A közgyógyellátás új rendszere Szakmai értekezlet május 26.
A többször módosított évi III. törvény (a továbbiakban Szt.) §-ai 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) §-ai EÜM rendelet – előkészületben, az igénybe vehető gyógyszerek kiválasztásának szabályairól Fogalma: a szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében biztosított hozzájárulás. Ami nem változott: A háromféle jogcímen megállapítható jogosultság (A, N, M) Az alanyi jogosultság jogcímei A normatív feltételrendszere ( % jöv. gyógyító ellátás nym. 10%-a) A méltányos feltételrendszere rendeleti szabályozási jogkör ( % jöv., de nym. 25% gyógyító ellátás költsége!)
Emlékeztetőül Az alanyi jogosultság jogcímei: Bentlakásos intézményben elhelyezett átmeneti gondozott, átmeneti és tartós nevelésbe vett kiskorú; Bentlakásos intézményben elhelyezett átmeneti gondozott, átmeneti és tartós nevelésbe vett kiskorú; Pénzellátásban részesülő hadigondozott, nemzeti gondozott; Pénzellátásban részesülő hadigondozott, nemzeti gondozott; Az egészségkárosodott rendszeres szociális segélyben részesülő; Az egészségkárosodott rendszeres szociális segélyben részesülő; A központi szociális segélyben részesülő; A központi szociális segélyben részesülő; Rokkantsági járadékos; Rokkantsági járadékos; I., II. csoportú rokkantsága alapján nyugellátásban, baleseti nyugellátásban részesülő; I., II. csoportú rokkantsága alapján nyugellátásban, baleseti nyugellátásban részesülő; Az aki, vagy aki után szülője vagy eltartója magasabb összegű családi pótlékban részesül. Az aki, vagy aki után szülője vagy eltartója magasabb összegű családi pótlékban részesül.
A jelenlegi rendszer feszültségei, a változás indítékai A leggyakrabban igénybe vett támogatási forma (A: 263e fő, N: 75e fő, M: 152e fő, majdnem félmillió ember, 23 milliárd Ft) Szűk a támogatott gyógyszerek köre. Rossz a célzottság – az egészségügyi és a szociális rászorultság nem esik egybe. Indokolatlan, pazarló gyógyszerfogyasztás; nem személyre szabott felhasználás. Nyilvántartási, ellenőrzési problémák.
A korszerűsítés szempontjai Célzottá váljon, a rászorultsági elv működjön; Jobban igazodjon az érintettek szükségleteihez; Jól ellenőrzött működés. Nem cél a költségvetési megtakarítás.
A változás főbb elemei Cél: a rendszer átláthatóbbá, ellenőrizhetőbbé tétele, az állami pénzzel való felelősebb gazdálkodás. A jogosultságról a jegyző dönt mindhárom esetben! Az eljárásban a MEP szakhatóságként közreműködik. Az igénylő számára gyógyszerkeret kerül megállapításra. Az igazolványokat a MEP állítja ki.
Rendszeres gyógyító ellátás havi költsége (gyógyszer + gyógyászati segédeszköz + gyógyászati ellátás) Gyógyszerkeret = egyéni gyógyszerkeret + eseti keret. Egyéni gyógyszerkeret : (személyre szabott) A rendszeres gyógyszerszükséglet támogatását szolgálja, Összege a jogosult egyéni havi rendszeres gyógyszerköltsége, 2006-ban legfeljebb havi Ft, a minimum összeg 1000 Ft. (A gyógyászati segédeszköz nem terheli a gyógyszerkeretet.) Eseti keret: Az akut megbetegedésből eredő gyógyszerszükséglet támogatását szolgálja, összege 2006-ban évi Ft. Ha egyéni gyógyszerkeret nem kerül megállapításra, gyógyszerkeret = eseti keret. (nincs egyéni gyógyszerkeret, ha nem kéri, illetve, ha nem éri el az 1000 Ft-ot – minimum összeg)
Mire használható fel az igazolvány? Gyógyító ellátások térítésmentes igénybevételére, azaz: - Járóbeteg-ellátás keretében rendelhető gyógyszerekre (tápszer is), - Gyógyászati segédeszközökre (protetikai és fogszabályzó eszközök is), - Orvosi rehabilitáció céljából igénybe vehető gyógyászati ellátásokra.
