A vezető.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Advertisements

A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A stratégiai tervezés módszertana
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Szervezeti formák.
A vállalat szervezete.
KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Stratégiai tervezés.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI
Divizionális (divíziós) szervezet
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Szervezeti Formák Tradicionális Szervezeti Formák
Szervezeti formák 1. rész
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Kontrolling házi dolgozat
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
A szervezeteken belüli funkcionális területek kontrollingja
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
téma A szervezet NyME KtK egy. kieg. alapképz, Menedzsm.
Csoport, szervezet, hálózatok
SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma
A szervezeti felépítés definíciója
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Kérdések a második zh-hoz
A HEM kialakulása és fejlődése
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
SZERVEZETTAN (7. hét) A szervezetek környezete. STEEP és
Pénzügyi-számviteli mutatók
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Munkakörelemés és –tervezés röviden
Vállalkozásmenedzsment I.
SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.
Az informatikai stratégiai tervezése 1. ábra A VÁLLALATI STRATÉGIA TERVEZÉS ALAPJAI Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
A pr tervezés elmélete és gyakorlata I. félév
Kérdések a második zh-hoz
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
fogalma, módszerei – vezetési elméletek
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

A vezető

A vezetés funkciói Tervezés Szervezés Személyes vezetés Kommunikáció Ellenőrzés

Vezetői típusok Döntésközpontú elméletek autokratikus demokratikus laissez faire

Vezetői típusok Személyiségközpontú elméletek feladatorientált kapcsolatorientált

Vezetői szerepek Személyközi szerepek Nyilvános megjelenés Főnöki Kapcsolat-teremtő Információs szerepek Információ-gyűjtő Információ-szétosztó Szóvivői Döntési szerepek Vállalkozói Zavarelhá-rító Erőforrás-elosztó Tárgyaló-megegyező

A szervezet

A vezetés funkciói Tervezés Szervezés Személyes vezetés Kommunikáció Ellenőrzés

Az egyik legfontosabb vezetői feladat a szervezetek kialakítása, irányítása, működésük ellenőrzése, hatékonyságuk növelése,

A szervezeti struktúra elemei A munkamegosztás Az egyes tevékenységek és folyamatok elhatárolása. A csoportképzés Az együtt dolgozók körének meghatározása Koordinációs mechanizmusok A csoportok és a vezetők közötti kapcsolatok definiálása.

A munkamegosztás horizontális, Egy munkafolyamat részekre bontása. pl.: számla ellenőrzése és kifizetése – pénzügyes, lekönyvelése – könyvelő vertikális, A végrehajtói és az irányítási folyamatok elválasztása pl. szla elkészítése –p.ü., aláírása– főnök

Munkamegosztás szervezése munkakörök bővítése: egy adott személy egy folyamatban többféle feladatot is ellát, hosszabb folyamatszakaszért felelős; munkakörök gazdagítása: a csak végrehajtással foglalkozó emberek vezetési (pl. tervezési, ellenőrzési, értékelési, beavatkozási) feladatokat és hatásköröket is kapnak.

A csoportképzés A koordináció egyik legfontosabb eszköze, hiszen az egy csoportba kerülő emberek közös forrásokból gazdálkodnak; közös céljaik vannak; közös a teljesítménymérési és az érdekeltségi rendszerük közös helyiségekben dolgoznak; közvetlenül kicserélhetik egymással a tapasztalataikat; könnyebben kommunikálhatnak egymással.

A csoportképzés módja: funkciók szerint (pl. marketing, értékesítés, termelés, számvitel); földrajzi területek szerint (kelet-magyarországi részleg) üzletágak, (vezetékes, mobil) vevők szerint (magánszemélyek, közületek) technológiák szerint, akciók szerint, idő szerint

Koordinációs mechanizmusok kölcsönös megegyezéssel, közvetlen irányítással, szabályozással.

Formalizálás A munkafolyamatok és a kapcsolatok rendjének meghatározása.

Mechanikus szervezetek szinte minden munkatevékenységre részletes és szigorú szabályok vonatkoznak; a vezetői és a végrehajtói feladatok élesen el vannak választva egymástól; vezetők és beosztottak között nagy a távolság; a rangok, beosztások hangsúlyos szerepet kapnak; be kell tartani a szolgálati utat; a kommunikációs csatornák kötöttek, fontosnak tartják az írásbeliséget; a szervezet úgy működik, mint egy gondosan megtervezett gép.

