Ügyfél-e a rendőr az intézkedését vizsgáló eljárásban?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szerkesztők és a törvény A források védelme és a hatóság eljárása.
Advertisements

26. Jogorvoslat és döntés-felülvizsgálat
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
(Kérvény, kérelem, fellebbezés, panasz, javaslat)
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra
Közbeszerzéssel, közbeszerzési eljárás megsértésével kapcsolatos jogorvoslatok (közigazgatási jogorvoslatok) I. Közbeszerzések Tanácsa Közbeszerzési Döntőbizottság.
JOGORVOSLATI IRÁNYELVEK • A kormányzati árubeszerzésre és építési beruházásra irányuló közbeszerzési eljárásokhoz kapcsolódó jogorvoslatokkal foglalkozó.
PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS OSZTÁLY Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága Budapest, április 16.
A pénzügyi felügyelés fő irányai a biztosítási szektorban. A jövő szabályozási kérdései és irányai Dr. Banyár József Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai,  a megváltozott.
Fogyasztói igényérvényesítés – bírósági eljárás
Verseny Versenyfelügyelet az egészségügyben és a kapcsolódó piacokon Torjákné Amberger Teréz Gazdasági Versenyhivatal – Versenypolitikai Iroda január.
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
A közérdekű bejelentők védelmére vonatkozó új szabályozás Budapest, január 18. Dr. Klotz Péter antikorrupciós szakértő Közigazgatás-fejlesztési és.
6. téma: A hatóság döntései
Szabálysértési méltányossági kérelem
Dr. Bozsó Zoltán r.dandártábornok
A Ket. módosításaival kapcsolatos jogalkalmazási tapasztalatok
Ügykezelői alapvizsga A közigazgatási hatósági eljárás szabályai
A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló CXL. törvény (Ket.) módosítása Az eljárási törvényt módosító rendelkezések.
Dr. Hegedűs Annamária Belügyminisztérium február 9.
A MÓDOSÍTÁS (T/4855. számú törvényjavaslat a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
SZABÁLYSÉRTÉS DR SZALAI ERZSÉBET 2014.IV..
megjegyzések a katonai ügyészi és katonai bírói
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosítása A békéltető testületeket érintő tervezett változások Dr. Mozolai Mónika osztályvezető 2012.
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
A bíróságok Az igazságszolgáltatás alapelvei
Az Alkotmánybíróság.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
 Módosítás jogszabályi háttere: › évi XVII. Törvény › 23/2007. (IV.17.) FVM rendelet › Letölthető:  Benyújtás helye: támogatási.
A II. félévi tematika Büntető eljárásjog. A tervezett előadások Az eljárás ügyészi szakasza A tárgyalás előkészítése Az első fokú tárgyalás Vád- és védőbeszédek.
A rendészet szervei.
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
A köztisztviselők jogállásáról…
A bíróság határozatai Dr. Nyilas Anna.
Jogorvoslatok a Ket-ben
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Az adatvédelem szabályozása
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
Bírósági felülvizsgálat Nappali tagozat Győr 2015.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Győr-moson-sopron megyei kormányhivatal
A közigazgatási hatósági eljárás. A közigazgatás fogalma  A közigazgatás a közérdek érvényesítése céljából, a közhatalom birtokában végzett tevékenység.
A közigazgatási perek I.
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
A közigazgatási eljárás II.
Közigazgatási eljárás III.
A közigazgatási eljárás III. – Jogorvoslati rendszer
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
Polgári nemperes eljárások Polgári perrendtartásban szabályozott nemperes eljárások Szeptember 21. Dr. Molnár Judit.
Újratervezés a hazai közigazgatási eljárásjogban
A bírósági végrehajtás I.
26. Jogorvoslat és döntés-felülvizsgálat
A közigazgatási bíráskodás alapjai
A személyállapottal kapcsolatos perek A házassági perek
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
Nemzetközi magánjog II.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Közbeszerzési Döntőbizottság
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Előadás másolata:

Ügyfél-e a rendőr az intézkedését vizsgáló eljárásban? dr. jur. Székely Zoltán

Áttekintés Jogeset ismertetése Jogi elemzés Megállapítások Javaslatok

Jogeset ismertetése I. 2011.08.23-án FR francia állampolgárt K., O. és Sz. rendőrök intézkedés alá vonták, majd igazoltatása során megállapították, hogy vele szemben elfogatóparancs van érvényben. Emiatt a körözött személyt elfogták és az illetékes rendőri szerv elé állították. Az érintett az intézkedés során végrehajtott ruházat és csomag átvizsgálást megpanaszolta. A rendőri szerv az ügyet közigazgatási eljárásban kivizsgálta és a panasznak helyt adott, a megállapított tényállás alapján K. rendőrt fegyelmi felelősségre vonták (megrovás). Az eljárás során K., O. és Sz. rendőröket jelentésírásra utasították majd tanúként meghallgatták.

Jogeset ismertetése II. K. rendőr a közigazgatási eljárásban hozott határozatot megfellebbezte. A rendőri szerv vezetője a fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül elutasította arra hivatkozva, hogy K. rendőr nem ügyfél. Az elutasító végzést a felettes szerv is helyben hagyta. K. rendőr kérelmére a bíróság a végzést felülvizsgálta, törvénysértőnek találta és megsemmisítette, a hatóságot új eljárásra kötelezte. Az új eljárásban a hatóság az előzővel azonos döntést hozott, azonban az ügyféli jogállás elutasítását megindokolta. A megismételt bírósági felülvizsgálat során a bíróság a hatóság döntését megalapozottnak találta.

Jogeset ismertetése III. Részlet a második hatósági végzés indokolásából: „[K. rendőr az FR-el szemben] lefolytatott intézkedés során a hatóság tagjaként intézkedett, éppen ezért ügyféli jogok, így a fellebbezés joga sem illeti meg az általa folytatott eljárással szemben. A rendőr jogát vagy jogos érdekét közvetlenül az esetleges felelősség megindítására (sic!) irányuló eljárás érinti.” Részlet a második bírói végzés indokolásából: „…kérelmezővel szembeni fegyelmi eljárás megindításának nem az az oka, hogy a rendőri intézkedés alá vont francia állampolgár panaszt tett, hanem az, hogy felmerült annak megalapozott gyanúja, hogy fegyelemsértés történt. A fegyelmi eljárás megindítása ily módon elválik a panasz ügytől. Mindezek alapján nem állapítható meg az, hogy a kérelmező jogát illetve jogos érdekét a panaszügyben hozott határozat érinti.”

Jogelemzés I. „A reform egyik elemeként a panaszmechanizmus hatályos szabályozását megtartva egyértelművé teszi, hogy az eljárásra a közigazgatási hatósági eljárás szabályai alkalmazandók. Ugyanakkor a törvényjavaslat abban is előrelép, hogy a jogorvoslati lehetőséget mindenkinek biztosítja, akinek az intézkedés jogát vagy jogos érdekét érinti, hasonlóan a közigazgatási hatósági eljárás ügyfélfogalmához.” (Forrás: Rtv. módosítására irányuló T/2916. számú törvényjavaslat miniszteri indokolása [2007. évi XC. tv.]) „Rtv. 92. § (2) Akinek az intézkedés jogát vagy jogos érdekét érintette, panasszal fordulhat az intézkedést foganatosító rendőri szervhez.” „Rtv. 93/B. § Az intézkedést foganatosító szervhez benyújtott panaszt az intézkedést foganatosító szerv vezetője közigazgatási hatósági eljárásban bírálja el.”

