Lehr János Megjegyzések a locke-i tulajdonfelfogáshoz A tulajdonnal kapcsolatos elméleteket többnyire a Második értekezés V. fejezete alapján állítják.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lépj tovább a szolgálatban!
Advertisements

Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
ÖRÖK ÉRTÉKEK Életünk döntések sorozata: Mózes példája; Zsid.11,24-26; „Hit által tiltakozott Mózes, amikor felnőtt, hogy a fáraó leánya fiának mondják.
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Adósság. Adósság Jó hitelRossz hitel Jó hitel Egyes hitelek befektetésnek tekinthetők. Ha valaki azért vesz fel hitelt, hogy olyasmit vásároljon, ami.
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
A szabad akaratról I. V. Rész
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
Istenfélelem. Meghatározás  Istent és az Ő akaratát tartani a legfontosabbnak  NEM azt jelenti,hogy félni Istentől, habár meg van írva:  „Mert a mi.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Az idős ember méltóságát védő jogok idősek otthonában
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT. A kapcsolatok természetrajza Az emberi kapcsolatok transzcendentális vonatkozásai Sivaráma Szvámi vaisnava teológus.
Húsvét az élet ünnepe.
Liguori Szent Alfonz: Megegyezés Isten akaratával Jel Könyvkiadó 2011.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
Albert Einstein idézetek.
Interjú Istennel. Azt álmodtam, interjút készítek Istennel.
„Férfinak és nőnek teremtette”
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
Karácsonyi óhaj.
Isten?.
A felvilágosult abszolutizmus
A középkori filozófia főbb kérdései
Albert Einstein idézetek.
Isten misztériumának előzetes kérdése
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
Mára ugyancsak megtépázta az idő a sárkányok létezését, mivel kizárólag mesékben bukkannak fel. A 16 század elején, az emberek elkedztek hinni a sárkányok.
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
Nagyböjt, az újrakezdés lehetősége!
ÖSSZEFOGLALÁS Egy játék és tanulságai Hitünk valósága Minden mindenben.
Mikortól meddig; Voltam, Vagyok, Leszek?. ÉSZREVÉTLENÜL JELEN VOLTAM AZ ŐSEIMBEN MINDEN EMBERNEK VAN, VOLT, VAGY LESZ ANYJA. IGAZ EZ AZ ÁLLÍTÁS? TEGYÜK.
Buddhista logika és paradoxonok
7. évfolyam 6. lecke (vázlat)
AzÉletigéje március „Az én eledelem az, hogy annak akaratát tegyem, aki engem küldött, és hogy elvégezzem művét.” (Jn 4, 34)
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
ISTEN hozott köztünk!.
Polgári jog 2. Tulajdonjog.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Marie Curie Skłodowska (Varsó,1867-Sallanches, 1934)
Készítette: Jon A. Palmer
"Az Úr félelmében járva" Apcsel 9:31 Jon Palmer. Az Úr félelmében járva Az egyháznak tehát egész Júdeában, Galileában és Samáriában békessége volt: eközben.
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
Interjú Istennel. Azt álmodtam, interjút készítek Istennel.
A BOLDOGSÁG TITKA.
Hogyan fejlesszük ki magunkban a
Az élet igéje augusztus.
ISTEN hozott köztünk!.
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
2009. március Az Élet Igéje „Bármit kértek az Atyától a nevemben, megadja nektek.” (Jn 16,23)
Az Élet Igéje február.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
2013. október Az Élet Igéje „Ne tartozzatok senkinek semmivel, csak kölcsönös szeretettel, mert aki felebarátját szereti, teljesíti a törvényt.” (Róm.
Egyedül Isten adhatja a hitet, de a hitedről te is tanúságot tehetsz
Bölcsességek, aforizmák
Az első csoda: Kánai Menyegző
Filozófiatörténet előadások 1I.
– és mitől működhetnek – a Biblia házassági tanácsai?
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A teremtő és gondviselő Atya
A 8. parancsolat Ne lopj! (2Móz 20,15).
Előadás másolata:

Lehr János Megjegyzések a locke-i tulajdonfelfogáshoz A tulajdonnal kapcsolatos elméleteket többnyire a Második értekezés V. fejezete alapján állítják fel. A számtalan interpretáció ellentétes végeredményekre jut. Mindegyikük egy eltérő társadalmi berendezkedést óhajt igazolni. Utána kell néznünk, Locke mit gondolt a tulajdonról többi munkájában, meg kell keresni azokat a fogalmakat, melyek segíthetnek a tulajdon kérdésének tisztázásában.

A tulajdon típusai Locke szerint Antropológiai tulajdon 1)„[M]indenkinek tulajdona a saját személye. Ehhez senkinek sincs joga, csak magának.” (27.) 2)„[T]estének munkája és kezének műve a szó szoros értelemében az övé.” (27.) Szociális tulajdon 1)„[A] munka vitathatatlan tulajdona a munkásnak, ahhoz, amivel ez a munka egyesült, nem lehet joga senkinek, csak neki…” (27.) 2)„Kiemeltem őket abból a közös (természeti) állapotból, amelyben voltak, és az én munkám változtatta őket az én tulajdonommá.” (28.)

