GONDOZÁSI SZÜKSÉGLET VIZSGÁLATÁNAK JOGSZABÁLY VÁLTOZÁSAI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Az ORSZI minősítési rendszerének változásai és tervezett fejlesztései előadó Dr. Benkovics László.
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
1. Szakmai célkitűzések  az egészségkárosodáson alapuló ellátások rendszerének felülvizsgálata  ellátási kategóriák számának csökkentése, átláthatóságának.
A Rehabilitációs Foglalkoztatás lehetőségei
A komplex minősítés tapasztalatai az ORSZI Dél-dunántúli Regionális Igazgatóságánál előadó Dr. Benkovics László.
A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai,  a megváltozott.
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
Milyen változások várhatók 2008 során. Mottó: Reginam occidere nolite timere bonum est si omnes consentiunt ego non contradico (A királynőt megölni nem.
A megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatása 2012.
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Magyar Államkincstár ügykörei: családtámogatás, fogyatékosügy
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
A szociális szolgáltatók és intézmények működésének engedélyezéséről és ellenőrzéséről szóló 321/2009.(XII.29.) Korm. rendelet, illetve egyéb kapcsolódó.
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
A gondozási szükséglet vizsgálat eljárás rendje
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Debrecen, június 21. Ráczné dr. Lehóczky Zsuzsánna NRSZH
A kistérségi szociális feladatellátást érintő jogszabályi változások, évi működési feltételek Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás & Házi segítségnyújtás.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Az igénybevevői nyilvántartás
A fogyatékos, pszichiátriai és szenvedélybeteg ellátás tekintetében.
Szakmai egyeztető megbeszélés Külsővat január 19. A szociális ellátások működését meghatározó jogszabályi változások január 1-től hatályba.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
Szociális alapszolgáltatásokat érintő jogszabályváltozások 2011.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
Jelzálogbejegyzés kezdeményezése
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Dr.Gazsi Adrienn november 6.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
A vis maior esemény bekövetkezését követően az érintett Önkormányzatnak 5 munkanap áll rendelkezésére, hogy azt bejelentse az ebr42 rendszeren, valamint.
Tájékoztatás a társadalombiztosítás nyugellátásáról
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Jogszabály módosítások Budapest
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
2014. november Rendek Tímea
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
Családtámogató ellátások
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
PROGRAMZÁRÁS EMVA –III. – IV. tengely 1.
Előadás másolata:

GONDOZÁSI SZÜKSÉGLET VIZSGÁLATÁNAK JOGSZABÁLY VÁLTOZÁSAI 2010.09.23.

Jogszabály változás következtében érintett területek: Házi segítségnyújtás Tartós bentlakás – idősek otthona

Jogszabályok 2010. évi LXXXIX. törvény egyes egészségügyi és szociális tárgyú törvények módosításáról Hatályos:2010. 08. 17. Magyar Közlöny 2010/131. (VIII. 12.) 229/2010. (VIII. 16.) Korm. rendelet egyes szociális tárgyú kormányrendeletek módosításáról Hatályos: 2010. 08. 17. Magyar Közlöny 2010/133. (VIII. 16.) 8/2010. (IX. 3.) NEFMI rendelet az egyes szociális tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról Magyar Közlöny 2010/140. (IX. 03.) Hatályos: 2010. 09.03.

A gondozási szükséglet vizsgálattal összefüggésben módosult jogszabályok 1993. Évi III. tv. 229/2010. (VIII. 16.) Korm. rendelet által: - 226/2006. (XI. 20.) Korm. rendelet - 213/2007. (VIII. 7.) Korm. rendelet - 340/2007. (XII. 15.) Korm. rendelet A kormányrendeletek módosítása - az Szt. módosítással egy időben - 2010. augusztus 17-én lépnek hatályba. 8/2010. (IX. 3.) NEFMI rendelet által: - 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet (igénybevétel) - 36/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet A miniszteri rendeletek módosítása a kihirdetésükkel egy időben 2010. szeptember 03-án lépnek hatályba.

A gondozási szükséglet vizsgálattal összefüggésben a további miniszteri rendeletek módosultak a 8/2010. (IX. 3.) NEFMI rendelet által: A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet A gondozási szükséglet, valamint az egészségi állapoton alapuló szociális rászorultság vizsgálatának és igazolásának részletes szabályairól szóló 36/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet A miniszteri rendeletek módosítása a kihirdetésükkel egy időben 2010. szeptember 03-án lép hatályba.

