A Vízgyűjtő-gazdálkodási terv felülvizsgálatának ütemterve és munkaprogramja 2013-2015 - Véleményezés - Vásárhelyiné Tóth Ildikó Nemzeti Környezetügyi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az ökológiai állapotértékeléshez szükséges monitoring rendszer felülvizsgálata - Komárom-Esztergom megye - Vásárhelyiné Tóth Ildikó Nemzeti Környezetügyi.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A Duna-Tisza közi hátság vízgazdálkodás-fejlesztése a fenntartható vízügyi politika alapelvei szerint Dr. Madarassy László c. docens BME Vízépítési és.
Társadalom bevonás a vízgyűjtő- gazdálkodási tervezésbe Ereifej Laurice és Vári Anna Öko Zrt. vezette konzorcium VKI fórumok, április ÖKO.
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A VGT 2. ütemtervének és munkaprogramjának közzététele, tartalma, határidői Tahy Ágnes Nemzeti Környezetügyi Intézet Budapest, december.
A tatai források alkalmazkodási célú hasznosítási lehetőségeinek feltárása Dr. Mattányi Zsolt tudományos munkatárs Magyar Földtani és Geofizikai Intézet.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Beérkezett Tanácstagi vélemények Veszprém megye területére.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A környezetvédelem intézményrendszere
A területi vízgazdálkodási tervek készítéséhez (vizeink minősítése érdekében) végzett laboratóriumi mérésekből levonható következtetések Krímer Tibor.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
Baranya Megyei Önkormányzat
Közép-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság
Felszíni vizek minősége
Szügyiné Simon Hajnalka NeKI Közép-dunántúli Kirendeltsége KDT TVT Veszprém Megyei Albizottsági ülés Beszámoló a Nemzeti Környezetügyi Intézet.
A Nemzeti Környezetügyi Intézet működése
A Vízgyűjtő-gazdálkodási terv felülvizsgálatának ütemterve és munkaprogramja A Vízgyűjtő-gazdálkodási terv felülvizsgálatának ütemterve és munkaprogramja.
Beszámoló a Dél-dunántúli Vízgyűjtő-gazdálkodási Tervezési Bizottság létrehozásáról, a VGT 2 társadalmasításáról (DDTVT, Dráva RVT) Pécs december.
Szügyiné Simon Hajnalka NeKI Közép-dunántúli Kirendeltsége BRVT ülés Beszámoló a Nemzeti Környezetügyi Intézet és Kirendeltségeinek vízgyűjtő-
Szügyiné Simon Hajnalka
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
A kormányhivatal képzési, továbbképzési, vizsgáztatási tevékenysége
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Változások a szabálysértési jogban
A Nemzeti Környezetügyi Intézet valamint a Körös-vidéki Kirendeltség bemutatása Tóthné Ambrus Éva Gyula,
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
„A tivadari térségben lefolytatott supervisori ellenőrzés tapasztalati” Készítette: Gyenge László tű. őrnagy.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Regionális fejlesztés és Víz Keretirányelv Az EK-nak a 70-es évek közepétől születtek vízvédelmi jogszabályai, de a vizek állapota nem javult a várt mértékben,
Felszín alatti vizek minősítése
Szügyiné Simon Hajnalka NeKI Közép-dunántúli Kirendeltsége KDT TVT Fejér Megyei Albizottsági ülés Beszámoló a Nemzeti Környezetügyi Intézet.
Beérkezett Tanácstagi vélemények Fejér megye területére.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
Lovas Attila igazgatóKÖTIVIZIG Duna térségi programalkotó tanácskozás, Érd, június 07.
Miskolc, március 20. Az Európai Unió Víz Keretirányelvének végrehajtását szolgáló KEOP A sz. Vízgyűjtő- gazdálkodási tervezési projekt bemutatása.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Vízgyűjtő-gazdálkodási tervek felülvizsgálata, VGT2
Vízgazdálkodási szabályozás aktuális kérdései, szervezeti változások
A hágai ítélet végrehajtásával kapcsolatos tárgyalások jelenlegi helyzete Dr. Kovács György, CSc, főtanácsadó, a Bős-Nagymarosi Tárcaközi Bizottság titkára.
Érd, június 7. Tájékoztató az EUSDR előrehaladásáról (A vizek minőségének javítása és fenntartása) Dr. Perger László.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A víz hiánya és többlete, mint potenciális veszélyforrás Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia
Társadalom bevonás stratégia és módszertan Ereifej Laurice vizes élőhelyek programvezető Siófok, november for a living planet© ÖKO ZRt. vezette.
MONITORING FELADATOK A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM KONZULTÁCIÓS KÉRDÉSEK.
GAZDASÁGI ELEMZÉS A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRTÉKELÉSÉRE GAZDASÁG- SZABÁLYOZÁSI KONCEPCIÓ TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁS ÚJDONSÁGOK A VGT2 INTÉZKEDÉSI PROGRAMJÁBAN.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATÁNAK ELŐZMÉNYEI A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SZAKMAI FÓRUM A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA SZAKMAI FÓRUM KEHOP VÍZGAZDÁLKODÁSI PROJEKTJEINEK ÉS A VGT2 VÉGREHAJTÁSÁNAK ÖSSZEHANGOLÁSA.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ÉSZAK-DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG MŰKÖDÉSI TERÜLETÉN TERÜLETI FÓRUM VÍZTESTEKRE VONATKOZÓ INTÉZKEDÉSEK.
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA szakmai FÓRUM
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
A RÁBA-HANSÁG Fórum (Győr,
Előadás másolata:

