Többcélú kistérségi társulások 2009. évi költségvetési törvény szerinti támogatásai (2009. február 3.)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
- tájékoztató.  Szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független,
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
A közoktatás finanszírozásának változásai a évi költségvetési törvény alapján (2011. január 20.) Zalaegerszeg.
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Fehér Miklós Dombóvár, május 12.
Szatmári Többcélú Kistérség Társulás
Szakemberek – Szakértők melyikből – mennyit ? XII. FOE Szakmai Napok Balatonalmádi 2012.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Költségvetés - finanszírozás - közoktatási intézmény gazdálkodása (2009. október 12.)
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
Családi napközi.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
2009. február 3. Dienes Renáta Szakmai tanácsadó A évi költségvetési törvény közoktatási normatív hozzájárulásai.
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
A 2009/2010. tanév költségvetése, a közoktatást és a kistérségeket érintő normatívák Győr (2009. január 7.)
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések az óvodában Némethné Józsa Ágnes tanácsos, óvodai szakreferens Győr, április 29. Győr-Moson-Sopron Megyei.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az új finanszírozási rendszer hatása az intézményfinanszírozásra Drahos Péter – Balogh Miklós.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
A kistérségi szociális feladatellátást érintő jogszabályi változások, évi működési feltételek Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás & Házi segítségnyújtás.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Állami Számvevőszéki ellenőrzés tapasztalatai Ellenőrzés: szeptember 12 – november 27. KIMVE - Budaörs február 28.
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Középfokú iskolai felvételi eljárás lebonyolításának ütemezése a 2009/2010-es tanévben Papp Brigitta.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS- VÁLTOZÁSOK. BETEGSZABADSÁG A munkavállalót naptári évenként változatlanul 15 munkanap betegszabadság illeti meg. A betegszabadság.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
Az önkormányzatok évi finanszírozása
Jogszabály módosítások Budapest
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Biztos Kezdet Gyerekházak
Fejér Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Családtámogató ellátások
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
Az alacsonyküszöbű szolgáltatások jogi hátteréről Portörő Péter, SZMM május 19.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
Lorem ipsum.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Többcélú kistérségi társulások évi költségvetési törvény szerinti támogatásai (2009. február 3.)

Önkormányzatok költségvetési kondíciói   A helyi önkormányzatok – beleértve a helyi kisebbségi önkormányzatokat, valamint a többcélú kistérségi társulásokat is – 2009-ben hitelforrások nélkül közel milliárd forinttal gazdálkodhatnak.   2009-ben a központi költségvetés a helyi önkormányzatok számára – állami támogatás és átengedett személyi jövedelemadó révén – 1 290,0 milliárd forintot biztosít.   Az EU és fejezeti támogatások – ez utóbbiba beleértve a társfinanszírozást is – 312 milliárd forinttal bővítik az önkormányzatok lehetőségeit, ebből fejlesztési célú 270 milliárd forint.

Az önkormányzatok és többcélú kistérségi társulások közoktatási finanszírozásának változásai között Megnevezés évi OGY előirányzat évi OGY előirányzat évi OGY előirányzat évi OGY előirányzat évi OGY előirányzat évi OGY előirányzat Normatív hozzájárulások (kötött támogatásokkal együtt) , , , , , ,5 Központosított előirányzatok 840,02 118,08 238, , , ,0 Többcélú kistérségi társulások támogatása 6 345,99 176, , ,9 Közoktatás összesen: , , , , , ,4 Az önkormányzatok központi költségvetésből származó bevételi összesen , , , , , ,9 Közoktatáshoz kapcsolódó központi bevételek/Összes központi bevétel 39,2 %38,1 %38,4 %36,0 %34,0 %36,0 %

A többcélú kistérségi társulások ösztönzésének jellemzői I. A Társulások évi normatív támogatásának alapelvei:   azok a Társulások kapnak működési támogatást, amelyek ténylegesen ellátják az adott közszolgáltatási feladatot,   kiszámítható finanszírozás (a évi támogatással összhangban van a támogatandó feladatok köre, többnyire változatlan a támogatás fajlagos összege),   a támogatás felhasználása során továbbra is biztosított a Társulások döntési jogköre (ezért szabadon határozhatnak arról, hogy a támogatást működési vagy felhalmozási célra fordítják, továbbá az egyes feladatokra jutó támogatást, a közoktatási intézményi feladat kivételével – a költségvetési törvény keretei között – más feladatokra átcsoportosíthatják),   továbbra is lehetőség van az adott kistérség határán átnyúló feladatellátás esetén is támogatás igénylésére (az a Társulás igényelheti a támogatást, amely a „szomszédos” kistérség számára is ellátást biztosító intézményt fenntartja, vagy amelynek területén a „szomszédos” kistérségre is átnyúló intézményi társulás székhelytelepülése található).

