Diszkrimináció az álláshirdetésekben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
Az esélyegyenlőségről és a hátrányos megkülönböztetés tilalmáról
EGYENLŐ BÁNÁSMÓD A FOGLALKOZTATÁSBAN
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Egyenlő bánásmód és esélyegyenlőség
Életkor és diszkrimináció
Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
1 Esélyegyenlőségi Terv a Paksi Atomerőmű Zrt-nél Készítette: Schwarcz Anita HUFO.
Kulinyi Márton, a szerkesztő bizottság elnöke. Miről is van szó? Egyenl ő bánásmód Hátrányos megkülön- böztetés Egyenl ő hozzáférés el ő ítélet.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
A DISZKRIMINÁCIÓ TILALMA
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
Az egyenlő bánásmód követelményének érvényesítését szolgáló alapvető jogi ismeretek dr. Gyarmati Edit 2010.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
Civil szervezetek a munka világában
Állam munkavédelmi feladatai
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Adatvédelmi fogalmak.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Másság-tisztelet vagy személyi méltóság: a társadalompolitika válaszútja Kővári János
szakmérnök hallgatók számára
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Segélyezési rendszer átalakítása
Köszöntő avagy néhány mondat a felsőoktatásról. Adatkezelés a felsőoktatási intézményekben Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
Foglakoztatás pályázati projektekben Általános áttekintés Tóth István, tanár.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Esélyegyenlőség Előadó: Megyesi Rita.
Az orvos szabálysértési felelőssége
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Az egyenlő bánásmód elvének érvényesülése a hatósági tapasztalatok tükrében.
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Az egyenlő bánásmód érvényesítése és a társadalmi.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
ViaD’oro Közigazgatásfejlesztési Tanácsadó és Szolgáltató Készült az Új Magyarország Fejlesztési terv Államreform.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Alapfogalmak.
A köztisztviselők jogállásáról…
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Az Ebktv. különös rendelkezései Az egyenlő bánásmód követelménye a munka- és más jogviszonyokban.
Az adatvédelem szabályozása
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
Salgótarján május 8.. Mit értünk érdekvédelem alatt? Milyen feladatokat jelenthet? Kik védenek érdeket? Hogyan lehet érdeket védeni? Alkossuk.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
Civil Partnerség V. Regionális Konferencia Felnőttképzés és esélyegyenlőség – civil lehetőségek Aranyi Magdolna „Lépj egyet előre!” projektmenedzser 2007.
Önkormányzat és állam.
A közigazgatási eljárás II.
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Értékesítési képviselő – HoReCa
Értékesítési képviselő – Food
Esélyegyenlőség a Szent István Egyetemen
Értékesítési képviselő – HoReCa
Esélyegyenlőségi képzés
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

Diszkrimináció az álláshirdetésekben Készítette: Molnár Anita Baptiszta Beatrix 07/11/09

Vázlat Egyenlő Bánásmód Hatóság Diszkrimináció Jogszabályok (2003. évi CXXV. törvény) Köztársasági Esélyegyenlőségi Program Diszkrimináció álláshirdetésekre vonatkozóan(példák kapcsán) Esettanulmány, aktualitások 07/11/09 2

Egyenlő bánásmód fogalma Az egyenlő bánásmód elve a diszkrimináció tilalmát, vagyis a hátrányos megkülönböztetéstől mentes élethez való jog garantálását jelenti. Az egyenlő bánásmód elve azt követeli meg a jogalkotótól és jogalkalmazótól, hogy a hasonló helyzetben lévő személyeket azonos módon kezelje, és az eltérő helyzeteket pedig különbözőképpen szabályozza, értékelje. 07/11/09 3

