Program fejlesztés az óvodai nevelés kompetenciaterületén

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KÓPÉVÁR ÓVODA SZAKMAI BESZÁMOLÓJA A TÁMOP
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Óvodai hálózatszervező
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A koragyermekkori nevelésről
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Kompetencia alapú óvodai programcsomag
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Az ÚMFT Társadalmi Megújulás Operatív Program által kínált feladatok és lehetőségek Puskás Aurél fejlesztési igazgatóhelyettes
Észak-Alföldi TIOK Kisújszállás
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Fejlesztési koncepció
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
Integráló iskolák a közoktatásban
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Szeretettel köszöntöm
Inklúzív nevelés Magyarországon
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Integráció és inklúzió
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Az inkluzív nevelés programjának kidolgozása
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
A TÁMOP / projekt jelene és jövője.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Program fejlesztés az óvodai nevelés kompetenciaterületén Szolnok 2009

oktatási, képzési rendszerek átalakítása Európai Unió oktatáspolitika iránya foglalkoztatás növelés tudás alapú társadalom megteremtése Célja : oktatási, képzési rendszerek átalakítása

A hazai oktatás átalakítása során a hangsúly az alapkészségek és a kulcskompetenciák fejlesztésére helyeződött át.

HEFOP 3.1.4-TÁMOP3.1.4 Az e célokat szolgáló programfejlesztési projektsorozat a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program 3.1 intézkedéseiben valósult meg. A 3.1.1-es program öt kiemelt kompetenciaterületen támogatta oktatási programcsomagok létrehozását, valamint elkészült a kompetencia alapú óvodai programcsomag (szövegértés-szövegalkotás, matematika, idegen nyelv, szociális, életviteli és környezeti, életpálya-építés) A Társadalmi Megújulás Operatív Program 3.1.4 pályázata e programoknak a közoktatási intézményekben való alkalmazását teszi lehetővé

A kompetencia alapú óvodai programcsomag A fenti fejlesztések megalapozását egy önálló óvodai programcsomag biztosítja, mely az Óvodai nevelés országos alapprogramjának szellemiségében készült. /alapelvek, óvodakép-gyermekkép, játékközpontúság, szellemiség és szemléletmód/

A kompetencia alapú óvodai programcsomag Egyes elemei egyrészt részenként is felhasználhatók bármely legitim helyi nevelési programhoz, másrészt egészben is, komplexen és csomagként kezelve is használható.

A kompetencia alapú óvodai programcsomag elemei Elméleti alapvetések Komplex Fejlesztési- Tématervek Kiegészítő kiadványok, eszközök Kompetencia alapú óvodai programcsomag Elméleti alapvetések általános szakmai koncepciót és a három kidolgozatlan fejlesztési területre vonatkozó pedagógiai koncepciót tartalmaz. valamint olyan szakmai írásokat, anyagokat amelyek ezek feldolgozását megértését segítik. A Komplex Fejlesztési Tématervek ajánlások négy képességfajtára és három differenciálási szintre kidolgozva. . A tárgyi fejlesztési eszközök, egyéb kiadványok több kötetből áll. A világ befogadásának elérhetőségei című füzetsorozat és eszköztár 12 részből áll

Elméleti alapvetések Általános szakmai koncepciót és a három kidolgozatlan fejlesztési területre vonatkozó pedagógiai koncepciót tartalmaz az óvoda-iskola átmenetre a befogadó vagy inkluziv pedagógiára érzelmi –erkölcsi nevelésre vonatkozóan valamint olyan szakmai írásokat, anyagokat amelyek ezek feldolgozását ,megértését segítik.

