Bevezetés a szociális munkába

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Az Európában élő körülbelül 10–12 millió roma közül sokan naponta szembesülnek az előítéletekkel, a tolerancia hiányával, a hátrányos megkülönböztetéssel.
Szociális munka a börtönben
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Csoport munka.
Az iskolai szociálismunka
Mit tanítsunk? Változó szakmai kompetenciák, változó szakmai elvárások…. Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület ISKOLASZÖVETSÉG 2012.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
KULCS program gyakorlati tapasztalatai Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége – Horváth Nikoleta.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Közösségfejlesztés és közösségi munka
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Sikeres, egészséges vagy örömteli szervezet? Készítette: Frank Ádám.
AIDS –Etikai problémák az ápolásban. Az ápolónő alapvető kötelessége 4irányú (Ápolói Kódex,1973): Az ápolónő alapvető kötelessége 4irányú (Ápolói Kódex,1973):
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Fogd A Kezem Alapítvány
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Az esetismertetés szerkezete Ágoston-Héderné 1. A kliens bemutatása 1.1. A realitások a kliens életkora, egészségi állapota, mentális képességei jövedelmi,
Közösségi ellátók mint facilitátorok
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Értelmi fogyatékossággal élő személyek támogatott lakhatása
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Marginalitás és jól-lét – kibékíthető koncepciók? Inkluzív társadalom – jól-lét – társadalmi részvétel A Kodolányi János Főiskola szakmai konferenciája.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
A projekt általános szakmai célkitűzései
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Szociálpedagógus képzés II. évfolyam I. félév A szociális munka egyénekkel és családokkal című kötet.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
Az adatvédelem szabályozása
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Koncepció a demenciával élő idősek gondozásáról Demens betegek ellátásának kihívásai az egészségügyi és szociális ellátórendszerben szakmai tanácskozás,
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Személyes életvitel.
Európai Uniós ismeretek
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
A diszfunkcionálisan működő család
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Bevezetés a szociális munkába

A szociális munka története I. A szociális munka és a szociálpolitika kor és társadalom függő. Családi, kisközösségi, törzsi szabályok, varázslatok és íratlan normák a bajba jutottak megsegítésére és gyógyítására. Egyházi megoldások a betegek gondozására, istápolása.

A szociális munka története II. Korlátozott városállami, állami beavatkozások a szegények, sebesültek, és katonák támogatására. Feudális rendszer (nem szociális érzékenységből) a társadalmi viszonyokba ágyazottan gondoskodik a jobbágyok, szegények ellátásáról.

A szociális munka története III. Szociális és rendészeti problémák. 1601 I. Erzsébet angol királynő „szociális törvény”. Dologházak XIX. század feudális rendszer nem tud fennmaradni (nem egyéni morál a probléma).

A szociális munka története IV. 1816. Budai Jótékony Egyesület Keresetintézet: kézimunkákat végeztek az asszonyok, ezért munkabért kaptak. Ápolda (1840-1924): munkaképtelen asszonyokat ápoltak Munkaiskolák (5 db): arisztokrata hölgyek, szegény polgárlányokat tanítottak Óvoda (1928) Brunszvik Teréz Oskola intézet: kolduló gyerekeket családoknál helyeztek el. XX. század: leépülés, szociális problémák kezelése nem megoldott. 1989. újra beindul a szociális munka,- képzése is.

A humán öko-rendszer

Jól működő természeti támasz Nem jól működő természeti támasz Szint Jól működő természeti támasz Nem jól működő természeti támasz I. Kielégített fizikai szükségletek (étel, hajlék, biztonság). A test jól működik, a betegség kezelhető. Az alap fizikai szükségletek kielégítetlenek. A betegség gyakoribb, mint az egészséges állapot. Fogyatékosság lehetséges. II. Hangulat és érzelmek pozitívak, önértékelés jó. Negatív érzelmek lehetségesek, de nem dominánsak. A hangulatok és érzelmek általában negatívak vagy nem kontrolláltak. Alacsony önértékelés. Problémamegoldó és döntéshozó képesség fogyatékos. III. A kapcsolatok vegyesek és általában pozitívak. Küzdelem van, de kezelhető. A szexuális igények kielégítelenek. Hiányoznak az alapvető támaszt és szeretetet nyújtó kapcsolatok ill. ha vannak, akkor destruktívak. IV. A család és/vagy más kis csoportok melegséget, a hozzátartozás érzését nyújtják, a problémák idején pedig támaszt. Hiányoznak a család ill. más kiscsoportok vagy a benne lévő kapcsolatok destruktívak. Nincs közeli hálózat, amihez fordulhatna, amikor erre szüksége lenne.