Térítésmentesség Gyógyszer: keretösszegig, Gyógyszer: keretösszegig, Egyéb: a közfinanszírozás alapjául elfogadott ár erejéig. Egyéb: a közfinanszírozás alapjául elfogadott ár erejéig. Szolgáltatások – gyógyszer: A módosítás a gyógyszerellátásra vonatkozó szabályokat érinti. A módosítás a gyógyszerellátásra vonatkozó szabályokat érinti. Kettéválik a gyógyszer és a gyógyászati segédeszköz. Kettéválik a gyógyszer és a gyógyászati segédeszköz. A gyógyszerlista megszűnik. A gyógyszerlista megszűnik. Minden TB által támogatott gyógyszer hozzáférhetővé válik. Minden TB által támogatott gyógyszer hozzáférhetővé válik.
Az eljárás lefolytatása I. Kérelem benyújtása Ideje: a jogosultság lejártát megelőző három hónapban is benyújtható. Módja: a R. 9. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon Kivétel! átmeneti és tartós nevelésbe vett kiskorú esetében a gyámhivatal kezdeményezi hivatalból a jogosultság megállapítását a gondozás helye szerint illetékes jegyzőnél, és beszerzi a háziorvosi igazolást. Mellékletek: Háziorvosi igazolás (elektromos hozzáférés lesz az orvosoknak) Az alanyi jogcím igazolása A jövedelem-nyilatkozat megalapozottságának igazolása.
A háziorvosi igazolás Alanyinál: Nem szükséges, ha a kérelmező egyéni gyógyszerkeret megállapítására nem tart igényt. Csak a gyógyszerköltséget kell feltüntetnie (gyógyászati segédeszközt, gyógyászati ellátást nem). Általában: Csak a személyes szükséglet kielégítéséhez szükséges gyógyító ellátást lehet feltüntetni. + a szakorvos által havonta rendszeresen rendelt gyógyító ellátást is. Zárt boríték: rajta a kérelmező neve, TAJ-száma, az orvos neve és a cím: HÁZIORVOSI IGAZOLÁS KÖZGYÓGYELLÁTÁS IGÉNYBEVÉTELÉHEZ.
Az eljárás lefolytatása II. A jövedelmi feltételek vizsgálata N é M-nál Ha nem teljesül: a kérelem további érdemi vizsgálat nélküli elutasítása (igazolás bontatlanul vissza a kérelmezőnek). Ha teljesül: 3 napon belül a MEP megkeresése (a R. 11. sz. melléklete szerint) szakhatósági állásfoglalásáért, csatolva a háziorvosi igazolást. Alanyi jogosultságnál teendő az utóbbi pontban vázolt lépés.
A szakhatósági eljárás A havi rendszeres gyógyító ellátás iránti szükséglet vizsgálata A háziorvosi igazolás megalapozottságának vizsgálata. Szakhatósági állásfoglalást ad a jegyzőnek a rendszeres gyógyító ellátások elismert havi költségéről, melyben külön megjelöli a gyógyszerköltséget. A gyógyszerköltség megállapításánál a legalacsonyabb napi terápiás költséggel alkalmazott készítményeket kell alapul venni. Az állásfoglalást megalapozó iratokba a kérelmező betekinthet és másolatot kérhet. Ha az eljárás során a MEP a kérelmező jogosultságának érvényességét állapítja meg, az állásfoglalással egyidejűleg tájékoztatja a jegyzőt a jogosultság lejártának időpontjáról.
A HATÁROZAT I. Megelőzi a havi rendszeres gyógyító ellátás költségének összevetése az Sz-ben, illetve a rendeletben – a N vagy M ellátásra való jogosultság feltételéül – meghatározott határértékkel. A szakhatósági állásfoglalás kézhezvételétől számított 8 napon belül készül. TARTALMI ELEMEK: Rendelkezés a jogosultságról A jogosultság kezdő időpontjának megjelölése – a határozathozatal napjától (dátuma) számított 15. nap, vagy a korábbi jogosultság lejártát követő nap.
