Érvelés, tárgyalás, meggyőzés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Text Pioneers into Practice 2016 Hungary. 2 A Pioneers into Practice program célja, hogy elősegítse az alacsony széndioxid kibocsátással működő, versenyképes.
Advertisements

TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
A villamosenergia–ipari sportmozgalom eredményei és aktuális kérdései - A szociális partnerek együttműködése az iparági sportmozgalomban EVDSZ II. Taggyűlés.
BINARIT TIMESHEET Több, mint munkaidő nyilvántartás Virág Zsolt (BINARIT Informatikai Kft.)„Hogyan legyek milliomos?” konferencia – BKIK ( )
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Teljesítési garanciák a svájci építőiparban
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Vezetékes átviteli közegek
Résztvevői létszám Év Létszám Összesen: 2110 Budapest Regionális 456
Zsiros Péter A Bolyai János megyei matematikaverseny feladatsorairól és a javítás egységesítéséről Zsiros Péter
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Hogyan lehetünk boldogabbak?
A közigazgatással foglalkozó tudományok
HÉL (Hasonló értelmű licit)
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
A Menedék Alapítvány ÉRTÉKEI
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Konszolidáció Guzmics Zsuzsanna
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
Konfliktusok az iskolában
Közösségben ,együtt eredményesebben
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Korrupció és közbeszerzési kartellek
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Körmendi Dániel MAS Meeting Scheduler.
A Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Neptun kód: FQ7ZO7 Pham Van Vinh Mérnök leszek A3 Házi feladat.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
A kutatás etikai vonatkozásai
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Az egyén társadalmi integrációja
U8 – U10 célok a szezonra.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Családi vállalkozások
Iskolai szociális segítő
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Céges értekezlet címe Előadó.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Gyermekekkel a mediáció szemszögéből
Stratégiai gondolkodás
A tehetséggondozás kihívásai
Miről álmodik a rezidens?
Előadás másolata:

Érvelés, tárgyalás, meggyőzés 13. óra Tárgyalóerő – TELA – Belépés/kilépés – Napirendtervezés – Szerepgyakorlat Csordás – Geng – Szabó