Organikus szervezetek kevés szabály van, a szabályokat sokszor nem veszik figyelembe; vezetői és végrehajtói feladatok összekeverednek; gyakran előfordul, hogy valaki helyzettől függően hol főnöki, hol beosztotti pozícióba kerül; rangoknak, beosztásoknak nincs különösebb jelentősége; a szolgálati út betartása nem kötelező, azt gyakran nem veszik figyelembe; a kommunikációs csatornák nyitottak, sokat számítanak a direkt személyes konzultációk; a szervezet egy élőlényhez hasonlít, ami állandóan mozgásban van, igyekszik kihasználni a környezetében jelentkező lehetőségeket.

Formális és informális szervezetek Az informális a spontán szerveződő csoportok, kapcsolatok, a szabályozatlan információs csatornák, "valahogyan kialakuló" folyamatok, gyüttműködési módok A formális részlegek, munkakörök feladat- és hatáskörök, kapcsolatok folyamatok

A struktúra elemei A vonalbeli A törzskari egységek

Vonalbeli A vonalbeli vezetés az első számú vezetőt köti össze a végrehajtó egységekkel. igazgató gyárvezető üzemvezető művezető munkás

A törzskari egységek tanácsadói, elemzői, döntéselőkészítői, kiszolgálói funkciókat látnak el a vonalbeli vezetők mellett, általában nem adhatnak közvetlen utasításokat a vonal tagjainak

Szervezeti formák, szervezeti-működési rendszerek Egyszerű szervezet Lineáris-funkcionális Mátrix Szakértői Divizionális

Egyszerű szervezet vezető-vállalkozó munkatársak

Az egyszerű szervezet jellemzői a kisvállalkozások tipikus formája, organikus jellegű, a tulajdonos a vállalakozást centralizáltan, "zsebből" vezeti, méltó rugalmasságot és innovációs képességet biztosít.

Lineáris-funkcionális szervezet Igazgató Terme-lési vezető Értéke-sítési vezető Gazda-sági vezető Pénz-ügy Számvitel Szál-lítás Ela-dás Mar-ke-ting Ü-zem Be-szer-zés Kar-ban-tartás

A lineáris szervezet jellemzői: az alá- és fölérendeltségi viszonyok egyértelműek, az egyes egységek szakterületekkel foglalkoznak, hasonló munkát végző embereket egy csoportba vonják össze, funkcionális vakság, koordinációs nehézségek.

Mátrix szervezetek Termék .. Termék A Termék B Funkció 1. Funkció 2.

Jellemzői: Fajtái: funkciók és termékek szerint tagolt, a kétféle tagolási szempont azonos vezetési szinten jelenik meg, a teljes szervezet egy része tehát általában megmarad lineárisnak. Fajtái: stabil mátrixok – pl termékigazgató rendszer, dinamikus mátrixok – pl. projektszervezet.

Szakértői szervezet törzskar szakértők ügyfelek

Jellemzői: bonyolult, összetett feladatok megoldásával foglalkozik, ezek stabilak, visszatérők, időben hosszabb ideig változatlanok, a folyamatok szabályozottak, a szabályokat a szervezeten kívül történő képzési folyamat során sajátítják el, ügyfelekkel kialakított kapcsolatok gyakran fontosabbak, mint a szakértők vagy a szakértői csoportok közötti kapcsolatok (pl. vezetői tanácsadó cég, orvosi rendelő).

Jellemzői: a szabályokat a szervezeten kívül történő képzési folyamat során sajátítják el, ügyfelekkel kialakított kapcsolatok gyakran fontosabbak, mint a szakértők vagy a szakértői csoportok közötti kapcsolatok (pl. vezetői tanácsadó cég, orvosi rendelő).

Divizionális szervezet, holding Divízió A Igazgató Stratégia Szolgáltatás B C D

A divíziók a rendszer alapegységei, amelyek tevékenysége és piaca elválasztható. Általában nagyobb vállaltok szervezeti formája. Előnyei: megkönnyíti a több üzletágban dolgozó szervezetek irányítását, egyesíti a kis- és nagyvállalatok előnyeit, minden ügyfélnek megtalálható a partnere, bonyolult rendszer.