Esélyegyenlőség fogalma Az egyenlő esélyek politikája nem egyenlő az egyenlő bánásmód biztosításával, annál több, mindazon jogi és nem jogi eszközök összességét jelenti, amelyek azt a végső célt szolgálják, hogy a nők a férfiakkal egyenlő eséllyel érvényesülhessenek az élet legkülönbözőbb területein - oktatás, egészségügy, munkaerőpiac, szociális biztonság stb. -, de legalábbis csökkenjenek az őket érő hátrányok. 07/11/09 4

EGYENLŐ BÁNÁSMÓD HATÓSÁG 07/11/09 5

A Hatóság feladata hivatalból lefolytatja a hatósági eljárást pert indíthat, közérdekű igényérvényesítés joga alapján javaslatot tesz, kormányzati döntésekre, jogi szabályozásra rendszeresen tájékoztatja a közvéleményt és a Kormányt közreműködik jelentések elkészítésében együttműködik társadalmi, érdekképviseleti és állami szervekkel 07/11/09 6

Tanácsadó Testület 6 főből áll, akiket a miniszterelnök kér fel társadalmi és civil szervezetekkel való konzultáció javaslatot tehet jogszabályok megalkotására, módosítására egyetértése szükséges a jelentések elfogadásához 07/11/09 7

Mikor sérül az egyenlő bánásmód követelménye? közvetlen hátrányos megkülönböztetés közvetett hátrányos zaklatás elkülönítés megtorlás következtében 07/11/09 8

Leggyakrabb területek ahol ez előfordul foglalkoztatás lakhatás szociális és egészségügyi ellátás oktatás képzés áruk és szolgáltatások igénybevétele 07/11/09 9

Kik és kivel szemben kezdeményezhet a hatóság eljárását? természetes vagy jogi személy jogi személyiség nélküli gazdasági társaság országgyűlési biztos v. ügyész érdekképviseleti szervezet hivatalból: magyar állam helyi és kisebbségi önkormányzatok, ezek szervei hatósági jogkört gyakorló szervezetek fegyveres erők és rendvédelmi szervek ellen 07/11/09 10

Kikkel szemben lehet eljárni? állami, önkormányzati szervezetek Magyar Honvédség és rendvédelmi szervek közszolgáltatók oktatási, szociális, gyermekvédelmi, művelődési, egészségügyi szolgáltatást nyújtó intézmények önkéntes biztosító pénztárak magánnyugdíj – pénztárak pártok és minden egyéb költségvetési szerv 07/11/09 11

Mit kell tartalmaznia a kérelemnek? Sérelmet szenvedett részéről: A sérelmet szenvedett félnek a hatóságnál írásban benyújtott vagy jegyzőkönyvbe mondott kérelmében valószínűsítenie kell, hogy őt hátrány érte. Eljárás alá vont személy részéről: A sérelmet szenvedett fél által állított körülmények nem állnak fenn. Az egyenlő bánásmód követelményét megtartotta. 07/11/09 12

Hogyan zajlik az eljárás? a hatóság tárgyalás keretében tisztázza a tényállást a tárgyalás a kérelmező lakhelye szerinti önkormányzatnál van megtartva az érintett személyek adatait a hatóság zártan kezeli a tárgyalás főszabály szerint nyilvános, de egyéb esetekben a hatóság kizárhatja a nyilvánosságot 07/11/09 13

Milyen döntéseket hozhat a hatóság? elrendelheti a jogsértő állapot megszüntetését megtilthatja a jogsértő magatartás jövőbeni tanúsítását nyilvánosságra hozhatja a jogsértést megállapító határozatát 50.000-től 6.000.000 Ft-ig terjedő bírságot szabhat ki dönt az eljárási költségről, melyet a jogsértő fél köteles viselni külön törvényben meghatározott jogkövetkezményt alkalmazhat 07/11/09 14

képviselőként járhatnak el megilletik őket az ún. „ügyfél jogok” Milyen jogai vannak az eljárásban a társadalmi-és érdek-képviseleti szerveknek? képviselőként járhatnak el megilletik őket az ún. „ügyfél jogok” e szervezetek az egyenlő bánásmód követelményének megsértése miatt bíróság előtt is indíthatnak személyiségi jogi pert, ill. munkaügyi pert 07/11/09 15

