A jegyzői hatáskörbe tartozó ellátásokkal kapcsolatos tapasztalatok
Mely pénzbeni és természetbeni ellátások tartoznak jegyzői hatáskörbe? időskorúak járadéka: január 1-től ápolási díj (alanyi: súlyosan fogyatékos, vagy tartósan beteg 18 év alatti személy ápolása esetén; illetve fokozott ápolást igénylő súlyosan fogyatékos személy ápolása esetén): január 1-től rendszeres szociális segély: január 1-től közgyógyellátás: július 1-től a méltányos alapú is. egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság: január 1-től. jövedelemigazolás
A Regionális Szociális és Gyámhivatal ellenőrzési tevékenysége 2007-től Komplex összehangolt ellenőrzési rendszer, amely kistérségi lehatárolásban vizsgálja az önkormányzati feladatellátás teljes hatókörét, s együtt, vizsgálja az ellátórendszeri feladatokat és a hatósági feladatellátást is január 1-től kezdődően 46 jegyző, körjegyző hatósági munkáját vizsgálta a hivatal különböző ellenőrzési formákban a vizsgált települések száma: Somogy megyei települések fele
Az ellenőrzések általános megállapításai a munkavégzés személyi feltételei : a legnagyobb arányú ügyiratforgalmat kitevő szociális ügyeket községekben általában 1 középfokú végzettségű ügyintéző intézi kapcsolt munkakörben (gyámügy, anyakönyv és népesség-nyilvántartás). korábban testületi hatáskörbe tartozó ügyként készítette elő ugyanaz az ügyintéző
Milyen a munka színvonala? „Változatos” színvonal – a nagyon gyengétől a kiválóig Ha fellebbezések megalapozottságát nézzük, mondhatnánk hogy kiváló, az ügyek 90%-a fellebbezést elutasító és az I. fokú döntést helybenhagyó határozattal zárul II. fokú döntés után továbbra is ritka a bírósági megtámadás : időskorúak járadéka, ápolási díj, rendszeres szoc. segély – 1-1ügy gyakoribb keresetbenyújtás: mozgáskorlátozottak szerzési támogatása, közgyógyellátás
Az alapeljárások során előforduló gyakori hibák Gyakran elmarad az eljárás megindításáról szóló értesítés (Ket. 29.§, rendszeresen elmarad az értesítés a hivatalból indított felülvizsgálati eljárásoknál; Bizonyítási eszközök alkalmazása Környezettanulmányok hibái: gyakran nem tartalmazzák a jegyzőkönyvek Ket. szerinti tartalmi elemeket, az eljáró hatóság megnevezését, az ügy tárgyát és az ügyiratszámot, a jegyzőkönyv készítésének helyét és időpontját, a meghallgatott személy természetes személyazonosító adatait, lakcímét, eljárásjogi helyzetét és elérési lehetőségét, a meghallgatott személy jogaira és kötelességeire való figyelmeztetés megtörténtét, az ügyre vonatkozó lényeges nyilatkozatokat és megállapításokat, a szemle és a hatósági ellenőrzés során tapasztalt, az ügy eldöntése szempontjából lényeges körülményeket és megállapításokat, a meghallgatott személy, az eljárási képességgel nem rendelkező személy képviselője, az eljáró ügyintéző és a jegyzőkönyvvezető oldalankénti aláírását.
Bizonyítási eljárás speciális szabályainak alkalmazási bizonytalanságai Ha jogosultság elbírálásához a Kincstár megkeresésére, nemzetközi jogsegélyre van szükség, a jegyző megkeresi a Magyar Államkincstár Budapesti és Pest Megyei Regionális Igazgatóságát, Az idegen nyelvű fordításról, valamint a beszerzett igazolás magyar nyelvre történő fordításáról a Regionális Igazgatóság gondoskodik, Eljárás felfüggesztés kell - a kincstár regionális igazgatósága eljárásának időtartamára.