Jól működő természeti támasz Nem jól működő természeti támasz Szint Jól működő természeti támasz Nem jól működő természeti támasz V. A helyi környezet intézményei és szervezeti alapvető társadalmi szükségleteket nyújtanak pl.: munka, oktatás, lakás, egészségügyi ellátás stb. Közösségi intézmények és szervezetek hiányoznak vagy nem jól működnek. Alapvető szociális szükségletek részben vagy egészében kielégítetlenek. VI. Az egyén egy kultúra vagy szubkultúra részének érzi magát (valláson, hagyományokon, életkoron alapuló), amely viselkedés mintát nyújt, különösen a döntéshozatalok időszakában. A kulturális identitás zavart vagy konfliktusban van. Dominál a rasszizmus, diszkrimináció és/vagy az egyén peremre szorul. Gyors változás kulturális vákuumot vagy elsorvadást idéz elő. VII. Az adott ország törvényei és szociálpolitikája általános biztonság- és igazságérzetet nyújtanak. Az élet- és vagyonvédelem megoldott. A szociális, politikai, gazdasági rendszer nem működik igazságtalan vagy totalitárius. Háború vagy polgárháború nehezíti az egyén életét.

A szociális munkás eszközei tudás (ismeretek) értékek (szív) készségek (kéz, száj)

Értékek Pincus és Minaham szerint a hivatás alapértéke: „Minden embernek egyenlő hozzáférést kell biztosítani az erőforrásokhoz, szolgáltatásokhoz és lehetőségekhez, hogy el tudja végezni a rászabott feladatokat, meg tudjon birkózni a nehézségekkel és realizálni tudja törekvéseit.”

A kliensnek szüksége van arra, hogy Egyénként és ne típusként foglalkozzanak velük, Mind pozitív, mind negatív érzéseiket kifejezhessék, Elfogadják őket mint méltósággal bíró embereket,amikor kifejezik érzéseiket, akkor megértő fogadtatásra és válaszra találjanak Se meg ne ítéljék, se el ne ítéljék őket azokért a nehézségekért, amelyekkel küzdenek, Saját maguk válasszanak és hozzanak meg döntéseket saját életükre vonatkozóan, Biztosak legyenek abban, hogy a róluk szóló bizalmas információt olyan titokban tartjuk, amilyenben csak lehetséges.

Ismeretek Általános szociális munka ismeretei Egy adott gyakorlati terep ismeretei Egy adott intézmény ismeretei Adott kliensrendszer ismeretei Egy bizonyos interakció ismeretei

Késségek Az egyén problémamegoldó és kezelő képességeinek erősítése (közvetlen gyakorlat) Az egyén és az őt forrásokkal, szolgáltatásokkal és lehetőségekkel ellátó rendszerek közötti összeköttetés erősítése és biztosítása (erőforrások használata) Az egyént forrásokkal, szolgáltatásokkal és lehetőségekkel ellátó rendszerek hatékony és emberközpontú működésének biztosítása és pozitív hozzájárulás az állandóan változó szociálpolitikához (közvetett gyakorlat)

Készségek Kommunikáció Kapcsolatok Eredményesség

Szociális munka meghatározása Egyén Csoport Család közösség Társadalmi szint Nemzetközi szint Intraperszonális szint Interperszonális szint Családi szint Helyi közösség szintje Kulturális szint Ökológiai szint

A szociális munka feladata I. Segítse az egyént abban, hogy problémamegoldó és megbirkózási képességét, kapacitását fejlessze, hatékonyabbá tegye. Segítse az egyén és a forrásrendszerek közötti kapcsolat kiépítését. Erősítse a forrásrendszerek közötti kapcsolatot.

A szociális munka feladata II. Segítse a forrásrendszereken belüli kapcsolatok formálását. Vegyen részt az anyagi javak elosztásában. Képviseljen szociális kontrollt a társadalom felé. Járuljon hozzá a szociálpolitika alakításához, fejlődéséhez.

A Szociális Munkások Nemzetközi Szövetsége (IFSW) és a Szociális Munkást Képző Iskolák Nemzetközi Egyesülete (IASSW) által meghatározott szociális munka definíció:

A professzionális szociális munka elősegíti a társadalmi változásokat, a probléma megoldásokat az emberi kapcsolatokban, valamint segíti az ‘empowerment’-et; az emberi képességek felszabadítását és az emberek felhatalmazását arra, hogy cselekedjenek a jólét fokozása érdekében. Az emberi viselkedésről és a társadalmi rendszerekről szóló elméletek felhasználásával a szociális munka azokon a pontokon avatkozik be, ahol az emberek egymással és társadalmi környezetükkel kerülnek kapcsolatba. Az emberi jogok és a szociális igazságosság alapvető fontosságúak a szociális munkában.

A szociális munka definiálása I. A szociális munkavégzés középpontjában az ember és a környezetével megromlott viszonya áll. Szociális munkavégzés közben az ember (kliens) problémájának megoldása a komplex szemlélet alapján történik. A szociális munka egyének, családok, közösségek körében történik, a problémájuk megoldása céljából.

A szociális munka definiálása II. A szociális munka az elméletek sokféleségén alapuló segítő tevékenység, az emberek problémájának megoldása céljából, melynek ma nincs egyetlen, önálló elmélete. A szociális munka módszerek, készségek (skyllek), ismeretek birtokában végzett segítségnyújtás.