Házi segítségnyújtás I. Gondozási szükségletet az intézményvezető, ennek hiányában a jegyző által felkért szakértő végzi el a szolgáltatás iránti kérelem alapján. 340/2007. (XII.15.) Korm. rendelet tartalmazza a fenti eljárásokban közreműködő szakértőkre – szakértői szervekre vonatkozó részletes szabályokat. 340/2007. (XII.15.) Korm. rendelet 2 §. (1) bekezdése szerint a helyi önkormányzat vagy társulás szakfeladatként biztosítja a szolgáltatást, abban az esetben a jegyző felkérheti a szakképzett szociális gondozót is a gondozási szükséglet elvégzésére.

Házi segítségnyújtás II. Amennyiben az intézményvezető végzi a gondozási szükséglet vizsgálatot, akkor az egyszerűsített előgondozás során kell a gondozási szükséglet vizsgálatot elvégezni.  9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet egyszerűsített előgondozásra vonatkozó szabályai. Gondozási szükséglet vizsgálathoz szükséges formanyomtatványok a 36/2007 (XII.22.) SZMM rendelet mellékleteiként található meg. Hatályos: 2010. augusztus 17.

Jogorvoslat 340/2007. (XII. 15.) Korm. rendelet Ha a szolgáltató, vagy intézmény vezetője végzi a gondozási szükséglet vizsgálatát és a szolgáltatást igénylő személy (törvényes képviselője) a gondozási szükséglet vizsgálatának eredményét vitatja, a gondozási szükséglet felülvizsgálatát fenntartónál kérheti Igazolás kézhezvételét követő 8 napon belül jogorvoslati lehetőség

Hatályát veszti: A Szt. 63. §. (8) bekezdése a legfeljebb 3 hónapos időtartamra a gondozás szükségletvizsgálat nélkül is nyújtható átmeneti ellátás. Gondozási szükséglet vizsgálatát végző Szakértői bizottság megszűnt. 2010. augusztus 17. 36/2007. (XII.27.) SZMM rendelet 2.sz. melléklet gondozási szükséglet vizsgálatának kérelme.

Pontosításra került Új elem a 4 órán túli gondozási szükséglettel rendelkezők esetében a szolgáltatásnyújtás maximális időtartama 4 óra a Szt. 63. §. (7) bekezdése szerint. Amennyiben az ellátásban részesülő a megállapított napi gondozási szükségletnek megfelelő időtartamot nem veszi igénybe, a szolgáltatást az általa igényelt időtartamban kell nyújtani, a napi óraszámnak megfelelő időtartamot hetente – a hét egy vagy több napjára – összevontan is igénybe veheti. 8/2010. (IX.3) NEFMI rendelet 2 §. alapján. Ha a gondozási szükséglet a napi 4 órát meghaladja, a szolgáltatást igénylőt az A intézményvezető, ennek hiányában a jegyző által felkért szakértő tájékoztatja a bentlakásos intézményi ellátás igénybevételének lehetőségéről, ebben az esetben a szolgáltatást igénylő az intézményi elhelyezés időpontjáig napi 4 órában történő házi segítségnyújtásra jogosult.

Idősek Otthona Szintén intézményvezetői hatáskörbe kerül át a gondozási szükséglet vizsgálat. Megvizsgálja a gondozási szükségletet, ill. egyéb körülmények fennállását. Például: egészségi dokumentáció Módosul az előgondozás: az előgondozás I. szakaszában kell elvégezni a gondozási szükséglet vizsgálatát. az előgondozás II. szakaszát a gondozási szükséglet megállapítását követően kell elvégezni. Jogorvoslat: lásd házi segítségnyújtásnál

Hatályát veszti: A Szt. 68/B.§-a, amely a szolgáltatás halaszthatatlan, gondozási szükséglet vizsgálat nélküli biztosításáról A 226/2006. (XI. 20.) Korm. rendelet 5. számú mellékletének 2.1.1.4. pontjában a „szakvéleménnyel" szövegrész helyébe a „szakvéleménnyel vagy gondozási szükségletről kiállított igazolással" szöveg lép, annak megfelelően, hogy az intézményvezető nem szakvéleményt, hanem igazolást állít ki.

Változik a kérelem A kérelem „A” részének 2.4. pontja helyébe bekerülnek idősek otthona esetében az Szt. 68/A. § (3) bekezdése szerinti gondozási szükségletet meghatározó egyéb körülmények, amelyeket a 36/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet 4. § (1) bekezdése szabályoz.