Van – e jogorvoslat a hatóság határozatával szemben? Közigazgatási eljárás keretében fellebbezésre nincs lehetőség, a határozat ellen bírósági felülvizsgálatnak van helye, mely a Fővárosi Bíróság hatáskörébe és kizárólagos illetékességébe tartozik 07/11/09 16

Diszkrimináció

Fogalma A szociológiában modern használatban ez olyan megkülönböztető bánásmód (cselekedet, tevékenység, kijelentés, elmulasztott tett, viselkedés), mely az egyén (személy) vagy a csoport esélyegyenlőségére hat.

Hatásai Pozitív A hátrányt csökkentő megkülönböztetés Indítéka a domináns egyén vagy csoport együttérzése, megértés illetve a másik fél követelése vagy tiltakozása a gazdasági és társadalmi igazságtalanság ellen. Szándéka a szolidaritás, az embercsoportok közötti gazdasági vagy társadalmi igazságtalanság enyhítése, vagyis az esélyegyenlőség megteremtésre. Negatív A hátrányos megkülönböztetés Egyes személyek vagy embercsoportok politikai, etnikai, nemi, vallási vagy egyéb szempontból történő hátrányos kezelése. Indítéka lehet a fölérendeltség (uralom, elsődlegesség, dominancia) megszerzése vagy megtartása az embercsoporton belül vagy csoportok között

Módszerei Burkolt Nyílt Amikor egy látszólag semleges előírás, ismérv vagy gyakorlat kedvezőbb vagy kedvezőtlenebb helyzetbe hoz valakit Nyílt Amikor valakit az összehasonlítható helyzetben lévő többieknél, nyíltan kedvezőbben vagy kevésbé kedvezően kezelnek.

Jogszabály

I. Fejezet: ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK: Fogalmak 2003. évi CXXV. törvény : Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló törvény I. Fejezet: ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK: Fogalmak II. Fejezet: AZ EGYENLŐ BÁNÁSMÓD KÖVETELMÉNYÉNEK MEGSÉRTÉSE MIATT INDÍTOTT ELJÁRÁSOK III. Fejezet: AZ EGYENLŐ BÁNÁSMÓD KÖVETELMÉNYÉNEK ÉRVÉNYESÍTÉSE EGYES TERÜLETEKEN 07/11/09

Hátrányos megkülönböztetés 1.) Közvetlen hátrányos megkülönböztetés neme, faji hovatartozása, bőrszíne, nemzetisége, nemzeti vagy etnikai kisebbséghez való tartozása, anyanyelve, fogyatékossága, egészségi állapota, vallási vagy világnézeti meggyőződése,

politikai vagy más véleménye, családi állapota, anyasága (terhessége) vagy apasága, szexuális irányultsága, nemi identitása, életkora társadalmi származása, vagyoni helyzete, foglalkoztatási jogviszonyának vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyának részmunkaidős jellege, illetve határozott időtartama, érdekképviselethez való tartozása, egyéb helyzete, tulajdonsága vagy jellemzője 07/11/09

Hátrányos megkülönböztetés 2.) Közvetett hátrányos megkülönböztetés „Közvetett hátrányos megkülönböztetésnek minősül az a közvetlen hátrányos megkülönböztetésnek nem minősülő, látszólag az egyenlő bánásmód követelményének megfelelő rendelkezés, amely a 8. §-ban meghatározott tulajdonságokkal rendelkező egyes személyeket vagy csoportokat lényegesen nagyobb arányban hátrányosabb helyzetbe hoz, mint amelyben más, összehasonlítható helyzetben lévő személy vagy csoport volt, van vagy lenne.” 07/11/09

Előnyben részesítés Nem jelenti az egyenlő bánásmód követelményének megsértését Nem sérthet alapvető jogot, Nem biztosíthat feltétlen előnyt, Nem zárhatja ki az egyéni szempontok mérlegelését