A Suárez-től vett felosztás Inklúzív tulajdon Jog ahhoz, hogy bármit kiemeljek a természeti állapotból és munkám révén a magaménak tekintsem, ha nem ártok vele másnak. „[M]ég ma is előfordul ennek az eredeti természeti törvénynek az alkalmazása tulajdon szerzésére olyan dolog vonatkozásában, amely korábban közös volt: és ennek következtében a hal, amit valaki kifog az óceánból (…) a munka révén – amellyel kiemelik abból a közönséges állapotból, melyben a természet hagyta – annak a tulajdonává lesz, aki fárad vele.” (30.) Exklúzív tulajdon Jog ahhoz és csak ahhoz, hogy rajtam kívül bárkit eltiltsak az adott dolog használatától. „Aki Isten e parancsának engedelmeskedve uralma alá hajtotta, megművelte és bevetette a föld bármely részét, az ezzel hozzátett valamit, ami az ő tulajdona volt, amihez másnak nem volt joga, és amit jogsértés nélkül más nem vehetett el tőle.” (32.)

A Waldron-féle felosztás I. Partitív tulajdon (A-nak résztulajdona van X-ben.) Amit kiemeltem a természeti állapotból, az az enyém – mint az emberiség képviselőjéé –, ha felelősen használom, ha nem pocsékolom el, és ha hagytam másnak eleget. „Tekintetbe véve tehát, (…) hogy egy embernek a szorgalma a készleteknek mily csekély hányadára terjedhetett ki, és mások kárára ezeknek mily kicsiny részét foglalhatta le, kivált ha megmaradt azokon a határokon belül, amelyek erre vonatkoznak, hogy mi szolgálhat az ő hasznára, mindezt tekintetbe véve aligha lehetett helye vitának vagy pörlekedésnek az így létesített tulajdon miatt.” (31.) „Akinek egy egész folyónyi maradt ugyanabból a vízből, az nem gondolhatja, hogy egy másik, még ha jókorát kortyolt is, megkárosította őt az ivásával. S a földnek és víznek az esete, ha elegendő van mindkettőből, teljesen egyforma.” (33.)

A Waldron-féle felosztás II. Dominatív tulajdon (X valami, A-nak a tulajdona.) A „legvégső” tulajdon. Senkinek nem tartozom semmilyen kötelezettséggel, ami a tulajdonomat illeti. Örökíthetem, annak adhatom, akinek akarom, el is pusztíthatom a használata során. „[A]z által, hogy az ember ura önmagának és tulajdonosa saját személyének, valamint személye cselekedeteinek vagy munkájának; és hogy annak nagy része, amit az ember élete fenntartására vagy kényelmének biztosítására alkalmazott, amikor a találmányok és mesterségek lehetővé tették, teljes egészében az övé volt, és nem volt másokkal közös.” (44.)

A tulajdontípusok rendszere Antropológiai tulajdon Szociális tulajdon Inklúzív tulajdon A belélegzett levegő, a földön heverő gyümölcsök. A lehetőség, hogy földünk legyen a természeti állapotban. Partitív tulajdon Gyakorlati tudás, a szülők tisztelete, engedelmesség a feljebbvalóknak. A bekerített föld, amelyen elkezdünk dolgozni. Exklúzív tulajdon A testünk, az egészségünk, képességeink. A saját, folyamatos munkánk által feljavított föld. Dominatív tulajdon Mentális konstrukciók, vélemények, vallásszabadság. A személyes kényelmünkhöz kellő tárgyak.

A kényelem típusai I. A „comfort” Az élethez elengedhetetlen dolgok megléte. Ezekre mindenképp szükségünk van. A „convenience” A jólétet biztosító, mindenki által favorizált kellékek. Ezek szükségességét elismerjük, de nem mindig élünk velük. Az „easiness” Nyugalmi állapot, melyben semmilyen inger nem ér minket, amelytől meg akarnánk szabadulni. Ez minden ember tekintetében azonos.

A kényelem típusai II. A „leisure” Szabadidő, melyben az általunk előnyben részesített dolgot tehetjük meg anélkül, hogy tekintettel kell lennünk bárki másra. Az antropológiai tulajdonnal csak kötelezettségek járnak együtt, de korlátozások nem. Az akaratunk képessé tesz minket speciális cselekvésekre, amelyek nem sértik a kötelességeinket. Tehát lehetnek arany dísztárgyaink, vagy hatalmas házunk, ha a saját örömünkre lesznek előállítva. Probléma akkor merül fel, ha a „leisure” önérdekké változik. A pénz megjelenése ezt nagyban erősíti.