A többcélú kistérségi társulások ösztönzésének jellemzői II.   A közel 30,8 milliárd forint normatív, kötött felhasználású támogatásra azok a Társulások jogosultak:   melyek legalább három közszolgáltatási feladatot ellátnak, melyek közül:   a)egy feladat a közoktatási intézményi és szakszolgálati,   b)második feladatként a szociális intézményi, szociális alapszolgáltatási, gyermekvédelmi szakellátási, gyermekjóléti alapellátási, illetve egészségügyi feladatok közül legalább egy feladat,   c)további egy feladat – amennyiben a többcélú kistérségi társulás a b) pont szerinti feladatok közül csak egyet vállalt – választható,   ahol a Társulásban és legalább három közszolgáltatási feladat ellátásában részt vesz a kistérséghez tartozó települések több mint fele, ha lefedik a kistérség összlakosságának 60%-át, vagy a kistérséghez tartozó települések több mint 60%-a, ha lefedik a kistérség összlakosságának felét, a továbbiakban: 50/60%-os feltétel)   a fenti 50/60%-os feltételt ugyanazon települési körre teljesítik a három közszolgáltatási feladat tekintetében.

A többcélú kistérségi társulások ösztönzésének jellemzői III. További feltételek:   a Társulásnak el kell látnia a kistérségi fejlesztési tanács feladatait,   egész évi támogatás a Társulásban január 31-én részt vevő települések száma, és az ezen időpontig általuk vállalt feladatok után igényelhető. A költségvetési törvény ugyanakkor kivételes szabályként továbbra is lehetővé teszi, hogy amennyiben a – legkésőbb január 31-éig megalakult – Társulás legkésőbb szeptember 1-jétől teljesíti a fenti feltételeket, úgy a „Többcélú kistérségi társulások általános feladatainak támogatása” jogcímen egész évi, a közszolgáltatási feladatok ellátásához kapcsolódó jogcímeken legfeljebb 4 havi időarányos támogatást igényelhessen,   az előző pontban említett – január 31-i állapothoz kötött – egész évi támogatás mellett a költségvetési törvény lehetővé teszi, hogy a Társulások a január 31-ét követően kezdődő feladatellátás esetén időarányos támogatást igényelhessenek.

Többcélú kistérségi társulások támogatásai 2008/2009 Jogcímek Társulások száma Támogatás összege Társulások száma Támogatás összege 2.1. általános feladatok támogatása közoktatási feladatok támogatása szociális intézményi feladatok támogatása szociális alapszolgáltatási feladatok támogatása gyermekek átmeneti gondozási feladatainak támogatása gyermekjóléti alapellátási feladatok támogatása mozgókönyvtári és egyes közművelődési feladatok támogatása belső ellenőrzési feladatok támogatása Összesen:

Általános feladatok támogatása   A kistérséghez tartozó települések és azok lakosságának számától függően 19,5-40 millió forint – a szabályozás az ún. rurális szerkezetű kistérségek számára nagyobb támogatást jelent – széles körben használható fel, így:   azon közszolgáltatási feladatokra, melyeket a Társulás a költségvetési törvény 8. melléklet IV. pontja szerint ellát és melyek után normatív, kötött támogatásban részesül,   a Társulás munkaszervezetének működési és fejlesztési kiadásaira,   a Tkt. 2. §-ában vállalt feladatokra (azonban azok közül a közoktatási, szociális, gyermekjóléti, mozgókönyvtári és belső ellenőrzési feladatokra csak akkor, ha azok ellátása megfelel a költségvetési törvényben foglalt feltételeknek), továbbá   évtől kezdődően egyes sportfeladatok ellátásához.

A többcélú kistérségi társulások közoktatási feladatellátására vonatkozó alapvető feltétel   A feladat ellátása két részfeladat feltételeinek való együttes megfeleléssel teljesíthető: a Társulás területén lévő közoktatási intézmények megfelelnek a költségvetési törvényben foglalt feltételeknek, és a társulás legalább két közoktatási szakszolgálati feladatot is ellát.   A közoktatási feladatok esetében a évi költségvetési törvény – a 3. számú melléklettel összhangban – a támogatás fajlagos összegét szeptemberéig, a 2009/2010. nevelési/tanítási év végéig határozza meg.

Közoktatási intézményi feladat feltételrendszere   Alapvetésként annyit szükséges rögzíteni, hogy a feladat akkor tekinthető ellátottnak, ha a feladat ellátásában részt vevő – megfelelő számú – önkormányzatok által működtetett valamennyi közoktatási intézmény (akár a Társulás, vagy egy település egyedül, vagy több település intézményi társulásban tartja fenn az óvodát vagy általános iskolát) megfelel a költségvetési törvényben az óvodai csoportokra és iskolai osztályokra előírt átlaglétszám feltételeknek. Itt kell rögtön hangsúlyozni, hogy a települések által önállóan fenntartott intézmények is teljesíthetik a feltételeket, nem feltétlenül kell intézményfenntartó társulást létrehozni (az önállóan fenntartott intézmények után támogatás azonban nem igényelhető).   E feladatellátáshoz a támogatásnak továbbra is feltétele, hogy a többcélú kistérségi társulás – a közoktatási törvény 85. § 4) bekezdése szerinti előírásnak megfelelően – elfogadott intézkedési tervvel rendelkezzen, és az abban foglaltakat betartsa. Ezzel összhangban a évi költségvetési törvény alapján a Társulás nem jogosult e fejezet szerinti támogatásokra, amennyiben a kistérségben lakóhellyel, ennek hiányában tartózkodási hellyel rendelkező gyermek, tanuló beiskolázása meghiúsul.

