„Nem tudom mi az, de ellenzem…”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
- tájékoztató.  Szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független,
Copiright by Y. Kinek jó a több biztosító? Ön benne van a szerencsés 0,5%-ban? Programunk segítségével ellenőrizheti!
A jövő kezdete! Élő kommunikáció az interneten, iWowWe a kommunikáció új generációja Pénzcsinálási alapképzés.
GKV - kötelező egészségbiztosítás (előre meghatározott szolgáltatások előre meghatározott önrésszel) A kötelező egészségbiztosítás alapelve: minden biztosítottnak.
Kormányszóvivői tájékoztató A vizitdíj szabályok felülvizsgálata.
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
10 ÉVES AZ OTTHONI SZAKÁPOLÁS
Miből és hogyan? Háziorvosi praxisok működésének forrásai Törvény adta lehetőségek vagy a szokásjog? Dr. Borsi Éva Ráckeve 2007 aktualizálva: 2010.
1. Szakmai célkitűzések  az egészségkárosodáson alapuló ellátások rendszerének felülvizsgálata  ellátási kategóriák számának csökkentése, átláthatóságának.
Egészségvédelem Egészség, vagy használható állapot, együttélés a természettel, vagy önérdekű pusztítás? Veled Európa, de nélküled EU!
Otthonápolási feladatok költségei
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS
MI MENNYI 2011-BEN ? BÉREK, ILLETMÉNYEK, SZOCIÁLIS ÉS MUNKANÉLKÜLI ELLÁTÁSOK Készítette: Korózs Lajos szociológus.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
Mikrohitel  Igénybevehetik: Kezdő és már működő mikrovállalkozások, melyeknél a bejegyzés vagy a vállalkozói igazolvány kiváltása már megtörtént  Hitel.
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Egészségügyi alapellátás a helyi önkormányzatok tükrében
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Ápolóeszköz kölcsönzés Négy hónap tapasztalatai Dr Pusztai Erzsébet.
(A biztosítási jogviszony nyilvántartás múltja, jelene, jövője. )
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A prezentációt a Corvinus Egyetem Tanárképző Intézete állította össze. Projektvezető: dr. Daruka.
Az ügyeleti szabályok től módosult rendelkezései
Az egészségügyben, gazdasági – műszaki területen dolgozók foglalkoztatási adatainak felmérése Készítette az Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Megbecsülést az idős embereknek! Adósságtörlesztés és méltányosság a nyugdíjemelésben 2002.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Megbecsülés az idős embereknek! Kormánydöntés a kiegészítő nyugdíjemelésről szeptember.
1.2. Könyvviteli szolgáltatást végzők továbbképzésének átalakítása.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
A kistérségi szociális feladatellátást érintő jogszabályi változások, évi működési feltételek Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás & Házi segítségnyújtás.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Szociális regiszter publikus felület használata
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár Addiktológiai ellátás az egészségügyi reformfolyamat tükrében Tájékoztató a Kábítószerügyi Eseti Bizottság számára.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Az önkormányzatok évi finanszírozása
BMSZKI Szabolcs utcai Átmeneti Szálló bemutatása
Biztos Kezdet Gyerekházak
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
„REHABILITÁCIÓS SZOLGÁLTATÁSOK FEJLESZTÉSE AZ ÉSZAK-ALFÖLDI RÉGIÓBAN” ÉAOP-4.1.2/C Debrecen, 2013.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
A betegellátás keretei és rendszere
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
Az ügyeleti ellátás szervezésének problémái
Családtámogató ellátások
„Tanulószerződéssel a munka világában” c. Országos Konferencia A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló évi LXXXVI.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Lantos Csaba. Egészségügyi kiadások a GDP százalékában között OECD átlag Egészségügyi kiadások a GDP százalékában 2012-ben Forrás: OECD Health.
Önkormányzati Egészségügyi Holding Zrt. Lehetünk-e ártatlanok ?
A HÁZIORVOSI PRAXISOK KIALAKULÁSA, FINANSZÍROZÁSA
Előadás másolata:

„Nem tudom mi az, de ellenzem…” TEK NÉLKÜLI PRAXISOK 1992-2015 MÚLT ÉS JELEN. JÖVŐ? „Nem tudom mi az, de ellenzem…” Dr. Józsa Terézia háziorvos IME VII. Regionális Egészségügyi Konferencia