Határozathozatali hibák Olyan ügycsoportban is hoznak egyszerűsített határozatot, melyben azt a jogszabály nem engedi Ket. 72.§(4)-(5)-(6) bekezdései - A kérelemnek teljes egészében helyt adó elsőfokú döntés esetén, ellenérdekű ügyfél hiányában mellőzhető a döntésből az indokolás és a jogorvoslatról szóló tájékoztatás, valamint az egyezséget tartalmazó vagy jóváhagyó döntés esetén az indokolás. - A kizárólag valamely eljárási cselekmény időpontját meghatározó végzésből mellőzhető az indokolás. - Az indokolás mellőzhető, ha az késleltetné a döntés meghozatalát és a késedelem életveszéllyel vagy súlyos kárral fenyegető helyzet kialakulásához vezethet. Ebben az esetben a döntés meghozatalától számított öt napon belül meg kell küldeni az indokolást az ügyfél részére. A jogorvoslat igénybevételének határidejét az indokolás kézbesítésének napjától kell számítani.
Határozathozatali hibák A határozatok rendelkező részében gyakran nem lehet megtalálni a Ket. 72. § (1) bekezdése szerinti – kötelező tartalmi elemeit; a határozatok rendelkező része sok esetben jogszabályi hivatkozást tartalmaz, - eljárási költség viseléséről szóló döntést, - az elektronikus ügyintézés kizárásáról szóló döntést, - nem nevesítik az eljáró szakhatóságot és állásfoglalását; - sokszor nem megfelelő a jogorvoslatról szóló tájékoztatás, - többször megjelenítenek jogszabályi hivatkozást.
Határozathozatali hibák Az indokolási rész általános hiányosságai: - nem tartalmazzák a megállapított tényállás alapjául elfogadott bizonyítékok nevesítését, - nem tartalmazzák azokat a jogszabályhelyeket, amelyek alátámasztják a rendelkezéseket, gyakran hatályon kívül helyezett jogszabályokra, jogszabályhelyekre hivatkoznak, vagy hibásan hivatkoznak. - a jogszabályi hivatkozásból hiányzik a §. és a bekezdés feltüntetése. - az indokolások sablonosak, nincs a tényállás tisztázásának menete kifejtve, sokszor nem érthető, nem az egyedi ügyre vonatkozó, vagy egyáltalán nem az adott döntéstípusra vonatkozó, érthetetlen vagy semmitmondó. - nem tartalmazza a hatóság hatáskörét és illetékességét megállapító jogszabályra történő utalást, hivatkozást az eljárás költség- és illetékmentességét megalapozó jogszabályhelyre, és arra, hogy az elektronikus ügyintézésről szóló tájékoztatási kötelezettségnek mely jogszabály rendelkezése alapján tesznek eleget.
Határozathozatal mellőzése Ket. 71.§(5) Jogszabály lehetővé teheti, hogy a hatóság mellőzze a határozathozatalt, ha az eljárás pénzbeli ellátás jogszabályban meghatározott mértékre történő emelésére irányul. Ez a szabály egyedi hatósági ügyben indult eljárásra nem alkalmazható. Nem alkalmazható a Ket.71. § (5) bek.a Szoc. tv 25. §-a miatt kivéve : időskorúak járadéka, a rendszeres szociális segélye ( egyedülálló, ha nincs egyéb jövedelem,)ápolási díj esetén. Együttes feltétel: nyugdíjminimum változása Ha a felülvizsgálat alapján nem jogosult az ellátásra, akkor azt meg kell szüntetni. E megszüntetés nem keverendő össze a Ket. eljárás megszüntetése intézményével, anyagi jogi, és nem eljárásjogi döntés az ellátás megszüntetés, megvonás, Határozat szükséges. !!!!