A HATÁROZAT II. A gyógyszerkeret megjelölése – külön az egyéni gyógyszerkeret összegét (idézve a szakhatósági állásfoglalást). A jogosultság időtartama (1 év). Rendelkezés az igazolvány átvételéről (ha a kérelmező a kérelemben nem postai kézbesítést kért). A R §-ai szerinti változásjelentési kötelezettségre és a rosszhiszemű igénybevétel jogkövetkezményeire történő figyelemfelhívás. Tájékoztatás az igazolvány felhasználásáról, a gyógyszerkeret igénybevételéről. Rendelkezés eljárási költségről
A HATÁROZAT III. Jogorvoslat (SMKH Szociális és Gyámhivatala) A jegyző a megállapító határozatot 3 napon belül megküldi a MEP-nek. M-nál az önkormányzat 3 napon belül utalja a MEP-nek a megállapított gyógyszerkeret éves összegének 30%-át. A megállapító határozatban foglaltakat – a KET 101. § (2) bekezdése alapján – fellebbezésre tekintet nélkül teljesíteni kell. A fellebbezési eljárásban a szakhatósági állásfoglalás felülvizsgálatát az OEP végzi.
FELÜLVIZSGÁLAT A jogosultság megállapítása mindig egy évre történik, így csak az esetben kérhető, ha a havi rendszeres gyógyszerköltség legalább 1000 Ft-tal megváltozik. A jogosultság utolsó negyedévében nem kérhető. Az eljárás – a szakhatósági állásfoglalás kérésétől kezdődően – megegyezik az eddig vázoltakkal. Az új gyógyszerkeret a határozathozatal 15. napjától nyílik meg, a jogosultság lejártáig. Új igazolvány kiadására nem kerül sor.
A jogosultság megszűnése az érvényességi idő lejárta előtt: Három esetben: 1. A jogosultságot megszüntették. 2. Az igazolványt érvénytelenné nyilvánították. 3. A jogosult elhunyt.
1. A jegyző a jogosultságot megszünteti, ha: Az igazolvány kiállítására jogosultság hiányában került sor. Az igazolvány kiállítására jogosultság hiányában került sor. A jogosultság – az igazolvány kiállítását követően – megszűnt. A jogosultság – az igazolvány kiállítását követően – megszűnt. A jogosult az igazolványt rosszhiszeműen, jogszabályellenesen használta fel. A jogosult az igazolványt rosszhiszeműen, jogszabályellenesen használta fel.
A MEP az igazolványt érvénytelenné nyilvánítja, ha az: Elveszett Elveszett Megsemmisült Megsemmisült A jogosultság igazolására alkalmatlanná vált. A jogosultság igazolására alkalmatlanná vált. Az érvényesség megszűnése után a MEP az igazolványt bevonja és érvényteleníti, az OEP törli a nyilvántartásból.
Átmeneti rendelkezések A régi igazolványok július 1-ig használhatók. A jogosultság lejárta előtt is bármikor kérhető a jogosultság új rendszer szerinti megállapítása (egyirányú utca!). A július 1. és október 1. között lejáró igazolványok – meghosszabbítás nélkül – felhasználhatók okt. 1-ig (biztonsági rendszer beépítése az esetleges átmeneti fennakadás miatt).
Szervező intézkedések Javasoljuk, hogy június hó folyamán kerüljön sor lakossági tájékoztatóra a közgyógyellátás új szabályozásáról (nyugdíjas klub, lakossági fórum, helyi újság, helyi televízió, stb.). A hivatal honlapján megjelenítjük a gyógyszertárak listáját, amelyek közgyógyellátás keretében gyógyszert szolgáltathatnak ki. Ezt az információt szintén közzé kell tenni. A gyógyszerbeszerzés megszervezése (falugondnok, házi gondozó), ha nincs a településen gyógyszertár (vagy térítésmentes gyógyszer kiszolgáltatására jogosult gyógyszertár). Az EAR-ban határozatmintákat, a honlapunkon az előadások diáit találhatják meg a kollégák. KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET!