Főbb Irányzatok, elvek és módszerek Szekeres Bea 14/f

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
REFORMPEDAGÓGIA.
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A koragyermekkori nevelésről
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Montessori pedagógia.
Alternativitás az oktatásban
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Helen Parkhurst A Dalton-terv Gömöryné M. Zsuzsa.
DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
REFORMPEDAGÓGIA.
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
Szeretet, türelem, tolerancia
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
XX. századi neveléselméletek
Pedagógiai antropológia
Bevezetés a neveléstudományba
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Helen Parkhurst Dalton-terve Gömöry Zsuzsa Ilse Mayer mellékleteivel.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A NEVELÉS TERÜLETEI.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Szeretettel köszöntöm
PROGRAM.
Biztos Kezdet Gyerekházak
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
VIZUÁLIS NEVELÉS az ÖSVÉNY Oktatóközpontban
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Család – és Gyermekjóléti Központ
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Főbb Irányzatok, elvek és módszerek Szekeres Bea 14/f Reformpedagógia Főbb Irányzatok, elvek és módszerek Szekeres Bea 14/f

A reformpedagógia A pedagógiai és a nevelési gyakorlat gyermekközpontú megújítására törekvő pedagógiai irányzatok és koncepciók összefoglaló elnevezésére szolgáló fogalom. Elsősorban Európában és az Egyesült Államokban bontakozott ki. Ezen irányzatok a XIX. század utolsó évtizedétől kezdődően a XX. század húszas éveinek végéig jöttek létre.

A (reform)pedagógusoknak ahhoz, hogy ilyen intézményekben dolgozhassanak speciális tanfolyamokon kell részt venniük mivel normál pedagógusok- óvodapedagógusok- gondozónők nem dolgozhatnak ezekben az intézményekben. Egy a végzettségükre épülő továbbképzésben kell részt venniük ahol elsajátíthatják az adott reformpedagógia sajátosságait.

Reformpedagógiák/módszerek Montessori Waldorf Freinet Danton Plan / Rodgers féle iskola, Jenaplan-pedagógia , „engedélykérő”/

Montessori

Montessori Mária „A gyermek fejődésének szabadsága nem azt jelenti, hogy egyszerűen magára hagyjuk a gyermeket, hanem azt, hogy segítő szeretettel emeljük köréje a megfelelő környezetet.” (Montessori Mária 1932)

Montessori Mária A XX. Század egyik legnagyobb hatású pedagógia rendszerének megalkotója Nevezték őt a pedagógia apostolának, új „Kolombusnak” a gyermeki lélek felfedezőjének Módszerének megalapozásában hatott rá Rousseau.

Jelmondata ”Segíts nekem, hogy önmagam csinálhassam”

Montessori pedagógiájának alapelvei 1. erkölcsre, szabadságra, önfejlődésre, önállóságra nevel 2.alapelve a hit 3.A manuális-, finommotoros képességek fejlesztése 4.Biztosítani a lehetőséget a problémák önálló megoldására

Eszközrendszere- játékeszközei Érzékelést, észlelést fejlesztő eszközök: hallás, látás, tapintás, szaglás. ízlelés Térérzékelés, kiterjedés eszközei A világ megismerését segítő eszközök. földrajz, botanika, állatismeret, kísérletek Praktikus fogások és technikák gyakorlását segítő eszközök finom motorika Az írás elősegítését elősegítő eszközök A számlálás és mérés eszközei

Eszközök jellemzői esztétikum valósághűség önkontroll lehetőség biztos ceruzafogás előkészítése finom motoros mozgás elősegítése előkészíti a szem-kéz koordinációját

A pedagógia célja, hogy a gyerekek úgy érjék el képességeiknek legmagasabb szintjét, hogy az ismereteket a gyermek lényegéből fakadó természetes kíváncsisággal tapasztalja meg. A montessori pedagógus szerepe csupán az hogy megteremtse a gyermek számára azt a környezetet ahol nyugodtan és önállóan képes tevékenykedni.

Érdekességek Felméréseink alapján a Montessori csoportba járó gyermekek kiegyensúlyozottabbak, önállóbbak tevékenységeikben A speciális eszközök által problémamegoldó képességük, matematikai jártasságuk kortársaikhoz mérten fejlettebb.

Nem használ jeleket Nem használ szimbólumot Nem használja a játék kifejezést a munka kifejezést használja Kevesebbet dalolnak, kevés a mondóka

Montessori játékok montessori torony, normál bölcsődében használt játék montessori képes beillesztőszámok, megyék szerint csendjáték

Montessori Mária pedagógiája a világ 70 országában ma is élő nevelési rendszer. Örök érvényű, átmenthető értékei azonban minden gyermek nevelésében hatékonyan alkalmazhatóak. „A gyermeknek nincs szüksége felnőtt megerősítésre, ha a cselekedetében örömét leli”

Waldorf A fej, kéz és a szív pedagógiája

Rudolf Steiner „ A gondolkodáshoz a kézen- cselekvésen és a szíven- érzelmeken keresztül vezet az út.”