Új feltételek a évi költségvetési törvény alapján   A közoktatási intézmények esetében az átlaglétszám feltételek teljesítése mellett a évi költségvetési törvény a szakmai és gazdaságossági elvárásoknak megfelelően új feltételeket ír elő. E feltételeket kizárólag a január 1-jét követően intézményi társulás vagy többcélú kistérségi társulás fenntartásába kerülő, továbbá január 1- jét követően a Közokt. tv § (1) bekezdése szerinti intézményátszervezésben érintett közoktatási intézmények esetében kell teljesíteni.   A feltételek a következők: a) intézményi társulás által fenntartott intézmény esetén a társulás székhely települése egyezzen meg a közoktatási intézmény székhelye szerinti településsel, b) intézményi társulás vagy többcélú kistérségi társulás által fenntartott általános iskolai feladatot is ellátó közoktatási intézmény a székhelye szerinti településen nyolc évfolyammal működjön, c) intézményi társulás ugyanazon közoktatási feladat ellátására (óvodai nevelés, általános iskolai nevelés-oktatás, középfokú oktatás) egy OM azonosítóval rendelkező intézményt tartson fenn.   Bármely fenti feltételt nem teljesítő intézmény esetében szeptember 1-jét követően nem vehető igénybe a közoktatási feladatra támogatás. Fontos felhívni a figyelmet azonban arra, hogy az intézményi társulásban tag önkormányzatokat – a támogatásigénylés általános feltételeinek teljesítéséhez – a többcélú kistérségi társulás közoktatási intézményi feladat ellátásában részt vevő tagjaként figyelembe lehet venni.

Változás a évi költségvetési törvény alapján   A költségvetési törvény 3. számú melléklete mellett a többcélú kistérségi társulások támogatásai fejezetben is támogatás igényelhető a közoktatási törvény alapján megszervezhető az un. egységes óvoda-bölcsőde intézmény után. Ezen intézmény esetén a költségvetési törvény alapján a második életévüket betöltő gyermekeket az óvodások között két főként figyelembe lehet venni. E szabály segíti, hogy a fenntartók a bölcsődés korú gyermekek ellátásról gondoskodni tudjanak.

Átlaglétszám-feltételek – önálló intézmény Intézmény megnevezése 2008/2009. nevelési évben/tanévben teljesítendő feltételek 2009/2010. nevelési évben/tanévben teljesítendő feltételek évfolyam Átlaglétszám- feltétel évfolyam Átlaglétszám- feltétel Önállóan fenntartott óvoda valamennyi óvodai nevelési évben együttesen ( főnél nagyobb település, mint fenntartó esetén az első és második óvodai nevelési évben) 15 (20)valamennyi óvodai nevelési évben együttesen ( főnél nagyobb település, mint fenntartó esetén) 15 (20) Önállóan fenntartott általános iskola évfolyam 1-4. évfolyamokon együttesen évfolyamokon együttesen 15 Önállóan fenntartott általános iskola évfolyam 5-8. évfolyamokon együttesen ( főnél nagyobb település, mint fenntartó esetén az 5. és 6. évfolyamokon) 17 (23) 5-8. évfolyamokon együttesen ( főnél nagyobb település, mint fenntartó esetén az 5-7. évfolyamokon) 17 (23)

Átlaglétszám-feltételek – társult intézmény I. Intézmény megnevezése 2008/2009. nevelési évben/tanévben teljesítendő feltételek 2009/2010. nevelési évben/tanévben teljesítendő feltételek évfolyam Támogat- hatósági feltételek csökkentett feltételekévfolyam Támogat- hatósági feltételek csökkentett feltételek Társulás/intézményi társulás által fenntartott óvoda valamennyi óvodai nevelési évben együttesen ( főnél nagyobb település részvétele esetén az első és második óvodai nevelési évben) 15 (20)13valamennyi óvodai nevelési évben együttesen ( főnél nagyobb település részvétele esetén) 15 (20)13 Legalább 5 települési önkormányzat által fenntartott óvoda, feltéve ha a települések átlagos lakosságszáma 500 fő alatti valamennyi óvodai nevelési évben együttesen 13 valamennyi óvodai nevelési évben együttesen 13 Társulás/intézményi társulás által fenntartott általános iskola 1-4. évfolyam 1-4. évfolyamokon együttesen évfolyamokon együttesen1513 Legalább 5 települési önkormányzat által fenntartott iskola 1-4. évfolyam, ha a települések átlagos lakosságszáma 500 főt alatti és az oktatás egy helyen történik az 1-4. évfolyamokon együttesen13 az 1-4. évfolyamokon együttesen13

Átlaglétszám-feltételek – társult intézmény II. Intézmény megnevezése 2007/2008. nevelési évben/tanévben teljesítendő feltételek 2008/2009. nevelési évben/tanévben teljesítendő feltételek évfolyam Támogat- hatósági feltételek csökkentett feltételekévfolyam Támogat- hatósági feltételek csökkentett feltételek Társulás/intézményi társulás által fenntartott általános iskola 5-8. évfolyam 5-8. évfolyamokon együttesen ( főnél nagyobb település részvétele esetén az 5. és 6. évfolyamokon)17 (23) évfolyamokon együttesen ( főnél nagyobb település részvétele esetén az 5-7. évfolyamokon)17 (23)15 Legalább 5 települési önkormányzat által fenntartott általános iskola 5-8. évfolyam, ha a települések átlagos lakosságszáma 500 fő alatti és az oktatás egy helyen történik 5-8. évfolyamokon együttesen évfolyamokon együttesen 15 Társulás által fenntartott egységes iskola szakiskola évfolyam23 szakiskola évfolyam évfolyam évfolyam28

