Kinek fontos? Miért fontos?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A népszámlálás szerepe a hajléktalanok számbavételében Nemzeti tanácskozás a hajléktalanügyet támogató információs rendszerek kialakításának lehetőségeiről.
Advertisements

Külföldi állampolgárok munkavégzése Magyarországon
Elektronikus Ügyfélkapu – kapcsolat az ügyfél és a közigazgatás között
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
A Magyarországon született, kísérő nélküli kiskorúak
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Magyarország sokáig lemaradt az elektronikus közigazgatás alkalmazásában, de ma már minden hatósági eljárást el lehet intézni az interneten. A hatóság.
Közigazgatási alapismeretek
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
2. T ÉTEL V ÁLLALKOZÁSÁT NEM GAZDASÁGI TÁRSASÁG KERETÉBEN KÍVÁNJA MŰKÖDTETNI. H ATÁROZZA ÉS INDOKOLJA MEG − A MELLÉKELT NYOMTATVÁNY ALAPJÁN −, HOGY MIÉRT.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Az anyakönyvi igazgatás
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Polgári biztonságvédelmi tevékenység
Óvóhelyi védelem Jogszabályi háttér
Polgári védelmi kötelezettség, mentesség
: Készült: Közbiztonsági referensek felkészítésére Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság A polgármester elsőfokú polgári védelmi.
Az orvos szabálysértési felelőssége
Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok Prevenciós intézkedések, jelzőrendszer és téli kríziskezelés a hajléktalan személyek ellátásában Bartolomeu.
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
A kistérségi szociális feladatellátást érintő jogszabályi változások, évi működési feltételek Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás & Házi segítségnyújtás.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Az egyéni vállalkozás.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Hányan élnek fedél nélkül?
Szociális regiszter publikus felület használata
Az igénybevevői nyilvántartás
Állampolgárság.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A rendészet szervei.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Készült Európai Migrációs Hálózat Nemzeti Ülésére
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Állampolgári jogok és kötelességek
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
Magyarország demográfiai jellemzőinek és szociális ellátórendszerének bemutatása különös tekintettel az időskorú népességre.
Az adatvédelem szabályozása
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Jótállás. Kisajátítás Építési jog április 3. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
Családtámogató ellátások
Hajléktalanügy 2015 Hajléktalanellátás Országos Konferenciája
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
Rászoruló személyeket támogató operatív program RSZTOP
Zala Megyei Kormányhivatal Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szerve 1.Első TAJ igények 2.Külföldön létrejött biztosítás bejelentése 3.Alkalmazandó.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Egészségügyi biztosítás és közgyógyellátás ügyintézése hátrányos helyzetűek részére Kovács Ivetta, Menhely Alapítvány.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
A közigazgatási eljárás II.
Általános tájékoztatás az építőipari regisztrációról Az építőipari kivitelező vállalkozások regisztrációjának gyakorlati tudnivalói Győr, december.
A közigazgatási bíráskodás alapjai
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Polgári perjog előadás
Kompetenciák 1. Joghatóság
RSZTOP „Közterületen élők számára természetbeni juttatás biztosítása” Megvalósítás a partneri együttműködés tekintetében a kiegészítő étkezés.
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

Kinek fontos? Miért fontos? Bonyodalmak a lakcím-nyilvántartás körül Előadó: Kovács Ivetta, Tizek Tanácsa és Menhely Alapítvány 2010. szeptember

A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény szerint: A lakóhely annak a lakásnak a címe, amelyben a polgár él. (5. § (2) bekezdés) A tartózkodási hely annak a lakásnak a címe, ahol a polgár lakóhelye végleges elhagyásának szándéka nélkül 3 hónapnál hosszabb ideig tartózkodik (5. § (3) bekezdés) A nyilvántartás hatálya alá tartozó polgár köteles be- vagy kiköltözés után 3 munkanapon belül lakóhelyének, illetve tartózkodási helyének címét a települési önkormányzat jegyzőjének nyilvántartásba vétel céljából bejelenteni (26. § (1) bekezdés) A lakcímbejelentéshez a lakás tulajdonosának vagy a lakás használatára egyéb jogcímen jogosultnak a hozzájárulása szükséges. (26. § (3) bekezdés)

Alapvető probléma a lakcímek nyilvántartásával Nagyon sok magyar állampolgár (kb. fél millió fő*), nem csak hajléktalan emberek, élnek olyan helyen, ahol önhibájukon kívül nem tudnak lakóhelyet (állandó lakcímet) létesíteni. Ennek változatos (jogszabályi és gyakorlati) okai vannak. * A KSH adatai szerint a 2001. évi népszámláláskor 545 591 fő nem a lakcímkártyáján szereplő, bejelentett címén élt

Néhány jellemző lakcím-bejelentési nehézség: Adott lakásban bérlőként, albérlőként, szívességi lakáshasználóként, családtagként beköltöző személyek csak a lakás tulajdonosának hozzájárulásával tudnak ott lakcímet létesíteni, ezt a hozzájárulást azonban sok esetben nem tudják megszerezni. Közismert tény, hogy a magánlakás-tulajdonosok a lehető legritkább esetben járulnak hozzá a bérlők állandó lakcímként való bejelentkezéshez, legfeljebb tartózkodási hely (ideiglenes lakcím) létesítéséhez járulnak hozzá. A lakástulajdonosok jellemzően attól tartva nem járulnak hozzá a bérlők lakcím-létesítéséhez, mert félnek annak számukra hátrányos következményeitől.