Részletes szabályok I. a) az elhelyezést az általános szabályok szerint [nem a b) pontban felsorolt körülmények alapján] kéri□ b) az elhelyezést a gondozási szükségletet megalapozó egyéb körülmények alapján kéri□ ba) demencia kórkép legalább középsúlyos fokozata□ bb) az ellátást igénylő egyedül él, nyolcvanadik életévét betöltötte és a települési önkormányzat a gondozási szükséglete ellenére részére házi segítségnyújtást nem biztosít□ bc) az ellátást igénylő egyedül él, hetvenedik életévét betöltötte és lakóhelye közműves vízellátás vagy közműves villamosenergia-ellátás nélküli ingatlan□ bd) az ellátást igénylő egyedül él, és vakok személyi járadékában vagy hallási fogyatékosként fogyatékossági támogatásban részesül□

Részletes szabályok II. be) az ellátást igénylő egyedül él, a hallási fogyatékosságon kívüli okból fogyatékossági támogatásban részesül, és az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet (a továbbiakban: ORSZI), illetve jogelődje szakértői bizottságának szakvéleménye, szakhatósági állásfoglalása az önkiszolgálási képességének hiányát állapította meg□ bf) az ellátást igénylő egyedül él és I. rokkantsági csoportba tartozó rokkantsági nyugdíjban, baleseti rokkantsági nyugdíjban, illetve rokkantsági járadékban részesül□ bg) az ellátást igénylő egyedül él, munkaképességét 100%-ban elvesztette, illetve legalább 80%-os mértékű egészségkárosodást szenvedett és az ORSZI, illetve jogelődje szakértői bizottságának szak véleménye, szakhatósági állásfoglalása az önkiszolgálási képességének hiányát állapította meg□

A kérelem „A” része kiegészült egy 3. 8 A kérelem „A” része kiegészült egy 3.8. ponttal, amely a gondozási szükségletet vizsgálat során a gondozási szükséglet megítélését szolgáló, valamint az egyéb körülmények fennállásának igazolásához szükséges, dokumentumok körét határozza meg. Az igazolások beszerzésében a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló miniszteri rendelet szerinti előgondozást végző személy segítséget nyújt az ellátást igénylőnek.

Bemutatandó dokumentumok I. Házi segítségnyújtás és idősek otthona igénybevételére irányuló kérelem esetén - ha az elhelyezést az általános szabályok szerint kérik - a gondozási szükséglet vizsgálata során be kell mutatni a gondozási szükséglet megítélését szolgáló, rendelkezésre álló leletek és szakvélemények másolatát. Amennyiben az idősotthoni ellátást a gondozási szükségletet megalapozó egyéb körülmények alapján kérik, a 2.4. pontban megjelölt körülmények igazolásához a gondozási szükséglet vizsgálata során az alábbi dokumentumokat kell bemutatni: ba) alpont esetén: az ORSZI vagy a Pszichiátriai, illetve Neurológiai Szakkollégium által befogadott demencia centrum szakvéleménye, bb) alpont esetén: személyazonosításra alkalmas igazolvány másolata és a települési önkormányzat jegyzőjének igazolása a házi segítségnyújtás hiányáról,

Bemutatandó dokumentumok II. bc) alpont esetén: személyazonosításra alkalmas igazolvány másolata és a települési önkormányzat jegyzőjének igazolása a közművesítés hiányáról, bd) alpont esetén: személyazonosításra alkalmas igazolvány másolata és az ellátást megállapító jogerős határozat vagy az ellátás folyósítását igazoló irat másolata, be) és bg) alpont esetén: személyazonosításra alkalmas igazolvány másolata és az ORSZI, illetve jogelődje érvényes és hatályos szakvéleményének, szakhatósági állásfoglalásának másolata az önkiszolgálási képesség hiányáról, bf) alpont esetén: személyazonosításra alkalmas igazolvány másolata és a nyugdíjat, járadékot megállapító jogerős határozat, vagy a kérelem benyújtását megelőző havi nyugdíj-folyósítási, járadékfolyósítási csekkszelvény vagy bankszámlakivonat másolata.

Értékelő adatlap A gondozási szükséglet vizsgálat a 36/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet 3. számú melléklete szerinti értékelő adatlapon történik. A vizsgálat eredményéről a 36/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet 4. számú melléklete szerinti igazolást kell kiállítani. Az értékelő adatlap másolatát és az igazolás egy példányát a vizsgálat elvégzését követően át kell adni az igénylőnek és törvényes képviselőjének.

Gyakorlati anomáliák Gondozási szükséglet krízis helyzet állapota után. Pl: stroke, baleset utáni állapot, súlyos folyadékhiány... Négy órán túli gondozási szükséglet, idősotthoni elhelyezés, állapot javulás fázisában ORSZI ellenőrzés. Házi segítségnyújtás esetében szintén felmerül.

Fontos szempont. Aug.17 előtt folyamatban lévő, gondozási szükséglet megállapítására irányuló eljárásokat, valamint azok felülvizsgálatát az akkor hatályos szabályok alapján kell lefolytatni, 08.17-től -09.03-ig jogszabályváltozás, 09.03-tól a jelenleg érvényben lévő jogszabály, Térítésmentes a vizsgálat, A gondozási szükséglet vizsgálata „költséghatékony”

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. Vas Imréné