Differenciált támogatás – intézményi társulás kontra Társulás   A differenciált támogatás a közoktatási intézményi feladat esetében fokozott mértékben jelenik meg. A Társulás által fenntartott intézménybe bejáró gyermekek után nagyobb támogatást vehet igénybe a Társulás, a költségvetési törvény ezzel is ösztönzi az önkormányzatokat arra, hogy fontolják meg közoktatási intézményeik Társulás fenntartásába adását.   Hosszabb távon a közoktatási intézmények kistérségen belül összehangolt és a demográfiai változásokat legmegfelelőbben kezelni képes működtetését a Társulás tudja megoldani.

Közoktatási intézmény Társulás által történő fenntartása I.   E megoldás esetében indokolt biztosítani, hogy a társulási megállapodásban gondoskodjanak a közösen fenntartott intézményekkel kapcsolatos döntési jogkörök meghatározásáról (költségvetés meghatározása, intézmény átszervezésével kapcsolatos kérdések, stb.).   Előnye e megoldásnak, hogy az egy fenntartó (Társulás) alá tartozó intézmények tekintetében   össze lehet hangolni a pedagógiai programokat,   meg lehet teremteni az intézmények közötti átjárhatóságot,   a pedagógusok hatékony foglalkoztatása: kirendelés, utaztatás stb. is megvalósítható.

Közoktatási intézmény Társulás által történő fenntartása I.   Alapvetően két modellt láthatunk:   korábban önállóan vagy intézményi társulásban fenntartott intézmények kerültek a Társulás fenntartásába további intézményi integráció nélkül (azaz a Társulás több székhellyel tart fenn közoktatási intézményeket),   Társulás több korábban önálló, vagy intézményi társulások által fenntartott intézmény nagyfokú integrálását (egy intézménnyé történő összevonással) végezte el és vette fenntartásba.

Közoktatási intézmények fenntartása intézményi társulások útján   Intézményi társulások által fenntartott intézmények esetében vannak rossz tapasztalatok is:   Egymástól távol eső, egymást nehezen megközelítő települések társulnak,   Keresztbe járnak a tanulók (intézmény székhelyén 5-8. évfolyam, a tagintézményben az 1-4. évfolyam tanul), azaz mindenki utazik,   Szakos ellátottságot nem biztosítják: több tagintézményben megmarad a rossz kihasználtság és a tanárok utaztatásáról sem gondoskodnak.   Tanulság: a közös feladatellátás ösztönzése nem mindig a leghatékonyabb / legeredményesebb együttműködéseket eredményezi (magasabb támogatásért több esetben nem a szakmailag legjobb megoldás születik). Ezért, jó példák terjesztését és fokozottabb ellenőrzést szükséges megvalósítani. Tapasztalatokat hasznosítani kell a szabályozásban is, bár nem lehet mindent normatív eszközökkel szabályozni.

Támogatási jogcímek I.   Bejáró gyermekek, tanulók alapján járó támogatás Ez a támogatás a Társulás, vagy az intézményi társulás által fenntartott óvodába, iskolába bejáró gyermekek, tanulók után, (és a társulás ösztönzéseként – bizonyos korlátokkal – az intézményi társulás székhely településéről az intézményi oktatásban részt vevő tanulók, óvodások után) igényelhető. E jogcím esetén szeptember 1-jétől változnak a fajlagos támogatási összegek: – – többcélú kistérségi társulás által fenntartott intézmény esetén forint/fő helyett forint/fő – – az intézményi társulások által fenntartott intézmények esetén az óvodások és 1-4. évfolyamos tanulók után forint/fő helyett forint/fő, az 5-8. évfolyamos tanulók után forint/fő helyett forint/fő támogatás vehető igénybe.

Támogatási jogcímek II.   Iskolabusszal utaztatott gyermekek, tanulók alapján járó támogatás E támogatást az iskolabuszt működtető, illetve menetrenden kívüli – kifejezetten gyermekek, tanulók utaztatására – indított iskolabusz szolgáltatást vásároló Társulások igényelhetik az utaztatott gyermekek, tanulók után. A gyermekek, tanulók biztonságos utaztatása érdekében a támogatás igénylésének feltétele, hogy az iskolabusz járatokon kísérő utazzon. A Társulás és intézményi társulás által fenntartott, átlaglétszám-feltételeket teljesítő intézménybe külterületről utaztatott gyermekek után továbbra is a támogatás 15%-a igénybe vehető, ez több, elsősorban a tanyás jellegű település számra kedvező. E jogcím esetén szeptember 1-jétől forint/fő helyett forint/fő a fajlagos támogatási összeg.