A Vízgyűjtő-gazdálkodási terv felülvizsgálatának ütemterve és munkaprogramja 2013-2015 - Véleményezés - Vásárhelyiné Tóth Ildikó Nemzeti Környezetügyi Intézet Észak-dunántúli Kirendeltsége Tatabánya, 2013.

VGT2 ütemterve A VITAANYAG célja a második vízgyűjtő-gazdálkodási tervezés ütemtervének és munkaprogramjának társadalmi véleményezése.

Vízgazdálkodási Tanácsok tagjainak véleménye Vitaanyag összesen 80 szervezetnek került megküldésre 27 vélemény érkezett be 27-ból összesen 17 egyetért a vitaanyaggal Győr-Moson-Sopron megye: Albizottsági és Tervezési Bizottság hatáskörébe tartozó szervezetek Csorna Város Önkormányzata Fertő-Hanság NPI GyMS Megyei Önkormányzati Hivatal GyMS Megyei Kormányhivatal Földművelésügyi Igazgatóság Mosonmagyaróvár Város Önkormányzata Reflex Szigetközi Természetvédelmi Egyesület Komárom-Esztergom megye: Albizottsági és Tervezési Bizottság hatáskörébe tartozó szervezetek Dorog Város Önkormányzata Kisbér Város Önkormányzata KE Megyei Kormányhivatal Földhivatal Komárom Város Önkormányzata Tatabánya Város Önkormányzata Duna Részvízgyűjtő Vízgazdálkodási Tanács hatáskörébe tartozó szervezetek ADU VIZIG KDV VIZIG NYUDU KTVF Pest Megyei Önkormányzat Somogy Megyei Önkormányzat

Ütemtervbe beépíthető javaslatok szoros együttműködési igény szükséges a határvízi bizottságokban, különösen a határon átnyúló felszín alatti víztestek hasznosítására, és a határt képező és metsző víztestek esetében a mederben hagyandó vízkészletek vonatkozásában és az " Árvízi Irányelv" végrehajtásában. Az ütemezéseket egyeztetni kell, ami a tapasztalatok alapján időigényes. Kezdeményezni kell a nemzetközi munkacsoportok kijelölését (ÉDUVIZIG) a 221/2004 (VII. 21.) rendelet 2. mellékletének II. 1. pontja előírja, hogy a VGT felülvizsgálata során beépítendő tartalmi elem a VGT előző változatának közreadása óta végzett változtatások, korszerűsítések összefoglalása, a VGT2 témakörei között ez nem szerepel (NYUDU KTVF) nem derül ki a vitaanyagból, hogy a VGT felülvizsgálatának végrehajtásához szükséges jogi háttér megteremtése a tervezés melyik szakaszában történik (KDT KTVF ) a csatolt jogszabályok jegyzéke enyhén zavaros időrendiség szempontjából és tartalmilag hiányos (Reflex) - felül kell vizsgálni!