TÉMAKÖRÖK Mekkora a tárgyalóerőnk? Mikor tárgyaljunk, mikor ne tárgyaljunk? Belépési, kilépési pont és sikerkritérium TELA Napirendtervezés Problémadarabolás, napirendi pontok összeállítása Szerepgyakorlat BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Mekkora a tárgyalóerőnk? Az alábbi két dolog határozza meg: Milyen lehetőségeink vannak? Mennyire helyes és részletes képpel rendelkezünk a lehetőségeinkről? Bár lehetőségeink tőlünk független adottságok, feltárásunk kreativitásunkon és rugalmasságunkon múlik → tehát tőlünk is függenek! Tárgyalóerőnket nem a tárgyalási szituációtól független tényezők határozzák meg, hanem az, hogy mennyire elfogadható számunkra, ha a tárgyalás sikertelen. Pl. álláskeresésnél más a tárgyalóerőnk, ha épp állásban vagyunk/1 éve munkanélküliek vagyunk/telített a piac stb. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Mikor tárgyaljunk? Ha a tárgyalástól jobb eredmény várható, mint ami egyébként adott számunkra vagy más konfliktus-megoldási eszközökkel elérhető = BELÉPÉSI KRITÉRIUM. Akkor sikeres a tárgyalás, ha olyan eredményre vezet, amely jobb, mint ami egyébként adott számunkra, vagy jobb, mint ami más konfliktus-megoldási eszközökkel elérhető = SIKERKRITÉRIUM. Biztos, hogy sikertelen az a tárgyalás, amely olyan eredményre vezet, amely rosszabb, mint ami egyébként már adott számunkra, vagy más konfliktus-megoldási eszközökkel elérhető volna. Téves az a helyzetértékelés, amely elutasítja a tárgyalást, holott az vélhetőleg jobb eredményre vezetett volna! BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Mikor ne tárgyaljunk? Kizáró esetek: Ha nem vagy érdekelt a tárgyalásban: sokat veszíthetsz, semmit nem nyersz. Ha a másik követelései, igényei nem etikusak: olyasvalamit kell jóváhagynod, ami illegális, nem-etikus, morálisan helytelen. Ha túlfutottál a kapacitási korlátaidon: ne egyezkedj! Emeld inkább az áraidat! Ha a tárgyalás tétje az, hogy akár mindent el is veszíthetsz! Keress inkább más megoldást a tárgyalás helyett! BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Mikor ne tárgyaljunk? Halasztó hatályú esetek: Ha időszűkében vagy: az időkényszer ellened dolgozik, könnyebben hibázol, növekszik a rossz, végiggondolatlan döntések esélye. Ha nem vagy felkészülve a tárgyalásra: a lehetőségek, a fontos kérdések, a legjobb válaszok mind az tárgyalás után fognak eszedbe jutni! Ha a várakozás erősíti a pozíciódat. Ha a másik/többi résztvevő téves hitben van: szakítsd meg a tárgyalást, ha annak jeleit látod, hogy a másik/többi résztvevő téves hit szerint tevékenykedik. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Kilépési kritériumok – UH Az UTOLSÓ HATÁR alkalmazása: A tárgyalási szituáción belül is számos tényező akadályozhatja a reális helyzetértékelést. Ahhoz, hogy a tárgyalási szituáción belül jó döntést hozzunk, az első, kézenfekvő, gyakorta alkalmazott eszköz: az Utolsó Határ = UH. Az UH annak előzetes, a tárgyalást megelőző rögzítése, hogy mi a kilépési pont, mi az utolsó határ, ameddig elmehetünk a tárgyalás során, ami azonban módosulhat. Az UH problémái Alapvetően csak egydimenziós (pl. ár jellegű) értékelési eszköz A tárgyalás rendszerint több feltételt érint, illetve a hatékony tárgyalás a feltételrendszer rugalmas és kreatív kezelésén alapul, ezért az könnyen válhat merevvé, gátolja a kreatív tárgyalást BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Kilépési kritériumok – TELA Akkor érdemes kilépnünk a tárgyalásból, ha a tárgyalással elérhető eredmény rosszabbnak ígérkezik, mint a Tárgyalásos Egyezség Legjobb Alternatívája = TELA, (angolul BATNA: Best Alternative To a Negatotiated Agreement) A TELA funkciói: egyfelől értékelési eszköz, másfelől pszichológiai funkciója van: segít elkerülni, hogy a pozíciódat alulértékeld, a tárgyalás eredményének, a másik félnek való kiszolgáltatottságot csökkenti vagy felszámolja, segít megteremteni azt az állapotot, amelyben helyesen tudsz mérlegelni. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

TELA A TELA független a tárgyalástól, hiszen olyan részletek kidolgozását jelenti, amelyet meg tudunk valósítani sikertelen tárgyalás esetén is. Azaz ez a legjobb lehetőség, amit TÁRGYALÁS NÉLKÜL is el tudunk érni. A TELA a tárgyalás sikerkritériuma, hiszen ha jobb ajánlatot kapunk, mint a TELA, jobb pozícióba kerülünk, ezért sikeresnek tekinthetjük a tárgyalást. Míg ha rosszabb ajánlatot kapunk, akkor is lesz egy-két megvalósítható alternatívánk. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