Támogatási jogcímek III.   A többcélú kistérségi társulás által fenntartott egységes iskola évfolyamára bejáró tanulók alapján járó támogatás E támogatást a Társulás által fenntartott 1-12, vagy évfolyammal működő egységes iskola (mely iskolának a közoktatási törvény alapján biztosítania kell a tanuló részére a folyamatos továbbhaladás feltételeit, ennek tartalmi és szervezeti követelményeit pedagógiai programjában rögzítenie kell) évfolyamára bejáró tanulók után veheti igénybe, abban az esetben, ha az intézmény székhelyétől különböző településen az intézménynek tagintézménye működik. E szabályozás célja, hogy az önkormányzatok a közoktatási intézmények átszervezésekor kistérségi szintben gondolkodjanak. Ezen intézménytípus fontosságára tekintettel a forint/fő fajlagos támogatási összeg szeptember 1-jétől forint/főre emelkedik.

Támogatási jogcímek IV.   Tagintézményi támogatás A tagintézményi támogatás kizárólag a Társulás vagy intézményi társulás által fenntartott intézmény székhelyétől különböző községben működő tagintézmény óvodába járó gyermekek és általános iskola 1-4. évfolyamára járó tanulók után igényelhető. A január 1-je után tagintézménnyé váló – intézményi társulás által fenntartott – iskola esetében további feltétel, hogy legfeljebb évfolyammal működjön (Társulás által fenntartott intézmény esetében a tagintézmény 1-8. évfolyammal is működhet). E jogcím esetén szeptember 1-jétől forint/fő helyett forint/fő a fajlagos támogatási összeg.

Támogatási jogcímek V.   Kistelepülési tagintézményi támogatás   A támogatás a többcélú kistérségi társulás vagy intézményi társulás által fenntartott intézmény székhelyétől különböző, fő és az alatti községben tagintézményként működő óvoda, iskola 1-4. évfolyamára járó gyermekek, tanulók után vehető igénybe. A támogatás abban az esetben is igénybe vehető, ha az intézmény nem felel meg az átlaglétszám feltételeknek. A január 1-je után tagintézménnyé váló iskola esetében további feltétel, hogy a tagintézmény legfeljebb 1-6. évfolyammal működjön. E támogatás szempontjából az intézményi társulás által fenntartott intézményhez január 1-jét követően csatlakozó – korábban is tagintézményként működő – intézmény új tagintézménynek tekintendő.   A támogatás kétszerese vehető igénybe a társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott, illetve az országos átlagot jelentősen meghaladó munkanélküliséggel sújtott településeken működő tagintézménybe járó – óvodás gyermekek után, és – az 1-4. évfolyamos tanulók után, ha az intézmény a 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 39/E. §-ában meghatározott feltételnek megfelel és a tanulók integrációs nevelése 5. évfolyamtól biztosított.   A kistelepülési tagintézményi támogatás esetében szigorítást jelent, és egyben minőségi elvárást fogalmaz meg az a feltétel, hogy az érintett általános iskolákban a foglalkozásokat, tanítási órákat a közoktatási törvényben meghatározott végzettséggel és szakképzettséggel rendelkező pedagógusok tartsák meg. Tekintettel arra, hogy ezen intézmények esetén az átlaglétszám-feltételek teljesítése nélkül is igénybe vehető e támogatás, fontos a szakmai elvárás közvetítése.

Közoktatási szakszolgálati feladat   A közoktatási szakszolgálati feladat ellátására a Társulás támogatást akkor igényelhet, ha a költségvetési törvényben felsorolt feladatok közül legalább kettő ellátását vállalja. A támogatás az ellátottak száma alapján igényelhető. A támogatás igénylése és felhasználása akkor jogszerű, ha az egyes szakszolgálati ellátásokat a Társulás legalább a költségvetési törvényben előírt gyakorisággal, illetve alkalommal biztosítja.   A többcélú kistérségi társulások a nevelési tanácsadás; gyógypedagógiai tanácsadás; korai fejlesztés és gondozás; fejlesztő felkészítés; logopédiai ellátás; gyógytestnevelés szakszolgálati feladatok esetében a szakszolgálati ellátásban részesülők után szeptember 1-jét követően – forint/ellátott ha a gyermeknek utaznia kell az ellátás helyére, és – ennek kétszeresét, azaz forint/ellátott támogatást, ha az ellátottakról lakóhelyükön, vagy abban a közoktatási intézményben gondoskodnak, ahol azok tanulói jogviszonnyal rendelkeznek.

Közoktatási szakszolgálati feladat naturális adatai Szakszolgálati feladat év2007. év2008. év2009. év Társ-k száma Önk-ok száma Társ-k száma Önk-ok száma Társ-k száma Önk-ok száma Társ-k száma Önk-ok száma Logopédiai ellátás Gyógytestnevelés Nevelési tanácsadás Továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás Fejlesztő felkészítés

