Történeti episztemológia Megismerhető-e a múlt? Vonyó József 2009. szeptember
Megismerhető-e a múlt? Igen – részlegesen Teljességgel soha – de szakszerű kutatómunkával egyre jobban Az ismeretek kettős dimenziója: Mennyiségi (megismerés) Mélységi (megértés) A felhalmozott ismeretek Új eljárások és módszerek Szemlélet – új megközelítések
A megismerés korlátai Három befolyásoló (korlátozó) tényező A forrás A kutató Az olvasó
A forrás mint korlát 1. Objektív (az eltelt idő és a körülmények hatásai) Eltűnése Mennyisége (kevés, sok) Állapota 2. Szubjektív (az írott forrás, műalkotás alkotójának befolyásoló szerepe) Érdek hamisítás Látásmód, értékrend, értékítélet (társadalmi státus, nemzetiség, vallás, iskolázottság, vagyoni helyzet stb. szocializáció) hatásai Műfaji sajátosságok (sajtó, napló – memoár, szóbeli emlékezés, film, irodalmi [művészeti] alkotás FORRÁSKRITIKA
A forrás Típusai Írásos Tárgyi a) Elsődleges (az esemény résztvevői egyidejűleg alkotják) Hivatalos iratok Személyes dokumentumok (levelek, naplók) Statisztikák Térképek b) Másodlagos (külső szemlélő kortársak egyidejűleg, vagy az események részesei utólag alkotják) Újság Memoárok Tárgyi Új információhordozók (fotó, film, internet) Szóbeli
Történeti érdeklődés és forrás gazdaság- társadalom- Politikatörténet életmód- történet kultúr- stb. Írott források egyéb források A technikai fejlődés hatása a történeti források típusainak alakulására
A kutató Saját korának hatásai A személyiség hatásai Más körülmények, értékek, szemléletmód Fontos kritérium: Klasszikus: Ragaszkodni a forrásokhoz Reális: EMPÁTIA a kutató a vizsgált korszak viszonyai alapján értékelje az eseményeket, tetteket és a személyeket – szakszerű és szigorú forráskritika A személyiség hatásai Érdek hamisítás Látásmód, értékrend, értékítélet (társadalmi státus, nemzetiség, vallás, iskolázottság, vagyoni helyzet stb.) hatásai
Az olvasó 1. Saját korának hatásai 2. A személyiség hatásai Más körülmények, értékek, szemléletmód 2. A személyiség hatásai Érdek hamisítás Látásmód, értékrend, értékítélet (társadalmi státus, nemzetiség, vallás, iskolázottság, vagyoni helyzet stb.) hatásai 3. Hogyan olvassunk történeti szöveget? A kor ismerete Beleélés
Irodalom Kötelező: Ajánlott: Ormos Mária: A történelem és a történettudományok. Tankönyvkiadó, Budapest, 2003. Gyáni Gábor: A történetírás fogalmi alapjairól. In Bódy Zsombor – Ö. Kovács József (szerk.): Bevezetés a társadalomtörténetbe. Hagyományok, irányzatok, módszerek. Osiris, Budapest, 2003. 11–53. Ajánlott: Romsics Ignác: Mi a történelem? In uő: Múltról a mának. Osiris, Budapest, 2004. 430–457. Romsics Ignác: A történész mestersége. Rubicon, 2003/6. sz. Ormos Mária: A történelem vonatán. Múlt és Jövő Kiadó, Budapest, 2005. 5–62.