Szervezeti átalakulások evolúciós A vállalat egy meghatározott szervezeti-működési rendben tevékenykedik, azt fejleszti, tökéletesíti. revolúciós A vállalat teljes mértékben szakít a meglévő szervezeti renddel, és átáll egy másikra.

Greiner életút elméletete kreativitás irányítás delegálás koordinálás együttműködés

A tervezés

A tervezés a szervezet céljainak meghatározása, a célhoz vezető utak, és a szükséges erőforrások számbavétele, a szükséges tevékenységek sorának meghatározását, időhorizontja különböző lehet, hosszú vagy rövidebb távú,

Mi a stratégia? Egy perspektíva, egy iránytű, a hosszabb távú céljait, cselekvési akcióinak sorozatát tartalmazza. A követendő út. A szervezet jövőbeni szándékainak összessége. Viselkedési minta.

Stratégiaalkotás tudatos, komplex és kreatív folyamat. A vállalat jövőjére vonatkozó, hosszabb távú elgondolások kialakítására irányuló, tudatos, komplex és kreatív folyamat.

Stratégiai tervezés formalizált folyamat, a vállalat környezetének és képességeinek elemzésére alapozva, vezetők részletesen meghatározzák a hosszabb távra vonatkozó célokat, irányokat, akciókat.

„Kizárt dolog, hogy magánemberek computereket akarjanak vásárolni, abból a célból, hogy azt lakásukban használják!” Ken Olson a DEC alapítója 1977-ben

Misszió A misszió (küldetés) meghatározza, hogy mi a szervezet létezésének célja, mi az a szerep, amit be akar tölteni, többnyire érzelmi töltéssel is rendelkezik, Szerepe elsősorban az, hogy megteremtse az elkötelezettséget, formálja a vállalati kultúrát, koordináló erő legyen az emberek cselekedeteinél.

Vizió - jövőkép A szervezet lehetséges és kívánatos jövőbeni állapotát, a pozícióját, működési körét, innovációs céljait rajzolja fel.

A stratégiák szintjei vállalati szintű, üzleti egységre vonatkozó stratégiák, funkcionális stratégiák (pl. humán-, marketing- informatikai stratégia).

A JÖVŐRE VONATKOZÓ ELGONDOLÁSOK PIRAMISA MISSZIÓ Amiért létezünk stratégiai tervezés JÖVŐKÉP Amit el akarunk érni STRATÉGIA Játszmaterv BALANCED SCORECARD Célok és mutatók négy nézőpont szerint ÜZLETI TERV Számszerű előirányzatok 3-5 évre OPERATÍV TERV Éves számszerű előirányzatok

A stratégiaalkotás folyamata, területei D I A G N Ó Z I S K É S Z Í T É S Környezetelemzés A pozíciók, képességek Érdekcsoportok elvárásainak feltárása Mivé lehetne válnunk? adottságok értékelése Mivé “kellene” válnunk? Mivé tudunk válni? JÖVŐKÉP, KÜLDETÉS MEGHATÁROZÁSA Mivé akarunk válni? STRATÉGIÁK KIDOLGOZÁSA Mit kell tennünk?

a./ A makro- és mikrokörnyezet elemzése A stratégiai diagnóziskészítés területei és leggyakrabban használt módszerei a./ A makro- és mikrokörnyezet elemzése Forgatókönyvírás (a környezet lehetséges fejlődésének irányai) PEST analízis (a környezet négy szegmensének elemzése: Political, Economic, Social, Technical) Porter-Grove féle hattényezős versenyhelyzet-elemzési modell:

Porter-Grove féle modell Meglévő Komplementer A vevők versenytársak üzletágak hatalma hatalma, ereje hatalma, ereje ereje kompetenciája kompetenciája kompetenciája       A szállítók A helyettesítési A potenciális hatalma lehetőségek versenytársak ereje hatalma, ereje kompetenciája kompetenciája AZ ÜZLET

ELLÁTÁSI LÁNC A szereplők kapcsolatrendszere végső felhasz- nálók szállítók termelők közvetítők VÁLLALATOK VÁLLALATOK VÁLLALATOK

b./ A pozíciók, képességek és adottságok értékelése Portfólió mátrix, Alapvető képességek felmérése, Vállalati értéklánc-elemzés, SWOT analízis (Strengths - erősségek, Weaknesses - gyengeségek, Opportunities- lehetőségek, Threats - fenyegetettségek)