A felnőttképzési rendszer fejlődése és jövője

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Szabó Miklós Az oktatás szerepe a társadalomban. Az oktatás filozófiai alapja „A helyes cselekvéshez és megértéshez szükség van a jó tudására.” (Platón)
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Trendek és politika a magyar felnőtt- és szakképzésben Sum István MP Rt. Oktatási Központvezető.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
A vidéki tér sikertényezői
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
FELNŐTTKÉPZŐ SZERVEZETEK… Borsi Árpád főtitkárFVSZ Budapest, 2008.augusztus 27.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Az egész életen át tartó tanulás koncepciója
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A Nemzeti Fejlesztési Terv
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
NEMZETKÖZI EGYÜTTMŰKÖDÉSEK I. Kereskedelmi Vámkedvezmények Szabadkereskedelmi övezet Vámunió Közös piac II. Gazdasági Közös gazdaságpolitika III. Oktatás.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A FELNŐTTKÉPZÉS FELADATELLÁTÁSI RENDSZERE
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
5. Tétel – A Life Long Learning
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

A felnőttképzési rendszer fejlődése és jövője Sum István FVSz elnökségi tag

’90-’95 ’95-’00 ’00-’04 ‘04-’10 ’10 -‘13 Foglalkoztatás Szakképzés Felnőttképzés ’90-’95 Válság Válságkezelés Munkanélküliek képzése ’95-’00 Stabilizáció, alacsony foglakoztatási ráta mellett Fejlesztési programok, struktúra váltás Fejlesztési programok Intézményrendszer megerősödése ’00-’04 Enyhe, hullámzó javulás, alacsony foglakoztatási ráta mellett Struktúraváltás Munkaerőpiaci megfelelés problémái LLL Törvény a felnőttképzésről, önálló terület: szak- és általános képzés ‘04-’10 Stabilizálódó alacsony foglalkoztatási ráta Eu csatlakozás, NFT, HEFOP, Tiszk rendszer HEFOP, GVOP Akkreditáció kiszélesedése ’10 -‘13 Közfoglalkoztatás megjelenése, alacsony foglalkoztatási ráta MGK szerepe, OKJ rendszer változása Felkészülés az új felnőttképzési törvényre, szhj változása

90-es évek Iskolarendszeren kívüli szakképzés – munkaerőpiaci képzés Fő szabályozó: Foglalkoztatási tv. – 91. Szakképzési tv. – 93. – külön fejezet, képzési szerződés megjelenése 6/96-os MüM rendelet

’98-as pillanatkép Irányítás: Oktatási Minisztérium Intézmények: hárompólusú rendszer: költségvetési szervek 37%, non-profit szervezetek: 12%, gazdasági társaságok: 51% Finanszírozás: FA 18%, szhj 4,1%, egyéni források 15,8%, vállalati megrendelések 10,8%, egyéb 51,2% ’98: képzés résztvevői: 300e fő, ráfordítás: 8 milliárd ft

Út a felnőttképzési tv-hez A Kormány kezdeményezi, hogy széles körű szakmai-társadalmi egyeztetésre alapozva az állampolgárok munkaerő-piaci pozíciójának folyamatos javítása, versenyképességük, s ezáltal a gazdaság egészének teljesítménye javítása érdekében induljon meg a felnőttek oktatását-szakképzését jogi garanciákkal is biztosító felnőttképzési törvény koncepcionális előkészítése, s már e ciklusban mint önálló törvény kerüljön elfogadásra. Az új szabályozás tegye lehetővé a piacgazdaság feltételei között az állampolgárok élethosszig tartó tanulását, folyamatos át- és továbbképzését, a korszerű oktatási programok és módszerek-tematikák rendszerező alkalmazását.

Life Long Learning Memorandum 2000 Liszabon Első kulcsfontosságú üzenet: új ismeretek és készségek hozzáférésének biztosítása mindenki számára   Célkitűzés: a tanuláshoz való egyetemes és folyamatos hozzáférés biztosítása a tudás társadalmában fenntartható részvételhez szükséges ismeretek és készségek megszerzése és frissítése céljából

Értelmezések Felnőtt az a természetes személy, aki tankötelezettségét teljesítette Felnőttképzési tevékenységnek minősül: a rendszeresen végzett iskolarendszeren kívüli képzés, amely célja szerint lehet általános, nyelvi vagy szakmai képzés, továbbá a felnőttképzéshez kapcsolódó szolgáltatás

Intézményrendszer Országos Felnőttképzési Tanács szakmai döntés-előkészítő, véleményező, javaslattevő 13 tagú testület Nemzeti Felnőttképzési Intézet kutatás, fejlesztés, szakmai és nemzetközi koordináció Felnőttképzési Akkreditáló Testület 20 tagú független szakmai testület

Life Long Learning Memorandum Második kulcsfontosságú üzenet: nagyobb befektetés biztosítása az emberi erőforrások területén   Célkitűzés: Az emberi erőforrásokba történő befektetés szintjének látható emelése, ami által Európa legfontosabb tőkéje – az ember – élvezi a legfőbb elsőbbséget.

Támogatási rendszer Normatív támogatás Központi költségvetés Személyi jövedelemadó kedvezmény Adó Foglalkoztatást elősegítő képzések támogatása MPA FA Saját munkavállalók képzések támogatása Fejlesztési és képzési hozzájárulás A felnőttképzés technikai feltételeinek támogatása MPA FKA

Life Long Learning Memorandum Harmadik kulcsfontosságú üzenet: innováció az oktatásban és a tanulásban   Célkitűzés: Hathatós oktatási és tanulási módszerek és kontextusok kifejlesztése az egész életen át tartó és az élet teljes körére kiterjedő tanulás terén.

