„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva
Társadalmi – gazdasági változások. A „modern ember” Gazdaság, technika elektromosság benzinüzemű autó telefon modern infrastruktúra Társadalom közszolgáltatások, jóléti intézkedések urbanizáció tömegoktatás szocialista, feminista mozgalmak Tudományok természettudományok pszichológia, szociológia Szabolcs Éva
A gyermek évszázada Gyermekkor értéke A szocializáció, nevelés intézményrendszerének kialakulása A fejlesztendő, a társadalomba beillesztendő gyermek világának elkülönülése-elkülönítése a felnőtt világtól Gyermekléptékű intézmények Elfogadó szülői magatartás A tudomány eredményei a nevelés szolgálatában Gyermekkor-mítoszok ↕ Sorolla y Bastida: Mária Szabolcs Éva
Ellen Key: A gyermek évszázada (1900) Szabolcs Éva
Iskolakritika ( „lélekgyilkolás”) → új nevelés „a mai nevelés legnagyobb bűne…” A gyermek fensége Anya szerepe Rousseau – természetes nevelés Szabolcs Éva
A gyermek mitologizálása, a gyermek fensége Szabolcs Éva
A gyermeki szabadság kérdése A gyermeknek joga van a boldogsághoz Szabolcs Éva
„…megszületett az a minden egyes gyermekre kiterjedő nézet, amely az emberiség kincsének, minden körülmények között megőrizendő értékének tekinti a gyermeket; a jövő civilizációja fáklyavivőinek, az emberi vállalkozások láncolatában az összekötő kapocsnak. Ezzel az emberiség körében kialakult nézettel a gyermek napjainkban megkapta az őt illető jogokat. Az emberi faj történetében először önmaga testesít meg egy egységet: fizikai szükségleteit, szellemi elvárásait, erkölcsi képzését a felnőttétől teljesen elkülönítve tanulmányozzák… a gyermekkor az ígéret földje a szociális javulásért folyó küzdelemben.” (1916) Szabolcs Éva
Szabolcs Éva
Gyermektanulmány empirikus és kísérleti pszichológia Stanley Hall: a gyermekre vonatkozó ismeretek új, önálló tudományba illesztése → gyermektanulmány, pedológia Gyermeki tulajdonságok tömeges mérése Tesztek, kérdőívek Szabolcs Éva
A legújabb lélektan nemcsak a felnőtt ember lelki életét, hanem a gyermek lélek tüneményeit, tulajdonságait, hajlamait, mozgásait is kutatásának tárgyává teszi. (Népnevelők Lapja, 1900. jan.20.) A tudományos psychologia most kísérleteken alapszik… A psychologiát most már különösen paedagogiai czélokból fejlesztik. (Magyar Tanítóképző 1898. febr.21.) A tudósok megkísérlik, hogy a gyermek lelkének képzettartalmát megállapítsák. Hadd dolgozzanak, javunkra, üdvünkre válik a tudomány. (Néptanítók Lapja, 1904. márc.3.) Szabolcs Éva
Az olasz lélekbûvár, Barbini Adriano, 600 hat éves gyermek szinérzékét vizsgálta meg s ezek közül csak 215 (35%) volt képes a szineket helyesen megnevezni s a többi 390 (65%) anélkül, hogy talán szinvakságban szenvedtek volna nem és pedig azért, mivel a szin és a név egybefoglalására, a kettnek összekötésére még képtelenek voltak. Ebbôl az következik, hogy az ily koru tanulók a tanító szinmegnevezéseit meg sem értik s épp ezért elkerülhetetlen, hogy a tanító az ilyen tanulókat szines táblácskák vagy kréták segítségével kipróbálja és az ilyképp kikutatott tanulókkal a szinérzék és a szin nevének összefoglalását, egybekapcsolását begyakorolja.” (Magyar Tanítóképzô 1904. febr. 82.l.) Szabolcs Éva
Gyermeki jogok,gyermekvédelem Kísérleti iskolák Gyermeki jogok,gyermekvédelem Szabolcs Éva