Jogelemzés II. A 2004. évi CXL. törvény (Ket.) 15. szakasz kommentárja alapján: A törvény (sic!) az általános ügyfélfogalommal összhangban értelmezendő, nem értelmezhető akként, hogy a Ket. 15. § (1) bekezdése alapján ügyféli jogosultsággal, tehát joggal vagy jogos érdekkel rendelkező személyt kizárjanak az eljárásból. (Forrás: Ket. Kommentár) „Ket. 15. § Ügyfél az a természetes vagy jogi személy, továbbá jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, akinek jogát vagy jogos érdekét az ügy érinti, akit hatósági ellenőrzés alá vontak, illetve akire nézve a hatósági nyilvántartás adatot tartalmaz.”

Jogelemzés III. Az alapjogi (derogációs) vizsgálat eredménye az, hogy a Magyarország Alaptörvényének XV. cikkének (törvény előtti egyenlőség) és XXIV. cikkének (tisztességes eljáráshoz való jog) tartalmát az 1996. évi XLIII. törvény (Hszt.) a hivatásos állományúak számára a Ket. szerinti ügyféli jogállás körében nem korlátozza. Ahol törvény bizonyos eljárásból az eljáró hatóság tagját az eljárásban részvételből ex nunc kizárja, ott ezt minden esetben konkrétan körülírja (pl. Be. 21. §, 38. §, 45. §, Pp. 13. §, 325. §, Ket. 42. §), ráadásul e kizárások sosem az ügyféli jogokat, hanem a hatósági, bírósági vagy egyéb eljárási jogosultságokat vonják el az érintettől.

Megállapítások Feltéve, hogy K. rendőrrel szemben jogtalanul tagadták meg az ügyféli jogokat, akkor sérült az Alaptörvény XV. és XXIV. cikke, valamint a Ket. 2. § (2) bekezdése és 15. § (1) bekezdése. Ezzel ellentétben, ha azt az indokolást fogadjuk el, hogy K. rendőr a hatóság tagja, akkor az ügy a hatóság jogos érdekét érintette, abban ennélfogva nem járhatott volna el, tehát sérült a Ket. 42. § (4) bekezdése (kizárás). Amikor K. rendőrt jelentésírásra kötelezték illetve tanúként meghallgatták, akkor azon tények tekintetében, amelyek alapján őt később megfenyítették, a tanúvallomást nem tagadhatta meg és igazmondási kötelezettsége is fennállt. Mivel a fegyelmi eljárás a közigazgatási eljárásban feltárt tényálláson alapul, ezért álláspontom – a bíróság álláspontjával ellentétben – az, hogy a két ügy nem válik el egymástól. A helyzet alapvetően jogbizonytalanságot eredményez és hosszú távon bizonyosan rombolja a rendőri szervbe vetett bizalmat, úgy az intézkedéssel érintett állampolgárok, mint az intézkedő rendőrök szempontjából.

Javaslatok Az alapvető jogok biztosánál kezdeményezni a fenti jogi helyzet alapjogi vizsgálatát és szükség esetén az utólagos normakontrollra előterjesztést. A jövőben a rendőri intézkedéssel szembeni panaszokat első fokon a Magyar Rendészeti Kamara, másodfokon a Független Rendészeti Panasztestület közigazgatási eljárásban vizsgálja ki, egyben békéltető testületként is működve. Az ügyféli jogokat biztosítani kell a panaszosok, a rendőri szervek, az intézkedő rendőrök, valamint – különösen nagyszámú ügyfél esetén – a jog- illetve érdekvédelmi civil szervezetek számára. A határozatokat anonimizálva közzé kell tenni (jelenleg ez csak az ORFK-FRP ügyek esetében történik meg). Hivatalból történő eljárás bevezetése. Bíróságok számára reformatórius jogkör biztosítása.

Független Rendészeti Panasztestület döntései 2008-2011 Forrás: www.panasztestület.hu

Az ORFK döntései az FRP által áttett panaszokról, 2008-2011 Forrás: www.panasztestület.hu

Köszönöm a figyelmet. Várom véleményét, hozzászólását. szekely Köszönöm a figyelmet! Várom véleményét, hozzászólását! szekely.zoltan@uni-nke.hu