Elkötelezettség és elhívatottság Pedagógus életpálya Előadó: Thaisz Miklós Oktatásért Felelős Államtitkári Kabinet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ ÚJ PEDAGÓGUS ELŐMENETELI RENDSZER
Advertisements

A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
A pedagógusok előmeneteli rendszerének jogszabályi háttere
A pedagógiai-szakmai ellenőrzés
A pedagógusok minősítési rendszere
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
Kreditpontokkal kapcsolatos tájékoztatás
A 2013/2014-es nevelési év az óvodákban
Pedagógus-továbbképzés
Tanfelügyelet és minősítés
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
A PEDAGÓGUS ÉLETPÁLYAMODELL
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
A pedagógus minősítési rendszer
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
Pályáztatás, vezetői megbízás visszavonása
A pedagógus minősítési rendszer
A kormányhivatal közoktatási feladatai és az új oktatási koncepció
A pedagógusminősítési rendszer
Tanfelügyelet és minősítés Az Oktatási Hivatal szerepe és feladatai a köznevelési rendszer megújításában augusztus 22. A mai előadáson a két kiemelt.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Oktatásért Felelős Államtitkárság
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A pedagógusminősítési és tanfelügyeleti rendszer bevezetése
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
„ A nemzet felemelkedésének zálogaként a magyar oktatásügy nemes hagyományait a jelen kor elvárásaival és a jövő lehetőségeivel ötvözve, a felnövekvő.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS május 4.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Szakál Ferenc Pál EMMI Köznevelés-fejlesztési Főosztály
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
A művészetoktatási intézményeket érintő jogszabályi változások „Művészetoktatás a jogszabályok útvesztőiben” konferencia Budapest, március 31. Imre.
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Pedagógusok előmeneteli rendszere - minősítés
Jogszabályi változások, aktuális feladatok Partnerség és együttműködés az informatikai támogató rendszer bevezetéséhez kapcsolódóan Emberi Erőforrások.
Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az OFI szerepe pedagógiai szakmai szolgáltatások megújításában Hancock Márta Budapest február.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadó összetett szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
A közszolgálati jogviszony tartalma
Álláskeresőként történő nyilvántartás
A 2016.ÉVI PEDAGÓGUS MINŐSÍTÉSRŐL
Pedagógus minősítési vizsgák és eljárások meghatározása
Pedagógusminősítés, tanfelügyelet
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
Készítette: Kovács Ferencné
A pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) és pedagógusminősítés szakterületre vonatkozó, a szakértői feladatokhoz kapcsolódó aktuális jogszabályi.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Szakál Ferenc Pál. 20/2012 (VIII.31.) EMMI rendelet.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
A pedagógusok előmeneteli rendszere, a portfólió szerepe
Egy nyílt levél elő- és utóélete
Barcsák Marianna KPSZTI
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Tanfelügyelettel kapcsolatos előzetes feladatok - intézményvezetők
Tanévkezdő 2013/14.
Személyi döntések az iskolában
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

Elkötelezettség és elhívatottság Pedagógus életpálya Előadó: Thaisz Miklós Oktatásért Felelős Államtitkári Kabinet

Témakörök 1.) Bevezető 2.) A pedagógus életpálya időrendje 3.) A pedagógus életpálya fokozatai 4.) A pedagógus minősítési rendszer 5.) Az új pedagógus bértábla

A pedagógusok jelenlegi helyzete 1.) Bevezető A pedagógusok jelenlegi helyzete A pedagógus pálya társadalmi presztízse alacsony. Az alapképzésre járó hallgatók közül kevesen választják a pedagógus pályát; nem látják a szakmai előrelépés, fejlődés lehetőségeit. A bolognai rendszerű képzést bevezették, de nem született meg a régóta tervezett életpálya-modell. Növekedett a pedagógusok terhelése. (adminisztráció, óraszámemelés, magasabb szülői elvárások) Sok a pályaelhagyó.