Későbbi tervezés során figyelembeveendő javaslatok Szervezeti struktúrával összefüggő javaslatok VKI végrehajtásáért felelős államigazgatási szervezeti struktúra, intézmény tagoltság és feladatmegosztás kétségessé teszi a hatékony tervezési munkát: központi szakértői csoport felállítása - koordinálás (DD VIZIG) az ÁKK és a VGT elkészítését végző szervezetet nem kellene szétválasztani, mivel eltérő szakmai felkészültségű emberek vannak a VIZIG-eknél és a NeKI-nél, valamint a víztestek típusbesorolásához be kell vonni a VIZIG-eket (ADU VIZIG)

Későbbi tervezés során figyelembeveendő javaslatok Jelentős Vízgazdálkodási Kérdésekkel összefüggő javaslatok a jelentős vízgazdálkodási problémák alapját képező szempontrendszer honlapra történő felkerülése (Szigetközi Természetvédelmi Egyesület) az előző JVK anyagának felülvizsgálata szükséges (ÉDUVIZIG, ADUVIZIG, DDVIZIG) javasolja figyelembe venni a Komárom-Esztergom megyei népegészségügyi problémákat az intézkedések meghozatalakor (pl. ivóvízellátás, ivóvízminőség-javító beruházás, egyedi vízellátás, természetes fürdők, állattartás, hulladék- és szennyvízkezelés, veszélyes üzemek) (KEM-i Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve)

Későbbi tervezés során figyelembeveendő javaslatok Állapotértékeléssel összefüggő javaslatok: az első VGT-ből kimaradt hiányosságok pótlására tett javaslat (VIZIG) a mederben hagyandó, ökológiai szempontból szükséges vízkészlet újbóli áttekintésére tett javaslat, pl. Ipoly vízgyűjtő esetében (VIZIG) a felszín alatti vizek esetében a jó mennyiségi állapotra vonatkozó határértékek meghatározására tett javaslat (VIZIG) javaslat, hogy a tervdokumentumok víztest szinten is utaljanak arra, hogy az egyes értékek, becslések milyen adatok alapján történtek, (valamint a jelenleg érvényben lévő tipológiája és a víztestek besorolása és a minősítés alapjául szolgáló vízminőségi határértékek felülvizsgálata az állapotértékelés előtt megtörténjen). (NYUDU KTVF)

Későbbi tervezés során figyelembeveendő javaslatok Intézkedések meghatározásával összefüggő javaslatok nem történt előrelépés a víztesteket és a környezetet kímélő, illetve azokat kevésbé terhelő mezőgazdasági tevékenységek kialakításában (DD VIZIG) jó állapot elérésére a társulati és önkormányzati kezelésű víztestek esetében nem történt előrelépés a források kihasználtsága tekintetében (DD VIZIG) a jó ökológiai állapot hidromorfológiai feltétele az egyes víztesteknél a meder és a nyílt ártér kapcsolatának biztosítása, a nem vízügyes tulajdonban lévő (idegen tulajdonú) területeken a mezőgazdasági művelés ill. a területkezelés nem kontrollált és nem befolyásolható (DD VIZIG) belvízkockázati-kezelési terv beépítése a szélsőséges állapotokra tekintettel (belvíz és aszály váltakozása) (GyMSM-i KFI) - tervek jelenleg készülnek, párhuzamos tervezés a VGT2-vel