Hogyan kell teljesíteni első alkalommal a megállapított ellátást? A határozatban foglaltakat a fellebbezési jogra tekintet nélkül teljesíteni kell, ha az ügyfél javára megállapított egyszeri vagy rendszeres pénzkifizetést, pénzbeli ellátást - ideértve a pénzegyenértékben kifejezhető természetbeni ellátást - (szociális segély, nyugdíj, közgyógyellátás stb.) tartalmaz, és az ügyfél fellebbezése csak a megállapított összegen felüli többletigényre vonatkozik.( Ket. 101.§ (2)bek. - kimondása a rendelkező részből rendszerint elmarad
Eljárási költség és illetékviselés Ket. nem ismeri a tárgyi költség és illetékmentes eljárásokat Az illetéktörvény szerint és a Szoc. tv. szerint a szociális igazgatási eljárások illetékmentesek, A Szoc. tv. szerint költségmentesek is. Nem hatályosul a 180/ 2005.( IX. 9.)Korm. r. Kérelem : I. - II.fokú és végrehajtási eljárásra is, Szociális ügyintézők szerepe a jogszabály hatályosulásában
Új jegyzői hatáskör- jövedelemigazolás Étkeztetés és házi segítségnyújtás esetén jan. 1-től csak jövedelemvizsgálat lefolytatását követően kiadott jövedelemigazolás alapján nyújtható az ellátás
Új jegyzői hatáskör- jövedelemigazolás Szoc. tv. 119/C §. és a 9/1999. (XI.24) SZCSM. r és Ket 82.§. -83.§ „A jogosultság vagy állapot igazolására kiállított okiratot, mindezek más hasonló módon történő igazolását, valamint a hatósági nyilvántartásba történt bejegyzést (módosítást, javítást, törlést) határozatnak kell tekinteni.” A jövedelemigazolás hatósági bizonyítvány a Ket. szerint, és rá a Ket §-ait alkalmazni kell.
Típushibák a pénzbeni ellátásokat megállapító határozatoknál Ápolási díj: -Ápolási díj megállapítása iránti kérelem esetén az orvosi szakvéleményben foglaltaktól és a kérelemben megjelöltektől függetlenül a módszertani intézmény megkeresése a fokozott gondozási szükséglet megállapítása céljából. -Tartós beteg (nem súlyosan fogyatékos személy) ápolására tekintettel ugyanis fokozott gondozási szükséglet megállapítására (a nyugdíjminimum 130%-ának megfelelő összegű ápolási díj kifizetésének elrendelésére) nincs lehetőség.
Típushibák a pénzbeni ellátásokat megállapító határozatoknál Jogszabályi alap nélkül rendszeres pénzellátást megállapító határozatok előírnak 8 napon belüli bejelentési kötelezettséget arra az esetre, ha az ügyfél társadalombiztosítási szervnél ellátás megállapítását kezdeményezte. Ennek következménye, hogy amennyiben pl. a segélyezett részére nyugdíj kerül megállapításra visszamenőlegesen több hónapra, és azt az ügyfél annak rendje szerint a megállapító határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül bejelenti, nemcsak a segély megszüntetéséről rendelkeznek, hanem jogosulatlanul igénybe vett ellátás visszafizetésének elrendeléséről is – indokolatlanul.
Jogosulatlanul igénybe vett ellátás visszafizettetése- hibák Általában is gond a jogosulatlanul igénybe vett ellátás visszafizetésének elrendelésénél az, hogy nem jól állapítják meg a jogosulatlan igénybevétel kezdő időpontját (a változás bejelentési kötelezettség lejártát követő naptól indul), de az indokolás sem tartalmazza az elrendelés két együttes törvényi feltételének (jogosulatlanság és rosszhiszeműség) indokolását.
Új rendelkezés Jan. 1-től jelzőrendszeres házi segítségnyújtást, csak házi segítségnyújtást is biztosító szolgáltató nyújthat – ( normatíva igénybevétel feltétele:2008 dec. 31-ig jogerős működési engedély léte)
Tervezett segítségnyújtás Várható Szoc. tv. változás miatt szakmai felkészítés: 2009 január eleje Komplex segítség, szolgáltatás szervezésre, szabályozásra, hatósági munkára, EAR-ban, ben meghívó megy – ingyenes hivatali szolgáltatás
A közelgő ünnepekre is tekintettel