A pedagógusok jelenlegi helyzete 1.) Bevezető A pedagógusok jelenlegi helyzete A pedagógusképzés megújításának, hatékonyabbá tételének egyik legfontosabb feltétele a megfelelő motivációt jelentő, kiszámítható életpályát biztosító „pedagógus életpálya-modell” bevezetése. A pedagógus életpálya-modellben a pedagógusképzésnek, a pályakezdők mentorálásának, támogatásának és a pedagógusok folyamatos – egész pályafutás alatt zajló – szakmai fejlődésének, továbbképzésének egységes rendszerré kell összeállnia.

Teljesítményalapú rendszerek 1.) Bevezető Teljesítményalapú rendszerek Egyéni teljesítménybérek. Tudás és készségalapú javadalmazás. Iskolaalapú javadalmazás. Az életpályamodell koncepció az „egyéni teljesítmény” értékelésén alapul.

A rendszer célja, előnyei 1.) Bevezető A rendszer célja, előnyei A rendszer célja: A pálya vonzóvá tétele. A jó pedagógusok megtartása. Előnyei: Emelkedhet a pedagógusoknak jelentkezők száma. (kiválasztás) Növelheti a pálya presztízsét a teljesítmény-elv érvényesülése miatt. Az egyéni érdemeket honorálja. Motiválja a tanárokat.

A pedagógusok előmeneteli rendszer § 2.) A pedagógus életpálya időrendje A pedagógusok előmeneteli rendszer § Nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 64.-65. § A törvény „kerettörvény”, a részletes szabályozásról a 2012. második félévében kiadásra kerülő kormányrendelet szól majd, a Nkt. 94. § (4) g) pontjának felhatalmazása alapján. A Nkt. 95. § (3) értelmében a pedagógus előmeneteli rendszer 2013. szeptember 1-én lép hatályba.

Az életpálya fokozatok Nkt. 64. § (4) 3.) A pedagógus életpálya fokozatai Az életpálya fokozatok Nkt. 64. § (4) 1. fokozat: Gyakornok (2-4 év) 2. fokozat: Pedagógus I. (6-9 év) 3. fokozat: Pedagógus II. (min. 6 év) 4. fokozat: Mesterpedagógus feltétele: 14 év gyakorlat, szakvizsga, 2. minősítés 5. fokozat: Kutatótanár feltétele: PhD, 8/14 év gyakorlat, 2. minősítés)

4.) A pedagógus minősítési rendszer A minősítési eljárás során minden pedagógusra egységes, nyilvános szabályok vonatkoznak. A minősítő bizottság a jelölt pedagógus teljes körű tevékenységét, különösen a jogszabályokban és a pedagógus munkaköri leírásában megfogalmazott kötelezettségek teljesítését vizsgálja. Nkt. 64. § (7) A minősítő vizsga és a minősítési eljárás részletes szabályait, a sikeres minősítő vizsgához és minősítési eljáráshoz, az alkotói szabadság igénybevételéhez szükséges követelményeket külön jogszabály állapítja meg. Nkt. 65. § (8)

Minősítő vizsga és minősítő eljárás 4.) A pedagógus minősítési rendszer Minősítő vizsga és minősítő eljárás Minősítő vizsga: a Gyakornok részére. Minősítő eljárás: a pályán lévő pedagógusnak. A minősítést a kormányhivatal szervezi. A minősítésre a pedagógus a kormányhivatalnál jelentkezik. A minősítési eljárás összetett folyamat a minősítés szempontjai, az eljárásban résztvevők, a módszerek és a minősítő eljárás időtartama tekintetében is.