A Waldorf-pedagógia célja, hogy módszerével és neveléselméletével a gyermekek egészséges fejlődését támogassa. Ennek érdekében teljes mértékben tekintetbe veszi az életkori sajátosságokat és az adott korhoz tartozó fejlődési törvényszerűségeket. A testi, lelki és szellemi adottságok fejlesztésére egyformán hangsúlyt fektet az egységes művészeti, gyakorlati és intellektuális képzés útján, így az oktatásban „a szív, a kéz és a fej” egyidejű nevelése jelenik meg.

A Waldorf pedagógia célja az intellektuális tudás életkori sajátosságokhoz igazodó átadása, képességfejlesztés, személyiségfejlesztés, szocializáció és értékközvetítés.  Fel kell nyitni a gyerekek szemét, hogy mindaz, ami a gyermek közelében történik, beépüljön a személyiségébe. Éreznie kell, hogy mindaz, ami körülötte történik, neki szól, köze van hozzá; személyes kapcsolata van a megismerés tárgyával.

A gyermeket szépséggel veszi körül, hogy átélhetővé váljék számukra: a világ szép. Ahogyan beszélünk vagy írunk a táblára, mindannak, amit mondunk vagy teszünk, szépnek kell lennie Kiemelt terület a kreativitásfejlesztés, a dolgok megtapasztalásán alapuló tanítás, hagyományőrzés és a művészetek.

Elkerül minden fajta iskolás jellegű tanítást és magyarázatot Elkerül minden fajta iskolás jellegű tanítást és magyarázatot. Az óvodában a kisgyermekek spontán utánzásos mintakövetésére épít. A gyermek utánozhatja az óvónő minden tevékenységét, a csoport együtt munkálkodik a kenyérsütés, a virágültetés, vagy az akvarell festés során.

Waldorf csoportok Az óvodákban vegyes életkorú csoportban élnek a gyerekek, mindhárom korcsoportból nagyjából azonos arányban. Így az óvoda a család természetes közegéhez hasonló

Hatalmas szerepe van a ritmusnak. A hétnek és a napnak is van ritmusa Hatalmas szerepe van a ritmusnak! A hétnek és a napnak is van ritmusa! Minden nap egy tevékenységet végeznek ami mindig az adott naphoz kötődik Pl. minden kedden gyurmaállandóság,biztonság érzet Waldorf napirend:

Waldorf játékok

Waldorf Játékok Fantázia játékszerektermészetes anyagokból készülnek A waldorf játékok mind kézzel készítettek ,természetes anyagúak vagy kötöttek, szivacsból készültek vagy varrottak

A Waldorf baba A waldorf- babának úgymond kevésbé kidolgozott arca és testrészei vannak, mégpedig azért, hogy ezzel se befolyásolják a gyerek fantáziáját, szabad játékát. Egy jelzésértékű szem és száj könnyebben lehet sírós, nevetős, huncut, ijedt vagy szomorú, mint egy teljesen valósághű, tökéletes baba. Természetes anyagokból készülnek. Töltelékük kártolt gyapjú, a hajuk gyapjúfonal, a test anyaga jó minőségű (sokszor bio) pamut.

Waldorf babák

Waldorf Babák

Csoportszobák A csoportszobák a waldorf óvodák és iskolák esetében is koronként változnak. Az óvoda színei a mályva és a halvány hús szín, míg az iskola falainak minden osztály esetén más. Pl. elsősárga másodikzöld

Freinet

Freinet pedagógia Alapítója Célestin Freinet francia tanító, aki több évtizedes munkássága alatt érlelte összefüggő rendszerré a nevelésről vallott nézeteit. „Szót adni a gyermeknek”

Pedagógiájának lényege A szabad önkifejezés A kísérletező tapogatózás: "Ne itassunk olyan lovat, amelyik nem szomjas" A közösségi élet A természet közeliség Középpontban a gyermek

Freinet technikák A szabad önkifejezés A beszélgető kör A hagyományos keretek felbomlása Alkotás és tevékenység

Érdekesség Saját meséiknek kinyomtatása

Dalton-plan

Dalton-plan Helen Parkhurst nevéhez fűződik Az 1920-ban Daltonban létrehozott koedukált kísérleti iskolában az USA-ban széles körben népszerű reformpedagógiai alapelvek: a szabadság, egyéniség, közösségi szellem szolgáltak alapul.

Dalton-plan jellemzői Osztálytermek szakkabinetek Elvégzendő feladatokvizsgaúj feladatok Saját fejlődési ütemben való tevékenykedés Délután csoportos foglalkozás

Köszönöm a figyelmet 