Önkormányzati tulajdonú ingatlan esetében gyakori probléma, hogy az ott jogcímmel rendelkező bérlő a lakásban vele együtt életvitelszerűen lakó családtagját, ismerősét bejelentené, de azt zsúfoltságra, a befogadásra vonatkozó engedély hiányára, stb. hivatkozva a tulajdonos önkormányzat nem engedélyezi. Bár a vonatkozó jogszabály az ellenkezőjét mondja ki, a gyakorlatban a lakcím-regisztráció során a települési önkormányzatok jegyzői a nem lakásnak minősülő építményekbe (pl. mosókonyha, garázs, pince), valamint az ingatlan-nyilvántartásban külterületi/belterületi/zárkerti stb. megjelölésű ingatlanokba való lakcímbejelentést sok esetben megtagadják. Pedig tény, hogy sok polgártársunk nem lakás céljára szolgáló helyen él, ahol így lakcímet létesíteni nem tud.

Az átmeneti elhelyezést nyújtó szállásadó intézmények (pl Az átmeneti elhelyezést nyújtó szállásadó intézmények (pl. idősek gondozóházai, fogyatékkal élők és pszichiátriai betegek átmeneti otthonai, hajléktalan átmeneti szállók, munkásszállók) átmeneti lakhatást biztosító jellegük miatt jellemzően nem járulnak hozzá állandó lakcím, hanem csak tartózkodási hely létesítéséhez. Speciális helyzetben vannak a hajléktalanok elszállásolására létrejött éjjeli menedékhelyek, melyek este nyitnak – reggel zárnak és a bent éjszakázókkal csak ún. egyéjszakás jogviszonyt létesítenek, ami minden használatkor újra és újra megköttetik. Az ilyen egy éjszakára szolgáló jogviszony nem tud a lakóhely-bejelentés alapja lenni, ezért az éjjeli menedékhelyek is jellemzően legfeljebb tartózkodási hely létesítését teszik lehetővé.

A hatályos jogszabályok szerint az ideiglenes szálláshellyel sem rendelkező hajléktalan személyek lakóhelyének (tehát a köznyelvben ún. állandó lakcímének) bejelentésére szolgál a települési szintű lakcímbejelentés intézménye. Gyakorlati tapasztalat, hogy az önkormányzatok sok esetben nem fogadják el az ilyen települési szintű, vagyis ún. közterületi bejelentkezést, mert nem látják bizonyítottnak annak valóságtartalmát.

Lakcímkártyák:

Település szintű lakcímbejelentés

Mit igazol?

Jogszabálysértőnek minősített, csak tartózkodási helyet tartalmazó lakcímkártya

Bár a lakcímek nyilvántartására vonatkozó jogszabályok szándékuk szerint és jogi szempontból lényegében kizárják, hogy az állampolgárok teljesen lakcím nélkülivé váljanak, illetve, hogy ne a ténylegesen, életvitelszerűen használt lakóhelyüket jelentsék be regisztrált lakcímként, az élet azonban mégis számos olyan helyzetet eredményez, aminek lakcímnélküliség, illetve nem valós lakcímek regisztrálása lesz az eredménye! Ebből aztán számos további probléma származik.

A bejelentett lakóhely, tehát pontos (utca, házszám megjelöléssel ellátott) lakcímadat megléte ma nélkülözhetetlen a mindennapi életben: a polgárok fellelhetőségéhez, elérhetőségéhez (idézések, kötelezettségek teljesítéséhez, jogosultságok érvényesítéséhez kapcsolódó hivatalos és magánjogi írásbeli értesítések kézbesítéséhez) bírósági, hatósági eljárásokban, szociális ellátások igénylésekor az illetékesség megállapításához egészségügyi szolgáltatások igénybevételéhez adatszolgáltatáshoz kötött közigazgatási, szociális és gazdasági szolgáltatások igénybevételéhez (pl. jogosítvány kiállítása, beiskolázás, bankszámla-nyitás, telefon-vásárlás) különböző polgári jogi, munkajogi és egyéb szerződésekhez (pl. munkaviszony létesítése, cégalapítás, társadalmi szervezet vagy alapítvány létesítése és benne tisztség viselése) választójog gyakorlásához, választhatósághoz.

A lakcímekkel kapcsolatos gyakorlati problémák zöme a vonatkozó jogszabályok és a mindennapokban tapasztalható változatos élethelyzetek között feszülő ellentmondásokból származik, ezért megoldásukat a lakcímtörvény módosításában látom. Minden magyar állampolgár számára fontos, hogy azt a lakcímét tudja a hivatalok által regisztráltatni, ahol ténylegesen lakik, illetve, hogy lakás híján is meg tudjon adni hivatalosan olyan címet, ahol értesíthető, utolérhető. A hivatalok érdeke is az, hogy mindenkinek legyen címe, és a polgárok tényleges lakcímeiken legyenek regisztrálva, valamint a regisztrált címükön utol lehessen érni őket.

A lakcímek regisztrációjára vonatkozó jogszabályok módosítása mindannyiunk közös érdeke!