„ Az orvosi tevékenységről szóló 2000. évi II. törvény módosítása” a működtetési jogot területi ellátási kötelezettséghez köti. 51§ (6) „ Azon működtetési joggal rendelkező háziorvos működtetési joga, aki 2015. december 31-ig nem tölt be tartósan betöltetlen háziorvosi körzetet, 2015. december 31-i hatállyal megszűnik.” Működtetési jog nélkül háziorvosi ellátás nem lesz végezhető. Érintett: kb. 300-400 orvos Kb. 400-500 szakdolgozó v. asszisztens Kb. 300 000- 400 000 biztosított magyar - és növekvő számú nem magyar állampolgár

A működtetési jog nem más, mint önálló orvosi tevékenységhez nyújtására jogosító, engedélyben foglalt jog. „ A területi ellátási kötelezettség nélkül működő háziorvosi ellátás esetében nem lehet elvonni – még törvényi szabályozással sem - szerzett jogot, nevezetesen azt, hogy háziorvosi ellátást nyújtsanak a jelenleg is ilyen tevékenységet folytatók. Így a működési jog megadása nem tagadható meg ettől a körtől. Azonban figyelemmel arra, hogy az adott orvos személyes ellátási kötelezettségének egyik legfőbb biztosítékát a területi ellátási kötelezettség elve jelenti, rájuk megszorítással érvényes a törvény, miszerint működtetési joguk nem idegeníthető el és nem folytatható.” Dr. Gógl Árpád egészségügyi miniszter 2000. január Mi az a működtetési jog?

Háziorvosok, házi gyermekorvosok, fogorvosok 05:06 Háziorvosok, házi gyermekorvosok, fogorvosok Területi ellátási kötelezettséggel (TEK) Kb. 6400 fő Területi ellátás kötelezettség nélkül Kb. 350 fő A területi ellátási kötelezettségnek az a lényege, hogy az adott körzet háziorvosa a saját területéről bejelentkező betegek ellátását nem utasíthatja vissza. A kétféle feladatellátásban a 4/2000. (II. 25.) EüM rendelet szabályai alapján tartalmi különbség nincs ! Mi a különbség a TEK nélküli és a TEK-kel rendelkező orvosok között a kötelezettségeket illetően?

1992-től Korábban üzemorvosi szolgáltatást nyújtó orvosok táppénzelési joguk visszavonása miatt (pl. MÁV, Honvédség, BM, stb.) Korábban TEK-kel rendelkező háziorvosok (nyugdíjazott orvosok, önkormányzattal konfliktusba került , a TEK-ről lemondó kollégák stb.). Korábban más szakterületen és ellátási formában (leginkább kórházból vagy a szakellátásból kikerült ) orvosok „gyűjtött kártyás” praxisai Kik és miért vállalták a TEK nélküli orvoslást?

Hát, ezt nem is gondoltam volna! Speciális intézmények (pl. egészségközpontok, idősek otthonai, fogyatékosok otthonai, stb.) betegeinek háziorvosi ellátását biztosító háziorvosok Hajléktalanokat ellátó TEK nélküli praxisok Hát, ezt nem is gondoltam volna!

Miért választ valaki TEK nélküli háziorvost? A TEK nélküli orvosválasztás leggyakoribb okai: mert korábban az adott orvos volt a beteg TEK-es háziorvosa mert családjának az adott orvos a családorvosa mert nincs bejelentett lakcíme az adott településen mert az adott orvos kiemelkedő szakmai tudással rendelkezik (2-5 szakvizsga), elismert szakember , és bíznak benne mert az adott orvos kiemelten jó környezeti , diagnosztikai és kommunkikációs feltételeket biztosít mert beszéli a nyelvét mert nincs megelégedve a kijelölt háziorvosával kényelmi szempontok miatt egyéb speciális okok miatt, pl. nincs más választási lehetősége (idősek otthonai, hajléktalanok , stb.) Miért választ valaki TEK nélküli háziorvost?