Minősítés eredménye: megfelelt – nem felelt meg 4.) A pedagógus minősítési rendszer Minősítés eredménye: megfelelt – nem felelt meg Ha a Gyakornok a külön jogszabályban foglaltak szerint a megismételt minősítő vizsgán, vagy a Pedagógus I. fokozatba besorolt pedagógus a megismételt minősítési eljárás eredményeként „nem felelt meg” minősítést kapott, közalkalmazotti jogviszonya, munkaviszonya e törvény erejénél fogva megszűnik. Knt. 64. § (8)

Jogorvoslat – ha a minősítés eredménye: nem felelt meg 4.) A pedagógus minősítési rendszer Jogorvoslat – ha a minősítés eredménye: nem felelt meg A Pedagógus I. és a Pedagógus II. fokozatba lépés kötelező. (Előírt időhatárok, a 2013. 09. 01.-én az idevonatkozó kivételek figyelembevételével.) A pedagógus a minősítő vizsga és a minősítési eljárás hibás vagy valótlan ténymegállapításának, személyiségi jogát sértő megállapításának megsemmisítését a minősítés közlésétől számított harminc napon belül a bíróságtól kérheti.

A minősítő bizottság tagjai 4.) A pedagógus minősítési rendszer A minősítő bizottság tagjai A megyei kormányhivatal által delegált, felkészített szakértő A fenntartó szándékait is képviselő intézményvezető a.) A pedagógusképző intézmény felkészített oktatója b.) A Pedagógus Kamara szakértője / a kamara megalakulásáig a minősítendő pedagógussal hasonló munkakörben dolgozó minősített pedagógus.

A minősítési szempontok A bizottság figyelembe kell venni többek között: A pedagógussal készített önértékelést (portfóliót), interjút Az intézményvezető összegző véleményét Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzésen készült jegyzőkönyveket A foglalkozás-megfigyelések eredményeit A pedagógus munkájával kapcsolatos dokumentumokat A munkaközösség-vezetők, a diákok és a szülök véleményét

„Köznevelési szakértő” a köznevelési törvényben (82. §) a) felsőfokú végzettséggel és pedagógus szakképzettséggel; pedagógus- vagy oktatói munkakörben szerzett tíz év szakmai gyakorlattal; továbbá pedagógus-szakvizsgával rendelkezik, valamint akit pedagógus-munkakörben foglalkoztatnak, vagy a pedagógus-munkakörre szóló jogviszonya, munkaviszonya megszűnése óta tíz évnél kevesebb idő telt el, vagy b) rendelkezik a hivatal engedélyével

Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés (86-87. §) Az oktatásért felelős miniszter működteti az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszerét A pedagógiai-szakmai ellenőrzés ötévente ismétlődő, értékeléssel záruló vizsgálat Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzést az Oktatási Hivatal szervezi a kormányhivatal közreműködésével Az ellenőrzés célja a pedagógusok munkájának külső, egységes kritériumok szerinti ellenőrzése és értékelése

Az intézmény ellenőrzését legalább három, a jogszabályi feltételek szerint kijelölt köznevelési szakértőből álló csoport végzi A szakértői csoport intézkedésre nem jogosult, megállapításait, javaslatát jegyzőkönyvben rögzíti Az ellenőrzésben az a köznevelési szakértő vehet részt, aki a külön jogszabályban előírt továbbképzés követelményeit teljesítette A köznevelési intézményben a munkáltatói jogok gyakorlása során az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés eredményét figyelembe kell venni Az ellenőrzés eredményei beszámítanak a pedagógusok minősítésébe A rendszer 2012. szeptember 1-én lép hatályba

Bértábla és egyéb élet-pálya elemek 5.) Az új pedagógus bértábla Bértábla és egyéb élet-pálya elemek Illetményalap Jutalom Kereset kiegészítés Pótlékok Alkotói szabadság Nyugdíj előtti munkaidő csökkentés lehetősége

Bértábla és egyéb élet-pálya elemek 5.) Az új pedagógus bértábla Bértábla és egyéb élet-pálya elemek A pedagógus, (Gyakornok kivételével) a pedagógus-munkakörben töltött idő alapján háromévenként eggyel magasabb fizetési kategóriába lép. (Nem fokozatba!) A magasabb fizetési kategória elérésével a hároméves várakozási idő újra kezdődik. Nkt. 64. § (5) A rendszer bevezetését követően a Pótlékokkal járó, egyes „többletfeladatok” (osztályfőnökség, mentori munka stb.) ellátásának már feltétele lesz a 7. tanévben, a minősítés és a megfelelő fokozat megléte.