A szociális munka definiálása III. A szociális munka alapja, hogy az egyén (kliens, kliensek) önkéntesen vállalja a részvételt a problémamegoldásban, a szociális szakember pedig a szerződéskötés értelmében kötelezi magát a segítségnyújtásért. (A nem önkéntes kliens/kliensek problémájának érvényesítése a szociális munka szempontjából olyan helyzetben engedhető meg, ha a kliens nem önkéntes elhelyezést kapott pl.: elmegyógyintézetbe utaláskor, valamint általános szabály esetében, mégpedig pl.. Súlyosan sérült gyermek, vagy olyan felnőtt, aki adott pillanatban nem képes dönteni.)

A szociális munka definiálása IV. A szociális munka célja az egyén, család, csoport, közösség problémamegoldó és megbirkózási képességének fejlesztése, a szociális erőforrások közötti kapcsolat kialakítása, erősítése, hatékonyságuk javítása. A szociális munka a szociálpolitikának a gyakorlatban való megjelenítését jelent és a szociálpolitika formálását is tartalmazza.

A szociális munka definiálása V. Professzió, professzionális tevékenység (hivatás). Szociális munka genetikus tudásanyagra épül, melynek alapja az értékrend. A szociális munka szociális problémák kezelését szolgálja, miközben, - ha a szakmaiság kap helyet a problémamegoldásban -, a kliens erőforrásainak mozgósítása, a szabad akaratának érvényesítése is megvalósul.

A szociális munka definiálása VI. A szociális munkán kettős hatású professzionális segítségnyújtást, szolgáltatást értünk. Egyrészt általa a szakember segítséget nyújt egyéneknek, csoportoknak és közösségeknek a problémáik megoldásában. Másrészt hozzájárul ahhoz, hogy megszűnjenek vagy mérséklődjenek azok a strukturális okok, amelyek a problémákat előidézték. A szociális munka a társadalompolitika, szociálpolitika elvi állásfoglalásnak, koncepciójának gyakorlati megvalósítása.

A szociális munka alapvető céljai I. Előmozdítja a marginalizált, a társadalmilag kirekesztett, kisemmizett, sérült és veszélyeztetett emberek, csoportok társadalmi integrációját. Foglalkozik és szembeszáll a társadalomban meglévő gátakkal, akadályokkal, egyenlőtlenségekkel és igazságtalanságokkal.

A szociális munka alapvető céljai II. Mobilizál és együtt dolgozik az egyénekkel, családokkal, csoportokkal, szervezetekkel és közösségekkel saját jólétük, egészségük és probléma (kezelő) – megoldó képességük javítása érdekében Segíti az embereket, hogy saját, helyi közösségükben juthassanak hozzá a megfelelő szolgáltatásokhoz és forrásokhoz.

A szociális munka alapvető céljai III. Megalkotja és megvalósítja az olyan politikát és politikai programokat, amelyek növelik az emberek jólétét, elősegíti fejlődésüket, emberi jogaik érvényesülését, valamint előmozdítják a társadalom harmóniáját, a szociális biztonságot. Bátorítja az embereket saját érdekeik képviseletére, a rájuk vonatkozó helyi, nemzeti, regionális és/vagy nemzetközi ügyeik intézésében.

A szociális munka alapvető céljai IV. Képviseli az embereket (és/vagy részt vesz az emberekkel) olyan politika formálásában és célzott megvalósításában, amelyek megfelelnek a szakma etikai elveinek. Képviseli az embereket (és/vagy részt vesz az emberekkel) az olyan politikai, és strukturális, társadalmi és környezeti feltételek megváltoztatásában, amelyek az embereket marginalizált, kisemmizett, sebezhető helyzetben tartják, valamint sértik a különféle etnikai csoportok kohézióját és stabilitását, amennyiben ez a stabilitás általában nem sérti az emberi jogokat.

A szociális munka alapvető céljai V. A vonatkozó törvényes keretek és az etikai normák figyelembe vételével dolgozik azon emberek előnyhöz juttatásában, akik nem képesek erre. (pl.: az ellátásra szoruló gyerekek, a mentális problémákkal és mentális betegségekkel küszködők) Elősegíti a hatásos társadalom- és szociálpolitikai változásokat kezdeményező akciókat, a gazdasági fejlődés okozta egyenlőtlenségeket. Elősegíti olyan stabil, harmonikus és egymást kölcsönösen elfogadó társadalom kialakítását, amelyben nem sérülnek az emberei jogok.

A szociális munka alapvető céljai VI. Elősegíti a különböző etnikai csoportok és a különböző társadalmak között a hagyományok, kultúrák, ideológiák, meggyőződések és vallások tiszteletét, amennyiben ezek nem kerülnek ellentmondásba az alapvető jogokkal. A fenti szándékok érdekében célirányosan megtervezi, megszervezi, adminisztrálja és megvalósítja a programokat és működteti a szervezetet.