolási terv: minden ellenőrzött intézményben vezetik, jellemzően a gondozási feladatok megfogalmazódnak és a gondozási célok is jelen vannak. Kevésbé láttam a módszereket, azon belül hiányzik az ellátott bevonása a tevékenységekbe, az együtt végzett munka. Nem jellemző az időbeli ütemezés – sablonosnak tűnik, fél, 1 évente átnézik a gondozási terveket, aláírják. Ritkán találkoztam érdemi értékeléssel, eredmények leírásával. Az ellenőrzés sem szolgálja azt a célt, amit kellene, a lapokat aláírják. Gondozási napló: abszolút vegyes, hogy gondozóként vagy ellátottanként vezetik. Több helyen bevezették már a tevékenységi kódokat, jellemzően hagyományosan vezetik. Tapasztalatom ezzel kapcsolatosan az, hogy sablonos, nem mindig életszerű.
Nappali ellátás Kérelem: A; B; CI rész, ha étkezik CII rész is kitöltendő. Amennyiben térítési díj önkéntes fizetési nyilatkozat rendelkezésre áll, akkor a C rész nem kell. Nyilvántartás: u.a. Nyilatkozat: volt ahol hiányzik. Megállapodás: speciális, ha étkeztetést is igénybe vesz, ez több helyen is hiányos volt – vagy külön megállapodás nappali ellátásra és étkeztetésre, vagy egy megállapodás tartalmazza a nappali ellátást és az étkeztetést. Egyéni gondozási terv: mely az igénybevételtől számított egy hónapon belül elkészül, mindenhol használják, viszont ez is sablonos nagyon sok helyen. Otthon közeli ellátás: u.a. Látogatási és eseménynapló: volt ahol nem volt hitelesítve. Az idősek klubjainál az étkeztetés oszlopát nem kell kitölteni. Mentálhigiénés ellátás: általában az eseménynaplóban van dokumentálva, illetve az egyéni esetkezelés az egyéni gondozási tervben.
Fogyatékosok nappali intézménye: tökéletesen egyénre szabottan készítik az egyéni gondozási tervet, melyet teljes körű állapotfelmérés előz meg. Mindenhol megtalálható volt – a fogyatékosság fennállását igazoló országos szakértői és rehabilitációs bizottság szakértői véleménye vagy szakorvosi lelet
Támogató szolgáltatás Havi összesítő adatlap személyi segítés idejéről Szállítási adatfelvételi lap Szállítási elszámoló adatlap Havi nyilvántartás a tényleges feladatmutató számításáról Információszolgáltatási napló Diszpécser napló – nem kötelező, de javasolt (sok helyen asztali naptár helyettesíti)
Utcai szociális munka A nyilvántartást és a gondozási lapot vezetik.
Ápolást, gondozást nyújtó intézmények Kérelem: minden intézményben megfelelő Értesítés: voltak hiányosságok (Szt. 95§) Nyilvántartás: több esetben nem tartalmazta a kötelező elemeket Várólista Előgondozás: I. és II. dokumentációja az e célt szolgáló adatlapon Megállapodás: 15 napon belül általában nem küldik meg a fenntartónak Egyéni gondozási terv Ápolási terv Mentálhigiénés dokumentáció Leltár, nyilvántartás kiadott ruházatról: I/2000. (I.7.) SZCSM rendelet 48§ Egészségügyi ellátás dokumentációja: egészségügyi személylap (raktári száma A3510-170) Korlátozó intézkedések: nem jellemző a protokoll kialakítása. Nincs mindenhol nyomtatvány! Elhunytakkal kapcsolatos teendők
Összegzés Vannak intézmények, melyek példaértékű dokumentációt vezetnek. A nem állami fenntartású szolgáltatók precíz dokumentációval rendelkeznek. A kistelepüléseken, apró falvakban vannak a legnagyobb hiányosságok.
Köszönöm a figyelmet! 2017.04.04. 13