Szociális és gyermekjóléti feladatok közös jellemzői I.   Valamennyi feladat esetében feltétel, hogy a szolgáltató rendelkezzen a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmény és a falugondnoki szolgálat működésének engedélyezéséről, továbbá a szociális vállalkozás engedélyezéséről szóló 188/1999. (XII. 16.) Korm. rendelet, illetve a gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltató tevékenység engedélyezéséről, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi vállalkozói engedélyről szóló 259/2002. (XII. 18.) Korm. rendelet szerinti érvényes és hatályos működési engedéllyel (egész évi támogatás abban az esetben vehető igénybe, ha a szolgáltató január 31-éig rendelkezik működési engedéllyel);   Amennyiben a feladatellátás év közben kezdődik meg, illetve a fenntartó a feladat ellátásához szükséges működési engedélyt év közben szerzi meg, vagy az ellátási terület bővül, úgy az ellátott feladatok, illetve a feladatellátáshoz csatlakozó települések után időarányos támogatás igényelhető. Ebben az esetben a támogatási jogosultság kezdete a működési engedély hatályba lépését követő hónap első napja;

Szociális és gyermekjóléti feladatok közös jellemzői II.   Természetesen valamennyi feladat esetében kizárólag akkor vehető igénybe támogatás, ha a feladatellátásban részt vevő önkormányzatokra teljesül az 50/60%-os feltétel, és ezen önkormányzatok közigazgatási területére van a szolgáltató(k)nak az adott feladat ellátására vonatkozó érvényes és hatályos működési engedélye;   Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy amennyiben a Társulás a feladat ellátásáról az általa fenntartott intézmény, vagy intézményi társulások útján gondoskodik, úgy az ellátott önkormányzatok, illetve az intézményi társulásban részt vevő önkormányzatok az adott feladatra működési engedéllyel nem rendelkezhetnek.

Szociális intézményi feladat   A Társulás e támogatásra akkor jogosult, ha a szociális törvény szerinti szakosított ellátást biztosító intézmények közül legalább egy intézménytípus esetében biztosítja a közös feladatellátást. Ennek egyik módja, hogy a Társulás tartja fenn az intézményt. A másik módja, hogy a korábban két települési önkormányzat által külön- külön fenntartott intézményeket legkésőbb január 31-étől intézményi társulás egy intézményként tartsa fenn.   Új elem, hogy a többcélú kistérségi társulás támogatást kizárólag   a január 31-éig a többcélú kistérségi társulás fenntartásába átadott intézményben, továbbá   intézményi társulás által fenntartott – évben e jogcímen támogatásban részesülő – intézményben ellátottak után vehet igénybe. Így a január 1-jét követően intézményi társulás vagy január 31-ét követően többcélú kistérségi társulás fenntartásába adott intézmények után nem igényelhető támogatás.

Szociális alapszolgáltatási feladat I.   A költségvetési törvény 2009-ben is egyértelműen fogalmaz: amennyiben a Társulás keretén belül intézményi társulások útján gondoskodnak a különböző szolgáltatások nyújtásáról, úgy az egyes intézményi társulásokban részt vevő települési önkormányzatok ugyanezen feladatokra önállóan, pl. családsegítőt, szociális gondozót nem foglalkoztathatnak! Amennyiben a Társulás intézményi társulások útján biztosítja a szolgáltatásokat, úgy az intézményi társulás(ok)ban részt vevő önkormányzatok együttes lakosságszámának főt el kell érnie. Egy önkormányzatot attól a teljes hónaptól lehet a támogatás szempontjából figyelembe venni, amikortól legalább három alapszolgáltatási feladat – e fejezet szerinti feltételeknek megfelelő – ellátásában részt vesz.   A jelzőrendszeres házi segítségnyújtásnál fontos felhívni a figyelmet arra, hogy a szociális törvény év végi módosítása értelmében e szolgáltatást biztosíthatja a) a házi segítségnyújtást végző szolgáltató, illetve intézmény, vagy b) a többcélú kistérségi társulás és az Szt. 86. § (2) bekezdésének c) pontja szerinti önkormányzat, úgy, hogy a házi segítségnyújtást az Szt. 90. § (4) bekezdése szerinti megállapodás útján biztosítja.

Szociális alapszolgáltatási feladat II.   Fontos, hogy évben még ösztönző támogatás jár, ha az alapszolgáltatási feladatokat a szociális törvény §-ai alapján nem állami fenntartóval (civil, szervezet, egyházi fenntartó, gazdasági társaság) kötött ellátási szerződés útján, továbbá a Társulás által a Társulás tagönkormányzatával kötött un. külön megállapodás útján látják el, de e feladat-ellátási formák évtől nem lesznek támogatottak.   Hangsúlyozandó, hogy ellátási szerződést nem lehet önkormányzattal kötni. Amennyiben a szolgáltatást önkormányzattal kívánja a Társulás elláttatni, úgy a külön megállapodásra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. A támogatás fajlagos összege e feladat és a gyermekjóléti alapellátások esetében a leginkább differenciált: legmagasabb fajlagos összegű támogatás a Társulás által fenntartott intézmény után, legalacsonyabb fajlagos összegű támogatás az ellátási szerződéssel és a külön megállapodással biztosított feladatellátás után vehető igénybe (megjegyzendő, hogy ez utóbbi feladat-ellátási formák esetén a évihez képest csökkentek a fajlagos támogatási összegek).