Későbbi tervezés során figyelembeveendő javaslatok a termőföld védelméről szóló 2007. évi CXXIX. törvényben foglaltak figyelembevétele az intézkedések végrehajtása során: nagy hangsúlyt kell fektetni a jó minőségű termőföld védelmére a VGT tervezési és intézkedések megvalósítási fázisaiban a mezőgazdasági, valamint a gazdaság többi szektorának irányítóival és egyéb szereplőivel folytatott intenzív párbeszéd folytatása a vízügyi és a földügyi feladatok összehangolása markánsabb legyen a tervdokumentációban illetve az intézkedések megvalósulása során is a kiváló termőhelyi adottságú szántóterületek és a jó minőségű termőföldek fogalma nem okvetlenül ugyanaz (GyMSM-i Kormányhivatal Földhivatal) Társadalom tájékoztatása egységes, könnyen kezelhető, felhasználóbarát adatbázis kialakítását (ADU VIZIG) emissziós leltár, a víztestek minősítése, a jelentős vízgazdálkodási problémák feltárásával stb. kapcsolatban kér folyamatos tájékoztatást Tatabánya térségében (Tatabánya Város Önkormányzata) fontosnak ítéli az érdekcsoportok és a társadalom bevonását, valamint a szóbeli fórumokon történő véleményezési lehetőséget is (Reflex)

Elvetendő javaslatok a VGT1-ben a vízhasználatok gazdasági elemzésénél a különböző szektorok vízhasználatának 2015-ös előrejelzése található, bizonyára ezért üres a "vízhasználatok gazdasági elemzése" feladatsor (GyMSM-i Kormányhivatal Földművelésügyi Igazgatóság) - 2013 2. félévben esedékes a kiírt határidőkhöz képest el van késve a véleményeztetési fázis, határozott dátumot kellene kitűzni, hogy meddig lehet véleményt küldeni, amit figyelembe vesznek a feldolgozásnál (ÉDUVIZIG) - konkrét határidő kitűzésre került a figyelembeveendő további jogszabályok, egyéb jogi eszközök fejezet a Vízgazdálkodásról szóló törvényt nem említi (ÉDUVIZIG) - 21. o. felsorolásban megtalálható az intézményi rendszerek együttműködési nehézségei miatt kevés a tervezésre szánt 3 éves időintervallum / az előkészítésre szánt idő túl rövid - 2015 a VKI által előírt határidő az ÁKKT intézkedéseit mindenképp figyelembe kell venni a VGT2 esetében, ami ne csak ajánlás legyen, hanem legyen kötelező (KDV VIZIG) – késések, párhuzamosan készül

Elvetendő javaslatok az egyes tervekben kezelt adatok struktúrájukban nehezen áttekinthetőek, mivel az összetartozó adatokat eltérő helyen kell keresgélni (ADUVIZIG) – félreértés túlságosan általános, nem kellően részletes az ütemterv ("az ördög a részletekben lakozik") (Magyar Mérnök Kamara) - vitaanyag a társadalom számára készült, természetesen az egyes feladatok ütemezése az érintettekkel részleteiben is megtörténik a terv túlságosan kevés figyelmet szentel a víztestek ökológiai adatainak gyűjtésére, értékelésére hasonlóképpen az előző VGT-hez, valamint a tervezésben komolyabb hangsúlyt kell fektetni az ökológiai adatok összegyűjtésére és kiértékelésére, és erre legalább 2014 év végéig legyen lehetőség (Őrségi Nemzeti Park Igazgatóság) - az állapotértékelés fázisa 2014-ben lesz esedékes, az elmúlt 3 év adatai alapján jelentősebb szennyező források térinformatikai megjelenítése (KDV VIZIG) – VGT1-ben is ábrázolásra kerültek

