„Az új oktatásszervezési eljárások pszichológiai háttere”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Angol nyelvi kompetencia
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Szociális kompetencia
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A konstruktivista pedagógia alapjai
A fizikatanítás problémái és oktatásának konstruktivista megközelítése
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
TÁMOP /2/A SZOCIÁLIS KÉPZÉSEK FEJLESZTÉSE, SZAKEMBEREK ÉS ÖNKÉNTESEK KÉPZÉSE, TOVÁBBKÉPZÉSE ÉS KÉSZSÉGFEJLESZTÉSE, VALAMINT A HELYI FEJLESZTÉSI.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

„Az új oktatásszervezési eljárások pszichológiai háttere” Szabó Győzőné igazgató Jász-Nagykun Szolnok Megyei Pedagógiai Intézet

Kompetencia szerkezete Ismeret, tudás (Extrinzik motiváció) Képesség, készség Motiváció (Intrinzik) Személyiség vonás, attitűd

Iskolai légkör – Érzelmi kultúra Versengés/együttműködés Bevonódás/kirekesztődés Idividualizáció/Közösségiség Tanár/facilitátor/moderátor Hagyományos tanítás/kooperatív tanulás IQ/EQ

Iskolai légkör - Érzelmi kultúra Elliot Aronson Saját indulatok fékentartása, konfliktusok barátságos módon való feloldása Tanulási élmény

Lehetőségek-Kihívások Rövidtáv-”kútelzárás” Hosszútáv-szempontváltás Holisztikus szemlélet- egyensúlyra törekvés Felelősség-érdeklődés Legitim hatalom-kivívott tekintély

A játék szerepe Kötődés – törődés – késztetés- Játék-társas készségek fejlődése Viszonylag szorongásmentes Amygdala, homloklebeny idegpályáinak fejlődése Kapcsolat a stressz tűrő képesség és az örömre való képesség között Érzelmi viharok uralásának elsajátítása-Eléggé” izgalmas, félelmetes

Fejlődés az egyén és a szervezet szintjén S.R.Covey „Te” –gondoskodsz rólam, teszed a dolgokat helyettem, felelősséget vállalsz „Én” gondoskodom, döntök, felelősséget vállalok „Mi” egymásra utaltság, szinergia SZINERGIA

Külső korlátok -Belső korlátok Ezer ellenvetés „okunk az volt elég” „Mindenkor, amikor valamit tesz, gondoljon a dongóra! Nem tudom ! Aki ezt mondja magának állít korlátokat. A dongó szárnyfelülete 0,7 négyzetcentiméter, miközben a súlya 1,2 gramm. A levegő mozgástanának ismert törvényei szerint a repülés ilyen körülmények között lehetetlen. De a dongó ezt nem tudja és egyszerűen repül.” (W. Hovestadt)

Mi tette szükségessé a kompetencia alapú oktatást? A változó világ, a változó tudás- és információözön közepette az egyéni és a társadalmi boldogulás folyamatosan megújuló tudást igényel.

Mi tette szükségessé a kompetencia alapú oktatást? "Nem értünk rá tanulni, mert folyton tanítottak." Karinthy Frigyes A tanítás helyett a tanulásra helyeződik a hangsúly! Információ (ismeret, lexikális) tudás, ÉS eszköztudás? =

Mi tette szükségessé a kompetencia alapú oktatást? Az egész életen át tartó tanulás egyéb kompetenciákat is igényel: Kommunikációt – szövegértés, idegen nyelv Digitális kompetenciát Matematikai kompetenciát (a hétköznapi élet minden területén) Természettudományos (modellezés, kutatás, hipotézisállítás, bizonyítás stb.) Szociális és állampolgári (másokkal együttműködés, felelős részvétel stb.) Vállalkozói (tervezés, kivitelezés, értékelés, kockázatvállalás stb.) Az iskolai sikeresség nem garantálja az életben való sikerességet!