Szociális alapszolgáltatási feladat III. A külön megállapodásra vonatkozó szabályok közül kiemelendő, hogy   a többcélú kistérségi társulás társulási megállapodásában a külön megállapodás feltételeit rögzíteni szükséges,   az adott feladat ellátására a többcélú kistérségi társulással külön megállapodást kötő önkormányzat vagy intézményének működési engedélye legalább további két települési önkormányzat közigazgatási területére kell kiterjednie, és így a települések lakosságszámának együttesen legalább főnek kell lennie,   azon önkormányzatok és intézményeik, melyek területén a többcélú kistérségi társulás a szociális alapszolgáltatás(ok) biztosításáról – külön megállapodás keretében – gondoskodik, nem rendelkezhetnek az adott szociális alapszolgáltatás(ok) (gyermekjóléti alapellátások) ellátásához kapcsolódó működési engedéllyel. Kiemelendő, hogy ebben az esetben a feladatot ellátó önkormányzat úgy igényelheti a költségvetési törvény 3. számú melléklete szerinti normatívát, mintha intézményi társulás székhelyeként látná el a feladatot, a többi önkormányzat azonban nem veheti igénybe a 3. számú melléklet szerinti normatív állami hozzájárulásokat.   A szociális törvény módosítása miatt évtől a közösségi ellátások és a támogató szolgáltatás nem kötelező önkormányzati feladat, így kikerült a többcélú kistérségi társulások támogatott feladatai közül is (melyet már a évi költségvetési törvény is rögzített).

Gyermekek átmeneti gondozási feladatai   E feladat ellátása esetén a normatív támogatás csak akkor igényelhető, ha a kistérség területén működő valamennyi átmeneti gondozást biztosító intézménytípus valamennyi intézménye a Társulás fenntartásában, vagy intézményi társulás fenntartásában működik.   Új elem, összhangban a szociális intézményi feladat esetében bemutatott változással, hogy a többcélú kistérségi társulás támogatást kizárólag   a január 31-éig a többcélú kistérségi társulás fenntartásába átadott intézményben, továbbá   intézményi társulás által fenntartott – évben e jogcímen támogatásban részesülő – intézményben   ellátottak után vehet igénybe. Így a január 1-jét követően intézményi társulás vagy január 31-et követően többcélú kistérségi társulás fenntartásába adott intézmények után nem igényelhető támogatás.

Gyermekjóléti alapellátási feladatok   A feladat vállalása esetén a 0-17 éves korcsoportba tartozó lakosok száma szerinti támogatásra akkor jogosult a Társulás, amennyiben a gyermekjóléti szolgáltatást, vagy a gyermekek napközbeni ellátását, vagy a gyermekek átmeneti gondozását ellátja. (Ha több feladatot vállal, úgy feladatonként illeti meg a Társulást a támogatás.) Amennyiben a Társulás a felsoroltak közül a gyermekek átmeneti gondozását vállalja, és ellátása esetén az 5. pont szerinti támogatásra jogosult, úgy ugyanezen intézmények esetén e 6. pont szerinti támogatásra nem jogosult. Amennyiben a Társulás intézményi társulások útján biztosítja a szolgáltatásokat, úgy az intézményi társulás(ok)ban részt vevő önkormányzatok együttes lakosságszámának főt el kell érnie. E feladatok esetén is igaz, hogy január 1-jétől a Gyvt §-a alapján kötött szerződés, vagy külön megállapodás útján ellátott feladatra támogatás nem vehető igénybe, de az érintett önkormányzatokat – 50/60%-os feltételek teljesítéséhez – a többcélú kistérségi társulás gyermekjóléti alapellátási feladat ellátásában részt vevő tagjaként figyelembe lehet venni.

Mozgókönyvtári és egyes közművelődési feladatok   E feladat ellátására biztosított támogatás a nyilvános könyvtárral nem rendelkező, könyvtári szolgáltató hely kialakítását biztosító települések száma után igényelhető, amennyiben a Társulás biztosítja számukra e szolgáltatást. A Társulás azonban dönthet úgy is, hogy az előzőek alapján meghatározott támogatást nem kizárólag a nyilvános könyvtárral nem rendelkező településeken, hanem olyan településrészeken (pl. lakótelepen) is biztosítja, ahol a településen van ugyan könyvtár, de az adott településrészről az nehezen közelíthető meg. Fontos ismételten hangsúlyozni, hogy ez utóbbi települések után támogatás nem igényelhető, csupán a felhasználás terjed ki e körre. A korábbi évekkel szemben a támogatás felhasználható a közművelődési feladatok ellátására is, amennyiben e feladatot a Társulás a társulási megállapodásában felvállalta.   A támogatás igénybevételének új feltétele, hogy könyvtári szolgáltató helynek   1500 fő vagy az alatti lakosságszámú települések esetén hetente legalább két napon, hetente összesen minimum hat órás,   1500 fő feletti települések esetén hetente legalább négy napon, hetente összesen minimum tizenkét órás   nyitva tartást kell biztosítania. Amennyiben a könyvtári szolgáltató hely közösségi színtérként is működik, a nyitvatartási időre vonatkozó kötelezettség közművelődési programok szervezésével és tartásával is teljesíthető.