5.) Az új pedagógus bértábla Illetményalap A fokozatokhoz és ezen belül az egyes fizetési kategóriákhoz tartozó garantált illetményt, az illetményalap százalékában a Nkt. 65. § (1) 7. melléklete állapítja meg. Főiskolai végzettség esetén a mindenkori minimálbér száznyolcvan százaléka Nkt. 65. § (2) Egyetemi végzettség esetén kétszáz százaléka Nkt. 65. § (2)

5.) Az új pedagógus bértábla (7. sz. melléklet) A garantált illetményalap százalékában. A mindenkori minimálbér 180 % illetve 200 %-a.

Jutalom éves összege Nkt. 65. § (4) 5.) Az új pedagógus bértábla Jutalom éves összege Nkt. 65. § (4) Nem haladhatja meg: Intézményvezető esetében a vezető pótlékkal számított éves illetményének, munkabérének 15 %-t, Beosztott esetében az éves illetményének, munkabérének 15 %-t.

Kereset kiegészítés Nkt. 65. § (5) 5.) Az új pedagógus bértábla Kereset kiegészítés Nkt. 65. § (5) Az intézmény vezetésében résztvevők részére: Az intézményvezetőt a fenntartó, az intézmény többi vezetőjét az intézményvezető kereset-kiegészítésben részesítheti, amelynek éves összege nem haladhatja meg a vezető pótlékkal számított éves illetményének, munkabérének 10 %-t.

5.) Az új pedagógus bértábla Pótlékok 8. sz. melléklet (A számok az illetményalap százalékában értendőek)

Alkotói szabadság Nkt. 65. § (5) 5.) Az új pedagógus bértábla Alkotói szabadság Nkt. 65. § (5) A legalább Pedagógus II. fokozatot elért pedagógus tízévenként – tudományos kutatáshoz, vagy egyéni tudományos továbbképzésen való részvételhez – legfeljebb egy évi fizetés nélküli szabadságot vehet igénybe. (segítheti: ösztöndíj, pályázat, felkérés stb.)

Nyugdíj előtti munkaidő csökkentés lehetősége Nkt. 65. § (7) 5.) Az új pedagógus bértábla Nyugdíj előtti munkaidő csökkentés lehetősége Nkt. 65. § (7) Az öregségi nyugdíjkorhatárt öt éven belül elérő pedagógus, óvodai dajka választása szerint csökkentett munkaidőben dolgozhat, illetménye, munkabére pedig csak a munkaidő-csökkentés arányának ötven százalékával csökken. (75 %) Az e bekezdésben foglalt kedvezményt csak azok választhatják, akik a nyugdíjkorhatár elérése előtti ötödik évet megelőzően legalább 20 év szakmai gyakorlattal rendelkeznek pedagógus-munkakörben vagy óvodai dajkaként.

Nkt. 94.§ (4) g) pontja szerint kormányrendelet fogja rögzíteni: a pedagógusok előmeneteli rendszerét, az egyes fokozatokba történő besoroláshoz szükséges követelményeket, a minősítő vizsgát és a minősítési eljárást lefolytató bizottság működését, a szakmai kritériumokra vonatkozó részletes rendelkezéseket, a minősítő vizsga és a minősítési eljárások során adható minősítések feltételeit, a minősítésekhez kapcsolódó fokozatokhoz és ezen belül az egyes fizetési kategóriákhoz tartozó garantált illetményt, a megismételt minősítő vizsga és minősítési eljárások költségét, valamint az ezért kérhető díj mértékét, befizetésének szabályait.

Megoldandó feladatok 2013. szeptember 1-ig A minősítési szempontrendszer kidolgozása Értékelőlapok kidolgozása A minősítések eljárásrendjének kidolgozása Képzési programok kidolgozása Képzők képzése Szakértők képzése Pilot projektek lebonyolítása Korrekció

Köszönöm a figyelmüket! Thaisz Miklós miklos.thaisz@nefmi.gov.hu