Új tanulásszervező eljárások, módszerek alkalmazása „Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ők is éppolyan jól tudják. Mindannyian tanulunk, cselekszünk és tanítunk.” Richard Bach Új tanulásszervező eljárások, módszerek alkalmazása

Új tanulásszervező eljárások, módszerek alkalmazása Jean Piaget(1896-1980) A tudás nem egy tiszta papíron megjelenő lenyomat, hanem az aktív tevékenység eredményeképpen létrejövő, a környezetére reagáló rendszer. Új tanulásszervező eljárások, módszerek alkalmazása

Új tanulásszervező eljárások, módszerek alkalmazása Tudáskonstruálás  Új tanulásszervező eljárások, módszerek alkalmazása

A konstruktivizmus legfontosabb jellemzői A tudást a tanuló aktívan létrehozza, s nem csak passzívan elfogadja. A tanulók az új tudományos ismeretet a már általuk birtokolt tudásra reflektálva, s abba integrálva hozzák létre. A tanulás egyéni konstrukciós folyamat, amely azonban nagyon gyakran társas folyamatok során zajlik, A tanulók magukkal hozzák a világról alkotott saját elképzeléseiket az osztályterembe, s meg kell kapniuk minden lehetőséget arra, hogy azokat kifejezhessék. Új tanulásszervező eljárások, módszerek alkalmazása

Új tanulásszervező eljárások, módszerek alkalmazása Pszichológiai háttér Jean Piaget: a gyermeki megismerés konstrukció. Mit konstruálunk meg? Tudást, ismeretrendszereket, elméleteket, világképet. A információfeldolgozás tudástartalomhoz és konkrét szituációhoz (kontextushoz) kötött . Asszimiláció Akkomodáció Új tanulásszervező eljárások, módszerek alkalmazása

Konstruktivizmus alapeszménye Aktivitás fizikai szellemi Együttműködés, társas kapcsolatok Előzetes tudás Támogató, valós környezet Széles módszertár: kooperatív technika, projektmódszer, vita, csoport-páros munka Új tanulásszervező eljárások, módszerek alkalmazása

Konstruktivista pedagógia Nem módszer – filozófia, szemlélet Kognitív pszichológia alapján Tudást mindenki maga építi fel Aktivitás Együttműködés Komplex tanítási környezet Középpontban az értelmező, strukturáló elme Teremtés, létrehozás, belső modellhez illesztés „Tanulásunkat döntő módon a már birtokolt tudásrendszerek határozzák meg” Nahalka 1997 Új tanulásszervező eljárások, módszerek alkalmazása

Új tanulásszervező eljárások, módszerek alkalmazása „A magyar oktatás jelenleg olyan tudásanyagot ad át, amelyet a diákok csak egy bizonyos típusú feladatcsoport megoldására tudnak használni. Az információkat előre feldolgozva kapják, és hiányzik az a lépcsőfok, amely ismereteik önálló alkalmazását kívánná meg.” Horváth Ádám Új tanulásszervező eljárások, módszerek alkalmazása

Új tanulásszervező eljárások, módszerek alkalmazása Tanári tulajdonságok Előadókészség Hatékony kommunikáció Fegyelmezési készség Szervezőkészség Idő menedzselés – ön menedzselés Kreativitás Megosztott figyelem Facilitálás képessége Alkalmazkodó készség Új tanulásszervező eljárások, módszerek alkalmazása

Új tanulásszervező eljárások, módszerek alkalmazása Munkában csoportban végzett munka kooperációs hajlandóság versengés/együttműködés egyensúlya egoizmus/altruizmus egyensúlya Új tanulásszervező eljárások, módszerek alkalmazása

A munkaadók által preferált tulajdonságok Figyelem és jó kommunikációs készség Alkalmazkodás (kretaív válasz a buktatókra) Önmaga megszervezésének képessége (önbizalom, motiváció, karrier igény) Csapat és személyközi hatékonyság (kooperáció, az összehangolás képessége) Hatékony szervező és vezetői készség Új tanulásszervező eljárások, módszerek alkalmazása

Kompetenciák fejlesztésének szervezeti feltételei Intézményi önreflexió Gazdag módszertani repertoár Individualizált tanulásszervezésre való törekvés Értékelési kultúra, kompetenciák mérése Új tanulásszervező eljárások, módszerek alkalmazása

„Sohasem szabad felhagynunk a kereséssel „Sohasem szabad felhagynunk a kereséssel. Bár a felfedezéseink végén ugyanoda jutunk vissza ahonnan elindultunk, de most először azt fogjuk érezni, hogy ismerős helyen járunk” T.S.Eliot