Mozgókönyvtári feladatellátás naturális adatai Mozgókönyvtári feladatellátás év2007. év2008. év2009. év Támogatásban részesülő Társulások száma Könyvtári szolgáltató helyet biztosító önkormányzatok száma Könyvtári szolgáltató-helyet biztosító önkormányzatok lakosságszáma

Belső ellenőrzési feladat   E támogatási lehetőségével a Társulások jelentős része élt már 2005-ben is. A szabályozás alapján alaptámogatás illeti meg a Társulást a feladat ellátásában részt vevő valamennyi település száma, a Társulás és költségvetési szervei száma, a lakosságszám alatti települések költségvetési szervei száma, valamint legfeljebb ez utóbbival azonos számban a lakosságszám feletti települések költségvetési szervei száma alapján. Az alaptámogatás a többcélú kistérségi társulás által fenntartott intézmények január 1-jét követő átszervezése során létrejött tagintézmények száma alapján is igénybe vehető. Amennyiben a belső ellenőrzési feladatok ellátásának leghatékonyabb módját választják – vagyis a Társulás saját feladatellátásban (munkaszervezetében foglalkoztatott belső ellenőrökkel, vagy külső erőforrás bevonásával) biztosítja a lakosságszám alatti települések költségvetési szerveinek belső ellenőrzését –, úgy e költségvetési szervek után az alaptámogatás kétszerese igényelhető.   A fentiek szerint igényelhető támogatások elszámolása a normatív állami hozzájárulásokkal azonos eljárás alapján és feladatonként történik, azzal, hogy a Társulások döntési jogköre érvényesülhet – a törvényben meghatározott keretek között – az egyes feladatokra jutó támogatás más feladatokra történő felhasználása során.

Belső ellenőrzési feladat naturális adatai Belső ellenőrzési feladat2006.év2007. év2008. év2009. év Támogatásban részesülő Társulások száma Belső ellenőrzési feladatellátásban részt vevő önkormányzatok száma összesen Ebből: Belső ellenőrzési társulásban részt vevő önkormányzatok Társulás által közvetlenül ellátott önkormányzatok

Új ösztönző támogatás a társulásból kimaradó önkormányzatok segítésére   Ösztönző támogatás kistelepülések közoktatási feladatainak társulásban történő ellátásához (a melléklet 28. pontja) jogcímen 100 millió forint az elosztható előirányzat. Ebből azon többcélú kistérségi társulások, illetve intézményi társulások által fenntartott közoktatási intézmények működési kiadásaihoz igényelhető támogatás, melyekhez 1500 fő és az alatti lakosságszámú kistelepülési önkormányzat által korábban önállóan fenntartott közoktatási intézmény tagintézményként csatlakozik szeptember 1-jétől.   További feltétel, hogy a létrehozandó közoktatási intézmény új tagintézményében a foglalkozásokat, tanítási órákat a közoktatási törvényben meghatározott végzettséggel és szakképzettséggel rendelkező pedagógusok tartsák meg és annak igazolása, hogy a társulni kívánó 1500 fő és az alatti lakosságszámú kistelepülési önkormányzat intézményének közös fenntartására irányuló – augusztus 31-éig kezdeményezett – társulási szándékot a társulásra felhívott felek elutasították.   A támogatás formája vissza nem térítendő támogatás, az 1500 fő és az alatti lakosságszámú települési önkormányzat által 2008/2009. nevelési évben/tanévben önállóan fenntartott közoktatási intézmény gyermek-, illetve tanulólétszáma alapján legfeljebb Ft/gyermek, tanuló, melynek összege nem haladhatja meg a 8 millió forintot.   A támogatás szempontjából előnyben részesülnek azon pályázók, amelyek intézményében a megvalósítandó célok összhangban vannak a közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény 105. §- ában foglaltaknak megfelelően a kistérségi intézkedési tervvel, illetve az önkormányzati intézkedési tervvel, különös tekintettel a közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési tervben megjelölt feladatokra. Előnyben részesülnek továbbá azok a pályázók, amelyek 25%-ot meghaladó halmozottan hátrányos helyzetű tanulói aránnyal rendelkező iskolát fogadnak be.

2009. évi hazai fejlesztési lehetőség   A költségvetési törvényjavaslat 5. számú melléklete 4 100,0 millió forintos előirányzatot tartalmaz a „A bölcsődék és közoktatási intézmények infrastrukturális fejlesztése, valamint közösségi buszok beszerzése” jogcímen   Támogatás igényelhető a) a működési engedéllyel rendelkező bölcsődék infrastrukturális fejlesztésére; b) azon alapfokú nevelést, oktatást biztosító intézmények infrastrukturális fejlesztésére, melyek megfelelnek a 8. számú mellékletének IV. Többcélú kistérségi társulások támogatása jogcím, Kiegészítő szabályok 2.1. pontja szerinti feltételeinek; c) a 8. számú mellékletének IV. fejezet pontja szerinti támogatásban részesülő többcélú kistérségi társulás legalább 15 személy biztonságos szállítására alkalmas közösségi busz beszerzésére.   Az igényelhető maximális támogatás az a) és b) pont esetében 20,0 millió forint, a c) pont esetén 30,0 millió forint.   Nem nyújtható támogatás annak a pályázónak, aki a pályázatában megjelölt műszaki tartalomra uniós vagy egyéb hazai támogatásban részesül.   A támogatás igénylésének és felhasználásának szabályait február 28-áig kiadott rendelet fogja rögzíteni.

Köszönöm a figyelmet! Elérhetőség: telefon: 20/