Megvitatandó javaslatok Elhagyhatók-e a különálló alegységtervek, elegendő-e az alegységi melléklet? Ütemterv szövege: „A felülvizsgálat során változás az előző tervezéshez képest, hogy külön alegységi tervdokumentumok nem készülnek. Az alegység specialitásait bemutató és az intézkedési programot víztest szinten bemutató alegységi tervek a részvízgyűjtő tervek mellékletei lesznek. Ezáltal elkerülhető lesz nagy mennyiségű szöveges rész ismétlődése, amelyben a lényeges, kifejezetten csak az alegységre vonatkozó információk elvesznek.” Javaslatok nem ért egyet azzal, hogy alegység szintű dokumentum nem fog készülni, mivel a gyakorlat számára az alegység terv a legfontosabb, törekedni kell a hierarchikus alulról felfelé történő építkezésre a dokumentum készítése során - az elfogadható lenne, hogy az alegységterveket részvízgyűjtőként csomagoljuk be (ÉDUVIZIG) nem ért egyet az alegységi tervek elhagyásával, mivel ezek képezik a tervezési munka alapját, helyette javasolja a részvízgyűjtő tervek átalakítását (DDVIZIG) nem ért egyet az alegységi tervek elhagyásával, általában ezeket használják a mindennapi szakmai munkában. Célszerűen megoldható az ismétlődő részek pl. részvízgyűjtőbe történő átemelése, de az alegységekre vonatkozó információknak egy egységben hozzáférhetőnek kell lennie. (ADUVIZIG)

Kérdések Az engedély nélküli vízhasználatok visszaszorítása érdekében milyen intézkedések történtek és azok milyen eredményre vezettek? (Magyar Mérnök Kamara) válasz: Az engedély nélküli vízhasználatok ellenőrzése és az ennek érdekében tett intézkedések az illetékes hatóság jogkörébe tartoznak, úgymint a felszíni vízvédelmi bírságok és a vízkészlet-járulék mulasztási bírságok kiszabása, engedélymódosítások, valamint az engedélyek visszavonása. A tavaly készített projektkatalógus alapján – mely a TVT előtt is bemutatásra került - a 2010-2012-es időintervallumra vonatkozóan KE megyében 86 esetben került sor intézkedésre az engedély nélküli, illetve engedélytől eltérően működő vízhasználatok megszűntetése/felülvizsgálata érdekében.

Kérdések A felszíni vizeknél a mederben hagyandó vízhozamok meghatározása (becslése) és a felszín alatti vizeknél az igénybevételi határértékek meghatározása milyen eredményekre vezettek? válasz: A mederben hagyandó vízhozamok, valamint az ökológiai kisvízigény tekintetében meghatároztak erre vonatkozó értékeket az első VGT során, de ezen értékek még több esetben pontosításra szorulnak. Azzal maximálisan egyetértünk, hogy a jelenlegi felülvizsgálatnál nagyobb hangsúlyt kellene erre fektetni. A felszín alatti vizek esetében az igénybevételi határérték meghatározásának alapjai az első VGT-ben lefektetésre kerültek. A vízmérleg elemek a rendelkezésre álló információk alapján a FAV csoportokra meghatározásra került, melyet a VGT 5-2 melléklete tartalmaz . Ez alapján az engedélyezési eljárás alapjai is le lettek rakva. Az igénybevételi határérték ezáltal a víztestek közel felénél meghatározásra került, mivel az a legtöbb esetben azonos a rendelkezésre álló vízmennyiséggel .

Kérdések Mai formájában a hatósági döntésekhez (pl. vízkészlet-gazdálkodási döntések) alkalmas-e a VGT, ha igen, mi módon alkalmazzák, ha nem, akkor milyen kiegészítések szükségesek ahhoz, hogy alkalmas legyen? válasz: Sajnos a megfogalmazott intézkedések nincsenek olyan kidolgozottsági szinten, hogy azok minden esetben alkalmasak lennének a hatósági döntésekhez, többnyire hiányoznak a jogszabályi átültetések is. Pl.: nem került kidolgozásra a jó belterületi vízvédelmi gyakorlat; jó halgazdálkodási, horgászati gyakorlat; nem került rögzítésre, hogy az egyes víztípusok esetében min. milyen széles vízvédelmi puffersávot kell alkalmazni, stb. A KTVF nyilvántartások sajnos nem víztesteken alapulnak, ami megnehezíti az engedélyekben való figyelembe vételét a VGT-ben meghatározott pl. vízmérleg elemeknek.

Köszönöm a figyelmet!