III. Fejezet: AZ EGYENLŐ BÁNÁSMÓD KÖVETELMÉNYÉNEK ÉRVÉNYESÍTÉSE EGYES TERÜLETEKEN „Foglalkoztatás: a munkáltató a munkavállalóval szemben közvetlen vagy közvetett hátrányos megkülönböztetést alkalmaz, különösen a következő rendelkezések meghatározásakor, valamint azok alkalmazásakor:[…]”

a munkához való hozzájutásban(álláshirdetésekben!!!) a foglalkoztatási jogviszonyban a foglalkoztatási jogviszony megszüntetésében a munkavégzés folyamataiban a képzéssel kapcsolatosan a munkafeltételek megállapításában és biztosításában a juttatások, így különösen a munkabér megállapításában és biztosításában a tagsággal vagy részvétellel kapcsolatban a munkavállalók szervezeteiben az előmeneteli rendszerben a kártérítési, valamint a fegyelmi felelősség érvényesítése során 07/11/09

Nem jelenti az egyenlő bánásmód követelményének megsértését… A munka jellege vagy természete miatt tett megkülönböztetés. Törvény, törvény felhatalmazása alapján kormányrendelet, illetve kollektív szerződés a munkavállalók meghatározott körére - a foglalkoztatási jogviszonnyal vagy a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonnyal összefüggésben - előnyben részesítési kötelezettséget írhat elő. 07/11/09

Köztársasági Esélyegyenlőségi Program Célja: Hátrányos megkülönböztetés megelőzése Társ.-i csoportok esélyegyenlőségének elősegítése Tevékenysége: társadalmi csoportok helyzetének elemzése elősegítő célok meghatározása az ehhez szükséges feltételek a Kormány biztosítsa A Programot - az Országgyűlés kétévente fogadja el. Esélyegyenlőségi Terv.

Álláshirdetések

Példák álláshirdetésre Alkalmazási feltételek: Felvétel ASSZISZTENSI (csak férfi) munkakör betöltésére. Lehet kezdő is, a későbbiekben előrejutási lehetőséggel. Alkalmazási feltételek: Felsőfokú iskolai végzettség Jó szervező és tárgyalókészség Tárgyalási szintű francia nyelvtudás 25 – 35 év közötti életkor Gépkocsi vezetői jogosítvány

Vállalatunk az alábbi pozícióra keres munkatársat HR asszisztens Feladatok: […] Elvárások: felsőfokú szakirányú végzettség angol középfokú nyelvismeret felhasználó szintű számítógépes ismeretek jogszabályok naprakész ismerete jó kommunikációs készség megbízható, határozott, proaktív személyiség

„Recepciós munkakörbe számítástechnikai „Most induló miskolci irodánkba telemarketinges munkára lányokat keresünk. Magas fix fizetés[...]Érd.:06-30...” „Recepciós munkakörbe számítástechnikai ismerettel rendelkező női dolgozót és takarítót felveszünk. Érd.:06-70… ” „Foglalkozás megnevezése: hegesztő, lángvágó (hegesztő) Elvárt gyakorlati idő: 5 év fölött Iskolai végzettség: szakiskola Elvárt szakképzettség: hegesztő Speciális követelmény: AWI minősítés Várható bruttó kereset:…” 07/11/09

„Kisvendéglőnkbe jólszituált, tapasztalattal rendelkező, szakképzett pultos nőt keresünk, max 40 éves korig. Érd.:…” „Pályakezdő fiúkat keresünk 18-25-korig jó megjelenéssel és jó kommunikációs készséggel, nem ügynöki munkára. ” „Baranya megye több településén áruházak parkolóinak hó eltakarítása, csúszásmentesítése. Jelentkezni november 15-ig lehet. Érdeklődés, bővebb információ: v…a@m…k.hu címen. Középiskolások is végezhetik az iskolakezdés előtt akár. ” 07/11/09