Az önérdek ellensúlyai I. Isten A természeti törvényt, a bennünk rejlő racionalitást a Teremtőtől kaptuk. Sokat kell rajta dolgoznunk, de beláthatjuk a világ összefüggéseit és kötelességeinket. Az erény ismerete Képesek vagyunk fogalmat alkotni a helyesről és a helytelenről definíciók és értékítéletek alapján. A filozófiai törvény Bármilyen társadalomban is élünk, van benne etika. A társadalmi helyzetünk szempontjából ezt fogjuk követni.

Az önérdek ellensúlyai II. „Még annak is, aki a fölülmúlhatatlan és végtelen boldogságot csupán az itteni jó élet lehetséges következményének tartja, az ellenkező állapotot pedig a rossz élet lehetséges jutalmának, el kell ismernie önmaga előtt, hogy szerfölött rosszul ítél, amennyiben nem arra a következtetésre jut, hogy az erényes élet, az örökkévaló üdvösség biztos reménységével, mely egyszer eljöhet, előnyben részesítendő a tisztátalan élettel szemben, melyet a bűnösnek talán osztályrészül jutó rettenetes állapottól való félelem, vagy legalábbis a megsemmisülés iszonyú és bizonytalan reménye kísér. (…) Ha tehát a jó ember nem számít rosszul, örökké boldog lesz; ha pedig mégiscsak téved, akkor sem nyomorúság jut osztályrészéül, hanem az, hogy nem érez semmit. Másrészről viszont, ha a gonosz számítása válik be, ő akkor sem lesz boldog, ha ellenben téved, végtelenül nyomorult lesz. (…) Hisz még csak nem is beszéltem bizonyosságról vagy valószínűségről eljövendő állapotunk kapcsán; tekintve hogy itt mindössze az volt a célom, hogy bemutassam a téves ítéletet, melyről mindenki kénytelen lesz elismerni, hogy a saját, tetszőleges módon felvett elvei alapján hozta meg, aki csak valamely megfontolásból a bűnös élet kurta gyönyöreit részesíti előnyben, holott tudja (és óhatatlanul bizonyos is benne), hogy a túlvilági élet legalábbis lehetséges.” (Értekezés, II , Kurzív kiemelés tőlem.)

A munka I. Előállítással történő létrehozás Mi csak aktualizáljuk a természetben rejlő potencialitásokat, nem teremtünk. Arra csak Isten képes. Csak a munka célját, névleges lényegét ismerjük, a valós lényegét nem. A személy összekapcsolása a tulajdonnal. Nem tudjuk eldönteni, mikor történik meg. Elveszíthetjük magunkat a külső tárgyakban. A személyes azonosság nem segít. Kiérdemlés A munka nem rendelkezik erkölcsi többlettel. A természeti állapotban Isten parancsának engedelmeskedünk, ha dolgozunk.

A munka II. A munka egy Isten által előírt kötelesség, célja van, és nem lehet erkölcstelen. Eleve erkölcsöt kell létrehoznia, nem tulajdont. 1)A természeti állapotban tulajdont szerző ember erkölcsösen cselekszik, mert Isten utasítását hajtja végre. A munkájának célja az önnön – az emberiség egy képviselője –, életének megmentése. Ez a munka lehet szellemi is. 2)Lehetséges olyan munka, amely pusztán felebaráti szeretetből végzett cselekvés. 3)Az emberiség fejlődését, jólétét, valamint a közgazdasági hasznot növelő, a polgári társadalom által organizált cselekvéssorozat a tökéletes munka. Állásokat, gyakorlati hasznot, fejlődést és újonnan befektethető pénzt eredményez. Ugyanakkor a munka [labour] nem azonos az egyéni, a személyes kényelem szempontjából végzett cselekvésekkel [work].

Konklúzió 1)Szükségünk van tulajdonra, hogy életben maradjunk, hogy a boldogságra törekedjünk, hogy a társadalom működni tudjon, hogy a munka létezhessen. Tulajdon bármi lehet, de nem rendelkezhet olyan vonással, amely meghatározza a megszülető polgári társadalom berendezkedését, politikai formáját. 2)A kapitalizmusban kevés ember rendelkezik tulajdonnal. A kapitalista társadalmak munkafelfogása csak az ő hasznukat növeli, a munkásokét nem. A keresztény-szocialista társadalom gazdaságilag gyenge, mert folyamatosan támogatnia kell a tagjait. Ráadásul nehéz megállapítani, ki a rászoruló, ki nem az. Az időnkénti redisztribúció pedig igazságtalan és ideiglenes megoldás. 3)A polgári társadalom nemcsak a tulajdont védi, hanem a független bírói hatalmat is életbe lépteti. A törvény előtti egyenlőség legalább annyira a polgári társadalom jellemzője, mint a tulajdon.

Köszönöm a figyelmet.