Felnőttképzési szolgáltatások előzetes tudásszint felmérés pályaorientációs - és korrekciós tanácsadás képzési szükségletek felmérése képzési tanácsadás elhelyezkedési tanácsadás álláskeresési technikák oktatása

Life Long Learning Memorandum Negyedik kulcsfontosságú üzenet: a tanulás értékelése   Célkitűzés: Jelentősen javítani kell a tanulásban való részvétel és a tanulás eredményének értelmezési és értékelési módozatain, különösen a nem formális és informális tanulás területén.

Life Long Learning Memorandum Ötödik kulcsfontosságú üzenet: az útmutatás/orientálás és tanácsadás újragondolása   Célkitűzés: Mindenki számára, az élet minden szakaszában könnyen elérhető minőségi információ és tanácsadás biztosítása az Európa szerte létező tanulási lehetőségekről.

Felnőttképzési szolgáltatások előzetes tudásszint felmérés pályaorientációs - és korrekciós tanácsadás képzési szükségletek felmérése képzési tanácsadás elhelyezkedési tanácsadás álláskeresési technikák oktatása

Life Long Learning Memorandum Hatodik kulcsfontosságú üzenet: közelebb vinni a tanulást az otthonokhoz   Célkitűzés: Amennyire csak lehet, az egész életen át tartó tanulás lehetőségeit közel kell vinni a tanulókhoz és azok közösségeihez, valamint szükség szerint fejleszteni kell az ICT-alapú ellátást.

2001. évi 101. törvény a felnőttképzésről Nyilvántartási rendszer Akkreditációs rendszer Fogalmak Támogatási rendszer Képzési program definiálása Képzési terv Felügyelő Bizottság

Azonosított problémák Piaci modell hátrányai Nincs idő tanulni Alulreprezentáltak a munkaerőpiacon hátrányos helyzetű rétegek Kínálatvezérelt Pulay Gyula Munkügyi Szemle 2012. 02.

Azonosított problémák A rendszer mozgatórugója az egyéni érdekeltség Befektetési szemlélet Státuszverseny Munkáltatók Racionális döntések: speciális képzések finanszírozása Nagyvállalatok: piaci alkalmazkodás eszköze Polónyi István: A felnőttképzés finanszírozása Mlearning konferencia ea.

Azonosított problémák „ a felnőttkori tanulás jelenleg a leggyengébb láncszem az egész életen át tartó tanulás nemzeti rendszereinek fejlesztése terén” A Tanács állásfoglalása a felnőttkori tanulásra vonatkozó megújított cselekvési programról

Tendenciák A felnőttképzés fogalma átalakul, beintegrálódik az életen át tartó tanulás folyamatába: „ A felnőttkori tanulás alapvető fontosságú alkotóeleme az egész életen át tartó tanulás folyamatának, és kiterjed minden olyan formális, nem formális és informális - akár általános, akár szakmai jellegű – tanulási tevékenységre, amelyet a felnőttek végeznek eredeti tanulmányaik kiegészítése céljából.” A korábbi hiánypótló funkció helyébe egyre inkább az át- és továbbképző funkció lép

Tendenciák Az oktatás/képzés minőség megközelítése átalakul, a tartalmi szabályozásról a kimenet szabályozás felé: az eredmény, vagyis a képzett kompetenciája a fontos, nem a megtett út! Erősen megjelenik a költség/haszon szemlélet a minőségben is

Tendenciák Elhúzódó válság Instabil munkaerőpiac Transzverzális készségek felértékelődése tanulás tanulása kezdeményezőkészség vállalkozói készség közös munkavégzés, stb. Kulcskompetenciák megjelenése a felnőttek tanulásában

Európai cselekvési program a felnőttkori tanulásra Az egész életen át tartó tanulás és a mobilitás megvalósítása Az oktatás és képzés minőségének, illetve hatékonyságának javítása A méltányosság, a társadalmi kohézió és az aktív polgári szerepvállalás előmozdítása a felnőttkori tanulás révén A felnőttek kreativitásának és innovációs készségének fejlesztése és a tanulási környezetük javítása

Felnőttkori tanulás fejlesztésének stratégiája Célcsoportok azonosítása Célok a képzésben való részvétel növekedése a képzés minőségének javulása a társadalmi hátrányok csökkenése munkaerő-piaci alkalmazkodóképesség növekedése

Felnőttkori tanulás fejlesztésének stratégiája Eszközök: Rugalmas tanulási formák Információs- pályaorientációs rendszerek fejlesztése Kulcs- és transzverzális kompetenciák fejlesztése stb.

Az állam szerepe Szabályozás – új felnőttképzési tv. Új tervezési ciklus - ? Finanszírozási modell működtetése „hozzanak létre olyan életképes és átlátható rendszert a felnőttkori tanulás finanszírozására, amely a felelősség megosztásán, a felnőttkori tanulás iránti magas fokú állami kötelezettségvállaláson, a fizetni nem tudók támogatásán, a pénzforrások kiegyensúlyozott, az egész életen át tartó tanulás folyamatát végigkísérő elosztásán, valamennyi érdekelt fél méltányos pénzügyi hozzájárulásán, továbbá a hatékonyabb és eredményesebb finanszírozás innovatív eszközeinek feltárásán alapul”

Források Magán Egyén Munkaadó Támogató intézmény Közösségi Állam Eu Helyi közösség

MOOCS Massive Open Online Course

Köszönöm a figyelmet!