„Történelmi kisgazdapárt a megye egész területére 25éves kortól 35éves korig megyei elnök, megyei főtitkár, megyei pártigazgató munkakörbe személyek jelentkezését várja. Elvárások:[…]” „Multinacionális cégünk Közgazdászokat keres. Elvárások: Felsőfokú szakirányú végezettség (gyöngyösi Károly R.Főiskolán végzettek kíméljenek)…” „Nem elkötelezett, független nők és férfiak jelentkezését várjuk személyi asszisztens munkakörbe… ” 07/11/09

Esettanulmány

Aktualitások

I.A NEKI 2009-es munkaerő-piaci diszkrimináció-kutatása Mit vizsgáltak? 2009 első félévében monitorozott, internetes portálokon és nyomtatott sajtóban megjelent Budapestre és Kelet- Magyarországra vonatkozó 2000 álláshirdetést További munkaerő felvételi tényezőt

Eredmények A tesztelt munkakörök esetében keresettebbek: Minden ötödik álláshirdetés diszkriminatív A tesztelt munkakörök esetében keresettebbek: a fiatalabbak, mint az idősebbek, a nők mint a férfiak, Leghátrányosabbak: a középkorú férfiak 07/11/09

Tanulságok Erőteljes nemi szegmentáltság Keresettebbek a fiatalabbak, mint az idősebbek. A tesztelt hirdetések 27 százaléka tartalmazott diszkriminatív kitételt: 50% < nemi, minden ötödik életkori, egyötöd a nemi és életkori kitételek kombinációja 07/11/09

II. Köznép véleménye

III. Romák közigazgatásba történő bekerülését támogató program 200 közigazgatási álláshelyre kizárólag csak roma diplomásokat vesznek fel Célja: diplomával rendelkező romák segítése a központi közigazgatásba hozzájáruljon határozatlan idejű köztisztviselői jogviszonyban történő foglalkoztatásukhoz 07/11/09

Program tartalma Versenyvizsga letétele (250fö ingyen leteheti) Köztisztviselői kinevezés és foglalkoztatás (200 fő ) 07/11/09

Bekerülési feltételek Sikeres versenyvizsga Roma származás Felsőfokú végzettség Előny: Közigazgatási tapasztalat diplomák száma diploma(ák) minősítése doktori képzésben való részvétel tudományos fokozat a megszerzett nyelvvizsgák szintje és száma 07/11/09

Ezek alapján… Diszkriminatív- e ez a program abból a szempontból, hogy kizárják a nem romákat a 200 állás közül? 07/11/09

Megválaszolandó kérdések… Nyílt titok- e a diszkrimináció?( miért nem tesz ellene senki semmit?) Mit kellene tenni, hogy kevesebb legyen a diszkrimináció? Akkor mondhatjuk- e azt, hogy a munkáltatóknak nincs joguk kinyilvánítani, hogy milyen munkavállalókra van szükségük? Reális-e a törvény gyakorlati idomulása? 07/11/09

Felhasznált irodalmak

http://hu.wikipedia.org/wiki/Diszkrimin%C3%A1ci%C 3%B3 Munkaügyi Szemle 4.sz.:Gyulavári Tamás(1998): Próbaper a diszkriminatív álláshirdetések ellen http://www.egyenlobanasmod.hu/ http://hu.wikipedia.org/wiki/Diszkrimin%C3%A1ci%C 3%B3 http://internetdetektiv.hu/2009/07/18/5247 http://vastagbor.blog.hu/2009/10/02/dolgozz_koziga zgatas Matiscsákné dr. Lizák Marianna egyetemi docens prezentációja 2003. évi CXXV. törvény : Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló törvény Miskolci Esélyek Házából kapott információk Szuperinfó (miskolc és környéke): XVII/43, XVII/44, XVII/45 07/11/09

Köszönjük a figyelmet!