Komplex Fejlesztési- Tématervek Ajánlások négy képességfajtára - szociális képesség - értelmi képesség - verbális képesség - testi képesség három differenciálási szintre van kidolgozva I. szint: sajátos nevelési igényű gyerekek II. szint: standardhoz közelítő képességű gyerekek III. szint: tehetséges, kreatív gyerekek Az ajánlások tartalmai hozzájárulnak a gyerekek képességfejlesztéséhez, valamint a tevékenységek céljának,feladatának, módszereinek,eszközeinek, előzetes anyagainak, szervezeti kereteinek kiválasztásához A négy képességfajta -Szociális képességek Szociális képességek Kritikai gondolkodás-Tervszerû, motivált munkavégzés, akaraterô, kitartás- Kreativitás, problémamegoldó gondolkodás– Konfliktuskezelés, szabálytartás– Empátia, tolerancia, nyitottság – Együttmûködô-készség, szervezôkészség– Önállóság, önismeret, önbizalom – Metakommunikáció, az egyes társas helyzetekben való adekvát viselkedés, kommunikáció – A demokrácia intézményeiben való részvétel, képviselet készségei 2. Értelmi képességek Pontos, differenciált vizuális észlelés,- Hallott-auditív információk pontos észlelése, megkülönböztetése A látott-hallott információk összekapcsolásának képessége -Rövid idejû vizuális-verbális memória – Szándékos figyelem– Környezettudatos magatartás kialakítása növelni a gyerekek önállóságát, önbizalmát -Problémakezelés– Önismeret-fejlesztés -Döntési képesség megalapozása Verbális képességek– Szóbeli kommunikáció,– Beszédbátorság (beszélgetôkör)– Belsô képkészítés (mesehallgatás) – Mozgáskoordináció (ritmikus tevékenységek) fejlesztés– Helyes beszédtechnika– beszédlégzés– artikuláció – beszédtempó– hangsúly – hanglejtés 2.A három differenciálási szint: A gyerekek képességszintjei egyéni, sajátos fejlôdési mintázatot mutatnak. Az egyes szintek értelmezése: I. szint: sajátos nevelési igényû gyerekek II. szint: standardhoz közelítô képességû gyerekek III. szint: tehetséges, kreatív gyerekek

„A világ befogadásának elérhetőségei” című füzetsorozat és eszköztár A füzetsorozat és eszköztár 12 részből áll  Zenevarázs  Bábjáték és játék a bábokkal  Meseládikó eszköztár Játszunk? Természetesen!  Felfedezések a természetben  Kiegészítő segédlet/dráma- és mozgásos játékok/  Néphagyomány  Játék, tánc, élet  Játék, tánc, élet DVD  Varázseszközök az óvodában/ajánlások érzelmi , erkölcsi kompetenciák fejlesztéséhez/  Kóstolgató /gyermekirodalmi összeállítás/  A gyermek fejlődésének nyomon követése

A kompetencia alapú óvodai programcsomag A komplexitás három nagy kategóriája elkészült: az óvoda–iskola átmenet, az integráció, inkluzió az érzelmi, erkölcsi nevelés, játék 1. Labáth Ferencné: Általános szakmai koncepció 1. Az ONAP csupán iránymutatást ad arra vonatkozóan, hogy milyen képességekkel, készségekkel rendelkezzen a gyermek az iskolába lépéskor 2. Az óvodai és az iskolai nevelés nem épül egymásra, széttagolódik az, ami a gyermek életében egy folyamat. 3. Az iskolákkal való szoros együttmûködés rendszere kidolgozatlan, holott az óvodai nevelésre épül a közoktatási rendszer következô lépcsôfoka, az iskolai tanulás megkezdése. Más kérdés, hogy ezt az összehangolt elvi és gyakorlati tevékenységet a mûködés érdekében az iskoláknak is gyakorolniuk kellene. 4. A befogadó pedagógia még nem vált általánossá, alkalmazása, helyes értelmezése szûk körû. 5. A sajátos nevelési igényû gyermek is teljes értékû ember. Joga, hogy megfelelô, elfogadó, ugyanakkor fejlesztô hatású környezetben éljen, fejlôdjön. A gyerekek ôszintén elfogadják, tolerálják a sajátos bánásmódot igénylô társaikat, a gyengébbekhez való közeledés és segítôkészség természetes számukra. Olyan pedagógiai környezetet kell kialakítania az óvodának, ahol a másság felé fordulás mindenkinek természetessé válik. 6. Az érzelmi és erkölcsi nevelés háttérbe szorult a társadalmi, az értékrendi és az érzelmi válságok begyûrûzése miatt. Az érzelmi és erkölcsi nevelésnek komoly hangsúlyt kell kapnia, mert ez alapozza meg a személyiség szocializációját. Segít a családoknak az értékek mentén történô nevelésben, kapaszkodót nyújt a kusza világban. A megalapozott szokásrend – amely értékrendhez vezet – olyan biztonság, amely támpontot ad a mindennapokban, s amely értelmes célokkal tölti meg azokat.

