Mi terjed és hogyan? Szvetelszky Zsuzsanna

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
VISSZA- CSATOLÁS TERVEZÉS VÉGRE- HAJTÁS ÉRTÉKELÉS Képzés célja.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Land of Opportunities… …. and hard work By dr. George NAGY, Chairman.
A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Nyitó szakértői találkozó. "C" komponens-informatika Készítette: Farkas László január.28.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Jó gyakorlatok a tanórán kívüli tevékenységekhez kapcsolódóan Kasza Georgina témavezető.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági informatika - bevezető
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Kőszegi Forrás- Kőszeg
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 19
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Hogyan lehetünk boldogabbak?
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Caracalla udvarában Kalandjáték 1.
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Budapest, november Mentorálási tapasztalatok – Kalocsa.
Szervezetfejlesztés II. előadás
A család – és gyermekjóléti szolgálatok rögös útjai
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Konfliktusok az iskolában
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
MEGKEZDTÜK A FELKÉSZÜLÉST A TANULÓI LAPTOP PROGRAMRA
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
HHR.
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A hatékony adományozás eszközei igazgató, Magyar Adományozói Fórum
Munkanélküliség.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A személyiség mint komponensrendszer
A kutatás etikai vonatkozásai
REKLÁMESZKÖZÖK ÉS REKLÁMHORDOZÓK
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Családi vállalkozások
Iskolai szociális segítő
Baranya Megyei Önkormányzat
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ
A tudáspiacok.
Az „Egyetlen PPG” vagyunk
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
2018. március Budapest Kongresszusi Központ
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Előadás másolata:

Mi terjed és hogyan? Szvetelszky Zsuzsanna MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont „Lendület” RECENS Kutatócsoport

Ahol nincs információ, ott keletkezik . . .

Az evolúciós lélektan lelki jellegzetességeink az evolúció termékei a magatartás a környezethez való alkalmazkodás eszköze: a túlélést és a szaporodást szolgálja (Barkow, Cosmides és Tooby) a cél modern világunkban is a különböző problémák adaptív megoldása azok a hasznos mechanizmusok jutnak át a kiválasztódáson és maradnak fenn, melyek az egyén túlélését vagy a szaporodást támogatják (Buss; Cosmides és Tooby)

Dunbar: 140

A pletyka A csoport tanulásának költsége jelentősen alacsonyabb, mint az egyéné (De Backer és Gurven, 2006) A pletyka segítségével kevesebb erő- és időbefektetéssel sajátíthatunk el stratégiákat, és hozhatunk döntéseket. Pletykáikkal a csoportok hozzájárulnak közös értékeik kifejezéséhez és fenntartásához Lehetőséget adnak a csoport belső konfliktusainak kontrollálására és szabályozására (Noon és Delbridge, 1993) A legfontosabb cél a saját hírnév fenntartása és növelése (Barkow, 1989) Goffman facework-elmélete: a társas összehasonlítás kérdésköre

Terjedés

Pleisztocén örökség: Barkow A közelünkben előforduló személyekkel kapcsolatos témák a legérdekesebbek számunkra (Barkow): így tehetünk szert minél jobb pozícióra közösségünkben A csoporttagok sorsát meghatározza, hogy mennyire ismeri a többiek pillanatnyi állapotát. Ha jól, akkor nő az esélye, hogy saját esélyeit is érvényesítse A sztárokat a lelki reflexek összetévesztik a valódi ismerősökkel: ismerjük arcukat, hangjukat, naponta “találkozunk velük” a képernyőkön vagy a nyomtatott sajtóban. Az érdeklődés hajlamának rögződésekor a pleisztocén korban ennyi kellett ahhoz, hogy valakit életünkhöz tartozónak tartsunk

A terjedés helyszínei

Áramlás Formális vs. informális Top-down vs. bottom-up Horizontális vs. vertikális Munkakommunikáció Belső kommunikáció Pletyka Privát

A pletyka és a normák Óangol God Sibb: (Rysman 1977): keresztszülő to sib: to akin, to relate – német Sippe a pletykálkodók közti közelséget és a közölt információ bizalmas jellegét fejezte ki (Mish 1990) A csoporton kívülieket rejtetten távolító, a csoporton belülieket bevonó aspektus Olyan információ, mely a másokkal kapcsolatos intimitást és az identitást szimbolizálja a csoporton belül (Merry 1984) Az elfogadás sajátos formája: a pletykát mondó társadalmilag közelebb van ahhoz, akinek mondja a pletykát, mint akiről mondja

Rejtett struktúrák

Funkciók Döntéstámogatás Tájékozódás és szűrés Becslés és önbeteljesítő jóslat Kibillent működés (krízis): esély a túlélésre Korai jelzőrendszer Szelep Knowledge-sharing: innováció

Top down és bottom-up

Amit a pletyka átrendez Reputáció Hierarchia Kooperáció

A transzformáció lépései

ICT és terjedés Röviden Gyorsan Változatlan tartalmak

Egyidejűség és egyterűség