Mi a különbség a finanszírozásban? A TEK nélküli praxisok a TEK- es praxisokhoz képest is alulfinaszírozottak (minimum -30%), részben jogos (terület sajátosságaitól függő kiegészítő díjazás ) másrészt kötelezettséggel nem összefüggő szempontok alapján diszkriminatív ( indikátorpontok után járó díj, ambuláns díj) , hátrányos helyzetbe hozza a TEK nélküli háziorvosokat , és ezáltal a hozzájuk bejelentett biztosítottakat is Mi a különbség a finanszírozásban?

A háziorvosok E –alapból történő finanszírozásának összevetése (1200-1300 fős praxis) Kifizetés jogcíme TEKN praxis Havi bevétel Ft TEK praxis Teljesítménydíj 160,0Ft pontértéken 352 000 Jogviszony ellenőrzési díj 28 000 Fix díj (1200-1500 ellátott esetén) 78 000 235 000 Indikátor elszámolás --- 30 000 Ambuláns ellátás 600 Ft/fő 20 000 Területi kiegészítő díj 26 000 Összesen 458 00 691 000 TEK praxisok kiegészítő juttatásai az OEP részéről-( pl. ha önálló épületben van +10%), illetve az önkormányok hozzájárulása a működtetés költségeihez

Mire elég az OEP finanszírozás? (458. 000Ft/hó/1200-1300 fő ellátott) Bérleti díj 95 000 Ft Rezsi (villany, fűtés, víz, telefon, internet) 60 000 Ft Könyvelő 40 000 Ft 1 fő ápoló bérköltsége (nettó 140 000 Ft). 275 000 Ft Orvos bére, eszköz-és berendezés-pótlás, felhasznált anyagok, karbantartás, takarítás, gépkocsi-használatból adódó kiadások, postaköltség, veszélyes hulladék elszállítása, MOK tagsági díj, biztosítás, továbbképzések……....... stb ?

Miből tartják mégis fenn a vállalkozásukat ezek a háziorvosok? A bejelentkezettek száma a TEK nélküli szolgáltatóknál az ÁSZ jelentés szerint átlagosan közel felével kevesebb mint a területi ellátási kötelezettséget teljesítőknél és ezt sokan negatívumként említik („háziorvosodnak”, „ a háziorvoslást melléktevékenységként végzik”) Ennek egyik és talán legjelentősebb oka az alulfinanszírozás. A TEK nélküli orvosok közel 100% kiegészítő tevékenységet kell hogy végezzen (foglalkozás-egészségügyi szolgáltatás, területi szakrendelés, kórházi ügyelet, szakrendelés , tanácsadás stb. Megjegyzés: A TEK-kel rendelkező a praxisbevételt ugyancsak plusz munkával és túlmunkával kénytelenek kiegészíteni. Az ÁSZ felmérése alapján a háziorvosok 12%-a tart magánrendelést, szakorvosi ügyeletben kb. 3 % vesz részt, kb. 13 % szociális otthonban lát el háziorvosi munkát, iskola-egészségügyi feladatot kb . 35%, foglalkozás egészségügyi munkát pedig kb. 20 %-uk vállalt. Miből tartják mégis fenn a vállalkozásukat ezek a háziorvosok?

Milyen jövő vár a TEK nélküli orvosokra és betegeikre? A tárca, vagy fogalmazunk úgy, hogy a kormány a jelenlegi krízishelyzetben a fenti rendeletmódosítással a TEK nélküli praxisokat tönkreteszi, ellehetetlenítve kb. 350 -400 orvos munkáját és életét, ugyanakkor megfoszt becslés szerint kb. 300 000 biztosítottat választott háziorvosától. Ezeknek a betegeknek megmarad a „szabad orvosválasztáshoz való joguk” , - vagy visszamennek korábbi háziorvosukhoz, akivel sok esetben nem voltak megelégedve, vagy másik körzeti orvoshoz kilincselnek, aki esetleg befogadja őket. Az indok: „ a TEK nélküli praxisok zavarják az alapvetően területi ellátási kötelezettségre épülő alapellátó rendszer átláthatóságát és tervezhetőségét” Milyen jövő vár a TEK nélküli orvosokra és betegeikre?

„Keressük a megoldást…………” Kell, hogy legyen más megoldás ! 2015