A programcsomag I. témaköre az óvoda-iskola átmenet Amikor óvoda–iskola átmenetről van szó, akkor azonos elvek mentén való fejlesztésről beszélünk Konkrét kapcsolódási pontok az óvodai programcsomag és az iskolai kompetencia fejlesztés területei között - Szövegértés- szövegalkotás területén - Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák területén - Matematika kompetencia területén - Életpálya-építés kompetencia területén Ha óvodapedagógusként-tanítóként egyféleképpen gondolkodunk a gyermekekrôl – elfogadjuk, hogy a saját képességeinek megfelelô ütemben kell haladnia, életkorának, fejlettségi szintjének megfelelô ismeretet kell kapnia saját tanulási útján –, akkor a váltás óvoda és iskola között a gyermek számára nem lehet trauma, hiszen a környezete ugyan megváltozott, de a pedagógiai légkör, a tanulás módja nem lesz ismeretlen a számára. A kompetencia alapú fejlesztés kétféle értelemben segíti az óvoda–iskola átmenetet. Egyrészt elvi síkon a fejlesztési irányok, alapelvek meghatározásával , a fejlesztés hangsúlyainak megadásával; másrészt gyakorlati síkon segíti az óvodapedagógust, tanítót az elvi megközelítés tényleges megvalósulása felé.

A programcsomag II. témaköre a differenciálás, az integráció és az inklúzív pedagógia Jogszabályi háttér biztosított Az integrált nevelés-oktatás jogi szabályozása, és a sajátos nevelési igény meghatározása megtörtént A pedagógiai alapelvek és tartalmak az ONAP-ban az Irányelvekben és NAT-ban megfogalmazottak Ajánlások sajátos nevelési igényű gyermekek kompetencia alapú fejlesztéséhez Inkluzió az integráció által a differenciálás módszerével lehetséges

A programcsomag III. témaköre a játék, az érzelmi és erkölcsi nevelés Az óvodáskor legfőbb tevékenysége a játék A játék és a játékba integrált tanulás összefüggéseit mutatja be. Az óvónő kiemelkedően fontos szerepe a játékban Hogyan történik és történjen az erkölcsi normák megalapozása az óvodáskorban Erkölcsi érzék, érzelmek nevelése a játék során A kommunikáció és a játék fejlődése a játék által

A kompetencia alapú óvodai programcsomag hozadéka a gyerekek számára a szülők számára az óvodapedagógusok számára az intézményfenntartó számára

Köszönöm a figyelmüket! intézményi folyamat tanácsadó Hepp Attiláné közoktatási szakértő intézményi folyamat tanácsadó E-mail:heppkati@gmail.com

A kompetencia alapú óvodai programcsomag hozadéka a gyerekek számára önfeledt, boldog gyermekkort jelent számukra elképzeléseik, vágyaik szerint játszhatnak, mozoghatnak átélhetik a mesék, a versek, a zene ,a festés a hagyományok világát - bábozhatnak, dramatizálhatnak élményeket szerezhetnek önmagukról, barátaikról az őket körülvevő világról, a környezetről, a természet csodáiról, a számok, a mennyiségek birodalmáról a kérdéseiket bátran, nyíltan megfogalmazhatják megtapasztalják , hogy a megoldandó helyzeteknek számos megoldása lehetséges A kompetencia alapú programcsomag a gyerekek számára - önfeledt, boldog gyermekkort jelent, amelyben - kedvük, igényeik, elképzeléseik, vágyaik szerint játszhatnak; - kedvük, igényeik szerint mozoghatnak térben és időben, zenében és festésben; - átélhetik a mesék, a versek szárnyaló világát; - átérezhetik a hagyományok üzenetét; - bábozhatnak, dramatizálhatnak; - nap mint nap változatos, színes élményeket szerezhetnek önmagukról, barátaikról, a segítő, befogadó, elfogadó felnőttek jelenlétéről, a közösségről, az őket körülvevő világról, a környezetről, a természet csodáiról, a számok, a mennyiségek birodalmáról; - játszva tanulhatnak egymástól és a felnőttektől; - a kérdéseiket bátran, nyíltan megfogalmazhatják; - a megoldandó helyzeteknek számos megoldása lehetséges; - figyelembe veszik a gyermekek törvényeit is.

