Hogyan készítsünk pedagógusi portfóliót?
326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről (6) A Pedagógus II. fokozat elérésére jelentkező pedagógus a jelentkezéssel egyidejűleg feltölti a portfólióját az OH által kialakított és üzemeltetett informatikai támogató rendszerbe. (8)b) értékeli a meglátogatott foglalkozást [min. 2] és a portfólióvédést
8. § (1) A portfólió egy olyan dokumentumgyűjtemény… amely alapján végigkísérhető a pedagóguskompetenciák fejlődése…
8. § (3) A … a pedagóguskompetenciák: a) szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás, b) pedagógiai folyamatok tervezése és önreflexiók, c) a tanulás támogatása, d) a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a HH, SNI, MBT nehézséggel küzdő gyermek együttneveléséhez szükséges módszertani felkészültség, e) közösségek alakulásának segítése, esélyteremtés, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység, f) folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése, g) szakmai együttműködés, problémamegoldás, valamint h) elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért.
8. § (1) A portfólió egy olyan dokumentumgyűjtemény… amely tartalmazza: a) a szakmai önéletrajzot, b) a nevelő-oktató munka dokumentumait, különösen legalább tíz tanóra, foglalkozás kidolgozott és utólagos reflexiókkal ellátott óratervét, c) a pedagógiai szakmai és egyéb tevékenységek bemutatását, dokumentumait, d) önálló alkotói, művészeti tevékenységek bemutatását, dokumentumait, e) a pedagógust foglalkoztató intézmény intézményi környezetének rövid bemutatását, valamint f) a szakmai életút értékelését.
a) a szakmai önéletrajzot Kompetenciaszempont: az önfejlesztés igénye, a szakmai-tantárgyi tudás gazdagítása Az önéletrajzon kívül: Önfejlesztés céljai, állomásai Képzések dokumentumai Megismert szakirodalom Kipróbált módszerötletek
b) a nevelő-oktató munka dokumentumait, tíz tanóra óratervét Kompetenciaszempont: tanulástámogatás, módszeres értékelés Tanmenet, óraterv Feladatlap, ppt Óramegfigyelési jegyzőkönyvek Visszajelzések gyűjtése Értékelési tervek, egyéni értékelési lapok
c) egyéb tevékenységek dokumentumait Kompetenciaszempont: közösségépítés Osztályszabályzat, Kirándulásterv, fényképes beszámoló Fényképek a tanterem berendezéséről Szociometria, tanulói közösségelemzés Ofő tematikus terv Konfliktusos esetelemzés Esélyegyenlőségi terv Szülői kapcsolatok terve
d) önálló alkotói tevékenységek dokumentumait Kompetenciaszempont: tervezési folyamat fontosságának megélése Publikáció beleértve az internetet is Díj Szakértői, szaktanácsadói, mentorszerep Szereplés szélesebb körben, közéletben, médiában Jó gyakorlat Innováció
e) a pedagógust foglalkoztató intézmény bemutatását Kompetenciaszempont: együttműködés Az intézmény leírásán túl: Szülőkkel Munkaközösséggel Óralátogatások Versenyek Pályázatok
f) a szakmai életút értékelését Kompetenciaszempont: : a tanuló személykénti megismerése, egyéni fejlesztése iránti elkötelezettség Hitvallás Pályaértékelés Kiemelkedő eredmények HHH, SNI, MBT nehézségek