A TELA kidolgozása Az összes lehetséges alternatíva összeírása. Milyen lehetőségeink vannak, ha a tárgyalás meghiúsul? A lehetséges alternatívák rangsorolása, a legjobb 3 kiválasztása. A legjobb 3 alternatíva felvázolása, részletezése. A 3 legjobb felvázolt alternatíva rangsorolása, a legjobb kiválasztása. A legjobb alternatíva részletes kidolgozása. FONTOS: A TELA nem a lehetséges alternatívák halmaza, hanem a legjobb, részletesen kidolgozott alternatíva. Ezért a lehetőségeket ne kezeld halmazként, ne legyen vázlatos, mert az nem nyújt jó értékelési eszközt. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Napirendtervezés Funkciója: Újabb lehetőség a kommunikációra. Konstruktív eszköz a tárgyalási felépítésére, mederben tartására. Ne legyen meglepetés a tárgyaláskor. Lehetővé teszi, hogy leképezzük a kölcsönös elégedettséget támogató szerkezetet: az egyetértési és konfliktuspontok sorrendjét. Jelenítsük meg az összes kritikus kérdést, ami biztos, hogy felmerül. A napirendi pontok összerakását akár rá is bízhatjuk a másik félre. A végleges napirendhez még úgy is lesz lehetőség hozzászólni, új pontokat beletenni BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Napirendi pontok összeállítása A napirendi pontokat érdemes a könnyebbekkel kezdeni, mivel ez megteremti az együttműködést. Amikor már látszódik, hogy a felek képesek közösen dolgozni, jöhetnek a nehezebb pontok. Problémadarabolás: egyetértési és konfliktuspontok súlyozása Napirendi pontok sorrendje: egyetértési és konfliktuspontok rendezése BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Problémadarabolás A problémák szétválasztása és súlyozása Lehet, hogy egy átfogó, elnagyolt, homályos, részletek nélküli kérdésben, problémában nem várható megállapodás, míg a részleteire, összetevőire bontott kérdésben esetleg igen. Az sem fontos, hogy minden részletben egyszerre szülessen megállapodás: a végső siker nem azonos a minden részletre kiterjedő azonnali egyetértéssel, és nem is ezen múlik! A módszer egyrészt segít kiválasztani a probléma központi elemét, azt, ahol az igazi konfliktus rejtőzik, amit meg kell oldani, másrészt lehetővé teszi ún. egyetértési pontok azonosítását, valamint. azoknak a konfliktuspontoknak azonosítását, amelyek esetében könnyű megoldást találni. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Napirendi pontok sorrendje A kisebb problémától haladjunk a legkomolyabb konfliktusig: Egy kisebb probléma kapcsán nyilván könnyebb megoldásra jutni, mint egy fajsúlyosabb esetében. Ha van tapasztalat, hogy közösen oldottuk meg az előző problémát, akkor az segíti a bizalom felépülését. A kisebb konfliktusok megoldásába befektetett energia arra sarkall, hogy motiváltak legyünk a legnagyobb tárgyalási probléma megoldására: az elkötelezettség irracionális fokozódása címen tárgyalt döntési heurisztika pozitív alkalmazása. Egyetértési és konfliktuspontok rendezése Egyetértési pontokkal kezdjük (a projekt, együttműködés eddigi eredményeinek áttekintése), majd a konfliktuspontokkal folytatódjon, végül egyetértési ponttal zárjunk. (Az áralku mint konfliktuspont az utolsó vagy ahhoz közeli ütközési pontként szerepeljen.) BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Szituációs gyakorlat: Tojásvásár Feladatismertetés Szerepek kiosztása Felkészülés a tárgyalásra Tárgyalás Tanulságok megbeszélése BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Felkészülés a tárgyalásra 1. ELSŐ LÉPÉSEK: A feladat megértése: Mi a probléma? Mi a célom? Mit szeretnék elérni? Érdemes-e tárgyalnom? Kivel érdemes tárgyalnom? BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Felkészülés a tárgyalásra 2. TERVEZÉS: HOGYAN TÁRGYALJAK? Milyen a tárgyalóerőm? Milyen helyzetben vagyok? Milyen lehetőségeim vannak? A TELA (=Tárgyalásos Egyezség Legjobb Alternatívája = B terv arra az esetre, ha sikertelen lesz a tárgyalás) kidolgozása: Az összes lehetséges alternatíva felírása. 2-3 ígéretes alternatíva részletes leírása. A legjobb alternatíva részletes leírása, kidolgozása. BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Felkészülés a tárgyalásra 3. A PROBLÉMÁK FELÍRÁSA Problémadarabolás/ problémaáltalánosítás: Konfliktuspontok és egyetértési pontok felírása, súlyozása. Napirendtervezés: Az egyetértési pontokkal kezdjünk, majd a konfliktuspontokkal folytatódjon, végül egyetértési ponttal zárjunk. A kisebb, de önmagában is fontos, fajsúlyos problémától haladjunk a legkomolyabb konfliktusig. Mondjuk ki a tárgyalási célt! Ellenőrzés: tartalom-folyamat-kapcsolat BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

Szituációs gyakorlat BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz

KÖSZÖNÖM SZÉPEN A FIGYELMET! Egres Dorottya: egres.dorottya@filozofia.bme.hu Geng Viktor: geng.viktor@gmail.com Szabó Krisztina: kriszti.szabo@filozofia.bme.hu Szemere Alexandra: szemere.szandra@filozofia.bme.hu BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, Érvelés, tárgyalás, meggyőzés, 2018/19. ősz