A kompetencia alapú óvodai programcsomag hozadéka a szülők számára biztosítékot kapnak arra vonatkozóan, hogy a program középpontjában a gyermekük áll, gyermekük komplex képességei fejlődnek a fejlesztés figyelembe veszi a gyermek egyéni és életkori sajátosságait gyermekével megtanítják értékelni és elfogadni a másik gyermek másságát is gyermekének örökérvényű értékeket közvetít a fejlesztés hangsúlya a különböző módszerekkel történő egyéni fejlesztésen van az óvodával való együttműködésük szorosabbá válhat a program figyelembe veszi a szülők észrevételeit is a boldog gyermekkort nem elvenni, hanem biztosítani kívánjuk a gyereke(i)k számára; - a program alkalmazása során a gyermekük illeszthető lesz a következő oktatási folyamathoz, az iskolához; - gyermekük komplex képességei fejleszthetők; - figyelembe veszik a gyermeke(i) egyéni és életkori sajátosságait; - értékelik gyermeke(i) azon tulajdonságait, amelyek csak rá jellemzőek; - gyermekével megtanítják értékelni a másik gyerek másságát is; - gyermeke(i) számára olyan tudástartalmakat adnak át, amelyek az iskolai tanuláshoz szükséges kultúrtechnikákat alapozzák meg; - gyermekének olyan értékeket (hagyományőrzés-, ápolás, a magyar anyanyelv, népdal-, mese és mondavilág, tisztelet, 30 szeretet, megbecsülés, elfogadás, a közösségben való együttélés) közvetít, amelyek örökérvényűek; - a hangsúly a különböző módszerekkel történő egyéni fejlesztésen van; - gyermekük nevelő-fejlesztő intézménybe jár; - a szabad játék megmarad a nevelés egyik eszközének; - plusz szolgáltatásokkal (idegen nyelv, számítógépes ismeretek) nem terheli meg a gyermeke(i)t; - Önre nézve nem jelent többletköltséget; - a gyermekével való közös gyűjtőmunkát közös élményfeldolgozás követhet; - az óvodával való együttműködésük szorosabbá válhat, fejlődhet; - gyermekének több sajátélményben, tapasztalatszerzésben lesz része; - a program figyelembe veszi az Ön észrevételeit is.

A kompetencia alapú óvodai programcsomag hozadéka az óvodapedagógusok számára az óvoda-iskola átmenet, az inklúzív pedagógia, a játék, az érzelem és az erkölcs új tartalmú megközelítésére az iskolára való felkészítés, az iskolaérettség újraértelmezésére; az óvoda óvó-védő, nevelő, személyiségfejlesztő funkciójának új tartalommal való megtöltésére a nevelési színterek (család, óvoda, iskola) folytonos nevelő hatásának érvényesítésére a saját kompetenciájának fejlesztésére (ismeret, tudás, attitűd) a gyerekek differenciálisi szintek (I.-II.-III.), valamint képességfajták szerinti fejlesztésére (értelmi, szociális, kommunikációs: verbális, nonverbális, testi)

A kompetencia alapú óvodai programcsomag hozadéka az intézményfenntartó számára az óvodát továbbra is a gyermekközpontúság, a gyermeki személyiség értékként kezelése jellemzi óvoda alap-és speciális feladatait a továbbiakban is teljesíteni tudja biztosított az óvoda pedagógusainak a szakmai továbbképzése az általa elfogadott és támogatott óvodai helyi nevelési program a kompetencia alapú óvodai programcsomag használata kapcsán nem sérül várhatóan emelkedni fog a programcsomagot alkalmazó óvodákba a beiratkozni kívánó óvodáskorú gyermekek száma A fenntartó a kompetencia alapú óvodai programcsomag használata során bizonyságot nyerhet afelől, hogy - az általa fenntartott intézmény szakmai elismerésben részesült azáltal, hogy a pályázat nyertes intézményei közé tartozik; - biztosított az óvoda pedagógusainak a szakmai ingyenes továbbképzése; - az általa elfogadott és támogatott óvodai helyi nevelési program a kompetencia alapú óvodai programcsomag használata kapcsán nem sérül; - a fenntartása alatt működő óvoda alap-és speciális feladatait a továbbiakban is teljesíteni tudja; - a programcsomag alkalmazása plusz anyagi terhet nem jelent számára; - az óvoda Alapító okiratának belső tartalmi változtatására nincs szükség a kompetencia alapú óvodai programcsomag alkalmazása miatt; - az óvodát továbbra is a gyermekközpontúság, a gyermeki személyiség értékként kezelése jellemzi; - vélhetően emelkedni fog a programcsomagot alkalmazó óvodákba a beiratkozni kívánó óvodáskorú gyermekek száma.